[Teszt] Railbound

Railbound

VegaNagy-Sz. Ferenc2022.09.13. 22:30

Azért valahol szomorú, hogy manapság, ha az ember jó puzzle játékot keres, azt néha könnyebben megtalálja mobilokon, mint más platformon. Nyilván ennek az egyik fő oka az, hogy ezek a címek gyakran fél perces adagokban is képesek örömet nyújtani, még úgy is, hogy a közhiedelemmel ellentétben egyáltalán nincsenek lebutítva. A Railbound is mobilokon nyitott még idén májusban, de szerencsére ősszel érkezett a steames verzió, amit remélhetőleg további platformok fognak a jövőben követni

A sínépítős játékok története legalább a nyolcvanas évekig nyúlik vissza, a miniatűr vonatok alatt futó pályaelemek pakolgatása mindig is a népszerű témák közé tartozott a puzzle zsánerben. Ez nem is csoda, hiszen életkortól függetlenül magas az élményfaktora annak, ahogy a tevékenységünk következtében formálódnak a komplex utak, a kígyóként tekergőző vonatok pedig kötelességszerűen a mi kezünk munkája által lefektetett nyomvonalon haladnak végig. Ha stílszerű (és egyben zsibbasztó) akarok lenni, akkor a Railbound erre a vonatra ül fel azzal, hogy jó 150 pályán vezeti keresztül a játékost az olyan egyszerű feladványokkal kezdve, hogy le kell rakni egy-két egyenes sínpárt, egészen odáig, hogy odatesz minket egy hatalmas üres területre, ledob néhány akadályt, egy csomó mozdonyt, majd a kezünkbe ad ötven elemet, hogy nosza építkezzünk.

A Railbound feladatai nyolc világba rendeződnek, ezekből az első hét mindegyike egy-egy új puzzle-elem köré épül. Kezdetben még elég azzal törődni, hogy a rendelkezésre álló sínekből a célig úgy építsük meg az útvonalakat, hogy a vonatok a megfelelő sorrendben érkezzenek meg a végállomásra. Később bejönnek a váltók, amik a sínek elfordulását módosítják, az alagutak, amelyek a pálya más részére teleportálják a járműveket, a kapocsolók, amelyek a sorompókat mozgatják fel és le, végül az utasok, akiket nem mindegy, hogy milyen sorrendben veszünk fel. Mondanám, hogy szépen egyenletesen nehezedik a játék, ahogy haladunk előre, de a tematikus szintek miatt vannak olyanok, amire az emberek agya sokkal könnyebben rááll, míg másokat néha még a véletlen teljesítésük után is néznem kellett néhány másodpercig, hogy megértsem, mi is történt valójában. Az egészre a koronát az utolsó pályák teszik fel, amelyeknek nincs kiemelt témájuk, viszont minden addigi speciális eszköz előkerül rajtuk, akár egyszerre.

Ahogy azt a fejlesztő korábbi játékaiban (inbento, Golf Peaks) már megszokhattuk, teljesen letisztult mind a vizuális világ, mind a kezelés, mind a feladatok. A korábban említett speciális pályaelemek előre le vannak téve a pályára, ezért a mi feladatunk "csupán" annyi, hogy a rendelkezésünkre bocsátott síneket lefektessük, ahova jónak érezzük, beállítsuk, hogy hol és merre kanyarodjanak, majd ha jónak érezzük a megoldást, akkor elindítsuk a vonatokat. Aztán azok vagy végigmennek a pályán, vagy kiderül, hogy valamit nem építettünk meg jól, és kezdhetjük újra. Az elemek pakolgatása rendkívül egyszerű, de ez nem jelenti azt, hogy maguk a feladványok is azok. Igazából a sikerességünk attól fog függeni, hogy mennyire látjuk át azt, hogy mi fog történni akkor, amikor mozgásba lendülnek a járművek. Ha hibát kell találni a játékban, az is ehhez kapcsolható. Egyrészt a felétől kezdve jön néhány egészen cifra pálya, aminél nagyon jó lenne, ha a mozdonyok elindítása után bármikor le tudnánk állítani a mozgást, hogy tanulmányozzuk azt, mit hol rontottunk el. Mert nem ritka az olyan, hogy közel járunk a megoldáshoz, be is ér mondjuk az első két vonat a háromból, és jó lenne megvizsgálni, hogy pontosan hol siklott ki a megoldásunk (hahaha), de ha nem kapjuk el a megfelelő pillanatot, akkor komolyabb elemzésre nincs mód.

A másik kisebb probléma a nehézséggel van. A játék nagy részében az a legfőbb hintünk, hogy hány elemet kapunk, a legtöbb pályát ugyanis pontosan ennyivel lehet megoldani. Ha valami már majdnem jónak tűnik, de hiányzik egy elem, akkor biztosan rossz az egész :) Ha egy sínünk marad, ugyanez a helyzet, elindítani sem érdemes, nem lesz jó. De ez nem gond, ez a fajta lágy hintelés még jót is tesz a Railboundnak, ez nem egy kompetitív akciójáték, itt (általában) csak egy jó megoldás van, azt kell megtalálni. Mégis...néhol akkora a káosz, hogy szinte csak próbálkozással vagy ráérzéssel lehet megoldani a feladatokat. Megnézném szívesen, hogy a hatos világ billenőkapcsolóit ki tudja fejben lemodellezni indítás előtt három vonattal. Szinte biztos vagyok abban, hogy a rejtvények egy részét reverse engineeringgel alkották meg, azaz nem kitaláláták, hogyan épüljenek fel, hanem megépítettek egy kellően bonyolult szakaszt, majd leszedtek tizenkét sínt véletlenszerűen, és el is készült a puzzle. De annyira kellemes, kényelmesen irányítható és annyira játszatja magát, hogy kit érdekel, ha így is volt?!

A százötven feladványból van olyan, amit elsőre, három másodperc alatt oldasz meg. És olyan (általában szerencsére opcionális) is, amin öt perc próbálkozás és tíz indítás után még mindig nem jutottál semmire. Egy dolog közös minden feladványban, mindegyik vágyat ébreszt, hogy oldják meg. Azzal, hogy csak síneket kell pakolni, olyan egyszerűnek hazudja magát a Railbound, hogy a játékos egyszerűen nem hiszi el, hogy ő itt most nem fog sikerrel járni. Ha tudatosan sikerül valamit megoldani, akkor óriási a sikerélmény, de ha a próbálkozás vezet célra, akkor se érzed átverve magadat. Tökéletesen működik mobilokon és pc-n is, nagyon nem foghatsz mellé, bár azt érdemes tudni, hogy előbbin sokkal kedvezőbb az árazása, bár utóbbin tíz euróért is minden centet megér, mert a vele töltött öt óra gyakorlatilag elrepül.

Pontosan
8
Railbound
Platform: PC Steam (tesztelt), Android, iOS
Kiadó: Afterburn | Fejlesztő: Afterburn
Megjelenés: 2022. szeptember 6. | Ár: kb. ~10 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Leköszön az Anthem, törölt projektek a Techlandnél - ez történt csütörtökön

Továbbá: Helldivers II, Once Human, Destiny: Rising.

1 órája
2

Hatalmas leépítést jelentett be a Microsoft – ez történt szerdán

Továbbá: Bandai Namco újdonságok, 9 Years of Shadows, Donkey Kong Bananza.

1 napja
30

Rise of Industry 2: ráfér még az ipari léptékű fejlesztés

A Rise of Industry első része nem a legegyszerűbb menedzsment játék volt, viszont a kanyarban itt a folytatás, így megnéztük, mire juthat a fotel-businessman 2025-ben.

1 napja
1

VA-sztárok a Dead Take-ben, System Shock 2 utánpótlás – ez történt kedden

Továbbá: Donkey Kong Bananza, WWE 2K25, Day of the Shell, Quit Today

2 napja
3

Új kosárlabdás játék az EA Sportstól, 30 éves az Ace Combat – ez történt hétfőn

Továbbá: Fruitimo, Supervive.

3 napja
9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

3 napja
4

Heti megjelenések

4 napja
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

4 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

6 napja
9

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

6 napja
5

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

7 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

7 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

8 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

8 napja
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

8 napja
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

9 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

2025.06.24.
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

2025.06.23.
13

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

2025.06.23.
2

Heti megjelenések

2025.06.23.
13