[Teszt] Railbound

Railbound

VegaNagy-Sz. Ferenc2022.09.13. 22:30

Azért valahol szomorú, hogy manapság, ha az ember jó puzzle játékot keres, azt néha könnyebben megtalálja mobilokon, mint más platformon. Nyilván ennek az egyik fő oka az, hogy ezek a címek gyakran fél perces adagokban is képesek örömet nyújtani, még úgy is, hogy a közhiedelemmel ellentétben egyáltalán nincsenek lebutítva. A Railbound is mobilokon nyitott még idén májusban, de szerencsére ősszel érkezett a steames verzió, amit remélhetőleg további platformok fognak a jövőben követni

A sínépítős játékok története legalább a nyolcvanas évekig nyúlik vissza, a miniatűr vonatok alatt futó pályaelemek pakolgatása mindig is a népszerű témák közé tartozott a puzzle zsánerben. Ez nem is csoda, hiszen életkortól függetlenül magas az élményfaktora annak, ahogy a tevékenységünk következtében formálódnak a komplex utak, a kígyóként tekergőző vonatok pedig kötelességszerűen a mi kezünk munkája által lefektetett nyomvonalon haladnak végig. Ha stílszerű (és egyben zsibbasztó) akarok lenni, akkor a Railbound erre a vonatra ül fel azzal, hogy jó 150 pályán vezeti keresztül a játékost az olyan egyszerű feladványokkal kezdve, hogy le kell rakni egy-két egyenes sínpárt, egészen odáig, hogy odatesz minket egy hatalmas üres területre, ledob néhány akadályt, egy csomó mozdonyt, majd a kezünkbe ad ötven elemet, hogy nosza építkezzünk.

A Railbound feladatai nyolc világba rendeződnek, ezekből az első hét mindegyike egy-egy új puzzle-elem köré épül. Kezdetben még elég azzal törődni, hogy a rendelkezésre álló sínekből a célig úgy építsük meg az útvonalakat, hogy a vonatok a megfelelő sorrendben érkezzenek meg a végállomásra. Később bejönnek a váltók, amik a sínek elfordulását módosítják, az alagutak, amelyek a pálya más részére teleportálják a járműveket, a kapocsolók, amelyek a sorompókat mozgatják fel és le, végül az utasok, akiket nem mindegy, hogy milyen sorrendben veszünk fel. Mondanám, hogy szépen egyenletesen nehezedik a játék, ahogy haladunk előre, de a tematikus szintek miatt vannak olyanok, amire az emberek agya sokkal könnyebben rááll, míg másokat néha még a véletlen teljesítésük után is néznem kellett néhány másodpercig, hogy megértsem, mi is történt valójában. Az egészre a koronát az utolsó pályák teszik fel, amelyeknek nincs kiemelt témájuk, viszont minden addigi speciális eszköz előkerül rajtuk, akár egyszerre.

Ahogy azt a fejlesztő korábbi játékaiban (inbento, Golf Peaks) már megszokhattuk, teljesen letisztult mind a vizuális világ, mind a kezelés, mind a feladatok. A korábban említett speciális pályaelemek előre le vannak téve a pályára, ezért a mi feladatunk "csupán" annyi, hogy a rendelkezésünkre bocsátott síneket lefektessük, ahova jónak érezzük, beállítsuk, hogy hol és merre kanyarodjanak, majd ha jónak érezzük a megoldást, akkor elindítsuk a vonatokat. Aztán azok vagy végigmennek a pályán, vagy kiderül, hogy valamit nem építettünk meg jól, és kezdhetjük újra. Az elemek pakolgatása rendkívül egyszerű, de ez nem jelenti azt, hogy maguk a feladványok is azok. Igazából a sikerességünk attól fog függeni, hogy mennyire látjuk át azt, hogy mi fog történni akkor, amikor mozgásba lendülnek a járművek. Ha hibát kell találni a játékban, az is ehhez kapcsolható. Egyrészt a felétől kezdve jön néhány egészen cifra pálya, aminél nagyon jó lenne, ha a mozdonyok elindítása után bármikor le tudnánk állítani a mozgást, hogy tanulmányozzuk azt, mit hol rontottunk el. Mert nem ritka az olyan, hogy közel járunk a megoldáshoz, be is ér mondjuk az első két vonat a háromból, és jó lenne megvizsgálni, hogy pontosan hol siklott ki a megoldásunk (hahaha), de ha nem kapjuk el a megfelelő pillanatot, akkor komolyabb elemzésre nincs mód.

A másik kisebb probléma a nehézséggel van. A játék nagy részében az a legfőbb hintünk, hogy hány elemet kapunk, a legtöbb pályát ugyanis pontosan ennyivel lehet megoldani. Ha valami már majdnem jónak tűnik, de hiányzik egy elem, akkor biztosan rossz az egész :) Ha egy sínünk marad, ugyanez a helyzet, elindítani sem érdemes, nem lesz jó. De ez nem gond, ez a fajta lágy hintelés még jót is tesz a Railboundnak, ez nem egy kompetitív akciójáték, itt (általában) csak egy jó megoldás van, azt kell megtalálni. Mégis...néhol akkora a káosz, hogy szinte csak próbálkozással vagy ráérzéssel lehet megoldani a feladatokat. Megnézném szívesen, hogy a hatos világ billenőkapcsolóit ki tudja fejben lemodellezni indítás előtt három vonattal. Szinte biztos vagyok abban, hogy a rejtvények egy részét reverse engineeringgel alkották meg, azaz nem kitaláláták, hogyan épüljenek fel, hanem megépítettek egy kellően bonyolult szakaszt, majd leszedtek tizenkét sínt véletlenszerűen, és el is készült a puzzle. De annyira kellemes, kényelmesen irányítható és annyira játszatja magát, hogy kit érdekel, ha így is volt?!

A százötven feladványból van olyan, amit elsőre, három másodperc alatt oldasz meg. És olyan (általában szerencsére opcionális) is, amin öt perc próbálkozás és tíz indítás után még mindig nem jutottál semmire. Egy dolog közös minden feladványban, mindegyik vágyat ébreszt, hogy oldják meg. Azzal, hogy csak síneket kell pakolni, olyan egyszerűnek hazudja magát a Railbound, hogy a játékos egyszerűen nem hiszi el, hogy ő itt most nem fog sikerrel járni. Ha tudatosan sikerül valamit megoldani, akkor óriási a sikerélmény, de ha a próbálkozás vezet célra, akkor se érzed átverve magadat. Tökéletesen működik mobilokon és pc-n is, nagyon nem foghatsz mellé, bár azt érdemes tudni, hogy előbbin sokkal kedvezőbb az árazása, bár utóbbin tíz euróért is minden centet megér, mert a vele töltött öt óra gyakorlatilag elrepül.

Pontosan
8
Railbound
Platform: PC Steam (tesztelt), Android, iOS
Kiadó: Afterburn | Fejlesztő: Afterburn
Megjelenés: 2022. szeptember 6. | Ár: kb. ~10 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Game Pass: november első hetei

Távozik a S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chernobyl. De rengeteg érdekes indie fejlesztés érkezik helyette a Black Ops 7 előtt!

7 órája

Iparági apróságok - ez történt hétfőn

Benne: Electronic Arts, Odds Chronicles, Fantastic Pixel Castle, Fatal Fury: City of the Wolves.

21 órája
5

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

1 napja

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

1 napja

Heti megjelenések

1 napja

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

2 napja
2

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

3 napja
1

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

4 napja
6

Call of Duty mozi, Gyűrűk Ura MMO kasza - ez történt csütörtökön

Továbbá: Thief VR: Legacy of Shadow, Animal Crossing: New Horizons.

4 napja
4

PlayStation Plus: a novemberi hármas

Egy visszatérő macskás kaland, az utolsó EA Sports dagonyázás és egy őrült csataszimulátor. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

5 napja

Limited Run Games újdonságok, Resident Evil Requiem előrendelés – ez történt szerdán

Továbbá: Shantae 7, Pine Creek, Viewfinder, NBA The Run.

5 napja
3

Dispatch S0E1-2 - A várva várt szuperhős

A szuperhősös alkotások népszerűsége a 2008-as Vasember filmmel egyből az egekbe emelkedett, ami - szerintem - a 2012-es Bosszúállók filmmel a csúcsra ért. Az azóta bekövetkezett apátia és menekülés egyik friss eredménye a Dispatch is, amely szokatlan dolgokkal próbálkozik a videojátékos mezsgyén. Betekintő!

6 napja
14

Battlefield, horror és sci-fi – ez történt kedden

Benne: Battlefield REDSEC, The Florist, Darkwood 2, Routine, over the hill, Aphelion, UnGodly.

6 napja

EA Sports FC 26 - a Nintendo Switch 2 változat

Több kutatás is foglalkozott azzal, hogy melyik játék váltja ki a legtöbb káromkodást a játékosokból. Ebben a listában a Mario Kart és a Fif… akarom mondani az FC széria áll az első két helyen. A Switch 2 megjelenésével az új FC-játék lehetővé teszi, hogy a felgyülemlett frusztrációt a játékosok mindenféle módon kiélhessék ezen a platformon is.

7 napja
5

F2P Battlefield a láthatáron, mozgásban a Loulan – ez történt hétfőn

Továbbá: Descent of Lunaris, Retrace the Light, Two Point Museum, Incantation, Brotato,Vampire: The Masquerade – Bloodhunt.

7 napja
3

Heti megjelenések

8 napja
2

Fekete csütörtök: így omlott össze a Counter-Strike 2 gazdasága

Az update, ami sokaknál mindent vitt.

9 napja
24

Bye Sweet Carole

Nem tagadom, engem is a fantasztikusan kinéző horror Disney rajzfilm látvány ragadott meg, az Alice csodaországban meseregény és a Clock Tower játéksorozat hatását is magán viselő Bye Sweet Carole játszhatósága azonban hagy némi kívánnivalót maga után.

2025.10.25.
6

Egyedi formában tér vissza a Halo: Combat Evolved - ez történt pénteken

Továbbá: Hyrule Warriors: Age of Imprisonment, Pokémon Legends: Z-A.

2025.10.25.
8

Just Dance 2026

Újabb év, újabb Just Dance. A sorozat éves megjelenése mára olyan biztos ponttá vált, hogy akár a naptárba is beírhatnánk, mint eseményt. Tesztlaborban a 2026-os csomag.

2025.10.24.
3