[Teszt] Railway Islands

Railway Islands

GhzSzabó Ákos2023.03.20. 13:41

Elég sok olyan aspektusa van a videojáték fejlesztésnek amit nem kap akkora publicitást vagy reflektorfényt, mint mondjuk a grafikai megvalósítás, mégis elképesztően fontos szerepe van. Kicsit olyan mint a jó öreg magyar népmesékben a legkisebb királylány esete a sóval. Elsőre nem tűnik fontosnak, sőt mondhatni sértő annak beállítani, a hiánya viszont elég hamar észrevehető.

Amiről itt hadoválok, illetve aminek a hiánya kapcsolódik egy elég egyszerűcske, pár ember által összerakott “indie” puzzle játékhoz, az nem más mint az úgynevezett UX (User Experience) tervezés. Ha itt most valaki csak legyint egyet, hogy ez biztos annyi, hogy egy ingyenesen játszható, mobilos játékban hova tegyük a gombokat, hogy a lehető legtöbb pénzt költse el az addikt, az nincs annyira messze az igazságtól, de a valóságban ez azért egy jóval összetettebb téma. Anélkül, hogy részleteibe belemennék egy ilyen folyamatnak, elég annyit tudni, hogy nem véletlen, hogy nagyobb cégeknél ezzel egy egész csapat foglalkozik, akik az utolsó utáni pillanatokig is iterrálják a különböző UI verziókat amivel elérik legalább azt a szintet, hogy a teszterek nem kapnak tőle instant agyvérzést. Ez egy olyan része az indie fejlesztésnek, ahol egy ilyen pár emberes projectnél erre sem idő sem lehetőség nincs, na de miért is szánok ennyi időt egy mini cikknél erre a témára? Konkrétan azért, mert szinte az egész Railway Islands élményt tönkretette nálam a rendes UX és UI tervezés hiánya, pedig a játék többi része egészen remek kis stresszoldó lenne.

A Railway Islands-ban abszolút becsülendő, hogy egyáltalán nem akar több lenni annál, mint ami. Egy kellemes logikai puzzle játék kombó. Manapság nem ritka, hogy mindenki meg szeretné váltani a világot, amivel csak az a baj, hogy ha nem sikerül, akkor nagy pofonba lehet beleszaladni. És ugye, általában nem sikerül. Adott egy sokszor látott mechanika, ahol is egy vonatot el kell juttatni A pontból B pontba úgy, hogy a sín darabokat nekünk kell megfelelő sorrendbe és pozícióba állítani. Bónusz feladatok vannak természetesen, de egy adott pálya teljesítéséhez nem kell velük külön bajlódni. A grafika kellemes, az a tipikus funkcionálisan aranyos. A zene pedig tökéletesen támogatja, hogy a lehető leghamarabb “zen” állapotba kerülve abszolváljuk a pályákat. És igazából ennyi is az egész. Se több se kevesebb. Egész olcsó és cserébe relatíve összetett, így bőven van benne kihívás ami elég sokáig is tart, mivel jó sok pálya is van.

A probléma nálam ott volt, hogy nem igazán szántak elég időt arra, hogy a (valószínűleg) remekül működő egeres irányítást átültessék kontrollerekre. Egyszerűen vagy 30 pálya után sem állt kézre a kamera illetve a sín darabok forgatása és áthelyezése. Szinte mindig belefutottam abba, hogy rossz darab “ragadt” be és helyeződött át, amin egyáltalán nem segít az sem, hogy a különböző sín darabok egyedi áthaladási iránnyal rendelkeznek, ami egyszerűen alíg látható egy nagyobb tv-n mondjuk 3 méterről. Az pedig már csak tényleg hab a tortán, hogy szerintem még életemben nem találkoztam azzal, hogy egy játékban egy menüből nem lehetett a kör/B gombokkal ki/visszalépni. Tényleg tipikusan azaz eset, amikor a lehető leggyorsabban át akarták portolni a játékot konzolokra, és az ilyesmikre vagy nem jutott idő vagy egyszerűen hiányzott a szakértelem.

A fenti apróságoktól függetlenül azért a RI egy teljesen élvezhető (és kifejezetten olcsó) darab, főleg a stílus szerelmeseinek. Egy kicsit hiánypótlónak is éreztem konzolokon, hiszen ez a zsáner általában PC-n illetve mobilokon hódít. Így akit nem rettent el az egy kicsivel hosszabb tanulási görbe, illetve szereti a kihívásokat (a balansz sem lett az igazi a véleményem szerint, kicsit lehetett volna több az egyszerűbb pályák száma) az vegye fel a virtuális vasutas sityakot és irány a pályarendezés!

PLATFORM PC, Xbox, PlayStation (tesztelt), Switch
KIADÓ QUBYTE | FEJLESZTŐ Rising Moon Games
MEGJELENÉS 2023. március 1. ÁR 1400 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Simon the Sorcerer Origins

A 90-es évek nagyszájú tini varázslója egy előzménytörténetben tér vissza, hogy a régi rajongók mellett újakat szerezzen magának. A Simon the Sorcerer Origins mögött álló csapat nem csak a régóta tetszhalott állapotú sorozatot támasztotta fel, de az újonnan érkezők számára is egy szórakoztató kalandot tett le az asztalra.

9 órája

The Outer Worlds 2

13 órája
3

Apróságok levezetésként - ez történt pénteken

Benne: Code Vein II, Lollipop Chainsaw RePOP, Metroid Prime 4: Beyond, Hi-Fi Rush, Astroneer.

20 órája
1

Elhalasztott jelentés, tartalmas bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Ubisoft, Fallout, Ride 6, Pokémon Pokopia, The Blood of Dawnwalker, Vampire Survivors, KinForge, Red Dead Redemption, Anno 117: Pax Romana.

1 napja
4

Syberia - Remastered

Az Amerzone év eleji igényes felújítása után reménykedhettünk abban, hogy a Microids a Syberia sorozat nyító darabjával is hasonló szintet próbál megütni. Lássuk, hogy sikerült.

2 napja
6

A Steam Machine árnyékában – ez történt szerdán

Benne: Horizon Steel Frontiers, Silent Hill f, The Rogue Prince of Persia, Showa American Story, Ratchet & Clank: Ranger Rumble, Broken Sword: Shadow of the Templars - Reforged, Death Stranding Isolations.

2 napja
12

Itt az új Steam Machine!

A Valve ismét a nappalinkba vágyik. A Steam Deck után a nagyobb képernyőket célozva, egyedi kontrollerrel és VR szemüveggel!

3 napja
44

PlayStation Game Catalog: novemberi érkezők

The Talos Principle II. Still Wakes the Deep. Pacific Drive. Na és visszatér a Grand Theft Auto V is a kínálatba!

3 napja

A Super Mario mozifilm folytatása Galaxisba repíti a hőseit

Vicces, hangulatos és továbbra is nagyon bájos a Super Mario univerzum mozgókép formában. A Galaxy Movie traileréből több ismerős elem is visszaköszön.

3 napja
2

Yakuza Kiwami + Yakuza Kiwami 2 (Nintendo Switch 2)

A Dragon Engine végre a Nintendo konzolján is megmutathatja, hogy mit tud.

3 napja
4

The Falconeer: Revolution Remaster

A Falconeer első megjelenése furcsa iparági anomália volt: egy solodev játékról beszélünk, amely ennek ellenére iszonyat látványosan nézett ki, tartalmas is volt, ráadásul Xbox Series platformokon 120 Hz-es képfrissítést...

3 napja
2

Új Elden Ring: Nightreign DLC, Fatal Frame II Remake megjelenés – ez történt kedden

Továbbá: BrokenLore: Ascend, BrokenLore: Unfollow, Gran Turismo 7, BlazBlue: Entropy Effect X, Tokyo Xtreme Racer, Marvel Tokon: Fighting Souls, Octopath Traveler 0, Let it Die: Inferno, Damon and Baby, Never Grave: The Witch and the Curse.

3 napja
3

ARC Raiders sikerek, PS5-eladások – ez történt hétfőn

Továbbá: The Super Mario Galaxy Movie, Junkster, Ereban: Shadow Legacy, Storm Lancers, Resident Evil: Survival Unit, Switch 2 kompatibilitás.

4 napja
14

Onirism

Te emlékszel a legutóbbi álmodra? Carol igen, aki épp egy furcsa utazáson megy keresztül: kisnyusziját Bunbunt elrabolták! Tesztlaborban az Onirism.

5 napja
2

Heti megjelenések

5 napja
10

Painkiller

Lássuk, hogy a 2025-ös Fájdalomcsillapító, és a klasszikus játékmenet drasztikus mutációja boomernek való vidék-e.

6 napja
6

Halo: Combat Evolved Remake - A Varacskosdisznó újjászületése

Kedvcsináló minden idők legkedvesebb Halo játékának friss remake-jéhez, egy Warthog-rajongó sisakrostélyán át.

7 napja
16

Nemze7i ünnep – ez történt pénteken

Benne: Mass Effect, Canyons, The Awakener: Forgotten Oath, Static Dread: The Lighthouse.

7 napja

It Takes a War - Elégia 1.6

Elgondolkodtál már azon, hogy milyen régóta nem jártál az egykori kedvenc multiplayer pályádon? Hogy mikor beszéltél utoljára olyan online barátokkal, akikkel annak idején évekig hajkurásztátok egymást valamelyik virtuális terepen? Ott voltál te is a hőskorban, amikor egy-egy nullapontikszes update után, a kedvenc online lövöldédben, eltűntek a falak, esetleg a modellek bugzottak?

8 napja
2

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

8 napja
8