[Teszt] Mass Effect: Legendary Edition

Mass Effect: Legendary Edition

StingerCsere Krisztián Gábor2021.05.24. 11:40

A Mass Effect trilógia egy teljes életciklust átívelő, megindító és megrendítő pillanatai sok játékosban hagytak maradandó benyomást az előző generációban. Nem is annyira a Galaxis megmentése vagy az epikus küzdelmek, hanem a szerteágazó univerzum, az eltérő nézőpontok, a tökéletesen beleillő karakterek és a hozzájuk kapcsolódó (olykor) kemény válaszutak tették annyira emlékezetessé ezt az élményt. A döntések egyáltalán nem jönnek könnyen a való életben sem - ha pedig egy galaxis sorsának vaskos terhe nyomja a játékos vállát, annak súlyos következményei is lehetnek. Ritka az olyan történet, amelyben döntéseink morális hatása, illetve kimenetele még évek múltán is rezgésben tartja egy videójáték örökségét és ma is számos vitának ad alapot világszerte.

mass effect legendary edition screenshot 1

Generációk

A Mass Effect trilógia egy olyan élmény, amelyet videójáték rajongóként kár kihagyni: egyrészt, mert alapvetően egy tudományos hipotézisre épülő világról szól, másfelől azért, mert nem csak sci-fi műfajához köthető kérdéseket boncolgat. A Bioware szerepjátéka széles rétegnek szól, amelyben a morális döntések felett gyakran társadalmi, szociológiai és egyszerű fajfennmaradási kérdésekben is állást kell foglalni. A Mass Effect jelenség a tudományos fantasztikum klasszikus esete, egyenesen a nagyoktól: kiváló történetírók és legendás szerzők ihlette fantazmagória, amelyhez szerencsére egy elejétől a végéig egységes, csavarokban és izgalmakban gazdag történetmesélés kapcsolódik.

Ettől persze még egy letehetetlen könyvsorozat is lehetne (annak is készült, amely végül egy hét novellából álló sorozatként egészítette ki a több száz órás kalandot), így viszont soha nem éltük volna át oly’ sokan az rpg-akció-kaland zsáner mentén egyensúlyozó játék interaktív mivoltát. A Mass Effect egy generációt átívelő emlék, de nem csak egy generációnak szól. Ezért is örvendetes az, hogy tizenhárom évvel az első epizód debütálását követően a stúdió visszanyúlt a legjobb, legsikeresebb sorozatához és egy 2021-hez méltó remaster kiadásban a lehető legteljesebb formában tálalja azt újra a játékosok számára.

A Mass Effect egy generációt átívelő emlék, de nem csak egy generációnak szól.

Stand in the ashes of a trillion dead souls and ask the ghosts if honor matters. Their silence is your answer.
#Commander Javik

Egy szerepjáték akkor igazán jó, ha a történetmesélés mellett az elbeszélésbe álmodott karakterek is ehhez méltó szintet képviselnek. A Bioware játékok mindig is ebben voltak a legerősebbek, a Mass Effect pedig erre tett rá egy lapáttal azzal, hogy összeszedte a világ akkori írógárdájának krémjét és megalkották a Normandy legénységét, akiknek egymáshoz fűződő viszonya is páratlan. A sorozat maga olyan, mint egy hullámvasút: a bajtársaiddal, barátaiddal ültök a kocsiban és az észvesztő suhanásban nagyon magas és mély pillanatok követik egymást, miközben körülölel a világegyetem, annak minden szépségével és ismeretlenségével együtt.

Prológus: Ha 2148-ban a Marson kutató emberiség egy ősi, kb. 50.000 évvel ezelőtt kipusztult fejlett civilizáció feltárt romjainak technológiája segítségével néhány év alatt több száz esztendőnyi fejlődést él meg az hasonló érzés, mint amikor egy cseperedő gyermek számára a mozgás révén kinyílik a világ. Feleszmél, hogy nem ők az egyetlen faj a világegyetemben és az évezredek óta létező galaktikus közösséget megismerve (melyek szintén a Protheán technológia révén találtak egymásra) - azzá a fajjá válnak, akiket igazából senki nem kedvel. Az újoncok, akiről senki sem tudja igazán, mire képesek. A Föld lakói túl erőszakosnak, túl agresszívnek találtatnak, beilleszkedni pedig nem egyszerű. Az egyesült nemzetek szövetsége érthető módon szeretné, ha komolyan vennék őket, s mindezek mellett helyet szeretnének a galaktikus tanácsban is. Ez az út azonban nem sétagalopp és még nincs is itt az ideje - de az első emberi kolónia (Eden Prime) elleni rejtélyes támadás végül mindent megváltoztat.

mass effect legendary edition screenshot 1

SPECTRE's are not trained but chosen...

A galaxis békéjét egy, a Jedi rendhez hasonló elit árnyékszervezet, az ügynökökből álló Spectre (Special Tactics and Reconnaissance, hasonló a Fleming-féle James Bond áthalláshoz) csoport tartja fenn: a törvények felett álló osztag csak és kizárólag a tanácsnak tartozik beszámolóval, így mindenhez hozzáférnek és mindent jogukban áll megtenni, ha globális krízishelyzetről, vagy totális háború megakadályozásáról van szó. Egy szakadár Spectre, Saren Arterius rejtélyes árulása azonban odáig fajul, hogy a nyomozás súlyos és komoly fenyegetéssé eszkalálódik - Shepardot, az egyesült nemzetek űrflottájának parancsnokát pedig a helyzet súlyosságára vonatkozóan kinevezik az első emberi Spectre ügynökké. Hatalmas lehetőség és lépés az emberiségnek, azonban a háttérben meghúzódó szálak megrázó felfedezése az egész ismert civilizáció pusztulását vetíti előre. A tét óriási: egyrészt a tanács meggyőzése a Protheánok eltűnését és a világ pusztulását okozó ősi mítoszról, s a végső háború mikéntje a Mass Effect saga központi kérdése, mely a kaland záró akkordjaiban egy epikus cselekményben összesűrűsödve dönti el majd a világ sorsát.

A Mass Effect: Legendary Edition (továbbiakban ME:LE) több szempontból is időben érkezett: még nem túl későn, hogy azok, akik korábban végigkísérték a misztikus reaperek történetét a lehető legteljesebb formában, alapos ráncfelvarrás és optimalizáció okán újraélhessék még egyszer ugyanezt. Másfelől viszont eléggé későn ahhoz, hogy a szériát csak hallomásból, vagy egyáltalán nem ismerő új játékosokat megkörnyékezze és bevonzza. Akármelyik táborba is tartozol kedves olvasó, ennél a kiadványnál keresve sem találhatsz jobb alkalmat arra, hogy a részese legyél egy intergalaktikus küzdelemnek, amelyben mindenki megtalálhatja a számára fontos értékeket - legyen az távoli világok felfedezése, beilleszkedés egy multikulti galaxisba, vagy súlyos döntések meghozatala és a lehetetlennek tűnő szövetségek létrejötte a túlélés érdekében.

mass effect legendary edition screenshot 2

Makeup

Amellett, hogy az ME:LE mind a három epizódot tartalmazza, egy DLC kivételével mind a negyven (egykori fizetős és ingyenes) extra tartalmat felsorakoztatja: az előrendelői ajándékok, a bónusz fegyverek, felszerelések mellett olyan legendás (és gyakorlatilag már az eredeti kiadásnál is kötelező jellegű) történeti DLC-k is megújult külsőben térnek vissza, mint minden idők egyik legjobb videójátékos extra tartalmának kikiáltott Lair of the Shadow Broker (ME2), a Citadel (ME3), az Arrival (ME2), vagy az EA sokat kritizált záró epizódból kivágott, egyébként történet szempontjából a trilógia egyik legjobb karakterének (Javik, From the Ashes) meghatározó (és megdöbbentő) története.

A legnagyobb mágia egyértelműen technológiai szempontból érte a sorozatot: habár nem tökéletes, de korához mérten majdnem tökéletes - a Bioware mérnökei, fejlesztői több, mint 30.000 assetet dolgoztak át, javítottak fel AI technológiával és módosították úgy az eredeti UE3-as motort, hogy a mai modern bevilágításokkal, fény-árnyék- és textúra kezeléssel, HDR, illetve speciális effekt támogatással is a jelenkor kívánalmainak megfeleljen. Kigyomláltak több, mint 500 bugot, optimalizálták a problémás helyszíneket gameplay szempontból, balanszolták a fegyverhasználatot illetve a nehézséget, javítottak a kamerakezelésen és számos helyen új textúrákkal, valamint skinekkel kedveskedtek a látóidegeknek. (Az upgrade technikai és tartalmi részleteiről korább cikkjeinkben ITT és ITT olvashatsz bővebben.)

mass effect legendary edition screenshot 3

A legnagyobb változás a trilógia első, eredetileg Xbox 360/ PC exkluzív fejezetet érte: a legrégebbi epizód anno mérföldkőnek számított, de alaposan eljárt felette az idő, így itt a legszembeötlőbb a változás is. Ezzel nem azt mondjuk, hogy a többi esetében a látványtechnikai és balansz opciókon kívül ne lenne semmi új, de a leglátványosabb változásokat az első felvonás alatt tapasztalhatjuk meg. Itt konkrétan egész pályaszakaszok és helyszínek kerültek kés alá, amelyeknél a “generációs ugrás” sem túlzó jelző. Az egyes epizódok olyan ráncfelvarrást kaptak végül, amely a széria lényegi mivoltát alapvetően nem befolyásolja, csak jobbá, finomabbá és szebbé varázsolták azokat. Kiküszöbölték az első rész irányításbeli problémáinak nagy részét, így az már sokkal közelebb áll a második rugalmasabb, kézreálló módszertanához, mint korábban: az új Mako igazi kezesbáránnyá vált az eredetihez képest, sokak rémálmainak véget vetve ezzel.

Noha a kamerakezelés és a vizuális történetmesélés sokat javult, néhány klasszikus hiba (freeze, reccenés, beakadás, geometriai torzulás) továbbra is a játékban ragadt (igaz, ezeket folyamatosan javítják a patchek), néhány további ismert glitch-el egyetemben. A lipsync animáció sem volt igazán soha a Bioware erőssége - ugyan a trilógia záró akkordja kiemelkedő ebből a szempontból, néhány kigúvadt szempár, illetve furcsán artikuláló karakter azért még maradt a játékban. Néhol még kicsit sutának éreztem a karakter irányítását (főként az első epizódban) és furcsa az automata fedezékbe bújás is, de ezekkel idővel meg lehet békélni. A legtöbb probléma egyértelműen a PC verzióval akadt (fagyások, performansz problémák, kiegészítő inkompatibilitások) ám ezek döntő többsége a megjelenést követő napokban javításra került és foltozódik azóta is.

Ráadás

A remaster mellett akadnak újdonságok is, szép számmal: ezek közé tartozik a zseniális fotó mód, az új Sam Hulick által remasterelt menü track, az ME3-ból átemelt-kibővített kusztomizációs lehetőségek, az egységes indítómenü vagy az átvariált achievement rendszer, melyek mellett az új hardvereknek köszönhetően drasztikusan csökkentek a töltési idők is - megjelentek az átugorható átvezetők (bye-bye liftezés) és az új sebesség vs. minőség opciók, amely az XSX esetén akár egészen 4k/120FPS képmegjelenítésig skálázódhat. A játék részévé vált az epizódok közti átvezetést magára vállaló Mass Effect: Genesis c. interaktív képregény is, így az előzményből tovább cipelt mentéseinkben található cselekedeteink, döntéseink módosíthatóvá váltak a folytatások kezdeti pillanatában.

We are eternal. The pinnacle of evolution and existence. Before us, you are nothing. Your extinction is inevitable. We are the end of everything.
#Sovereign

A Mass Effect: Legendary Edition legnagyobb pozitívuma, az élményfaktor azonban változatlan maradt. A Shepard-mítosz, amely még a saját idejében ikonikus történetté vált, mit sem vesztett vonzerejéből, épp ellenkezőleg. Ahogy anno, most is érdemes a figyelemre és elegendő újdonságot illetve pozitívumot tartogat arra az esetre is, ha azon vacillálnál, megérné-e újra átélni ezt a kalandot. Ha régi rajongója vagy a Reaperek ellen vívott csatának, vagy nem volt esélyed-lehetőséged az előző generációban az emberiség (és a többi civilizáció) történetének nagy csatájához, keresve se találhatnál jobb indokot arra, miért kezdj bele újra.

Ha pedig ismeretlen eme történet kedves olvasó: akkor kicsit irigykedem rád. Még vár az első megtapasztalás nagyszerű élménye, a váratlan csavarok, fordulatok, a nehéz döntések, a vicces és keserű párbeszédek, illetve a Normandy legénységének vonzereje. Dönteni sokszor nehéz, de az akaratban rejlő felelősségvállalás és cselekedetünk határozza meg, milyen rendeltetésünk is van ezen a világon. Az enyém most az volt, hogy kedvet hozzak egy kivételes trilógiához - a döntés a tietek.

Mass Effect: Legendary Edition
Electronic Arts - Bioware | Xbox One (X, XSX, XSS), PS4, PS5, PC | 2021. 05. 14.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

6 órája
4

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

1 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

1 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

3 napja
13

Heti megjelenések

4 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

4 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

5 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

6 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

7 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

7 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

7 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

8 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

8 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

8 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

9 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

9 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==