[Teszt] Pinball FX

Pinball FX

mcmackoGéczy Attila2023.04.29. 10:55

Nem kis feladat egy olyan múlttal rendelkező sorozatról írni, mint a Zen Studios által készített és gondozott Pinball FX. Az újrakevert, sorszámozatlan kiadvány lényegében folytatja a jól kidolgozott alapokat, de belül egy teljesen átszerelt óramű ketyeg. Így a Pinball FX új is meg nem is. Ami jó, mert az új dolgok szerintem jó irányba iterálják a régi alapokat. A régi dolgok pedig egy olyan hátteret adnak az új szolgáltatásnak, ami a piacon teljesen egyedülállóvá, de kissé ellentmondásossá is teszik a csomagot.

Lássuk először a száraz tényeket. A korábbi rendszert egy új lobbi köré szervezi a játék, amit mindenféle megnyitott trófeákkal díszíthetünk fel. A lobbiban 105 db asztal nyitható meg, kezdve a Zen saját alkotásaitól, a licenszasztalokon át a régi Williams/Bally klasszikusokig. A játék kihívásokkal kecsegtet, amelyeket időszakosan lehet teljesíteni. Akadnak mindenféle kozmetikai lehetőségek is. A játék úgy van felépítve, hogy ezeket (részben) érmével lehessen megnyitni, amit viszont kemény pénzért lehet megvásárolni. Apropó, a virtuális érmékért húzhatjuk be a havi Pinball Pass előfizut is.

A technikai oldalról én csak jót tudok mondani. A látvány egy picit megint csiszolódott köszönhetően az újramasterelt asztalcsomagoknak, és ha van vas, akkor ray-tracing lehetőséget, vagy 4K HDR-t is tudunk PC-n is előcsalni az Unreal motornak köszönhetően. A most Steamre megjelent változatnak szerintem nincsenek nagy hibái, nem találkoztam nagyon komoly bugokkal, és a golyó fizikájáról sincs rossz véleményem, igaz én nem tekintem magam a műfaj profijának.

És valahol ezen a ponton lesz bajban az író... Nehéz pontos és teljes körű leírást adni a játék menetéről, és azokról az apróságokról, amelyeket az egyes fejlesztőkkel folytatott sörözések, beszélgetések során hallott az ember. Úgyhogy ne is várjatok mélyelemzést a laszti viselkedéséről, vagy a Williams asztalok forráshűségéről. Inkább arról mesélek, hogy milyen élmény volt játszani a programmal.

Bevallom, szinte kizárólag Steam Deck-en játszottam a Pinball FX-szel, egyszerűen azért mert teljesen természetesnek éreztem már a PS Vita időkben is a játék hordozható mivoltát. Az árnyékok közepesre állítása után, némi további tweakeléssel többnyire stabil 60 FPS játékmenetet kaptam a kis kézi PC-n, érezhető késleltetés nélkül. Mindezt úgy, hogy a Deck még hivatalosan nem támogatott. A hordozható képernyőn pedig szépen be lehet látni mindent, a ravaszok is kényelmesen végezték a dolgukat. Az asztalok mennyisége (Pass-szal) észveszejtő, egyszerűen a mennyiség zavarában küzd az ember. Garantálom, ti is kihagytatok néhány (sok) frissítést, úgyhogy lehet lubickolni a kiválóbbnál-kiválóbb leosztások között. Találtam nálam kevésbé klikkelő asztalokat is, és biztos vannak olyanok, amelyek bugosabbak, vagy jobban eszik a gépet, mint a másik... de ez természetes ekkora mennyiség esetében. Annyi mondjuk igaz, hogy a netes kapcsolatot keresi a játék - nyilván egy szolgáltatás alapú címnél ezt nem tudjuk kikerülni. Viszont ha van vásárolt asztal, akkor offline is mehet a móka.

Ami még zavart okozott az erőben nálam (és nem csak nálam, ahogy böngészem a fórumokat), az a mikrotranzakciók mivolta. Pass-t nem lehet pénzért venni, csak érméért, ami viszont egy felesleges kör a vásárló szempontjából. A dologra más fényt tud vetni, hogy nyáron minden platformon átívelő kereszt-kompatibilitást kapunk, szóval a store-ok összehangolása más módon nem volt lehetséges. A Pass viszont nem is olcsó mulatság, látszik, hogy az árképzés a fanatikusokra van szabva. Aztán ott vannak a szezonérmék, amelyek megint csak "érmeként" működnek, de nem úgy, mint a fizetős érmék, de ránézésre hasonlítanak egymáshoz. A szezontallérok esetében arra megy ki a móka, hogy rajta maradj a játékon és ne maradj le az így beszerezhető kozmetikai gyűjtögetnivalókról. Oké, nem egy Disney SpeedStorm-szintű zülledék a monetizáció, de a felhasználó oldaláról érthető a vágyakozás az egyszerűbb rendszer irányába. Arról nem is beszélve, hogy valamilyen migrációs lehetőség, vagy felajánlás is jó lett volna a régi vásárlók, ősi fanok kielégítése végett, még akkor is, ha korai hozzáférésben voltak felajánlások az Epic store-nál, és a tervek szerint legacy-leárazások kísérik majd a szolgáltatást. Végül hab a tortán, hogy a Pass-ból hiányoznak konkrét licensz-asztalok is, feltételezhetően a szerződések mivoltából. Értem, hogy minden mögött gazdasági megfontolás áll, de az emberi oldal nem elhanyagolható egy ennyire szuperspecifikus műfaj, és a hozzá tartozó lelkes, évtizedes rajongóbázis esetében.

Ennek megfelelően én megint csak az élményre próbálok fókuszálni, hiszen az árnyoldalt fentebb felvázoltam. Ha elindítasz egy asztalt, garantáltan beszippant az élmény. "Laikusként" élvezet elmerülni a lehetőségekben, az asztalok változatos mivoltában és a feldolgozások easter-egg zuhatagában. Az új asztalok közül a Necrodancer önmagában bemutatja azt a kreativitást, amit az asztaltervezők tesznek az egyes megjelenések mögé. Nekem ezt jelentette egy évtizeddel korábban is a Pinball FX, ilyen téren pedig a golyót sikerült a Zennek továbbpöckölnie. Viszont, ha már a szolgáltatás szisztéma felé mozdult a csapat, akkor érdemes lesz a rajongói sirámokra is hallgatni hosszú távon.

PLATFORM PC (tesztelt), PS5, PS4, Xbox Series, Xbox One, Switch
KIADÓ Zen Studios FEJLESZTŐ Zen Studios
MEGJELENÉS 2023. április 13. ÁR az alap szolgáltatás ingyenes, a teljes tartalom 390 EUR körül van "megtartós" módban, a havi Pinball Pass ára pedig tizenpár EUR körüli értékre jön ki.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 órája
1

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

1 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

1 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

1 napja
2

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

3 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

3 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

4 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

5 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

5 napja
21

Heti megjelenések

5 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

7 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

8 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

9 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

9 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

9 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

9 napja
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

2024.04.10.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==