[Teszt] Psychonauts 2 - ablak az elmédre

Psychonauts 2 - ablak az elmédre

mcmackoGéczy Attila2021.08.23. 15:00

Az emberi elme érdekes dolog, a tudomány pedig még mindig nem ért le a tudatunk mélyebb rétegeihez. Az emlékek, a gondolatvilágunk, és ki tudja mennyi minden más határozza meg valójában azt, akik vagyunk, és bátran kimondhatjuk, hogy nincs két egyforma elme ezen a világon. A Psychonauts is ezt az ötletet vette elő, amikor agyturkász kiscserkészek pszicho-kalandjaira épített egy platformjátékot. A Psychonauts első részét amúgy is vallásos áhítat övezi – a kultuszjáték címkét bátran viselő alkotás olyan szakrális címek mellé keveredett a polcon, mint a Beyond Good & Evil, vagy Tim Schafer korábbi munkái. De mitől is volt olyan nagyszerű ez a játék? Attól, hogy a csavaros platformozást remek narrációval, karakterekkel, felfedezéssel, és érzékeny, intelligens designnal locsolta meg, ezen a téren pedig azóta sem nagyon volt párja. Legalábbis ebben a felállásban. A folytatás hírére persze gyorsan megtelt a közösségi finanszírozási kalap a Fig-en, mi több, időközben a Microsoft is rátette elmemancsát a csapatra, így a Psychonauts 2 2021 nyarán napvilágot lát(ott), a folytatás pedig pontosan ott veszi fel az idegpálya fonalát, ahol a Rhombus of Ruin elengedte azt.

A második epizód tényleg szó szerinti folytatás, sokkal magasabbra nem is emeli azt a bizonyos lécet, még akkor sem, ha az elég magasan volt. Az alapok maradtak közel azonosak. Hősünk egy HUB-ként funkcionáló terepen kalandozik, beszélget, kutat, keres, vásárolgat, közben pedig ahogyan a kulcsfigurák fejére felkerül az elmekapu, külön „pályákat” kapunk, ahol az elme mesés terepein, azaz klasszikus platformer pályákon randalírozunk. A szokásos felfedezés és ugrabugra mellett képzelgés-matricákat gyűjtögetünk, „mosatlan szennyest” tartalmazó bőröndöket keresünk, pszi-power upokkal könnyítjük meg a dolgunkat és közben olyan kifacsart koncepciókat láthatunk, amelyekre amúgy a platformerek történetében az előző rész óta nem is nagyon volt példa. Röviden: ha az elődöt ismertük, szinte félelmetesen hasonló lesz az irányítás, a harc ésatöbbi. Viszont az új ötletek nagyot ütnek, ilyen szempontból a Psychonauts 2 minden pályája egy külön esszét érdemelne. Az elmebajok és pszichológiai problémák esettanumányai okosan keverednek a popkult utalások sorával. Így lesz például az állatokkal szót értő, de önmagát sanyargató pszichoprofesszor agyából a vezető pszichonauták állatos kesztyűbábjai által levezényelt főzőshow (!), aminek Raz lesz a főszereplője. A többszörösen összetett, rétegelt mondanivaló nem csak globálisan, de mikroszinten is működik – a pályák pedig 2021 összes design díját besöpörhetik majd, ehhez nem is férhet kétség!

Sokan nem értik a szerkesztőségből sem, hogy miért rajongok a Double Fine csapatáért. Pont ezért. Egyszerűen olyan érzelmi intelligenciával, humorral és ötletekkel dolgoznak Schaferék, ami teljesen egyedülálló a videojátékok világában. Talán a rajzfilmek között találni ennyire jól kifundált dolgokat, a Psychonauts 2 minden porcikájában próbál újat, eredetit alkotni, és kényszeresen távolodni a bevált formuláktól. Ráadásul a koncepció önmagában is csúcs – az elme gyengeségei, erősségei, és olykor a sötét gondolatok is olyan alapokat kínálnak, amelyek teljesen jól illeszkednek a videojátékok szabályai közé. A karikatúra karakterek gondolatvilágába beugorva a nyúlüreget egy méretes bűvészkesztyűvel kiforgatjuk, kifordítjuk, neonszínű zsírkrétával, és Burton grafitceruzájával kimázoljuk majd, és mire azt hinnénk, hogy megérkeztünk csodaországba, mindig kapunk valami váratlant, vagy az addigi dolgoktól teljesen eltérőt. A Psychonauts 2 így csábít minket újra és újra a képernyő elé.

Schaferék ráadásul nem csak a pályatervezéshez értenek. A Psychonauts 2 karakterei nem egy, hanem több szintet ugranak a kidolgozottság terén az elődhöz képest. (Hm, lehet mégis túl szigorú voltam, amikor azt írtam fentebb, hogy az alapok nem sokat változtak?) Az elmebúvárok titkos kémcsapata körüli lore kibővül, mintha csak a Whispering Rock tábor kerítésén átrepülve kitárulna előttünk az a bizonyos Nagyobb Kép. Emellett a karakterek körüli mondák is szépen kinyílnak, a korábbi hősökről új dolgokat tudhatunk meg, Raz pedig végre a családjával is találkozik majd. (Ne nézz rám, ez csak egy alig-spoiler, már a játék első harmadában összefutunk az Aquato famíliával…) A Psychonauts első részét végigjátszva, de akár a Rhombus of Ruin után is nehezen tudtam volna elképzelni egy komplett franchise-t a játék világából, de a folytatás könnyedén és erőlködés nélkül nyit ablakot a világra. Ezek után teljesen természetes lenne mesesorozatot, egészestés filmet, vagy akár több játékot is látni a Psychonauts univerzumából, ami így elegánsan és alig észrevehetően lépett rá a frencsájzosodás útjára. És ez a sok részlet a játékmenetre is kihatással van. Több a dialógus, nagyobb és izgalmasabb lett a hub-világ, nyitottabb a pályák teljesítésének a menete. A szövegekből nem csak extra infók, de mellékküldetések is előjöhetnek, és az egész rendszeren van egy igen finom szekvencialitás is, már ami a pályák újrajátszását, és a hub teljes feltárását illeti. A dialógusok a Lucasarts idők legjavát idézik. Amúgy is ritka az a platformer, ami a pályák közötti, már-már kalandjátékokat idéző tennivalókra legalább akkora hangsúlyt fektet, mint az árkád akcióval és ugrabugrával megtömött pályákra.

Sajnos amúgy pont az akció fókuszú pontokon nem olyan erős a játék. Valahogy az animációk és a dinamikai finomságok le vannak maradva a kortárs, szuper-áramvonalas platformjáték-riválisok képességeitől. Az első órában fura is volt ez, bele kellett szokni a Psychonauts 2 kissé öreges megoldásaiba, olykor faragatlan kameraváltásaiba, vagy jelenetek közötti hirtelen ugrásaiba. Persze ha a puzzle darabok összeállnak, akkor itt is lehet platformozós flow-t átélni, de nem ez a fő erőssége a játéknak, és a harc is – minden psy-powerre alapozó változatosságával együtt is – lehetne kicsit feszesebb. A következetes fokozatosság sem mindig adott, olykor hullámoznak a pályák kiméretei és kihívásai. Az idegpályák húrjai kicsit lazára vannak hangolva, a pszichopengetésre nem pattannak, hanem komótosan vibrálnak azok a bizonyos húrok. De ezzel együtt is kellemes a melódia, a játék többi aspektusa pedig vastagon kárpótol mindenért.

Például a hangok, a zene és a szinkron tekintetében. Ebbe a három pontba szinte lehetetlen belekötni, annyira jó dumák vannak a játékban, és a szereplők olyan frankón átélik ezt a sok marhaságot, hogy öröm fülelni és még az utolsó NPC-k által elejtett félmondatokat is megfigyelni, befogadni. A zene szintén szenzációs, legyen szó ámerikai mesefilm-dallamokról, nagyzenekari kíséretről, country rockról, gitár slide-os blues témákról, vagy egy adott témát kifigurázó, parodisztikus zenei körítésről. Egy apró megfigyeléssel borzolnám csak a kedélyeket: sokszor olyan, mintha a figurák szárazon szólalnának meg az adott térben. Tudjátok, mintha nem lenne ambiencia a hangokon. Lehet az én fülem túl érzékeny, de az első órában kifejezetten furcsa volt ezeket a környezeti csengésből kilógó dialógusokat hallgatni. Tudja a fene, lehet ez csak egy Unreal-bug, aztán majd kezdenek valamit a dologgal…

Ugyanígy a grafika plusz a tech sem túl erős. Oké, a Psychonauts 2 veszettül jól néz ki, de csak akkor fogod osztani a véleményem, ha te is kedveled ezt a „Chuck Jones találkozik Chuckie babával” jellegű, olykor igen darkos mesevilágot. A pályák szépek, főleg akkor, mikor a nagy belátható terepekkel játszanak a tervezők, vagy amikor amolyan indie-módra valami durva absztrakcióval csavarják meg az elvárásaidat. De bizony bizonyos karakterek és pár szoba, belső tér akár az első epizódból is érkezhetett volna. Persze túlzás azt mondani, hogy a Psychonauts 2 egy Xbox 360-as játék képét mutatja, de az sem igaz, hogy ez lenne a Series gépek erődemonstrációja. Tudom, a Psychonauts 2 sosem készült annak, de aki a Ratchet ellenpólusát várja a játéktól, azt időben ki kell ábrándítanom. Ugyanakkor nem is kérdés, hogy művészeti szempontból, vagy az egyediség szemszögéből ki a győztes (ha már úgysem lehet megúszni versenyzés nélkül ezt a kérdéskört). A játék megjelenik Playstation 4/5 platformokra is. Itt a paritás sajnos nem teljesül a Series gépekkel, ahogy a lentebbi ábrán is láthatjátok. (Nyilván egy belsős csapat játékánál csak az X-et kell győztesnek kihozni valahogy!)

A PC-s változatról annyit, hogy 2060-as kártyával necces a 4K-s játék, de amolyan 1440p körüli belső felbontástól és némi visszaskálázással a 30 fix FPS garantált lehet. Még így is szebb tud lenni a Double Fine alkotása pécén, mint mondjuk Series X-en, ahol a 4K60FPS oltárán jó néhány effektet feláldoztak. Néhány óra PC játék után például az árnyékokon és a textúrákon is érezni némi visszalépést, de ezt csak akkor vettem észre, miután PC-n is huzamosabban tekertem a játékot. Itt jegyezném meg amúgy, hogy az X platform PC-Xbox közötti átjárhatósága fenomenális. A tévé előtt hagytam abba a kalandozást, majd este ölből folytattam a laptopomon. A felhőben való szinkronizáció miatt olyan volt beugrani, mintha tényleg egy közös felhasználói rétegből futott volna a játék. Dícséretes dolog ez, na – és ez az átjárhatóság a felhős lehetőségekkel csak fokozható. A Psychonauts 2 amúgy sok apró finomsággal figyel a hozzáférhetőségre is; ha valakinek nehéz a játék, még a kihívást is finomhangolhatjuk. Bár kisebb gyerekek kezébe még így sem adnám a játékot, ijesztő jelenetek és fajsúlyos témák ugyanis bőven akadnak a játékban.

A Psychonauts második részére megérte ennyit várni. Nagyon ritkán születik ennyire izgalmas alkotói játék. A Double Fine remekművén nem a piackutatásban megsarkosodott fejlesztés korlátai, hanem a szárnyaló fantázia szabadsága érződik. A Double Fine újra értéket tett le az asztalra – a Psychonauts megérdemli az odafigyelést és a rajongók szeretetét. Remélhetően a pszichozsonglőrök ezután is be tudják lőni majd az arany középutat, ami a sikeres mainstream és a független ötletgyár szintje között tudja tartani a terebélyesedő franchise-t. Persze ha nem lesz folytatás, akkor is örülnünk kell, a Psychonauts 2 ugyanis már itt van, és ezt a tényt sem Jedi elmetrükkel, sem Raz agyturkász ajtajával sem veheti el tőlünk senki!

Pontosan
8
Kiadó / Fejlesztő: Microsoft Game Studios / Double Fine | Platform: PC, PS4, Xbox One, Xbox Series (tesztelt)
Megjelenés: 2021. augusztus 25. | Ár: 59 euró (kb. 20000 Ft)

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Ninja Gaiden 4

2 perce

Steam Next Fest 2025 ősz - Gyermeki félelmek, harcias művészek, komor roninok és a fájdalomcsillapító

Az őszi Steam Next Fest felhozatala idén kétségkívül roppant erősre sikeredett, az esemény során kipróbálható játékok között ugyanis számtalan remek indie cím mellett jó pár AA kategóriás gyöngyszem is képviselteti magát. Ezen demók között szemezgettünk ismét, kigyűjtve, hogy mi az, amire mindenképp javallott egy (vagy több) pillantást vetni a fesztivál vége előtt.

13 órája
1

Heti megjelenések

17 órája
8

Final Fantasy Tactics: The Ivalice Chronicles

Melyik minden idők legjobb Final Fantasy játéka? A kérdést akár provokációnak is vehetnénk, pláne, ha a Final Fantasy Tactics-et is behozzuk a képbe. Tényleg, melyik a legjobb?

1 napja
9

Battlefield 6

2 napja
12

Változatos apróságok - ez történt pénteken

Benne: Silent Hill 2, Marvel Rivals, Dragon Ball, Assetto Corsa Rally, Zoochosis, Horizon Zero Dawn.

2 napja
6

Snoopy & The Great Mystery Club

3 napja
6

Gyásznap, Quantic Dream tervek - ez történt csütörtökön

Benne: Tomonobu Itagaki, Battlefield 6, Spellcasters Chronicles, N++.

3 napja
11

Sonic Wings: Reunion

4 napja
3

PlayStation Game Catalog: októberi érkezők

Silent Hill 2. Until Dawn. V Rising. A PlayStation előfizetéses szolgáltatása komolyan vette az októberi rettegést!

4 napja
1

Száguldó metrók, driftelő autók – ez történt szerdán

Benne: EXODUS, Metro Rivals: New York, Dragon Quest I & II HD-2D Remake, Protocol: Terminate, JDM: Japanese Drift Master, Sonic Rumble, Videoverse, Witchbrook, Surviving Mars: Relaunched.

4 napja
1

Steam Next Fest 2025 ősz - Öreg hősök, gyászoló apák, vérszomjas robotok és szellemkamionok

Október 13. és 20. között újra megrendezésre kerül a Steam Next Fest, melynek keretein belül egy héten át számtalan játék demója válik elérhetővé a Valve digitális áruházában. Lássuk hát, mit lehet érdemes megnézni és kipróbálni a brutális méretű felhozatalból!

5 napja
14

Visszatér a Summer Game Fest, lelépett az Assassin's Creed-főnök – ez történt kedden

Továbbá: Rules of Engagement: The Grey State, Silly Polly Beast, Decision: Red Daze.

5 napja

Absolum

Újabb hónap, újabb „újrakezdős” játék, mondhatnánk már unott arccal, de az Absolum olyat tesz le az asztalra, amit eddig még nem igazán láttunk. Pedig annyira adja magát a koncepció, hogy felfoghatatlan, miért nem jutott ez eddig senkinek eszébe. Roguelike / Beat ’em up / Comic-style egyben? Frankón? Frankón!

6 napja
7

Game Pass: az októberi mozgolódás

Ball x Pit. Keeper. Ninja Gaiden 4. The Outer Worlds 2. Premier özön az Ultimate előfizetők számára. De néhány érdekes címmel bővül a Premium könyvtár is.

6 napja

Demók és megjelenési dátumok minden mennyiségben – ez történt hétfőn

Benne: Pathologic 3, Beneath, Painkiller, Reanimal, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Of Ash and Steel, The House of the Dead 2: Remake, Wall World 2.

6 napja
2

Yooka-Replaylee - Visszatértek a mulató aztékok!

A Yooka-Replaylee egy remaster, vagy inkább már remake. A grafikus motor teljes lecserélésével és a tonnányi variációnak, finomhangolásnak köszönhetően olyan, mintha egy régi jó ismerős térne vissza egy detox kúra és egy szépítészeti szanatóriumban töltött nyári szabadság után. Teszt!

7 napja
4

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

7 napja
4

Heti megjelenések

7 napja
2

Super Mario Galaxy 1 + 2

Mario csak a belengetett tortából szeretett volna enni egy szeletkét, a jól kinéző teadélután helyett azonban királyságokon átívelő mentőakció kerekedett újra és újra Peach meghívóiból. Szegény vízvezetékszerelő ráadásul puszit sem mindig kapott, de volt olyan kalandja (kettő is), ahol a „nagy hűhó semmiért” jegyében még galaxisokon is keresztülnyargalt. Emlékeztek ezekre a játékokra?

8 napja
5