[Teszt] Railway Islands

Railway Islands

GhzSzabó Ákos2023.03.20. 13:41

Elég sok olyan aspektusa van a videojáték fejlesztésnek amit nem kap akkora publicitást vagy reflektorfényt, mint mondjuk a grafikai megvalósítás, mégis elképesztően fontos szerepe van. Kicsit olyan mint a jó öreg magyar népmesékben a legkisebb királylány esete a sóval. Elsőre nem tűnik fontosnak, sőt mondhatni sértő annak beállítani, a hiánya viszont elég hamar észrevehető.

Amiről itt hadoválok, illetve aminek a hiánya kapcsolódik egy elég egyszerűcske, pár ember által összerakott “indie” puzzle játékhoz, az nem más mint az úgynevezett UX (User Experience) tervezés. Ha itt most valaki csak legyint egyet, hogy ez biztos annyi, hogy egy ingyenesen játszható, mobilos játékban hova tegyük a gombokat, hogy a lehető legtöbb pénzt költse el az addikt, az nincs annyira messze az igazságtól, de a valóságban ez azért egy jóval összetettebb téma. Anélkül, hogy részleteibe belemennék egy ilyen folyamatnak, elég annyit tudni, hogy nem véletlen, hogy nagyobb cégeknél ezzel egy egész csapat foglalkozik, akik az utolsó utáni pillanatokig is iterrálják a különböző UI verziókat amivel elérik legalább azt a szintet, hogy a teszterek nem kapnak tőle instant agyvérzést. Ez egy olyan része az indie fejlesztésnek, ahol egy ilyen pár emberes projectnél erre sem idő sem lehetőség nincs, na de miért is szánok ennyi időt egy mini cikknél erre a témára? Konkrétan azért, mert szinte az egész Railway Islands élményt tönkretette nálam a rendes UX és UI tervezés hiánya, pedig a játék többi része egészen remek kis stresszoldó lenne.

A Railway Islands-ban abszolút becsülendő, hogy egyáltalán nem akar több lenni annál, mint ami. Egy kellemes logikai puzzle játék kombó. Manapság nem ritka, hogy mindenki meg szeretné váltani a világot, amivel csak az a baj, hogy ha nem sikerül, akkor nagy pofonba lehet beleszaladni. És ugye, általában nem sikerül. Adott egy sokszor látott mechanika, ahol is egy vonatot el kell juttatni A pontból B pontba úgy, hogy a sín darabokat nekünk kell megfelelő sorrendbe és pozícióba állítani. Bónusz feladatok vannak természetesen, de egy adott pálya teljesítéséhez nem kell velük külön bajlódni. A grafika kellemes, az a tipikus funkcionálisan aranyos. A zene pedig tökéletesen támogatja, hogy a lehető leghamarabb “zen” állapotba kerülve abszolváljuk a pályákat. És igazából ennyi is az egész. Se több se kevesebb. Egész olcsó és cserébe relatíve összetett, így bőven van benne kihívás ami elég sokáig is tart, mivel jó sok pálya is van.

A probléma nálam ott volt, hogy nem igazán szántak elég időt arra, hogy a (valószínűleg) remekül működő egeres irányítást átültessék kontrollerekre. Egyszerűen vagy 30 pálya után sem állt kézre a kamera illetve a sín darabok forgatása és áthelyezése. Szinte mindig belefutottam abba, hogy rossz darab “ragadt” be és helyeződött át, amin egyáltalán nem segít az sem, hogy a különböző sín darabok egyedi áthaladási iránnyal rendelkeznek, ami egyszerűen alíg látható egy nagyobb tv-n mondjuk 3 méterről. Az pedig már csak tényleg hab a tortán, hogy szerintem még életemben nem találkoztam azzal, hogy egy játékban egy menüből nem lehetett a kör/B gombokkal ki/visszalépni. Tényleg tipikusan azaz eset, amikor a lehető leggyorsabban át akarták portolni a játékot konzolokra, és az ilyesmikre vagy nem jutott idő vagy egyszerűen hiányzott a szakértelem.

A fenti apróságoktól függetlenül azért a RI egy teljesen élvezhető (és kifejezetten olcsó) darab, főleg a stílus szerelmeseinek. Egy kicsit hiánypótlónak is éreztem konzolokon, hiszen ez a zsáner általában PC-n illetve mobilokon hódít. Így akit nem rettent el az egy kicsivel hosszabb tanulási görbe, illetve szereti a kihívásokat (a balansz sem lett az igazi a véleményem szerint, kicsit lehetett volna több az egyszerűbb pályák száma) az vegye fel a virtuális vasutas sityakot és irány a pályarendezés!

PLATFORM PC, Xbox, PlayStation (tesztelt), Switch
KIADÓ QUBYTE | FEJLESZTŐ Rising Moon Games
MEGJELENÉS 2023. március 1. ÁR 1400 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Arctic Awakening

Egy Északi-sarkvidéken játszódó narratív kaland, amelyet a Firewatch ihletett és amelyben terápiás robotpajtim is van? Az Arctic Awakening papíron remekül hangzik, és bár nem egészen azt kaptam tőle, amit vártam, alapvetően nem csalódtam.

5 órája

Formula Legends

Egy nem hivatalos F1-játék, amely egyfajta szerelmes levél az autósport királykategóriája számára.

8 órája
1

PS5-újdonságok és naptárbővülés – ez történt kedden

Benne: The Lift, Ghost of Yotei, Wreckreation, Sopa - Tale of the Stolen Potato, PS5 rendszerfrissítés, Dispatch, Annapurna Interactive Direct, Valheim, Relooted.

15 órája
8

Game Pass: szeptember utolsó hetei

A Deep Rock Galactic: Survivor és a Frostpunk 2 konzolos premierje mellett Call of Duty: Black Ops 7 nyílt próbakör is érkezik.

1 napja
4

Hell is Us

A Hell is Us egy komor történet polgárháborúról és démonokról, mely minden hibája ellenére is hamar belopja magát az ember szívébe.

1 napja
3

1.0-s hétindítás – ez történt hétfőn

Benne: Palworld, RoboCop: Rogue City Collection, Detective Instinct: Farewell, My Beloved, Overthrown.

1 napja

Heti megjelenések

2 napja

Everybody's Golf Hot Shots

Hosszú ideje futó sorozat, bár a golf tematika miatt mindig egy szűkebb közönségnek szólt: az Everybody's Golf visszatért, a Hot Shots alcímmel pedig összeköti a keleti és nyugati névadást egy új epizód apopóján. Teszt.

3 napja
1

Gradius Origins Collection

4 napja
4

Egy Nintendo Direct - ez történt pénteken

Benne: The Super Mario Galaxy Movie, Mario Tennis Fever, Yoshi and the Mysterious Book, Mega Man Star Force: Legacy Collection, Hades II, Dragon Quest VII Reimagined, Virtual Boy, Metroid Prime 4: Beyond, Donkey Kong Bananza, Pokémon Pokopia, Fatal Frame II: Crimson Butterfly Remake.

4 napja
18

Drag & Drive

Guruló dollárok helyett most jöjjenek a guruló robotok akik kosárlabdáznak is. Egy biztos: valakinek nagyon elgurult a gyógyszere Kyoto-ban.

5 napja
10

PlayStation Game Catalog: szeptemberi érkezők

A WWE 2K25 és a Persona 5 Tactica mellé kiváló független fejlesztések érkeznek ebben a hónapban a kínálatba.

5 napja

Warner Bros. Discovery felvásárlás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Awaken: Astral Blade, Knights of the Fall, Neon Inferno, Rain World.

5 napja
4

Kisebb címek debütálása - ez történt szerdán

Benne: Elden Ring Nightreign, Talaka, Sonic Racing: CrossWorlds, HyperYuki: Snowboard Syndicate, Nintedo Direct, Tossdown, GRIDbeat!.

6 napja
1

DLC-k apró csokra - ez történt kedden

Benne: Digimon Story: Time Stranger, Towa and the Guardians of the Sacred Tree, Pacific Drive, Spark! Photon Blast, Destiny 2, Panzer Dragoon II Zwei: Remake.

7 napja
2

Lost Soul Aside

Az egyszemélyes fejlesztésnek indult Lost Soul Aside hosszú évek után elnyerte végső formáját. A kérdés már csak az, hogy a mesébe illő történet valóban happy enddel végződik-e?

7 napja
6

Indiana Jones and the Great Circle: The Order of Giants DLC

2024 egyik legpozitívabb meglepetése DLC formájában folytatódik, a kalandvágyó játékosok így máris kereshetik Ricci atyát a Vatikánban. Indy most egy ókori lelet miatt ezúttal Róma földalatti kamráit is felforgatja. Miközben óriások nyomában járunk, a kellemetlenkedő fasiszták mellett új ellenlábasokkal, a Mithrász-szektával is többször meggyűlik majd a bajunk, de lássuk, hogy milyen és mennyi ostorcsattogtatást is kínál a The Great Circle kiegészítője.

8 napja
5

Csöndes kezdés - ez történt hétfőn

Benne: Ghost of Yōtei, Moon Mystery, Wolfenstein, War Mechanic.

8 napja
6

Herdling

A nyájterelgetés tevékenységével átfedő poénok nagyot ütnének egy politikai vagy egy vallási szatírában, itt azonban ilyenről szó sincs: a Herdling egy journey-like játék, amely a természetről, emberről és állatról mesél nekünk. Tesztlaborban a Far játékok alkotóinak új játéka.

9 napja
2

Heti megjelenések

9 napja
14