[Teszt] Layers of Fear

Layers of Fear

siklaraSimon Klára2023.06.22. 14:59

Az eddig két részes Layers of Fear sorozat ezúttal egy szimplán Layers of Fear névre keresztelt, Unreal 5-ös „mindent bele” remake csomag formájában tér vissza, amely megújult látvány és kisebb játékmenetbéli változtatások mellett egy új kerettörténettel fűzi össze a személyes tragédiák sújtotta művészek gyötrelmeit.

Bár a 2016-ban megjelent Layers of Fear, majd a 2019-es folytatása ugyan nem jelentek meg olyan rég, hogy egy remake kiadása indokoltnak tűnjön, meg kell hagyni, hogy az elsősorban pszichedelikus látványra építő belső nézetes lélektani horroroknak nagyon jól áll az Unreal 5 motorra átültetése. Az immár HDR, Ray-Tracing és 4K-s felbontás támogatással bíró, PC-n és jelen generációs konzolokon kiadott csomag a festő (Layers of Fear, 2016) és a színész (Layers of Fear 2, 2019) története mellett tartalmazza az első részhez megjelent Inheritance DLC-t, amelyben a festő lányaként térünk vissza a gyerekkori traumák helyszínéül szolgáló családi házba. Újdonságként bekerült a Final Note DLC, amelyben a festő zenész feleségének a szemszögéből is betekinthetünk a mentális problémákkal küzdő művész házaspár viharos éveibe, illetve kapunk egy merőben új szálat is a világítótoronyban a saját démonaival küzdő íróval, aki az ő történetüket, valamint a második részben megismert színész megpróbáltatásait veti papírra.

A világítótornyos átkötő szakaszok talán a legélvezetesebb adalékai a csomagnak, míg az új DLC a feleséggel a látványosan szürreális helyszíneken túl sokat nem tesz hozzá az eddigiekhez, a két alapjáték gyengeségei pedig 2023-ban szembetűnőbbek, mint pár éve a maguk idejében. Jómagam az első játékkal játszottam és egy kellemes emlékként élt a fejemben, most azonban meglehetősen unalmasnak találtam, amiben nyilván benne van az is, hogy 2016-hoz képest még több inger éri napi szinten az agyam, amik akarva-akaratlanul formálták az elvárásaimat. JohnBart barátom világított rá, hogy elvárások tekintetében a félrevezető, feszültséggel teli horrort sejtető marketing sem segít, mert ezek a játékok sokkal inkább csak horror díszletek közt kibontakozó személyes tragédiák. A tényleg elképesztően festő (haha) első szenvedéstörténet egy festőművész felemelkedését is bukását mutatja be: a szakmai sikerek, a saját területén szintén elismert szerető feleség és egy közös gyermek idilljét egy tragikus baleset zúzza szét, amely után mindketten egyre mélyebbre süllyednek. Mindezt amúgy „sétaszimulátorosan” kommunikálja felénk a játék: a felvett tárgyak mellé sokat sejtető monológot kapunk, és rengeteg narrált levelet olvashatunk, és… sok mást nem csinálunk.

A folytatásban egy óceánjáró fedélzetén forgató színésszel, akinek saját emlékei és traumái olykor összefolynak a rendező utasításaival és az egyre valószínűtlenebbnek tűnő film cselekményével, ugyanezt a történet- és felfedezésközpontú játékmenetet, csak érzésemre hosszabbra nyúlik a kelleténél. Elenyésző mértékben egyszerűbb fejtörőkkel is találkozni, de leginkább csak kulcsot vagy kódot kell keresgélni. A Layers of Fear 2-ben a színésznek eddig is volt egy zseblámpája, amellyel a világításon túl élettelen bábokat bírhatott mozgásra, a festő azonban csak most kapott egy hasonló eszközt. A lámpás szintén a sötétség eloszlatására szolgál, a múlt árnyait is elűzhetjük vele (bizonyos tárgyakról „levéve a rontást” megnézhetjük azokat), ám elsősorban az olykor ránk támadó feleségünk szellemét tarthatjuk vele kordában. Ami hamar világossá válik és eléggé agyon is csapja a horror hangulatot, az a tényleges veszély teljes hiánya, a lámpással ugyanis nem csak rém egyszerűen lelassíthatjuk az asszonyt, de a vele való kergetőzés is csak frusztráló és repetitív közjáték. Kifejezetten bizarrnak találtam, hogy ugyanez az ellenfél kerget minket a Final Note fejezetben is, ahol eleve őt irányítjuk, de persze értem én, mind saját magunk legnagyobb ellenségei vagyunk, vagy valami ilyesmi.

A meghökkentés másik fő eszköze az elképesztően látványos „megfordulok és közben átváltozik mögöttem a szoba” mechanika, azonban ezt is olyan gyakorisággal elsütik, hogy idővel nem hogy számít rá, de szabályosan várja a kedves játékos, ha pedig nem látszik, merre tovább, elkezdi forgatni a kamerát. A narratívák minősége is hullámzó, mert míg az első játék és annak kiegészítői a túlzott szájbarágósságuk mellett is jól megírt történettel rendelkeznek, addig a második rész néhol rettentő zavaros, és a szereplőivel is jóval kevésbé tudtam együtt érezni. A kreatív válságba került írónő történetével – a múzsaválasztásától eltekintve – megint csak könnyű azonosulni, és a pazar látvány mellett tulajdonképpen ez az új történetszál az egyetlen olyan adaléka ennek az újrakiadásnak, amiért érdemes ebben a formában megtapasztalni a lengyelek horrorisztikus hangulatú, szürreális tálalású lélektani drámáit, ha korábban kimaradtak. A hangzás is kiváló egyébként, ám mivel a játékmenet lineáris és a ránk leselkedő fenyegetés is minimális, így a hangulatkeltésen kívül nincs nagy jelentősége, honnan halljuk a hátborzongató zörejt.

A Layers of Fear (2023) nem csak egy elképesztően látványos Unreal 5 demonstráció, hanem mentális problémákkal és a kreatív alkotói folyamat nehézségeivel küzdő művészek rémlátomásait megjelenítő személyes tragédiák gyűjteménye is. Elsősorban a történetmesélésre és a helyszínek felfedezésére épít, amit a témák okán végigkísér a nyomasztó hangulat és a borzongatás, ezért aki kőkemény horrort vár tőle, csalódni fog. Ez a gyűjtemény leginkább egy kísértetházban tett séta alkalmi kergetőzésekkel és ijesztegetéssel. Az ingerszegény játékmenet (megyek, olvasok, megyek) az egyenetlen tempó és írás miatt olykor vontatottá teszi, de kis adagokban és pláne elsőre fogyasztva elég sajátos élmény.

PLATFORM PC, Playstation 5 (tesztelt), Xbox Series X|S
KIADÓ Bloober Team SA | FEJLESZTŐ Bloober Team, Anshar Studios
MEGJELENÉS 2023. június 15. ÁR 10.590 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Rod Fergusson, Pac-Man World 2 Re-Pac, Drag x Drive, Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, Hello, Mario!.

1 órája

Shadow Labyrinth

Ma már egy teljesen hagyományos új Pac-Man-játék is meglepetésnek számítana, olyannyira háttérbe szorult a gaming-ikon - hát még egy olyan kreatív visszatérés, mint a Shadow Labyrinth, ami szokatlan műfajba helyezi a sárga bogyózabálót.

1 napja
7

Indie kavalkád és azon túl - ez történt csütörtökön

Benne: Heretic + Hexen, Rhell: Warped Worlds & Troubled Times, Contraband, LEGO Party!, Disciples: Domination, Well Dweller.

1 napja
6

Super Mario Party Jamboree + Jamboree TV

A Donkey Kong Bananza után újabb belsős címmel bővült a Nintendo Switch 2 kínálata, ugyanis megérkezett a Super Mario Party Jamboree + Jamboree TV, amely az eredetileg kilenc hónappal ezelőtt megjelent alapjátékot bővíti. A kérdés csak az, hogy mindez megéri-e az árát? Ennek jártunk utána.

1 napja
4

Apróbb bejelentések - ez történt szerdán

Benne: Borderlands 4, Metal Eden, Peregrino, RedOctane Games, Smilegate x Absurd Ventures, Genshin Impact.

2 napja
4

Megjelenési dátumok minden mennyiségben – ez történt kedden

Benne: Formula Legends, Nintendo Indie World Showcase, Karma: The Dark World, Teenage Mutant Ninja Turtles: Tactical Takedown, Oscuro Blossom's Glow, Kirby and the Forgotten Land, Storm Lancers, Ire: A Prologue, Hell is Us.

3 napja
7

Game Pass: mozgolódás augusztus első felében

Izgalmas független fejlesztések érkeznek a Standard előfizetések kínálatába, azon kívül azonban kevés érdekességet tartogat az aktuális lista.

3 napja
4

Dead Take

Belső nézetes kalandjátékot találni nem nagy kunszt, viszont olyat, amelyik túlmutat a sétálószimulátorokon, már egyre nehezebb. A Dead Take megpróbálja a lehetetlent és több vonalon is próbál innovációt nyújtani, miközben két kézzel matat a vetítőszoba sötétjében. Teszt!

3 napja
4

Virtua Fighter pofonok, Hellblade II frissítés – ez történt hétfőn

Továbbá: Marvel Tokon: Fighting Souls, Adventure of Samsara, Stick it to the Stickman, Troublemaker 2: Beyond Dream.

4 napja
3

Heartworm - Analóg szelleműzés

Az egyetlen ember alkotta Heartworm egy nagyon kellemes hangulatú túlélőhorror, ahol a hangsúly a rettegés helyett a melankolián van.

4 napja
3

Heti megjelenések

5 napja
6

Donkey Kong Bananza

Donkey Kong - egy név, ami nagyjából egyidős kedvenc hobbinkkal. Donkey Kong talán az első videojáték szupersztár volt, bár kevesen tudják, hogy létezése egyfajta kompromisszum eredménye. Most viszont nincs kompromisszum: induljon a banánzáj!

5 napja
12

Wildgate

Manapság egyre inkább trendi a közös kalandozós stílus, aminek egyik legjobb képviselője a Sea of Thieves. A Wildgate le sem tagadhatná, hogy a Rare közel hibátlan üdvöskéje nagyon erős inspirációt nyújtott a fejlesztés során. Első imrpressziónk következik.

6 napja
1

THQ Nordic bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Darksiders 4, Reanimal, The Eternal Life of Goldman, Sacred 2: Fallen Angel, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Fatekeeper, Wreckreation, The Guild: Europa 1410, Tides of Tomorrow, Gothic Classic.

7 napja
10

Killing Floor 3

Senki sem panaszkodhat, hiszen a bétateszterek már előre megkongatták a vészharangot – és valóban, a zedmészárlás láthatóan túljutott a csúcspontján. Tesztlaborban a Killing Floor harmadik része.

7 napja
4

Nintendo Direct bejelentések, Battlefield 6 bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Monster Hunter Stories 3: Twisted Reflection, Pac-Man World 2 Re-Pac, Cronos: The New Dawn, Once Upon a Katamari, Shinobi: Art of Vengeance, Plants vs. Zombies: Replanted, Octopath Traveler 0, Marvel Tōkon: Fighting Souls, The Adventures of Elliot: The Millennium Tales.

8 napja
3

Time Flies - legyünk legyek!

Egzisztenciális merengés? Paint.exe-ből fogant minimalista fricska? Zümmentésnyi világnézet és társadalmi kritika? A Time Flies egy kicsit mindegyik egyszerre.

8 napja
6

Architect Life

Egy kor felett a Sims legérdekesebb része leginkább a házak megépítése, berendezése. Maga az életszimulátor már nem tud minket lekötni, elég a valódi élet… Erre jön az Architect Life és megforgatja az elvárásokat. Sikerül neki többet is letenni a tervezőasztalra? Lássuk!

9 napja
1

Frissítések minden mennyiségben – ez történt szerdán

Benne: Microsoft üzleti jelentés, Assassin's Creed Shadows, Clair Obscure: Expedition 33, Hell is Us, Nintendo Direct bejelentés, Drag x Drive.

9 napja
9

Wild Hearts S - a Switch 2 változat

A Capcom 2004-ben valami igazán különlegeset tett le az asztalra, mivel életre hívott egy új műfajt a Monster Hunterrel. A szörnyvadászós formula, amely elsőre talán rétegjátéknak tűnt, hamar megtalálta a saját közönségét és sokunknak lett belőle életre szóló játékélmény. Bár azóta sokan próbálkoztak a nyomdokaiba lépni, de igazán senkinek nem sikerült megragadnia azt az esszenciát, amit a Capcom annak idején megteremtett.

9 napja
9