[Teszt] Star Wars: Dark Forces Remaster - E chu ta! Megint egy újrakiadás, amiről kár lemaradni!

Star Wars: Dark Forces Remaster - E chu ta! Megint egy újrakiadás, amiről kár lemaradni!

mcmackoGéczy Attila2024.03.05. 22:30

A Dark Forces kapcsán két személyes sztorim van. Az első ott kezdődik, amikor köpködve ültem be a Rogue One vetítésre, mondván: a Halálcsillag terveit fákin’ Kyle Katarn lopta el a titkos birodalmi bázisról, nem holmi nyekenyóka zsoldoscsapat. Persze a film után megtértem, a Rogue One-t azóta is az egyik legjobban sikerült Star Wars tartalomnak gondolom az ezredforduló után. A másik történet pedig valamikor még az ezredforduló előtt történt. A 486DX2 masinámra megérkezett a Dark Forces, én pedig két-három pálya után kőkeményen lepattantam róla, pedig minden, tényleg MINDEN elém kerülő LucasArts és Csillagok Háborúja játékot zabáltam, egészen odáig.

Hogy ez miért történhetett, arra a lenti okfejtésben keresem a választ. Mindenesetre a Dark Forces-t sokan megosztó alkotásként kezelünk a mai napig is. Sokan imádják, egyfajta Star Wars relikviaként tekintenek rá a Legendák korából. Egy olyan ereklyének ami képes volt alternatívát kínálni a Doom klónok tengerében, és emellett a ritkaságszámba menő, mégis szupersztár Star Wars játékok sorába is illeszkedett. Mások pedig megkérdőjelezik az FPS erényeit, illetve néhány tervezői döntésen csámcsognak a mai napig. Hol az igazság?

AZ ERŐ VELE VAN

Kezdjük azzal, hogy mit is csinált ügyesen a Dark Forces. Tulajdonképpen elég sok mindent. A játék tudta kezelni az ugrást, a fel-le tekintést, sőt a „szoba-szoba felett” trükkel is előremutató dolgokat produkált. Például hidakat épített, magaslatba emelkedő csarnokokat, folyosókat húzott fel, ami később sem volt egyértelmű mutatvány. A falakról pattogtak a lövedékek, a sötét folyosókon villogtak a plazmapuskák. A DF, szerencséjére, egy olyan időszakban érkezett, amikor a Star Wars tartalom sem volt mindennapos. A Dark Forces akkor kánonnak számító sztorival kínálta meg a rajongókat, nevezetes karakterekkel (Jabba, Boba Fett), ismerős formavilággal, zenével és atmoszférával kecsegtetett. Ha ma is elindítod az eredeti Dark Forcest és azonnal érzed, ahogy a klasszikus Star Wars hangulat bekúszik a bőröd alá. Ez pedig ünnepi kiváltságnak számított a kilencvenes évek közepén. A Dark Forces fegyverjátéknak van dinamikája, vagy inkább úgy mondom, jellegzetes húzása. Mindegyik fegyónak lehet, illetve van is szerepe az adott ellenfelekkel szemben. A pisztoly lassú, de pontos. A rohamosztagos sugárvető meg 95-ben is hozta a mémnek megfelelő formát. A csípőből tüzelés érzése varázslatos és közelről hatékony, de középtávtól messzebbre célozni vele reménytelen. És ez pont így van jól.

Lucasarts játékhoz méltó módon a Dark Forces remek átvezetőket is fevillantott. Voltak CG-animált pillanatok, és kézzel rajzolt, egymással klasszik LucasArts stílusban beszélgető karakterek. Az ismerős dallamok mellett saját témákat is felvillantott a játék, és mindezt egy dinamikusan változó audio-motor kezelte, ami az eseményeknek megfelelően adagolta a zenék akcióhoz illeszkedő szekvenciáit. A játék pályatervezői is próbáltak újítani. Fontos látni, hogy akkoriban kevés játék próbált meg hihető környezetet alkotni. Funkcionális terepeket. A Dark Forces pedig a maga módszereivel erre ment rá. Sziklába vájt börtönbázis? Jabba hajója? Működő gépekkel teli bánya? Az Executor fedélzete? A Dark Forces elsők között volt, ahol a környezetet értelmezhető léptékben akarták ábrázolni, és nem absztrakt, videojáték-labirintusból indult ki a designer csapat. Legalábbis a munka kezdetekor nem.

DANK FARRIK!

Nem? NEM-E? E CHU TA!!! Hát igen, itt jön be a képbe a Dark Forces talán legrosszabbul öregedő aspektusa. A játék, amely ki akart lépni a Doom-klónok pályadesignjának szemléletéből, végül a komplikált tereprendezésben, az eltúlzott környezeti puzzle feladványokban próbált kiteljesedni;0 ebben a szemléletben pedig visszatért az elemi agyzsibbasztáshoz. Röviden, a Dark Forces labirintusaitól labirintusabb labirintusokat keresve sem fogsz találni. A készítők ráadásul rá is játszanak erre a mókára. Ha a csatornában többfelé ágazik az út, ott egy fél órán keresztül tartó, sötétben és szarban való tapicskolás vár, ahol a járatokat többször is végig kell baktatni, mire rájössz a labirintus logikájára. Ha több emeletre kiterjedő liftet látsz, garantált az emeletek közötti cikázás, oda-vissza. Hajóval érkezel a helyszínre? No, ott vissza is kell baktatni a térkép végétől az elejére, mert a helyszínt el is kell hagynod, miután mondjuk megszereztél valamit. Ha birodalmi telepen jársz, rájössz, hogy a birodalmi építészek perverz módon szeretik a válltól-vállig keskenységgel bíró beugrókat, és a világ működése szempontjából teljesen értelmetlen, csak a játékmenet bonyolításáért felelős folyosórendszereket. A szándék és a végső megvalósítás ugye… Ráadásul van a Dark Forces designjának két másik jellegzetessége is.

A 14 pálya talán kevés, talán sok. De ezek változatossága egymáshoz képest valóban erős, minden szintnek más hangulata van. Viszont ez azt is magával hozza, hogy a szinteken belül korlátozott mennyiségű változatosságot (csúnya angolsággal: assetet) bírt el a fejlesztés. Az indusztriális terepeken a fali minták szokatlanul sűrűn ismétlődnek, ami a bolyongást, eltévedés érzését is csak tovább rontja, és az egyértelmű útjelzés a sormintában felhányt fali paneleken túl. A sebesség, pláne 120 FPS mellett, szédítő. Ha sétálsz lassú, futva viszont garantált a motion-sickness. És ha ezt a két dolgot összerakod, még olyat is fogsz látni, hogy a karaktered pont akkora sebességgel fut, ahogy ismétlődnek a fali tapéták. Többször is előfordul, hogy másodpercekig szaladsz, miközben a fal textúrája „áll” melletted. Ez piszkosul émelyítő tud lenni. A Dark Forces pedig tényleg a Csillagok Háborúja „darkos”, setét oldalát tárja eléd. Olykor már-már a kor Doom-klónjainak megfelelően karcolós, horrorisztikus oldalát. A csatorna vaksötét bendője hemzseg a dianogáktól. Talay lerohant bázisán minden sarokban csontig égetett Owen bácsik és Beru nénik fekszenek. A több fázisban bemutatott Dark Trooperek megjelenése még akkor is rettenetes, ha mai szemmel nézve egyszerű a dramaturgiájuk. Nem csoda, hogy gyerekként lepattantam a játékról; a Dark Forces az útvesztőivel, gyors tempójával, nyakatekert feladványaival és sötét hangulatával simán át tudott billenni a nyomasztó, egyenesen fárasztó hajszába. De a fentiek összessége egyben teljesen egyedi, sokszor előremutató kotyvalékot kínált, aminek 1995-ben varázslatosnak is számított.

DON’T GET COCKY!

Na, itt jön képbe, hogy a mostani kiadvány egy remasterhez méltó módon hozza a régi tartalmat, de modernizált körítéssel. A felújítást nem érheti egy kósza blaster-lövedék sem. A Nightdive alaposan belemászott a kódba, és gyakorlatilag minden elemét újraépítette a Dark Forces-nak. A játékot átrántották Kex motorba, mindeközben az eredeti engine alatt is futnak az események - menüből bármikor válthatunk egyik formából a másikba. A felújított Nightdive verzió ismét úgy prezentálja a játékot, „ahogyan szeretnénk emlékezni” annak vizualitására. Méretes tévén is éles, gyors kép a jussunk, felhúzott spriteokkal, kisimított-felskálázott textúrákkal. Mindeközben az eredeti jellegből semmit sem veszítünk. Amit látni kell, az látható – ahol sötét van, ott direkt van sötét. Meglepő, de van egy szemtelen bája annak is, hogy a régi, darabos megjelenítéssel játsszuk a címet, pláne egy modern kijelzőn a nappali közepén. És valahol ez a mostani Nightdive kiadásnak is a legnagyobb erénye. Magamtól valószínű sosem tértem volna vissza DosBox-ban komolyabban baszogtatni a játékot. De így, hogy az Xbox Series kirakja az OLED tévémre, miközben jönnek az acsik, működik a kontrolleres irányítás, van egy csomó extra, tervrajz, még egy korábban kimaradt pálya is a játékban… Így égett bennem a tűz. Az az érzés, hogy nem maradhat ki ez a mára játéktörténeti klasszikussá érett darab a pályafutásomból.

A Nightdive egyszerűen megkerülhetetlenné teszi a letűnt korok címeit. Tök mindegy, hogy Star Wars rajongónak tartod magad. Végigvitted már százszor a játékot, vagy épp ellenkezőleg, lassan harminc éve backlogban tanyázik a Dark Forces. Most itt van újra közöttünk, és ránk tör a FOMO, a Sith átokban áztatott ősi félelem, hogy nem maradhatunk ki ebből az újrázásból.

És legyen bármennyire is öreges, megosztó, vagy éppen zseniális a Dark Forces eredetije, a mostani kiadvány a gyűjteménybe kívánkozik. Ha megveszed, szinte biztos, hogy küzdeni fogsz vele. Hogy nem pihenésből, vagy laza levezetésből fogod játszani, még akkor sem, ha fejben megvan a játék 14 pályájának megoldása. Hanem azért, mert a Dark Forces egy olyan házi feladat, amit nem hagyhatsz megoldatlanul. Egy olyan kapcsolódás a geek hobbiverzumodban, ami összeköti a Star Warst, a boomer-lövöldéket, a retrót, a kilencvenes évek CD-ROM emlékeit, a LucasArts-hagyatékot… nagy levegő… az ITT ÉS MOSTTAL. Valódi Jedi, intuitív üzleti zseni, aki rájött erre a dimenziók közötti közös nevezőre, erre a kényelmes átjáróra. A Nightdive azonban nem csak ravasz kalmár, hanem műszakilag is igényes játékos, aki az újrakiadással ismét megmutatja, miként lehet a nosztalgia trükkjeit technikai botlásoktól mentesen kivitelezni. Várjuk a Jedi Knight: Dark Forces 2-t is. Lássuk, abból mit tudtok kihozni!

PLATFORM Playstation, Xbox (tesztelve), Switch, Windows KIADÓ Nightdive FEJLESZTŐ Nightdive / Lucasarts
MEGJELENÉS 2024. február 28. ÁR 30 EUR

Képek forrása: Reddit, PlayStation Blog

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Kaszál a Microsoft és a Remedy - ez történt kedden

Továbbá: Nintedo és EA üzleti jelentés, Don’t Kill Them All, Hades II, Wholesome Direct, Rocksmith+.

10 órája
10

SaGa Emerald Beyond - Világokon át

Az új SaGa játékban nem kell beérnünk egy vagy két új világgal, hanem kalandjaink során tizenhét egyedi helyen is megfordulhatunk! De vajon mindez elég lesz ahhoz, hogy lekössön minket a mindig különc JPRG sorozat új epizódja? Teszt!

1 napja

Így kerül egy platformra a gaming, a család és a kibervédelem

Mind használunk IT eszközöket, internetezünk, a felhasználók ma már pici gyermekkortól kezdve részesei ennek a világnak. A Gamer365 felületén – szponzorált anyagunkban -, a felnőtt gamereket, gyermekes szülőket célozva igyekszünk felhívni a figyelmet a leselkedő veszélyekre.

1 napja
1

A Microsoft négy Bethesda stúdiót zár be

Az Arkane Austin (Redfall), a Tango Gameworks (HiFi Rush), az Alpha Dog Studios (Mighty DOOM) és a Roundhouse Games esett áldozatul az átrendezésnek.

1 napja
49

140 millió felett a Switch, közel az utód bejelentése

A Nintendo készen áll az új hardver leleplezésére, amire még ebben az üzleti évben sor fog kerülni.

1 napja
7

Hades II Early Access-start, Helldivers 2 megfutamodás – ez történt hétfőn

Továbbá: QuakeCon 2024, Wizard with a Gun, Sword & Fairy Inn 2.

1 napja
9

Heti megjelenések

2 napja
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

3 napja
1

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

4 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

5 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

6 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

6 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

6 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

7 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

7 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

8 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

8 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

8 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

8 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

8 napja
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==