Nem kis feladat egy olyan múlttal rendelkező sorozatról írni, mint a Zen Studios által készített és gondozott Pinball FX. Az újrakevert, sorszámozatlan kiadvány lényegében folytatja a jól kidolgozott alapokat, de belül egy teljesen átszerelt óramű ketyeg. Így a Pinball FX új is meg nem is. Ami jó, mert az új dolgok szerintem jó irányba iterálják a régi alapokat. A régi dolgok pedig egy olyan hátteret adnak az új szolgáltatásnak, ami a piacon teljesen egyedülállóvá, de kissé ellentmondásossá is teszik a csomagot.

Lássuk először a száraz tényeket. A korábbi rendszert egy új lobbi köré szervezi a játék, amit mindenféle megnyitott trófeákkal díszíthetünk fel. A lobbiban 105 db asztal nyitható meg, kezdve a Zen saját alkotásaitól, a licenszasztalokon át a régi Williams/Bally klasszikusokig. A játék kihívásokkal kecsegtet, amelyeket időszakosan lehet teljesíteni. Akadnak mindenféle kozmetikai lehetőségek is. A játék úgy van felépítve, hogy ezeket (részben) érmével lehessen megnyitni, amit viszont kemény pénzért lehet megvásárolni. Apropó, a virtuális érmékért húzhatjuk be a havi Pinball Pass előfizut is.
A technikai oldalról én csak jót tudok mondani. A látvány egy picit megint csiszolódott köszönhetően az újramasterelt asztalcsomagoknak, és ha van vas, akkor ray-tracing lehetőséget, vagy 4K HDR-t is tudunk PC-n is előcsalni az Unreal motornak köszönhetően. A most Steamre megjelent változatnak szerintem nincsenek nagy hibái, nem találkoztam nagyon komoly bugokkal, és a golyó fizikájáról sincs rossz véleményem, igaz én nem tekintem magam a műfaj profijának.
És valahol ezen a ponton lesz bajban az író... Nehéz pontos és teljes körű leírást adni a játék menetéről, és azokról az apróságokról, amelyeket az egyes fejlesztőkkel folytatott sörözések, beszélgetések során hallott az ember. Úgyhogy ne is várjatok mélyelemzést a laszti viselkedéséről, vagy a Williams asztalok forráshűségéről. Inkább arról mesélek, hogy milyen élmény volt játszani a programmal.
Bevallom, szinte kizárólag Steam Deck-en játszottam a Pinball FX-szel, egyszerűen azért mert teljesen természetesnek éreztem már a PS Vita időkben is a játék hordozható mivoltát. Az árnyékok közepesre állítása után, némi további tweakeléssel többnyire stabil 60 FPS játékmenetet kaptam a kis kézi PC-n, érezhető késleltetés nélkül. Mindezt úgy, hogy a Deck még hivatalosan nem támogatott. A hordozható képernyőn pedig szépen be lehet látni mindent, a ravaszok is kényelmesen végezték a dolgukat. Az asztalok mennyisége (Pass-szal) észveszejtő, egyszerűen a mennyiség zavarában küzd az ember. Garantálom, ti is kihagytatok néhány (sok) frissítést, úgyhogy lehet lubickolni a kiválóbbnál-kiválóbb leosztások között. Találtam nálam kevésbé klikkelő asztalokat is, és biztos vannak olyanok, amelyek bugosabbak, vagy jobban eszik a gépet, mint a másik... de ez természetes ekkora mennyiség esetében. Annyi mondjuk igaz, hogy a netes kapcsolatot keresi a játék - nyilván egy szolgáltatás alapú címnél ezt nem tudjuk kikerülni. Viszont ha van vásárolt asztal, akkor offline is mehet a móka.
Ami még zavart okozott az erőben nálam (és nem csak nálam, ahogy böngészem a fórumokat), az a mikrotranzakciók mivolta. Pass-t nem lehet pénzért venni, csak érméért, ami viszont egy felesleges kör a vásárló szempontjából. A dologra más fényt tud vetni, hogy nyáron minden platformon átívelő kereszt-kompatibilitást kapunk, szóval a store-ok összehangolása más módon nem volt lehetséges. A Pass viszont nem is olcsó mulatság, látszik, hogy az árképzés a fanatikusokra van szabva. Aztán ott vannak a szezonérmék, amelyek megint csak "érmeként" működnek, de nem úgy, mint a fizetős érmék, de ránézésre hasonlítanak egymáshoz. A szezontallérok esetében arra megy ki a móka, hogy rajta maradj a játékon és ne maradj le az így beszerezhető kozmetikai gyűjtögetnivalókról. Oké, nem egy Disney SpeedStorm-szintű zülledék a monetizáció, de a felhasználó oldaláról érthető a vágyakozás az egyszerűbb rendszer irányába. Arról nem is beszélve, hogy valamilyen migrációs lehetőség, vagy felajánlás is jó lett volna a régi vásárlók, ősi fanok kielégítése végett, még akkor is, ha korai hozzáférésben voltak felajánlások az Epic store-nál, és a tervek szerint legacy-leárazások kísérik majd a szolgáltatást. Végül hab a tortán, hogy a Pass-ból hiányoznak konkrét licensz-asztalok is, feltételezhetően a szerződések mivoltából. Értem, hogy minden mögött gazdasági megfontolás áll, de az emberi oldal nem elhanyagolható egy ennyire szuperspecifikus műfaj, és a hozzá tartozó lelkes, évtizedes rajongóbázis esetében.
Ennek megfelelően én megint csak az élményre próbálok fókuszálni, hiszen az árnyoldalt fentebb felvázoltam. Ha elindítasz egy asztalt, garantáltan beszippant az élmény. "Laikusként" élvezet elmerülni a lehetőségekben, az asztalok változatos mivoltában és a feldolgozások easter-egg zuhatagában. Az új asztalok közül a Necrodancer önmagában bemutatja azt a kreativitást, amit az asztaltervezők tesznek az egyes megjelenések mögé. Nekem ezt jelentette egy évtizeddel korábban is a Pinball FX, ilyen téren pedig a golyót sikerült a Zennek továbbpöckölnie. Viszont, ha már a szolgáltatás szisztéma felé mozdult a csapat, akkor érdemes lesz a rajongói sirámokra is hallgatni hosszú távon.
PLATFORM PC (tesztelt), PS5, PS4, Xbox Series, Xbox One, Switch
KIADÓ Zen Studios FEJLESZTŐ Zen Studios
MEGJELENÉS 2023. április 13. ÁR az alap szolgáltatás ingyenes, a teljes tartalom 390 EUR körül van "megtartós" módban, a havi Pinball Pass ára pedig tizenpár EUR körüli értékre jön ki.