Halo: Combat Evolved Remake - A Varacskosdisznó újjászületése

Halo: Combat Evolved Remake - A Varacskosdisznó újjászületése

Krisz576Raj Krisztián2025.11.08. 23:55

A Halo: Combat Evolved 2001-ben nemcsak egy új sci-fi univerzumot hozott el számunkra, hanem gyakorlatilag meghatározta, mit jelent konzolon FPS-sel játszani. A Bungie legendás játékával született meg az Xbox igazi arculata: a robusztus harci Warthog ugratásai, Master Chief hangja, páncélja, a fegyverhasználat, a pályadizájn, és persze az a legendás kórusdallam... Ezek mind beleégtek a játékosok emlékezetébe.

2026-ban, a Combat Evolved 25. évfordulójára a Halo Studios (korábban 343 Industries) újra felbőgeti a Warthog motorját. A 2026-ra tervezett Halo: Combat Evolved Remake egyszerre próbál tisztelegni a klasszikus előtt és megmutatni, hogy a Halo világa még mindig él és lüktet. Két és fél évtizeddel a klasszikus premierje után ez hatalmas kihívás, és nem véletlenül voltak, akik a bemutató technikai hibáira hívták fel a figyelmet, de engem leginkább az újítások és apró részletek fogtak meg: a járművek, a hangok, a mozgás, és a nosztalgikus Halo hangulat. Rengeteget lehetne mesélni klasszikus LAN parti vagy Xbox Live kompetitív élményekről, de a Remake is nagy mértékben arra épít, ami sokak szívében mai napig kedves: a Campaign koopra, online megoldással, immáron 4 főt támogatva, ráadásul crossplay lehetőségekkel.

Silent Cartographer - A Halo visszatér

Nem véletlenül a Silent Cartographert választották a közelmúltban felfedett első bemutatónak, ahol nem csak a Halo szabadsága, hanem a járműharc, gyalogos roham, nyílt terek, rejtett járatok, avagy az igazi Halo Campaign sava-borsa megmutatkozik, és az egésznek van egy felfedezős, katonai „Lost World” hangulata.

Tengeren süvítő Pelican dropshipek közelednek egy Covenanttól nyüzsgő szigethez. Felzendül a klasszikus Halo soundtrack, Master Chief pedig landolásra készen várja a harcot. Érkezéskor egy nagyobb összecsapás közepébe csöppenünk, ahol mindkét oldalon komolyak a veszteségek, még egy Pelicant is kilőnek. A parton, harcok közepette, plazmafegyverek valamint gránátrobbanások hangja keveredik, és újra láthatjuk a jól ismert UNSC fegyvereket (M64 pisztoly, MA5B gépkarabély). Master Chief a tengerészgyalogosokkal vállvetve elfoglalja a partot, innentől pedig egy harci Warthoggal folytatódik a küldetés. Felpattannak a katonák, és megkezdődhet a sziget elfoglalása. A cél: megtalálni a Halo rendszerének térképét, azt a rejtett adatközpontot, ami elvezet a Halo titkaihoz és a vezérlőterméhez.

A Warthog, mint ikon --

A Warthog mindig is több volt egy egyszerű harci járműnél. Ikon, társ, és a Halo-élmény egyik meghatározó eleme. A Silent Cartographer bemutatóban, amikor lassan leereszkedik egy fejedelmi Pelican, és ledob nekünk egy masszív, több, mint 3 TONNÁS Warthog harci járművet, az a Halo-pillanatok egyik csúcsa. Felbőg a motor, a katonák felpattannak, és mehet is a roham. Az ilyen emlékek most a Remake-ben is új életre keltek, és az egész bemutatóban ez hozza a legerősebb „Halo-vibe”-ot, és mindez modern UE5 grafikával újra olyan filmes - sőt bejátszásoknak hála cool módon mozis - hatású, mint ahogy akkori szemmel, annak idején "láttuk".

De mitől olyan különleges a Varacskosdisznó?

A Warthog hangja, mozgása és kinézete mindig is egyéni karaktert kölcsönzött a játék járgányos részeinek, sőt magának a Halo-nak is. Az új bemutatóban feltűnik pár (új) apróság: Beindításnál új motor begyújtóhang, a Warthog kidolgozása, a masszív gumiabroncsok, a fényjáték, ahogy a UNSC jármű páncélja úszik a napfényben a tengerparton, az izzó végű gépágyú-csövek (újdonság), ahogy tüzelnek vele.

Vagy az a pillanat, amikor egy Sangheili (Elite) felugrik a járműre, ami korábban nem történt meg Combat Evolvedban (sajnos a jármű idő előtt felborul, így nem látjuk, csak sejtjük mi történt volna a bemutatóban). Emellett ott van a "hegyre" (dombra) felvezető új ösvény, még jobban előtérbe helyezve a jármű hangsúlyát.

I. A Warthog motorja - 2552-ben is zúgni kell

A Warthog hivatalos neve M12 Light Reconnaissance Vehicle.

UNSC fejlesztés, elektromos hajtással és hidrogénüzemű üzemanyagcellával.

A „motorhang” szándékosan mesterségesen generált hang, hogy a vezető jobban érzékelje a fordulatszámot, mozgást és erőt (ez egyébként több futurisztikus járműben is bevett megoldás, még a Halo világán belül is).

"The M12 Warthog is powered by a hydrogen-injected ICE/electric hybrid engine.”

Vagyis hibrid: belső égésű és elektromos hajtást is használ.

A teljesítményről csak rajongói becslések szerint beszélhetünk mai motorokhoz mérve: 12 literes motor, kb. 125 km/órás végsebesség, 1000 lóerő körüli teljesítmény és brutális 1600–1800 Nm nyomaték. Nem hobbi offroader, hanem egy harci szörnyeteg, amely terepre született.

És a hangja? Pont olyan, amilyennek lennie kell. Nem realisztikus, de ikonikus.

II. Miért Warthog, azaz Varacskosdisznó? --

Ez az elnevezés a jármű kinézetéből és mozgásából ered. Amikor a Bungie a Halo: Combat Evolved fejlesztésekor (1999–2000 körül) megalkotta a jármű prototípusát, a fejlesztők szerint:

  • a szögletes, robusztus formája,
  • a durva terepen való pattogó mozgása,
  • és az „orrszerű” első hűtőrácsa mind-mind a vadon élő varacskosdisznóra emlékeztetett.

Állítólag ekkor valaki a csapatból viccből azt mondta: „It looks like a warthog!” , és a név egyszerűen megmaradt. Érdekesség, hogy kezdetben a jármű neve „Puma” volt, ami később a Red vs Blue sorozatban is szerepelt poénként:

“Why is it called a Warthog? It looks more like a Puma to me!”

Közben a Bungie művészei és mérnökei több valódi járműtől is inspirálót merítettek:

  • a Hummer H1 és a Land Rover Defender masszív felépítéséből,
  • a Jeep agilitásából,
  • valamint az A-10 Thunderbolt II (szintén Warthog) becenevű repülő ikonikus nevéből is, bár a jármű nem róla kapta a nevét, a párhuzam szándékosan megmaradt a hangulat miatt, és idekapcsolódik a III. pont is.

III. A Warthog fegyvere - a földi A-10

A jármű hátára szerelt toronyfegyver egy M41 Light Anti-Aircraft Gun, háromcsövű, 12.7 mm-es (azaz .50 cal) Gatling-típusú gépágyú, elektromos hajtással. Nem azonos az A-10 Thunderbolt II híres GAU-8/A Avengerével, de a koncepció hasonló - csak épp sokkal könnyebb (kb. 125 kg).

A valóságban A-10 "Warthog" repülőn (mint említettem ugyanaz a becenév!) a GAU-8/A Avenger egy 2 tonnás, 30 mm-es (háromszor nagyobb kaliber, mint a Halo-féle Warthog-fegyveré), hétcsövű, hidraulikusan hajtott monstrum, akkora visszarúgással, hogy a gépet szinte "lassítja" lövés közben.

A Thunderbolt többek közt arról híres, hogy a harckocsik réme (értsd: mindent ízekre szed).

A Halo-féle M41 LAAG vizuálisan és koncepcionálisan merített belőle, avagy a Bungie fejlesztői tényleg az A-10 inspirációját használhatták, főleg a formánál és a "brummogó" lövési hangnál.

A Remake-ben újdonság a fegyvercső izzása, amit korábban nem nagyon láttam, legfeljebb ezen a Halo Reach artworkön. Ez valószínűleg az UE5 emissziós shader és hőeffekt kombinációja – látványos, hangulatos, és tökéletesen illik a Halo “túlságosan vagány, hogy érdekeljen a fizika” stílusához.

(Az évtizedek során persze más változatai is előkerültek a Warthognak, de most direkt a klasszikus típusra tértem ki.)

Mit nyújthat a Halo Remake 2026-ban? --

A Remake bemutatása hatalmas mérföldkő, hiszen nem csak a Halo térhet vissza általa megújult erővel, de ennyi év után a Sony konzolján is debütál a franchise. A rajongói pozitív reakciók ellenére a bemutató fogadtatása mégsem lett egyöntetűen pozitív. Sokan kérdezhetik mi értelme feltámasztani egy 2001-es játékot? Kinek szólhat a rajongókon túl? Illetve sokan szinte csak a technikai hibákat látták a bemutatóban.

A válasz egyszerű: A Halo nem csak egy játék, hanem korszak.

A nosztalgia mellett ez a Remake lehet ebben a formában egy új vonallal a franchise rebootja is, a régi és új generációnak egyaránt, modern technológiával, de reméljük hasonló szívvel, mint az első Xbox premierjénél.

Az erős nosztalgiafaktorral biztosan jól pozícionálják a Remake-et rajongóknál, a 4 fős online coopot és crossplay-t is boldogan fogadják, de a modern közönség természetesen már a konkurens shooterekkel fogja összevetni, és ez egy nagy kérdőjel, hogy velük szemben hogyan teljesít majd.

A Halo Studios-nak (343) most azt kell bizonyítania, hogy vissza tudják-e hozni a Bungie-féle minőséget és hangulatot UE5-ben (és nem csak erősebb hardvereken), ami korántsem lesz könnyű, mert sokan panaszkodnak a csapatra, valamint az engine teljesítményére is kurrensgen konzolon, ám a három előzmény Mission extra tartalomként remek teszt lehet majd, hogy megmutassa, felújítani és újat alkotni is tudnak a fiúk.

A hibák kiélezése mellett / helyett én már most pozitívnak veszem, hogy kamuvideók helyett (valószínűleg) Series X-en láthattuk a bemutatót, ami szerintem már így is igen látványosra és hangulatosra sikerült.

Két és fél évtizede a Halo kérdése kulcsfontosságúvá volt, "összefonódott" az Xboxszal, és talán a sors fintora, de a premier előtti 2001 E3-on nem mutatott éppen jó teljesítményt, de az MS mérnökök és Bungie fejlesztők is rengeteget(!) túlórázva mindent elkövettek, hogy premierre az Xbox és a Combat Evolved is megmutassa mire képesek együtt. Jövőre, a 25. évfordulóra újra visszatérhet a franchise egy friss üde reboottal, a játékosok bizalmának visszanyerésében a Combat Evolved pedig kiváló választás kezdésnek, mivel mai napig sokak kedvenc része sztoriban/hangulatban, a Halo: Reach mellett.

Az esélyt pedig már csak azért is érdemes lehet megadni a csapatnak, mert a technikai hibák mellett ott a számos apró részlet és hangulatelem - mint pl. a járművek, a hangok, a fizika - ami már most arról árulkodik mennyi "szeretet" és potenciál van ebben az univerzumban, és kellő modernizálással megállhatja mai napig a helyét. Az pedig pláne biztató, hogy már a Halo 2-3 remake-ekről is olvashatunk szivárgásokat.

*Ti drukkoltok a Halo: Combat Evolved Remake sikerének?*

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Halo: Combat Evolved Remake - A Varacskosdisznó újjászületése

Kedvcsináló minden idők legkedvesebb Halo játékának friss remake-jéhez, egy Warthog-rajongó sisakrostélyán át.

1 órája

Nemze7i ünnep – ez történt pénteken

Benne: Mass Effect, Canyons, The Awakener: Forgotten Oath, Static Dread: The Lighthouse.

17 órája
2

It Takes a War - Elégia 1.6

Elgondolkodtál már azon, hogy milyen régóta nem jártál az egykori kedvenc multiplayer pályádon? Hogy mikor beszéltél utoljára olyan online barátokkal, akikkel annak idején évekig hajkurásztátok egymást valamelyik virtuális terepen? Ott voltál te is a hőskorban, amikor egy-egy nullapontikszes update után, a kedvenc online lövöldédben, eltűntek a falak, esetleg a modellek bugzottak?

1 napja

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

1 napja
8

2026 végére csúszik a Grand Theft Auto VI

A Rockstar Games rövid közleményben jelezte, hogy még néhány hónapot várnunk kell mielőtt Leonida állam területére léphetünk.

2 napja
38

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

2 napja
5

Tervek a jövőre - ez történt szerdán

Benne: Insomniac, Unbeatable, PlayStation Portal, One Piece: Pirate Warriors 4, Nintendo, Planet Zoo.

2 napja
4

Konc (Bone): Sárkányok mégis léteznek

Kiteljesedett a Vad Virágok Könyvműhelynél kimondottan igényes kivitelben megjelent Omnibus-sorozat, mely nem kínál nagy újdonságokat, de amit nyújt, azt nagyon szerethető és emlékezetes formában teszi.

3 napja
3

Switch 2 menetelés - ez történt kedden

Továbbá: Darwin’s Paradox!, Leaf Blower Co., Warhammer Survivors, Metroid Prime 4: Beyond, VRacer Hoverbike, Audio Trip, Roboquest VR, Shadowgate VR: The Mines of Mythrok, Rager.

3 napja
9

Game Pass: november első hetei

Távozik a S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chernobyl. De rengeteg érdekes indie fejlesztés érkezik helyette a Black Ops 7 előtt!

4 napja
1

Iparági apróságok - ez történt hétfőn

Benne: Electronic Arts, Odds Chronicles, Fantastic Pixel Castle, Fatal Fury: City of the Wolves.

4 napja
5

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

5 napja

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

5 napja
2

Heti megjelenések

5 napja

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

6 napja
3

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

7 napja
1

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

8 napja
6

Call of Duty mozi, Gyűrűk Ura MMO kasza - ez történt csütörtökön

Továbbá: Thief VR: Legacy of Shadow, Animal Crossing: New Horizons.

8 napja
4

PlayStation Plus: a novemberi hármas

Egy visszatérő macskás kaland, az utolsó EA Sports dagonyázás és egy őrült csataszimulátor. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

9 napja

Limited Run Games újdonságok, Resident Evil Requiem előrendelés – ez történt szerdán

Továbbá: Shantae 7, Pine Creek, Viewfinder, NBA The Run.

9 napja
3