[Teszt] Selfloss – Bálnabánat

Selfloss – Bálnabánat

KharexSzőllősi Kristóf2024.09.16. 22:10

A gyász, valamint az azt követő megbékélés, az egyik legelemibb érzelem, amit csak átélhetünk, nem csoda hát, hogy a játékiparban is újra és újra előkerül ez a téma különböző megközelítésekben. A Spiritfarer például kerek-perec kimondja, hogy a cselekménye a belenyugvásról szól, míg más alkotások, mint amilyen a GRIS is, sokkal elvontabb irányból dolgozzák fel a jelenséget. A nemrég megjelent Selfloss pedig valahol ezen két véglet között található, avagy a javarészt Alexander Goodwin által fejlesztett program nem merül el teljesen a szimbólumokban, de cserébe nem is rágja a szánkba a mondanivalóját. A végeredmény pedig egy morózus indie gyöngyszem lett, ami elé minden hibája ellenére is megéri leülni.

A közepesen baljós című játék egy dark fantasy világba repít el minket, aminek a hátterét a szláv és az izlandi mitológia érdekes elegye adja. Hogy mást ne mondjunk, itt a vidék fölé égbolt helyett óceán borul, a helyiek tündérekkel szövetkeznek és óriásokkal háborúznak, a legnépszerűbb teremtésmítosz szerint pedig minden élet egy bálnatetemből sarjadt ki korokkal ezelőtt.

Ezen a különös és melankólikus tájon él Kazimir, az öreg csodatévő, aki amolyan sámán és gyógyító egyszemélyben. Emberünk azonban nem a törött csontok összeforrasztására, vagy a különböző betegségek kikúrálására szakosodott, hanem a lélek mindennél mélyebb sebeinek befoltozására. Ennek megfelelően azok járulnak elé segítségért, akik úgy érzik, hogy elemészti őket a gyász, az idős férfi pedig az úgynevezett Selfloss rituáléval segít nekik átlendülni az életük ezen komor szakaszán, hogy továbbléphessenek egy szebb, de legalábbis reménytelibb jövő felé.

Amikor viszont Kazimir veszít el valakit, aki közel állt a szívéhez, akkor nincs senki a közelében, aki segíthetne rajta. Mivel saját magán nem végezheti el a gyógyító varázslatot, így fel kell kerekednie, hogy messzi tájakon keressen enyhet a fájdalmára. Azt azonban talán mondanunk sem kell, hogy az útja közelről sem lesz sétagalopp, avagy nem árt, ha felkészülünk arra, hogy a feledés árát errefelé bizony vérben és verítékben mérik…

Talán már ennyiből is érződik, hogy a Selfloss nem csak díszként vagy divatból használja a dark fantasy címkét, hanem valóban egy komor és nyomasztó világot tár elénk, ahol minden és mindenki haldoklik, ahol félelmetes szörnyek járják a vidéket, és ahol a elmúlás sem hoz feltétlen megváltást. Mindehhez pedig roppant stílusos grafika és kellően búbánatos zene is társul, így tényleg minden adott ahhoz, hogy a játék egy kimondottan sötét, de ugyanakkor nem teljesen reménytelen irányból mutassa be nekünk a gyászt, és az azzal való megbirkózás rögös útját.

A történet, a körítés és a hangulat tehát abszolút rendben van, és ez végső soron a játékmenetről is elmondható, bár itt azért néha-néha már meginog a koncepció. Alapvetően az ilyen elvontabb, szimbólumokban gazdagabb címek gyakran nyúlnak a sétaszimulátorok zsáneréhez, hogy a mechanikákat a minimálisra visszaszorítva mesélhessék el a történetüket, itt azonban szó sincs ilyesmiről. Ehelyett a Selfloss talán úgy jellemezhető a legjobban, mint a Tunic és az Alan Wake szerelemgyereke, és bár ez elsőre elég merész koncepciónak tűnhet, a valóságban meglepően jól muzsikál.

Kazimir útját a megváltásig izometrikus nézetből követhetjük nyomon, a környezetünkkel pedig az esetek túlnyomó többségében egy világító bot segítségével léphetünk interakcióba. Ezzel aktiválhatunk különféle rúnákat, ezzel terelgethetjük az elhunytak lelkét, és még harcolni is ezzel harcolhatunk, szóval a fény egy amolyan mindenes megoldásként funkcionál a legtöbb problémánkra. Utunk során különféle logikai és ügyességi szakaszok várnak majd ránk elsősorban, de emellett lehetőségünk lesz csónakázni, opcionális területeket bejárni, valamint kódexlapokat is gyűjteni, ha esetleg szeretnénk jobban elmélyedni a Selfloss különleges világában.

A fentiek fényében kijelenthető, hogy a játékmenet változatosságára nem lehet panasz. A pályák ügyesen vannak felépítve, és mindig tartogatnak valami meglepetést azoknak, akik nyitott szemmel járják őket, a szárazföldi és a csónakázós szakaszok jó ütemben váltják egymást, ahogy az elménket és az ügyességünket próbára tevő feladványok ritmusára sem lehet panasz. Egyedül az irányítás az, ami néha enyhén szólva is nehézkesnek érződik.

Ez főleg akkor igaz, ha egérrel és billentyűzettel esünk neki a programnak, de őszintén, néhány trükkösebb résznél a kontroller is kevésnek érződik. Ha pedig ehhez hozzávesszük, hogy helyenként a kamera is hatalmas előszeretettel mászik be mindenféle tereptárgyak mögé, akkor egyből látható, hogy a Selfloss végigjátszása közben a gyász mellett néha a frusztráció is rágni fogja a lelkünket, méghozzá abszolút jogosan.

Szót érdemel továbbá a korábban már futólag megemlített harcrendszer is, ami szintén kissé felemás lett. Alapvetően a készítő nem bonyolította túl a játéknak ezt az aspektusát, így annyiról van szó, hogy ha egyik vagy másik szörnyre rávilágítunk a botunk koncentrál fénysugarával, akkor az vagy azonnal meghal, vagy rövid ideig kővé változik, hogy megbízható sarlónkkal pozdorjává zúzhassuk. A támadásaink száma természetesen limitálva van, cserébe viszont ha legyűrűnk valakit, akkor egyből visszakapunk minden elhasznált töltetet, így az összecsapások során nem árt priorizálni a célpontjainkat, különben könnyen kifogyhatunk a koncentált fénysugarakból.

A fenti koncepció papíron érdekesen hangzik, a megvalósítás viszont az optimálisnál jóval fapadosabbra sikeredett. Egyrészt karakterünk hajlamos lomhán reagálni az utasításainkra, így sokszor nem tudjuk precízen időzíteni a kitéréseinket, másrészt az izometrikus nézet miatt azt is körülményes belőni, hogy mit fogunk eltalálni a közelharci támadásunkkal. Így simán előfordulhat, hogy a levegőt csépeljük veszettül, miközben mellettünk lassan újra életre kelnek a fáradtságos munkával kővé dermesztett ellenfeleink. Mindez ahhoz kevés, hogy úgy istenigazából hazavágja a játékélményt, ahhoz viszont pont elegendő, hogy némi keserű ízt hagyjon a szánkban.

A Selfloss egy korántsem hibátlan, de így is roppant különleges indie alkotás lett, ami súlyos témákat boncolgat biztos kézzel, ráadásul attól sem riad vissza, hogy a történetmesélést némi játékmenettel is feldobja. Kazimir útja kellően kihívásokkal teli és változatos, az öreg sámán körül kitáruló világ pedig meglepően mély és egyedi a tenger alapú mitológiájával, valamint a lassú pusztulásra ítélt tájaival. Egyedül az irányítás és a harcrendszer az, ahol a Selfloss által képviselt magas minőség megbicsaklik, de őszintén, ezek sem olyan súlyos hibák, hogy nagyban befolyásolják a játékélményt. Ez a program ugyanis egy olyan utazást kínál, amit abszolút megéri átélni, amennyiben valaki kedveli a kicsit nyomasztó, kicsit borongós, de leginkább keserédes sztorikat.

Csak aztán óvatosan, nehogy elvesszetek az égen úszó bálnaistenek árnyékában!

PLATFORM PC, PS5, XSX, NS KIADÓ MERGE GAMES, MAXIMUM ENTERTAINMENT FEJLESZTŐ GOODWIN GAMES MEGJELENÉS 2024. szeptember 5. (PC) ÁR 25 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Ninja Gaiden 4

2 órája

Steam Next Fest 2025 ősz - Gyermeki félelmek, harcias művészek, komor roninok és a fájdalomcsillapító

Az őszi Steam Next Fest felhozatala idén kétségkívül roppant erősre sikeredett, az esemény során kipróbálható játékok között ugyanis számtalan remek indie cím mellett jó pár AA kategóriás gyöngyszem is képviselteti magát. Ezen demók között szemezgettünk ismét, kigyűjtve, hogy mi az, amire mindenképp javallott egy (vagy több) pillantást vetni a fesztivál vége előtt.

15 órája
1

Heti megjelenések

19 órája
8

Final Fantasy Tactics: The Ivalice Chronicles

Melyik minden idők legjobb Final Fantasy játéka? A kérdést akár provokációnak is vehetnénk, pláne, ha a Final Fantasy Tactics-et is behozzuk a képbe. Tényleg, melyik a legjobb?

1 napja
9

Battlefield 6

2 napja
12

Változatos apróságok - ez történt pénteken

Benne: Silent Hill 2, Marvel Rivals, Dragon Ball, Assetto Corsa Rally, Zoochosis, Horizon Zero Dawn.

2 napja
6

Snoopy & The Great Mystery Club

3 napja
6

Gyásznap, Quantic Dream tervek - ez történt csütörtökön

Benne: Tomonobu Itagaki, Battlefield 6, Spellcasters Chronicles, N++.

3 napja
11

Sonic Wings: Reunion

4 napja
3

PlayStation Game Catalog: októberi érkezők

Silent Hill 2. Until Dawn. V Rising. A PlayStation előfizetéses szolgáltatása komolyan vette az októberi rettegést!

4 napja
1

Száguldó metrók, driftelő autók – ez történt szerdán

Benne: EXODUS, Metro Rivals: New York, Dragon Quest I & II HD-2D Remake, Protocol: Terminate, JDM: Japanese Drift Master, Sonic Rumble, Videoverse, Witchbrook, Surviving Mars: Relaunched.

4 napja
1

Steam Next Fest 2025 ősz - Öreg hősök, gyászoló apák, vérszomjas robotok és szellemkamionok

Október 13. és 20. között újra megrendezésre kerül a Steam Next Fest, melynek keretein belül egy héten át számtalan játék demója válik elérhetővé a Valve digitális áruházában. Lássuk hát, mit lehet érdemes megnézni és kipróbálni a brutális méretű felhozatalból!

5 napja
14

Visszatér a Summer Game Fest, lelépett az Assassin's Creed-főnök – ez történt kedden

Továbbá: Rules of Engagement: The Grey State, Silly Polly Beast, Decision: Red Daze.

5 napja

Absolum

Újabb hónap, újabb „újrakezdős” játék, mondhatnánk már unott arccal, de az Absolum olyat tesz le az asztalra, amit eddig még nem igazán láttunk. Pedig annyira adja magát a koncepció, hogy felfoghatatlan, miért nem jutott ez eddig senkinek eszébe. Roguelike / Beat ’em up / Comic-style egyben? Frankón? Frankón!

6 napja
7

Game Pass: az októberi mozgolódás

Ball x Pit. Keeper. Ninja Gaiden 4. The Outer Worlds 2. Premier özön az Ultimate előfizetők számára. De néhány érdekes címmel bővül a Premium könyvtár is.

6 napja

Demók és megjelenési dátumok minden mennyiségben – ez történt hétfőn

Benne: Pathologic 3, Beneath, Painkiller, Reanimal, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Of Ash and Steel, The House of the Dead 2: Remake, Wall World 2.

6 napja
2

Yooka-Replaylee - Visszatértek a mulató aztékok!

A Yooka-Replaylee egy remaster, vagy inkább már remake. A grafikus motor teljes lecserélésével és a tonnányi variációnak, finomhangolásnak köszönhetően olyan, mintha egy régi jó ismerős térne vissza egy detox kúra és egy szépítészeti szanatóriumban töltött nyári szabadság után. Teszt!

7 napja
4

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

7 napja
4

Heti megjelenések

7 napja
2

Super Mario Galaxy 1 + 2

Mario csak a belengetett tortából szeretett volna enni egy szeletkét, a jól kinéző teadélután helyett azonban királyságokon átívelő mentőakció kerekedett újra és újra Peach meghívóiból. Szegény vízvezetékszerelő ráadásul puszit sem mindig kapott, de volt olyan kalandja (kettő is), ahol a „nagy hűhó semmiért” jegyében még galaxisokon is keresztülnyargalt. Emlékeztek ezekre a játékokra?

8 napja
5