A Halo: Combat Evolved 2001-ben nemcsak egy új sci-fi univerzumot hozott el számunkra, hanem gyakorlatilag meghatározta, mit jelent konzolon FPS-sel játszani. A Bungie legendás játékával született meg az Xbox igazi arculata: a robusztus harci Warthog ugratásai, Master Chief hangja, páncélja, a fegyverhasználat, a pályadizájn, és persze az a legendás kórusdallam... Ezek mind beleégtek a játékosok emlékezetébe.
2026-ban, a Combat Evolved 25. évfordulójára a Halo Studios (korábban 343 Industries) újra felbőgeti a Warthog motorját. A 2026-ra tervezett Halo: Combat Evolved Remake egyszerre próbál tisztelegni a klasszikus előtt és megmutatni, hogy a Halo világa még mindig él és lüktet. Két és fél évtizeddel a klasszikus premierje után ez hatalmas kihívás, és nem véletlenül voltak, akik a bemutató technikai hibáira hívták fel a figyelmet, de engem leginkább az újítások és apró részletek fogtak meg: a járművek, a hangok, a mozgás, és a nosztalgikus Halo hangulat. Rengeteget lehetne mesélni klasszikus LAN parti vagy Xbox Live kompetitív élményekről, de a Remake is nagy mértékben arra épít, ami sokak szívében mai napig kedves: a Campaign koopra, online megoldással, immáron 4 főt támogatva, ráadásul crossplay lehetőségekkel.
Silent Cartographer - A Halo visszatér
Nem véletlenül a Silent Cartographert választották a közelmúltban felfedett első bemutatónak, ahol nem csak a Halo szabadsága, hanem a járműharc, gyalogos roham, nyílt terek, rejtett járatok, avagy az igazi Halo Campaign sava-borsa megmutatkozik, és az egésznek van egy felfedezős, katonai „Lost World” hangulata.
Tengeren süvítő Pelican dropshipek közelednek egy Covenanttól nyüzsgő szigethez. Felzendül a klasszikus Halo soundtrack, Master Chief pedig landolásra készen várja a harcot. Érkezéskor egy nagyobb összecsapás közepébe csöppenünk, ahol mindkét oldalon komolyak a veszteségek, még egy Pelicant is kilőnek. A parton, harcok közepette, plazmafegyverek valamint gránátrobbanások hangja keveredik, és újra láthatjuk a jól ismert UNSC fegyvereket (M64 pisztoly, MA5B gépkarabély). Master Chief a tengerészgyalogosokkal vállvetve elfoglalja a partot, innentől pedig egy harci Warthoggal folytatódik a küldetés. Felpattannak a katonák, és megkezdődhet a sziget elfoglalása. A cél: megtalálni a Halo rendszerének térképét, azt a rejtett adatközpontot, ami elvezet a Halo titkaihoz és a vezérlőterméhez.
A Warthog, mint ikon --
A Warthog mindig is több volt egy egyszerű harci járműnél. Ikon, társ, és a Halo-élmény egyik meghatározó eleme. A Silent Cartographer bemutatóban, amikor lassan leereszkedik egy fejedelmi Pelican, és ledob nekünk egy masszív, több, mint 3 TONNÁS Warthog harci járművet, az a Halo-pillanatok egyik csúcsa. Felbőg a motor, a katonák felpattannak, és mehet is a roham. Az ilyen emlékek most a Remake-ben is új életre keltek, és az egész bemutatóban ez hozza a legerősebb „Halo-vibe”-ot, és mindez modern UE5 grafikával újra olyan filmes - sőt bejátszásoknak hála cool módon mozis - hatású, mint ahogy akkori szemmel, annak idején "láttuk".
De mitől olyan különleges a Varacskosdisznó?
A Warthog hangja, mozgása és kinézete mindig is egyéni karaktert kölcsönzött a játék járgányos részeinek, sőt magának a Halo-nak is. Az új bemutatóban feltűnik pár (új) apróság: Beindításnál új motor begyújtóhang, a Warthog kidolgozása, a masszív gumiabroncsok, a fényjáték, ahogy a UNSC jármű páncélja úszik a napfényben a tengerparton, az izzó végű gépágyú-csövek (újdonság), ahogy tüzelnek vele.
Vagy az a pillanat, amikor egy Sangheili (Elite) felugrik a járműre, ami korábban nem történt meg Combat Evolvedban (sajnos a jármű idő előtt felborul, így nem látjuk, csak sejtjük mi történt volna a bemutatóban). Emellett ott van a "hegyre" (dombra) felvezető új ösvény, még jobban előtérbe helyezve a jármű hangsúlyát.
I. A Warthog motorja - 2552-ben is zúgni kell
A Warthog hivatalos neve M12 Light Reconnaissance Vehicle.
UNSC fejlesztés, elektromos hajtással és hidrogénüzemű üzemanyagcellával.
A „motorhang” szándékosan mesterségesen generált hang, hogy a vezető jobban érzékelje a fordulatszámot, mozgást és erőt (ez egyébként több futurisztikus járműben is bevett megoldás, még a Halo világán belül is).
"The M12 Warthog is powered by a hydrogen-injected ICE/electric hybrid engine.”
Vagyis hibrid: belső égésű és elektromos hajtást is használ.
A teljesítményről csak rajongói becslések szerint beszélhetünk mai motorokhoz mérve: 12 literes motor, kb. 125 km/órás végsebesség, 1000 lóerő körüli teljesítmény és brutális 1600–1800 Nm nyomaték. Nem hobbi offroader, hanem egy harci szörnyeteg, amely terepre született.
És a hangja? Pont olyan, amilyennek lennie kell. Nem realisztikus, de ikonikus.
II. Miért Warthog, azaz Varacskosdisznó? --
Ez az elnevezés a jármű kinézetéből és mozgásából ered. Amikor a Bungie a Halo: Combat Evolved fejlesztésekor (1999–2000 körül) megalkotta a jármű prototípusát, a fejlesztők szerint:
- a szögletes, robusztus formája,
- a durva terepen való pattogó mozgása,
- és az „orrszerű” első hűtőrácsa mind-mind a vadon élő varacskosdisznóra emlékeztetett.
Állítólag ekkor valaki a csapatból viccből azt mondta: „It looks like a warthog!” , és a név egyszerűen megmaradt. Érdekesség, hogy kezdetben a jármű neve „Puma” volt, ami később a Red vs Blue sorozatban is szerepelt poénként:
“Why is it called a Warthog? It looks more like a Puma to me!”
Közben a Bungie művészei és mérnökei több valódi járműtől is inspirálót merítettek:
- a Hummer H1 és a Land Rover Defender masszív felépítéséből,
- a Jeep agilitásából,
- valamint az A-10 Thunderbolt II (szintén Warthog) becenevű repülő ikonikus nevéből is, bár a jármű nem róla kapta a nevét, a párhuzam szándékosan megmaradt a hangulat miatt, és idekapcsolódik a III. pont is.
III. A Warthog fegyvere - a földi A-10
A jármű hátára szerelt toronyfegyver egy M41 Light Anti-Aircraft Gun, háromcsövű, 12.7 mm-es (azaz .50 cal) Gatling-típusú gépágyú, elektromos hajtással. Nem azonos az A-10 Thunderbolt II híres GAU-8/A Avengerével, de a koncepció hasonló - csak épp sokkal könnyebb (kb. 125 kg).
A valóságban A-10 "Warthog" repülőn (mint említettem ugyanaz a becenév!) a GAU-8/A Avenger egy 2 tonnás, 30 mm-es (háromszor nagyobb kaliber, mint a Halo-féle Warthog-fegyveré), hétcsövű, hidraulikusan hajtott monstrum, akkora visszarúgással, hogy a gépet szinte "lassítja" lövés közben.
A Thunderbolt többek közt arról híres, hogy a harckocsik réme (értsd: mindent ízekre szed).
A Halo-féle M41 LAAG vizuálisan és koncepcionálisan merített belőle, avagy a Bungie fejlesztői tényleg az A-10 inspirációját használhatták, főleg a formánál és a "brummogó" lövési hangnál.
A Remake-ben újdonság a fegyvercső izzása, amit korábban nem nagyon láttam, legfeljebb ezen a Halo Reach artworkön. Ez valószínűleg az UE5 emissziós shader és hőeffekt kombinációja – látványos, hangulatos, és tökéletesen illik a Halo “túlságosan vagány, hogy érdekeljen a fizika” stílusához.
(Az évtizedek során persze más változatai is előkerültek a Warthognak, de most direkt a klasszikus típusra tértem ki.)
Mit nyújthat a Halo Remake 2026-ban? --
A Remake bemutatása hatalmas mérföldkő, hiszen nem csak a Halo térhet vissza általa megújult erővel, de ennyi év után a Sony konzolján is debütál a franchise. A rajongói pozitív reakciók ellenére a bemutató fogadtatása mégsem lett egyöntetűen pozitív. Sokan kérdezhetik mi értelme feltámasztani egy 2001-es játékot? Kinek szólhat a rajongókon túl? Illetve sokan szinte csak a technikai hibákat látták a bemutatóban.
A válasz egyszerű: A Halo nem csak egy játék, hanem korszak.A nosztalgia mellett ez a Remake lehet ebben a formában egy új vonallal a franchise rebootja is, a régi és új generációnak egyaránt, modern technológiával, de reméljük hasonló szívvel, mint az első Xbox premierjénél.
Az erős nosztalgiafaktorral biztosan jól pozícionálják a Remake-et rajongóknál, a 4 fős online coopot és crossplay-t is boldogan fogadják, de a modern közönség természetesen már a konkurens shooterekkel fogja összevetni, és ez egy nagy kérdőjel, hogy velük szemben hogyan teljesít majd.
A Halo Studios-nak (343) most azt kell bizonyítania, hogy vissza tudják-e hozni a Bungie-féle minőséget és hangulatot UE5-ben (és nem csak erősebb hardvereken), ami korántsem lesz könnyű, mert sokan panaszkodnak a csapatra, valamint az engine teljesítményére is kurrensgen konzolon, ám a három előzmény Mission extra tartalomként remek teszt lehet majd, hogy megmutassa, felújítani és újat alkotni is tudnak a fiúk.
A hibák kiélezése mellett / helyett én már most pozitívnak veszem, hogy kamuvideók helyett (valószínűleg) Series X-en láthattuk a bemutatót, ami szerintem már így is igen látványosra és hangulatosra sikerült.
Két és fél évtizede a Halo kérdése kulcsfontosságúvá volt, "összefonódott" az Xboxszal, és talán a sors fintora, de a premier előtti 2001 E3-on nem mutatott éppen jó teljesítményt, de az MS mérnökök és Bungie fejlesztők is rengeteget(!) túlórázva mindent elkövettek, hogy premierre az Xbox és a Combat Evolved is megmutassa mire képesek együtt. Jövőre, a 25. évfordulóra újra visszatérhet a franchise egy friss üde reboottal, a játékosok bizalmának visszanyerésében a Combat Evolved pedig kiváló választás kezdésnek, mivel mai napig sokak kedvenc része sztoriban/hangulatban, a Halo: Reach mellett.
Az esélyt pedig már csak azért is érdemes lehet megadni a csapatnak, mert a technikai hibák mellett ott a számos apró részlet és hangulatelem - mint pl. a járművek, a hangok, a fizika - ami már most arról árulkodik mennyi "szeretet" és potenciál van ebben az univerzumban, és kellő modernizálással megállhatja mai napig a helyét. Az pedig pláne biztató, hogy már a Halo 2-3 remake-ekről is olvashatunk szivárgásokat.
*Ti drukkoltok a Halo: Combat Evolved Remake sikerének?*