Május 14-én újrázik az előző generáció egyik legjobb akció-szerepjátékának felújított változata. A galaxis megmentéséért vívott harc, azaz a Mass Effect saga alkotói lassan másfél éve dolgoznak a legendás széria remasterelésén és miután az elmúlt napokban a játék aranylemezre került, múlt heti ígéretükhöz híven szállították is a grafikai és látványbeli összehasonlító videóanyagot.
A lentebb megtekinthető két perc minden bizonnyal felhúzza a rajongók számára a hype csúszkát: a trilógia eredeti epizódjai és az egy hónap múlva érkező ráncfelvarrt változat között néhol egészen impozáns a különbség - a széria rajongói elégedetten dőlhetnek hátra, ugyanis nagyjából így kellene kinéznie minden remaster kiadásnak 2021-ben.
Miben más ez a kiadás, mint a korábbi epizódok? Látványtechnikai szempontból sokmindenben. Jay Ingram, a Bioware community managerének legutóbbi blogposztjából kiderül, hogy az összes átvezető videó ráncfelvarráson esett át, a pre-renderelt anyagokat pedig mindenhol újrarenderelték 4K felbontásban a legtökéletesebb élmény elérése érdekében. Ahol ez állítólag nem volt kivitelezhető, ott AI upscalerrel húzták fel az eredeti, tömörítetlen videófájlokat. Mindkét eljárásban javítottak a színkorrekción, hozzáadtak illetve létrehoztak további, a részletességért felelős eljárásokat, látványtechnikai effekteket, sőt! Néhol képkockáról-képkockára nyúltak bele manuálisan, hogy minél tökéletesebb legyen az eredmény a modern megjelenítőkön.
We've had a hell of a ride, haven't we Shepard?Az átvezetőkért felelős dizájnerek tucatnyi, ha nem több száz bugot javítottak ki az élő, ingame engine hajtotta kamerakezeléseken és párbeszédeken. Mivel az eredeti trilógia alapvetően egy 1080p képes, de valójában gyakran 720p, vagy alacsonyabb felbontáson futott, így gyakorlatilag az összes textúrához hozzá kellett nyúlni, ami bőven meghaladta a 30.000-es számot. Az általában négyszeres felbontás- és részletesség növelés mellett a programozóknak drasztikus módon bele kellett nyúlniuk az UE3-as motorba is, hogy a modern technológiával felrántott textúrákat képes legyen megfelelő módon kezelni, az újravariált shaderekkel, 3D assetekkel és modern felület-ábrázolás megoldásokkal.

A rendelkezésre álló toolok az epizódok fejlesztése közben is bővültek, illetve finomodtak: alapvetően a legmodernebb verziókból indultak ki, hogy aztán a rendelkezésre álló egyéb új komponensekkel szétterítsék az eredményt a teljes trilógián. Nem titok, hogy a legnagyobb ráncfelvarrást az első epizód kapta - ugyanakkor meglepő, hogy még a karakterek külcsínjének finomítására is volt kapacitás, azaz: a katonai külsők sokkal inkább katonaiak, a kezsüel darabok pedig sokkal szofisztikáltabbak lettek. Az átvezetően látható Liara outfit is ennek a változtatásnak az eredménye. A karakteranimátorok szintúgy hozzátették a magukét a projekthez: assetek ezreit nézték át, finomítottak rajta, ha szükségét érezték, további 3d geometriával bővítették az eredeti modellt, hogy még inkább modern külsőt kapjon.

A VFX csapat gőzerővel dolgozott azon, hogy a létező köd, füst és fényeffekteket hosszabbra, élethűbbre varázsolja, ugyanakkor további potenciális fényforrásokat helyeztek el a környezetben, hogy a játékra jellemző sötétes foltokat kijavítsák. A tűzhatások füst-effektje terjedelmesebb és tovább tart, a robbanások szilánkokat szórnak szét, a fegyver torkolattüze pedig már tükröződik a környezet arra alkalmas elemein. A sorozatra jellemző hangulat és az azt körülölelő környezet szinte új szintre lépett, amely megkoronázásaként még az ikonikus Mass Effect horizontális lens flare-je is kapott egy második effektparádét.

A GUI-val kapcsolatos vektorizált anyagokat újrahúzták az élesség és a pontosság érdekében, sőt: másodlagos mesterséges intelligenciát használtak ezek automatikus helyreigazításához is. A fény- és világítás technikusok szorosan a környezet-grafikusokkal együttműködve gondoskodtak arról, hogy minden karakter a lehető legjobb megvilágításban és módon kerüljön ábrázolásra. A komplementer színek, a magas kontrasztú megvilágítások alapvetően a második, de inkább már a harmadik epizód kiváltságai közé tartoztak (ez amúgy elég nagy generációs ugrásnak volt tekinthető anno) - viszont egyedi eljárásokkal sikerült ezt a technológiát átültetni az első epizódba is. Az árnyékok szisztematikus feljavítása és a post-processing (utófeldolgozás), a környezet egyes elemeinek eltérő effektekkel való leképezése, az anti-aliasing, vagy a helyszínek mélységérzetével történő játék szintúgy a harmadik epizódban látható eredmény boostolt verziójaként köszön vissza mindhárom esetben. Az olyan ME3-ra jellemző grafikus motor sajátosságok, mint pl. a dinamikus volumetria jócskán segít abban, hogy egységes képet kapjunk a monitoron az első két epizód alkalmával is. Ehhez adódik hozzá a valós időben számolt tükröződés, ami ezidáig nem volt látható az első epizódban.

Habár az első két epizód közt drámai ugrás történt minőségben anno, ezeknek mostanra már nyoma sincs: a nagyfelbontású textúrák jelentős részéből készült kivonatot átküldték Derek Wattsnak (az eredeti trilógia art direktora), aki új koncepciós artokat, terveket készített belőlük az új 3d szoftverek segítségével, amelyek aztán átültetésre kerültek az eredeti kódrészletekbe is. Feros az eredeti Mass Effect-ből például sokkal több felhőkarcolót, új bevilágítási effekteket, több törmeléket és látványosabb Geth háborús nyomot visel magán, mint korábban - Noveria pedig új megvilágításban tűnik fel, ahol a kinti vihar is sokkal durvább és halálosabb hatású, mint eredetileg látható volt.

Eden Prime például az első helyszín, amit meglátogatunk - egy ún. garden world (édenkert), amely manapság nézve egyáltalán nem tűnik annak. Az ME3-as From the Ashes DLC-ben Javik miatt ugye ismételten ellátogatunk ide, így a trilógia záró epizódjának látványterveiből volt mit átemelni az eredeti epizódba - természetesen csak a már említett ráncfelvarrások után. A talaj és a terület háborús nyomokat kapott és a fényt adó égitestek is más szögben tűnnek fel, egészen sajátos, ún. éjjeli fényt prezentálva, mi több: nem, fukarkodtak a robbanásnyomokkal és a Sovereign ütötte kráter is sokkal drasztikusabb hatást kelt, mint korábban.
Amikor dolgozni kezdtünk a Legendary Editionon, különös nosztalgiával és kíváncsisággal töltött el minket. Tudtuk, hogy valami egészen speciális az a szimbiózis, ahogy az art és a narratíva hatására létrejön ez az egészen különleges univerzum. Számunkra ezeknek a játékoknak lelke van és hisszük azt, hogy értelmes és részletekbe menő javulást tudtuk elérni úgy, hogy az eredeti atmoszféra és a hangulat ugyanúgy áthallik.
A több, mint negyven DLC-t és kétszáz izgalmas óránál is hosszabb kalandot magába foglaló Mass Effect: Legendary Edition tartalmi változásairól ITT írtunk korábban és már akkor is biztosra vettük, hogy... "a magunk részéről biztosan ott leszünk a hype vonaton. "