[Teszt] Selfloss – Bálnabánat

Selfloss – Bálnabánat

KharexSzőllősi Kristóf2024.09.16. 22:10

A gyász, valamint az azt követő megbékélés, az egyik legelemibb érzelem, amit csak átélhetünk, nem csoda hát, hogy a játékiparban is újra és újra előkerül ez a téma különböző megközelítésekben. A Spiritfarer például kerek-perec kimondja, hogy a cselekménye a belenyugvásról szól, míg más alkotások, mint amilyen a GRIS is, sokkal elvontabb irányból dolgozzák fel a jelenséget. A nemrég megjelent Selfloss pedig valahol ezen két véglet között található, avagy a javarészt Alexander Goodwin által fejlesztett program nem merül el teljesen a szimbólumokban, de cserébe nem is rágja a szánkba a mondanivalóját. A végeredmény pedig egy morózus indie gyöngyszem lett, ami elé minden hibája ellenére is megéri leülni.

A közepesen baljós című játék egy dark fantasy világba repít el minket, aminek a hátterét a szláv és az izlandi mitológia érdekes elegye adja. Hogy mást ne mondjunk, itt a vidék fölé égbolt helyett óceán borul, a helyiek tündérekkel szövetkeznek és óriásokkal háborúznak, a legnépszerűbb teremtésmítosz szerint pedig minden élet egy bálnatetemből sarjadt ki korokkal ezelőtt.

Ezen a különös és melankólikus tájon él Kazimir, az öreg csodatévő, aki amolyan sámán és gyógyító egyszemélyben. Emberünk azonban nem a törött csontok összeforrasztására, vagy a különböző betegségek kikúrálására szakosodott, hanem a lélek mindennél mélyebb sebeinek befoltozására. Ennek megfelelően azok járulnak elé segítségért, akik úgy érzik, hogy elemészti őket a gyász, az idős férfi pedig az úgynevezett Selfloss rituáléval segít nekik átlendülni az életük ezen komor szakaszán, hogy továbbléphessenek egy szebb, de legalábbis reménytelibb jövő felé.

Amikor viszont Kazimir veszít el valakit, aki közel állt a szívéhez, akkor nincs senki a közelében, aki segíthetne rajta. Mivel saját magán nem végezheti el a gyógyító varázslatot, így fel kell kerekednie, hogy messzi tájakon keressen enyhet a fájdalmára. Azt azonban talán mondanunk sem kell, hogy az útja közelről sem lesz sétagalopp, avagy nem árt, ha felkészülünk arra, hogy a feledés árát errefelé bizony vérben és verítékben mérik…

Talán már ennyiből is érződik, hogy a Selfloss nem csak díszként vagy divatból használja a dark fantasy címkét, hanem valóban egy komor és nyomasztó világot tár elénk, ahol minden és mindenki haldoklik, ahol félelmetes szörnyek járják a vidéket, és ahol a elmúlás sem hoz feltétlen megváltást. Mindehhez pedig roppant stílusos grafika és kellően búbánatos zene is társul, így tényleg minden adott ahhoz, hogy a játék egy kimondottan sötét, de ugyanakkor nem teljesen reménytelen irányból mutassa be nekünk a gyászt, és az azzal való megbirkózás rögös útját.

A történet, a körítés és a hangulat tehát abszolút rendben van, és ez végső soron a játékmenetről is elmondható, bár itt azért néha-néha már meginog a koncepció. Alapvetően az ilyen elvontabb, szimbólumokban gazdagabb címek gyakran nyúlnak a sétaszimulátorok zsáneréhez, hogy a mechanikákat a minimálisra visszaszorítva mesélhessék el a történetüket, itt azonban szó sincs ilyesmiről. Ehelyett a Selfloss talán úgy jellemezhető a legjobban, mint a Tunic és az Alan Wake szerelemgyereke, és bár ez elsőre elég merész koncepciónak tűnhet, a valóságban meglepően jól muzsikál.

Kazimir útját a megváltásig izometrikus nézetből követhetjük nyomon, a környezetünkkel pedig az esetek túlnyomó többségében egy világító bot segítségével léphetünk interakcióba. Ezzel aktiválhatunk különféle rúnákat, ezzel terelgethetjük az elhunytak lelkét, és még harcolni is ezzel harcolhatunk, szóval a fény egy amolyan mindenes megoldásként funkcionál a legtöbb problémánkra. Utunk során különféle logikai és ügyességi szakaszok várnak majd ránk elsősorban, de emellett lehetőségünk lesz csónakázni, opcionális területeket bejárni, valamint kódexlapokat is gyűjteni, ha esetleg szeretnénk jobban elmélyedni a Selfloss különleges világában.

A fentiek fényében kijelenthető, hogy a játékmenet változatosságára nem lehet panasz. A pályák ügyesen vannak felépítve, és mindig tartogatnak valami meglepetést azoknak, akik nyitott szemmel járják őket, a szárazföldi és a csónakázós szakaszok jó ütemben váltják egymást, ahogy az elménket és az ügyességünket próbára tevő feladványok ritmusára sem lehet panasz. Egyedül az irányítás az, ami néha enyhén szólva is nehézkesnek érződik.

Ez főleg akkor igaz, ha egérrel és billentyűzettel esünk neki a programnak, de őszintén, néhány trükkösebb résznél a kontroller is kevésnek érződik. Ha pedig ehhez hozzávesszük, hogy helyenként a kamera is hatalmas előszeretettel mászik be mindenféle tereptárgyak mögé, akkor egyből látható, hogy a Selfloss végigjátszása közben a gyász mellett néha a frusztráció is rágni fogja a lelkünket, méghozzá abszolút jogosan.

Szót érdemel továbbá a korábban már futólag megemlített harcrendszer is, ami szintén kissé felemás lett. Alapvetően a készítő nem bonyolította túl a játéknak ezt az aspektusát, így annyiról van szó, hogy ha egyik vagy másik szörnyre rávilágítunk a botunk koncentrál fénysugarával, akkor az vagy azonnal meghal, vagy rövid ideig kővé változik, hogy megbízható sarlónkkal pozdorjává zúzhassuk. A támadásaink száma természetesen limitálva van, cserébe viszont ha legyűrűnk valakit, akkor egyből visszakapunk minden elhasznált töltetet, így az összecsapások során nem árt priorizálni a célpontjainkat, különben könnyen kifogyhatunk a koncentált fénysugarakból.

A fenti koncepció papíron érdekesen hangzik, a megvalósítás viszont az optimálisnál jóval fapadosabbra sikeredett. Egyrészt karakterünk hajlamos lomhán reagálni az utasításainkra, így sokszor nem tudjuk precízen időzíteni a kitéréseinket, másrészt az izometrikus nézet miatt azt is körülményes belőni, hogy mit fogunk eltalálni a közelharci támadásunkkal. Így simán előfordulhat, hogy a levegőt csépeljük veszettül, miközben mellettünk lassan újra életre kelnek a fáradtságos munkával kővé dermesztett ellenfeleink. Mindez ahhoz kevés, hogy úgy istenigazából hazavágja a játékélményt, ahhoz viszont pont elegendő, hogy némi keserű ízt hagyjon a szánkban.

A Selfloss egy korántsem hibátlan, de így is roppant különleges indie alkotás lett, ami súlyos témákat boncolgat biztos kézzel, ráadásul attól sem riad vissza, hogy a történetmesélést némi játékmenettel is feldobja. Kazimir útja kellően kihívásokkal teli és változatos, az öreg sámán körül kitáruló világ pedig meglepően mély és egyedi a tenger alapú mitológiájával, valamint a lassú pusztulásra ítélt tájaival. Egyedül az irányítás és a harcrendszer az, ahol a Selfloss által képviselt magas minőség megbicsaklik, de őszintén, ezek sem olyan súlyos hibák, hogy nagyban befolyásolják a játékélményt. Ez a program ugyanis egy olyan utazást kínál, amit abszolút megéri átélni, amennyiben valaki kedveli a kicsit nyomasztó, kicsit borongós, de leginkább keserédes sztorikat.

Csak aztán óvatosan, nehogy elvesszetek az égen úszó bálnaistenek árnyékában!

PLATFORM PC, PS5, XSX, NS KIADÓ MERGE GAMES, MAXIMUM ENTERTAINMENT FEJLESZTŐ GOODWIN GAMES MEGJELENÉS 2024. szeptember 5. (PC) ÁR 25 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Carmen Sandiego - Elég okos vagy, hogy megtaláld a tolvajt?

Az 1980-as évek közepén gondoltak egyet és megalkották Carmen Sandiego karakterét, aki edutainment játékok sorának volt főszereplője. Most, majd’ 40 évvel az első kiadás után egy újabb játékban eredhetünk tolvajok nyomába.

2 órája

Sony-People Can Fly együttműködés a hét végére - ez történt pénteken

Továbbá: Star Wars: Hunters, Void Martyrs, Star Wars: Knights of the Old Republic.

17 órája
3

Space Marine III bejelentés, Mountaintop bezárás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Split Fiction, Clair Obscur: Expedition 33, Hello Sunshine, Teenage Mutant Ninja Turtles: Tactical Takedown, PowerWash Simulator 2, Silent Hill f.

1 napja
25

Tomb Raider IV-VI Remastered

Valentin-napra megkaptuk a második csokor klasszikus Tomb Raider játékot a Core Design-érából, ez a válogatás azonban jóval vegyesebb, mint a tavalyi trilógia, itt ugyanis az eredeti ötletek mellett már erősen érződött a fejlesztőcsapat végkimerülése a több évnyi crunch-öt követően.

2 napja
11

Már idén érkezik az Xbox handheld?

Minden amit eddig hallottunk a nyílt titokként kezel Project Kennan-ről és a Microsoft Xbox részlegének irányváltásáról.

2 napja
33

PlayStation Game Catalog: márciusi érkezők

UFC5. Prince of Persia: The Lost Crown. Arcade Paradise. Többek között ezek a címek várják az előfizetőket hamarosan.

2 napja
4

Apró bejelentések hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Wall World 2, Bubble Ghost Remake, Wild Blue, Bo: Path of the Teal Lotus, Town of Zoz, ANTRO, IXION.

2 napja

BlizzCon-visszatérés és VR-újdonságok – ez történt kedden

Továbbá: Aerial_Knight's Dropshot, The Triple-i Initiative, Many Nights a Whisper, Amerzone - The Explorer's Legacy, Steel Hunters, JDM: Japanese Drift Master, Out of Sight VR, Surviving Mars: Pioneer, Postal 2 VR.

3 napja
17

Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii

Kalózos Yakuza? Yakuzás kalózosdi? Ez meg mi a szösz? Teszteltük a Ryu Ga Gotoku legújabb agymenését!

3 napja
9

Suikoden I & II HD Remaster - The Gate Rune And Dunan Unification Wars

Megváltoztatható a végzet? Merre vezet a 108 csillag útja? A Suikoden I & II HD Remaster The Gate Rune And Dunan Unification Wars tesztünkből kiderül!

4 napja
26

Death Stranding 2 megjelenési dátum, Split Fiction sikerek – ez történt hétfőn

Továbbá: Rootbound, Steel Seed, Forgotlings, Silent Hill Transmission, Urban Jungle.

4 napja
10

Urban Myth Dissolution Center - Vajon hihetünk a szemünknek?

Lépjünk be egy olyan világba, ami tele van rejtélyes igazságokkal! Bár itt nem Jonathan Frakes fog vezetni minket, hanem helyette inkább a józan gondolkodásunkra és a bizonyítékokra hagyatkozva kell döntéseket hoznunk. Szerinted hol van a valóság határa és hol kezdődik a fikció?

5 napja
2

Bajusz és gokart: friss Lego készlettel ünnepeljük Super Mario napját

Március 10-e a hivatalos Super Mario nap, ennek megfelelően a LEGO egy friss készletet mutatott be Mario Kart - Mario & Standard Kart címen.

5 napja
4

Heti megjelenések

5 napja
4

Rift of the NecroDancer

A nekromanta kriptáját már évekkel ezelőtt kipucoltuk, úgy tűnik azonban, hogy a zene még nem csendesült el teljesen, hőseinkkel együtt ugyanis a gonosz is visszatért, így itt az ideje, hogy újból megmentsük a világot a reanimált undormányoktól. Szerencsére csak egyetlen dologra lesz szükségünk: a ritmusérzékünkre.

6 napja
5

Egy csendes nap zárásként - ez történt pénteken

Benne: Killing Floor III, Bleach: Rebirth of Souls, Cookie Cutter Overkill Edition, Resident Evil film.

7 napja
4

Steam Next Fest 2025 február #3: Arctic Awakening, Demon Tides, Islands and Trains, Glum, Promise Mascot Agency

Bár a Steam Next Fesztiválnak már vége, van pár játék, amit mindenképp szerettünk volna nektek megmutatni. Alaszka, vonatok, kabalák, démonok... ez sem lesz egyszerű menet!

8 napja

Xbox 360 játékok kaphatnak natív PC átiratot egy új módszernek köszönhetően

A Sonic Unleashed lett az első fecske a sorban.

8 napja
11

Nacon Connect bejelentések, AC Shadows gameplay - ez történt csütörtökön

Továbbá: The Sinking City 2, The Occultist, RoboCop: Rogue City, Edge of Memories, Styx: Blades of Greed, Hell is Us, The Fading of Nicole Wilson, Cthulhu: The Cosmic Abyss.

8 napja
10

Turbo Overkill

Bár kellemes retro lövöldéből igazán nincs hiány, a képek és a fantáziátlan cím senkit se tévesszen meg: a Turbo Overkill mögött jóval komolyabb ambíciók húzódnak, mint egy sokadszorra elsütött múltidézés. Teszt!

9 napja
3