[Teszt] Shattered: Tale of the Forgotten King

Shattered: Tale of the Forgotten King

siklaraSimon Klára2021.02.23. 16:00

Újabb soulslike, ezúttal egy hatalmas, haldokló világban szaladgáló pálcikalábú vándorral, aki szokás szerint semmire nem emlékszik, de ha megtalálja az eltűnt királyt, az talán mindent helyrehoz. Megnéztük az Early Accessből frissen kikerült Shattered: Tale of the Forgotten Kinget.

Meglehetősen hullámzó élmény az akció-platformer Shattered-el játszani, mert egyfelől visszaköszönnek a Dark Souls-ból ismerős olyan kötelező elemek, mint a tábortűz (itt limbo well), az estus flaska (itt ancient catalyst), vagy a halál esetén feltámadó ellenfelek, másfelől ennek ellenére az idő nagy részében fogalmad sincs, hogy mit kellene csinálnod. A nehezen követhető történetet és a kézfogás hiányát is megtapasztalhattuk már máshol, és bár az első percben a néma főszereplő nyakába ül egy aranyos minicsontváz, hogy olykor navigálja, meséljen a világról, vagy helyette beszéljen, mégis rég éreztem magam ennyire elveszettnek. A kiinduló helyszín még hagyján: itt megtudjuk, hogy… mit is? A Hypnos világát teremtő mindenható király eltűnt, a technológiailag meglepően fejlett civilizáció megbukott, és csupán néhány túlélő maradt, akik szokás szerint rébuszokban beszélnek arról, hogy az idő kifordult magából és valahonnan megjelentek a mindent elpusztító intergalaktikus démonok. A tanítószakasz során elsajátítjuk az irányítás és a harc alapjait, míg egy sor alapvető olyan dologra, mint a szintlépés vagy a fegyverfejlesztés, magunktól kell rájönnünk.

A páremberes Redlock Studio ambiciózussága akkor válik igazán nyilvánvalóvá, amikor az első pár óra után kikeveredünk a központi Limboból és a még viszonylag lineáris köztes helyszínekből álló bevezetőből az Ancient Ruins névre hallgató óriási nyílt területre, ahonnan a további helyszínek elérhetőek. Eddigre már találkoztunk a játék másik sajátosságával, a 2.5D-s, fixen oldalnézetes ugrálós részekkel, amelyeket én többnyire kifejezetten élveztem, és még csak a „lelkeink” (itt essence) miatt sem kell aggódnunk, mert csak akkor veszítjük el őket, ha harcban maradunk alul. Igazság szerint sosem kell túlságosan félnünk az elbukásuktól, mert a Shattered már nagyon korán odaadja például azokat a tárgyakat, amelyek lehetővé teszik a szintlépő masinának is otthont adó Limboba, majd a legutóbb használt checkpointra teleportálást. A gyorsutazást is egész kreatívan megoldották, mert a főbb helyszíneket összekötő portálokon és a helyszíneken belüli mozgást gyorsító teleport pontokon túl a Shadow of the Colossus világára emlékeztető Ancient Ruins távolságait ló helyett egy motorszerű járgánnyal szelhetjük át. Más kérdés, hogy simán el lehet menni mellette, majd a hatalmas és üres tájon perceken át caplatva azon merengeni, hogy a fejlesztők ezt mégis hogy gondolták, és ugyanígy emlegetheti a kedves szüleiket az a játékos is, aki a párbeszédeket kevéssé figyelmesen elolvasva lemarad arról, hogy van egy végtelenszer használható lámpás a tárgymenüjében, amely nélkül kínkeserves a gyakran nagyon sötét romokon átvergődni.

Kár, hogy ez a hatalmas, madártávlatból gyönyörű és titkokkal teli világ közelebbről megnézve sok helyen feleslegesen nagy és fájóan üres. Az innen nyíló kisebb területek kidolgozottsága terén sokkal jobb a helyzet és a felfedezőutakat is gyakrabban jutalmazza kincs, mint értelmetlen zsákutca, de a kalandvágyunk eddigre már több okból is jelentősen megcsappanhat. A legfájóbb a mindenre kiterjedő félkészség érzete: terepbe beakadó főhős és ellenfelek, semmiben lebegő fák és más tereptárgyak, váratlan fagyások, bizarr fizika, pontatlan irányítás, súlytalan harcok, olykor nehezen értelmezhető pályadizájn, és még lehetne folytatni. Szó sincs arról, hogy a Shattered szörnyű lenne, de jelenlegi állapotában a jótól is elég messze van és leginkább a félkész vagy a kiforratlan jelzők illenek rá. Vannak dolgok, amelyeken az ember könnyebben túlteszi magát, például hogy az egész játék során ugyanazzal a pár ellenféllel találkozni, csak egyre szívósabbak és nagyobbat ütnek, de a látványos, ám sokszor funkciótlan hatalmas terekkel, vagy azzal, hogy néha nem egyértelmű, hová lehet ugrani és hová nem, lenne még mit kezdeni.

Az ismétlődő ellenfelek miatt egy idő után a harcok is elég repetitívek és annak ellenére még csak különösebben nem is nehezek, hogy például a parry és a backstab mechanikák is többször nem működnek, mint igen, fegyverből pedig nagyon kevés van és azok is mind csak a lóbálás sebességében eltérő kardok. Egyszerre ravasz és macerás nehezítés, hogy az egy kézben lévő pajzs és a varázslatok vagy-vagy alapon használhatóak, a játékos pedig eldöntheti, hogy szintlépéskor a pajzs használathoz szükséges staminára, vagy inkább a két varázsláshoz kapcsolódó tulajdonságra gyúr. A főellenfelek sem túl bonyolultak, de az olcsó húzásaik miatt meg lehet akadni náluk, feltéve ha megtaláljuk őket. Azért ha figyel az ember, kap néha kapaszkodót, de többnyire fogalmam sincs, hogy például egy kar meghúzása mit csinál, vagy az épp felvett kulcs mit nyit és hol. Előfordult, hogy bolyongás közben belefutottam egy minibossba, majd egy órával később visszakavarodtam egy zárt kapuhoz, amit végre ki tudtam nyitni, de azóta sem tudom, hogy a boss legyőzése, vagy egy kulcs felvétele segített-e, mert a tárgymenüben ömlesztve ott van az összes korábbi kulcs a sok más, jó ég tudja mire való csetresz közt. Vannak megnyitható rejtekutak és rövidítések, de rendes térkép híján nehéz fejben tartani, hol ment el az ember több zárt ajtó mellett, meg úgy általában nagyon kellene a határozottabb vezetés akár csak vizuálisan is egy ennyire szerteágazó világban. Egy darabig izgalmas az ismeretlen felderítése, de egy ponton túl már inkább letaglóz és elbátortalanít.

Szerencsére a zéró kézfogásból eredő frusztrációhalmokra jut azért jó is: az egyik ilyen a stílusos minimalista látvány és a kellemes zenei aláfestés, a másik pedig maga a világ, amely kuszaságában is felvonultat egészen látványos részeket és csak rávett mindig, hogy továbbmenjek. A párbeszédek és a megnyitható kódexbejegyzések formájában fogyasztható háttérvilág is igényesen van megírva és látszik, hogy igazi szerelemprojektről van szó, amelynek azért csak át-átsejlik a bája a nehezen összerakható infómorzsák ellenére is. Vannak barátságos NPC-k és alkalomadtán még mellékküldetések is, meg egy Andras nevű boss, aki láttán rögtön megnéztem a Credits videót és találtam is egy gyanúsan magyaros nevű illetőt a fejlesztők között. Nagyon élveztem a rafináltabban összerakott helyszínek, például az elhagyatott város zegzugainak felderítését és az eldugottabb kincsek szorgos begyűjtését, mert ha nem is mindig, azért sok esetben nagyon megéri alaposan körülnézni. A menük letisztultak és jól kezelhetőek, a párbeszédek során látható artok gyönyörűek, vannak aranyos easter eggek, és még sok ezekhez hasonló apróság van, amiknek köszönhetően csak elindítottam újra és újra, azon pedig őszintén elámultam, hogy simán van benne 20 órányi tartalom.

A csiszolatlanság és a technikai hibák idővel nagyrészt javíthatóak, és ezek ellenére is látszik, hogy a Shattered egy meglepően összetett és ambíciózus, csak épp nem teljesen elkészült játék. Maradhatott volna még pár hónapig Early Accessben, de ha már megjelent, akkor sem árt várni vele pár hónapot, hátha addig gatyába rázzák.

Pontosan
6
Platform: PC
Kiadó: Redlock Studio | Fejlesztő: Redlock Studio
Megjelenés: 2021. február 17. | Ár: 19.99 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Onimusha 2: Samurai's Destiny

Néhány héttel ezelőtt publikált előzetesünkből már megtudhattátok, miben több az Onimusha 2: Samurai’s Destiny újrakiadása, mint a 2002-es eredeti, így az objektív köröket már letudtuk. Most azonban eljött a teszt ideje.

7 órája

Commandos: Origins

A Commandos az ezredforduó környékén megért még két-három részt, expanziót, mellékágat, klónt... Aztán a műfaj visszaszorult a fősodorból, és mára alig pár képviselő maradt. Most itt a lehetőség, hogy a kommandósok visszatérjenek és újra hódítsanak! Teszt!

17 órája
2

Syberia Remastered bejelentés, Gamescomra megy a Nintendo – ez történt hétfőn

Továbbá: Anno 117: Pax Romana, Chrono Odyssey, Missile Command Delta.

23 órája
1

Ian Livingstone - A Gyíkkirály szigete

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Gyíkkirály szigetével" Ian Livingstone-tól.

1 napja
3

Heti megjelenések

1 napja
6

Bionic Bay

Emlékszünk még azokra a pixelpontos, fluid, böngészős platformerekre, amelyekben mindig elakadtunk? Ha eddig hiányérzetünk volt ezzel kapcsolatban ne keseregjünk tovább: a Bionic Bay rövid formátumban újra visszahozza a forma legjobb emlékeit.

3 napja
1

Switch 2 frissítések, Jade Raymond távozik – ez történt pénteken

Továbbá: Call of Duty: Warzone Mobile, Killer Instinct Gold, Warhammer 40,000: Speed Freeks.

3 napja
2

Stellar Blade PC-megjelenés, Kingdom Hearts IV életjelek – ez történt csütörtökön

Továbbá: Lost in Random: The Eternal Die, No Heroes Here, Future Games Show, Copycat, Locomoto.

4 napja
2

TGS 2025: idén szeptember végén

Lasssan ünnepelnünk kell a dedikált játékos expókat: TGS szerencsére idén is lesz, és kiderült, hogy hol és mikor.

5 napja
5

Kiadói tervek - ez történt szerdán

Benne: Square Enix, Blades of Fire, DreadOut 3, DreadOut Remastered Collection, S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy – Enhanced Edition, Ubisoft, PlayStation.

5 napja
20

Capcom Fighting Collection 2

A Capcom Fighting Collection 2 most nyolc újabb ikonikus címet hozott el felújítva, újgenerációs konzolokra optimalizálva. Megtalálhatók benne ikonikus 2D-s verekedős játékok, háromdimenziós különlegességek, crossover címek, és kevésbé ismert kuriózumok is.

6 napja
4

Megint leépít a Microsoft - ez történt kedden

Továbbá: The Sinking City Remastered, Marvel 1943: Rise of Hydra, Fallout, Capcom.

6 napja
10

Stellar Blade PC-n, bezárhat a Moon Studios - ez történt hétfőn

Továbbá: Blades of Fire, FBC: Firebreak, Dragon is Dead.

7 napja
22

Doom: The Dark Ages

Szerencsére a Mars-Föld-Pokol háromszögből már az előző epizódban is kizoomoltunk, a Doom háttérvilága így lényegesen gazdagabb és karakteresebb dark fantasy rémálommá bővült. Lássuk, mit hoznak a Sötét Korok!

8 napja
34

Heti megjelenések

8 napja
5

Aranyon a Death Stranding 2, Doom: The Dark Ages launch trailer – ez történt pénteken

Továbbá: The First Berserker: Khazan, Dragon Ball Z: Kakarot, Risk of Rain 2, Sir Whoopass: Immortal Death, Killing Floor III.

2025.05.10.
5

Fatal Fury: City of the Wolves

Huszonhat év dühe kellett ahhoz, hogy a patinás SNK verekedős széria feltámadjon hamvaiból. Megérkezett a Fatal Fury: City of the Wolves és pusztítóbb, mint valaha!

2025.05.09.
13

Nikoderiko: Director's Cut

Jó platformerekre mindig szükség van, a Nikoderiko pedig a rendezői változatnak köszönhetően csak jobb lett. Teszt!

2025.05.09.
2

Nintendo üzleti jelentés, Mafia: The Old Country megjelenési dátum – ez történt csütörtökön

Továbbá: Alien: Rogue Incursion Evolved Edition, Europa Universalis V, Gex Trilogy, Spray Paint Simulator, Section 11, Shantae Advance: Risky Revolution, Titan Quest II.

2025.05.09.
6

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

2025.05.08.
6