Infinite Wealth - mondja a Ryu Ga Gotoku stúdió, és elfekteti a nyolcadik rész címében a számot. Mármint a nyolcadik (jó, tudom, kilencedik) főszálas Like a Dragon epizódéban (leánykori nevén Yakuza). Végtelen mammon, ami szerintem szemenszedett lódítás, hiszen eddig még soha, egyetlen fő- vagy melléksztoris részben nem éreztem magam ilyen hosszú ideig csórónak. Eleve úgy kezdjük történetünket, hogy a főszereplő Ichiban Kasuga egy munkaközvetítő cég huszadrangú (vagy még alantasabb) beosztottja, hogy aztán a földi paradicsomba tett kiruccanása legelső napján csutkára kirabolják. Kimeríthetetlen jólét... Na jó, ha úgy veszem, a negyvenes létére is gyerekes hurrá-optimizmussal megáldott protagonistának elképesztő szerencséje van szinte végig. Mi mást várhatnánk ugye egy minden ügyes-bajos dolgával együtt is irreálisan túlidealizált japán gengszter-komédiától?
Azzal kezdjük, ami talán látszólag a leglényegesebb vízválasztó: a nyolcadik rész körökre osztott összecsapásokkal operál (csakúgy, mint elődje). Aminek azon túl, hogy milyen szépen összekötötték anno Ichiban karakterével, vannak előnyei és hátrányai egyaránt. Részletezzem: ez a klasszikusnak mondható „atb“ jellegű rendszer sokkal jobb és változatosabb taktikus lehetőségeket rejt magában. Kontra: a sorozat kedvelői egészen biztosan a jóval dinamikusabb akciós pofozkodás miatt (is) szeretik a játékokat, tehát elég éles váltásként élik (éljük) meg, ha ezt a lehetőséget csak úgy elveszik tőlü(n)k. Persze a fejlesztők igyekeztek kvázi pörgősebb elemek beiktatásával tompítani a harcok lassulását, és el kell ismerni, a hetedik résznél talán zökkenőmentesebben zajlik a csetepaté. Például a karaktereinknél sokkal alacsonyabb szintű utcai söpredéket a játék közepefelé már egy gombnyomással elintézhetjük. A random harcok többnyire még akár ki is kerülhetőek, vagy éppen minimális arcvesztéssel (és pénzvesztéssel, naná) menekülőre foghatjuk a dolgot.

Tovább bővítve lehetőségeink tárházát és változatosabbá téve az összecsapásokat, speciális támadásként feltárcsázhatunk plusz segítőket, akikkel a játék során összefutunk, amolyan futárszolgálat módra. A bérmunkáért persze fizetni kell, az egyre hatásosabbakért egyre többet, szóval csak nagyon szorult helyzetben érdemes. Plusz lehetőség a „job“ rendszer, Ichiban és kompániája jártában-keltében különböző foglalkozások csínját lesheti el, így gyarapítva mozgás-repertoárját. Persze adott, hogy bizonyos ellenfelek rosszabbul viselik valamely szakma trükkjeit, szóval lehet kísérletezni, melyik mi ellen hatásosabb. Azonban itt a másik jellemzője a jrpg zsánernek, vannak olyan szakaszok, melyek előtt „tápolnunk“ kell. Szóval bár a verekedés csak egy része az játéknak, alapvetően változik meg vele a Like a Dragon széria egésze. Lesznek, akik köszönik, de nem kérnek majd belőle, s véleményem szerint a nyugati piacon kevésbé szerez majd magának új híveket.

Kár lenne érte pedig, mert az Infinite Wealth összes egyéb elemében tipikus Yakuza-játék. Kezdve a sztoritól, ami jellegzetesen sodorja magával az embert. Ha vevő a szubkultúra még szűkebb közönségét kiszolgáló, távol-keleti fűszerekkel megbolondított gengszteresdire. Bevallom, nehéz elvonatkoztatnom, mert én pont beleesek a körbe; a Like a Dragon sorozat humora tartja a már-már betonstabil színvonalat, ergo mindenféle furcsa, akár szatírába hajló eleme a helyén van. A történet bár fordulatos, (kiszámíthatónak sem mondanám,) de mégiscsak a megszokott klisékből építkezik, tehát aki már találkozott a sorozat valamely részével és kedvelte, amit kapott, az pontosan tudja, mire számítson. Itt rejlik a titok nyitja, az elvárások összhangba kerülnek a nyújtott termékkel. A sokadik LaD után is elégedetten ülünk le az újabb elé, mert többnyire tudjuk, mit kapunk. Valamiért az sem annyira sokkoló, ha a hosszú ideig fejőstehén Kiryu „légbőlkapott“ súlyos betegségét belengetik, vagy hogy az egyik csapattagunk elárulja Ichiban-t... Vagy mégsem? Na jó, de igen, ugyanakkor mégsem. Olyan, mintha egy klasszikus tévésorozatot néznénk, ami könnyed, kikapcsol, szórakoztat. Ennél többet nem kívánok. Mint a zseniális Magnum P.I. Természetesen a régi, nem az új. Ó, igen, Hawaii!

Noha Yokohama városában kezdjük kalandunkat, olybá tűnik, főszereplőnket még az ág is húzza (kirúgják a munkájából, felsül szíve választottjánál és még a múltja sem hagyja nyugodtan), az események Honolulu varázslatos miliőjébe repítik őt. Ami hatalmas. Fokozatosan bontakozik ki, igaz, de bombasztikusan indít: Waikiki homokos partján ébredünk, káprázó szemekkel, és a környezetre szavak nincsenek. A Ryu ga Gotoku stúdió még mindig nagyon ért a hangulat megteremtéséhez, a való életbeli helyszínek videojátékos leképezéséhez, így mi is ott érezhetjük magunkat a földi paradicsomban. Ichiban naivitása ugyan mindenféle kalamajkába keveri őt, képtelennek tűnő pozitív hozzáállása mellé pedig Hawaii csodája asszisztál. A pályatervezők kitűnő munkát végeztek: a látvány ugyan nem technológiai bravúr, de hatásosan működik, ezek mellett zökkenőmentesen fut. Valóban nagy területről beszélhetünk, ami a túlzsúfoltságot elkerülve kínál sok-sok lehetőséget. A közlekedés átgondolt, a járókelők és járművek eloszlása az utakon kellően változatos és „életszerű“. Az egyes karakterekkel való kommunikáció magával ragadó - kapunk például egy telefonos appot, amivel szimpla integetéssel tudunk barátokat szerezni. A kisebb bandák, mint említettem akár kikerülhetőek, távolról felismerhetőek. Minden a helyén van és minden működik, pont, ahogy egy széria huszonsokadik részétől várjuk.

Minijátékok, játéktermek tekintetében először a visszafogottságot véltem felfedezni. A megszokott tevékenységek most is visszaköszönnek, karaoke, kártyázás, kampós ajándék-automata, darts és megannyi jól bevált egyéb, de igazán különlegeset ezúttal nem találtam. A nagyobb lélegzetvételűek közül kettőt emelnék ki, elsőnek a Sujimon battle névre keresztelt zsebszörnyike klónt (az mostanában úgyis divat megint). Csakhogy itt cuki állatkák helyett többnyire az elnáspángolt rosszarcúakat tudjuk csapatba verbuválni, és a megfelelő helyszíneken egymásnak ereszteni. Őszinte leszek, ezt annyira nem erőltettem, lehet, ezért nem gyűlt össze nagyon sok dollárom nagyon rövid idő alatt. Hümm.

A második számú játék-a-játékban pedig az ötödik (hatodik?) epizód után delfinháton megközelítendő sziget, Dondoko Island. Ezúttal enyhe Animal Crossing áthallások kísérik Ichiban tevékenységét, hiszen főleg építgetni, kertészkedni, lakberendezni (sic) fogunk, miközben eltakarítjuk a szemétkupacokat (baseball-ütővel), elkergetjük a gonosz kukásokat (szintén baseball-ütővel), horgászgatunk (szigonnyal) és hernyókat-bogarakat-pillangókat gyűjtögetünk (hálóval). Plusz növények, kagylók, gombák ésatöbbi. Amint elég nyersanyag birtokába jutottunk, nekiállhatunk a barkácsolásnak, így olyan tárgyakat gründolunk, amiket aztán a megtisztított területekre, vagy kis kunyhónkba pakolhatunk. Fülig ért a szám széle, amikor megláttam, hogy egész épületeket tudunk összekalapálni (Lego moduláris házak után epekedek mindhiába), és rögtön lehervadt, amint realizáltam, milyen sok négyzetet foglal egytől egyig mind a szűkös területen. De Dondoko Island nem csak játék és mese, pár nap múltán ideje visszatérni a „valóságba“, és... Tápolni tovább.

Összességében tehát a Yakuza: Like a Dragon egyenesági folytatását kapjuk meg az Infinite Wealth képépben, egy kicsit jobban áramvonalasítva. A szokásos bolondos történetvezetéssel és körítéssel megspékelve, valamint egy új, izgalmas és valóban nagyléptékű játszótéren. Rengeteg tennivaló, kisebb-nagyobb hosszúságú mellékszálak, fantasztikus karakterek és egy könnyed, olykor érzelmes sztori. Ami ráadásul jó hosszú, el lehet benne veszni sokáig, miközben élvezzük a gyönyörű helyszínt. Mint egy tipikus régisulis jrpg, sajnos azok néhány negatív tulajdonságával. Viszont ki tudna ellenálni egy Hawaii kiruccanásnak? Én biztosan nem.
PLATFORM PC, PS5 (tesztelt), PS4, Xbox Series, Xbox One
KIADÓ SEGA FEJLESZTŐ Ryu Ga Gotoku
MEGJELENÉS 2024. január 26. ÁR kb. 26500 Ft
A tesztverziót a Like a Dragon: Infinite Wealth hazai forgalmazója, a Cenega Hungary biztosította, köszönet érte!