[Teszt] Kirby and the Forgotten Land

Kirby and the Forgotten Land

mcmackoGéczy Attila2022.04.07. 23:00

Az első Kirby élményem Game Boy-on, pontosabban Super Game Boy-on csapott arcon. Ott álltunk, és nem hittük el, hogy egy GB játék (egészen pontosan a Dream Land 2) simán elférne a 16 bites platformerek között is. Az élmény friss volt, ropogós és pihepuha egyszerre - és ez a Kirby hatás a mai napig érvényesül, ha egy új platformjáték érkezik a rózsaszin luffancs főszereplésével.

Hogy miért ez a nagy nosztalgikus felütés? Azért, mert a Kirby and the Forgotten Land maga is történelmi darab: ez az ELSŐ háromdimenziós rész a Kirby játékok sorában. És ami a legjobb: megmaradt teljes egészében Kirby játéknak! Hősünkkel beszippanthatunk mindenféle ellenfelet, akiknek a támadásait átvéve bővül az akció-platformozás kelléktára. Kirby tud lassan, de biztosan lufira fújódva repülni, és az újdonság: különböző tereptárgyakat "szánkra véve" akár azok képességeit is magáévá teszi Kirby. Magyarul a roncsautóval kocsikázhatunk, egy karikát beszippantva kész a vitorla, a leharcolt italautomatával aztán kólásdobozokat köpködhetünk, és így tovább...

Az egész játékmenet roppant bájos, és sikerült az egészet 3D-be átpakolni úgy, hogy a régi esszencia meg is maradjon. A térbeliség kissé csalóka ugyan, mert a pályák nem úgy nyílnak meg, mint mondjuk egy Mario Odyssey esetében, sokkal inkább úgy, mint a Mario 3D Land/World játékoknál. Ezek esetében a platformok sokszor adott magasságokban, adott átmenetekkel követik egymást, nem az organikus és tág térbeliség fele hajlottak a pályakészítők. Baj ez? Nem feltétlen, mert a Kirby játékemente így is elég színes. Nem csak a fegyverek dobják fel a haladást, de a terepen is mindig van mit keresgélni, mindig vannak extra feladványok, és fontos, hogy az összes Waddle Dee komét kimentsük a pályákról, ha ki akarjuk maxolni a haladást.

A megnyitott Waddle Dee-k faluja aztán épül-szépül. A begyűjtött érméket itt használhatjuk fel tárgyak, upgrade-k vásárlására, de neten terjedő "kuponkódokat" is megnyithatunk apró bónuszokért cserébe, később pedig akár horgászhatunk is. (Hehe, nincs Nintendo játék, horgászbottal chillező hős nélkül!) Ráadásképp a világtérképen sok apró bónuszpályát is megnyithatunk, melyeken időre megy az egy adott mechanika köré felfűzött kihívás teljesítése. Az így begyűjtött csillagokat használhatjuk a pályákon megnyitott tervrajzok kidolgozására, ezzel erősödnek az ellenfelektől elcsent power-upok.

A Kirby nem túl nehéz játék - gyakorlott kezek hamar rájönnek majd a titkora, még akkor is, ha egyik-másik megnyitása tényleg trükkös tud lenni, vagy a pálya újrajátszását igényli. A főnökharcok már kicsit más kategóriába esnek. Nos, ezek és a pályaközi minibossok sem nehezek, de ha nem jó támadás van nálunk, akkor az életerőcsíkjuk leszipkázása elég hosszadalmas művelet tud lenni. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a nehezebb, gyakorlott Kirby játékosoknak szóló nehézségen vágtam neki a játéknak, de könnyíthettem volna bármikor, amikor csak kedvem tartotta volna. A fenti dolgok mellett még kindertojás szerű gömböket is gyűjthetünk-vásárolhatunk, amelyekből apró trófeák pottyannak ki.

Ha látjátok a képeket, akkor számotokra is nyilvánvaló lesz, hogy a HAL Laboratories játéka végtelenül bájos, kedves stílusú karaktereket sorakoztat fel. Ez a Kirby varázs mit sem vesztett az évek során értékéből. A látvány viszont felemás. Általában a jobban kinéző részeket mutogatják a játékból, és ezek tényleg gyönyörűek, az Odyssey-t is verik jobb pillanataikban. Talán a motor is ugyanaz, ami összességében élesebb látványt nyújt, hordozható módban is. Viszont a színvonal nem egyenletes, akadnak olyan szekciók, amelyek során kissé elnagyoltabb a látvány, és ezek a pályaszakaszok általában az élményfaktorból is vesztenek ezáltal. Még egy nagy ellentmondással találkoztam a játékban. Irdatlan cuki figurákat kapunk, amelyek édes animációk közben csetlenek-botlanak. Ennek viszont durva kontrasztja a Nintendo által értelmezett napsütéses Last of Us világ, ami a maga posztapokaliptikus alapjaival engem idővel nyomasztó felhangokkal érintett. Tényleg szemkápráztató és cuki a tengerparti világ, de ha az lepusztult villamoselosztókkal és romos csatornarendszerekkel fonódik össze, úgy én nem tudok maradéktalanul örülni a napsütésnek. Értitek, ugye?

Ugyanígy gondban vagyok a játékmenettel. Jól és penge módon sikerült a Kirby játékmenetet 3D-be ültetni, szó se róla, de bizonyos értelemben végig az volt az érzésem, hogy ezt a játékot már generációkkal ezelőtt is meg lehetett volna valósítani. Miért kellett erre eddig várni? Ráadásul (ahogy fentebb is sugalltam) sokszor éreztem, hogy a pályatervezők szűk korlátok közé szorítanak a térbeliséget figyelembe véve. Persze el kell fogadni, a felderítés itt gyakorlatilag még mindig csőpályákon keresztül zajlik, a 3D egy jól irányított illúzió. A precizitással is voltak gondjaim. Kirby repülése nem mindig értelemszerű. Van hogy simán megmentem magam egy zuhanásból, máskor nem tudok visszarepülni a peremig. A beszippantás első frame értékeinél Kirby magatehetetlen, ami tovább fokozódik akkor, ha például egy tereptárgyra akarunk "mouthful" módon rászívni. Namost az ellenfelekre való rászippantások, a power-up cserék ennél fogva néha nem úgy jönnek ki, ahogy szeretné az ember. Szokható, de fura, hogy egy ilyet szoknom kellett egy Nintendo játékban, és még furább, hogy máshol nem olvastam egy kritikában sem ezt a kicsit darabos megoldást. Mint ahogy azt sem, hogy a játék wow-faktora két-három világ teljesítése után kicsikét alábbhagy. De lehet csak én voltam hullámzó passzban a játék során...

A fentiek mentén sokat gondolkodtam azon, hogy miként értékeljem a Kirby-t. A játék magja elegáns, a design percről-percre nagyon változatos és a látvánnyal egybevéve egy színes, kalandos játék látszik ki a Forgotten Land képsoraiból. De az a bajom, hogy Kirby új játéka, a harminc éves jubileum fő ünnepeltje talán egy picit többnek akar látszódni, mint amit valójában. A lenti mércét tessék Nintendo szinten értelmezni. A játék megérdemli a platformer rajongók figyelmét, és a gyerekek számára is ideális választás. Vannak elvitathatatlan érdemei, nem is kevés, de egy kicsit úgy érzem, hogy a következő 3D epizódnál lehetnek egy kicsit bátrabbak majd a Hal Laboratories munkatársai.

Pontosan
7
Platform: Nintendo Switch
Kiadó: Nintendo| Fejlesztő: HAL Laboratories
Megjelenés: 2022. március 25. | Ár: 19000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

PlayStation Plus: a novemberi hármas

Egy visszatérő macskás kaland, az utolsó EA Sports dagonyázás és egy őrült csataszimulátor. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

7 órája

Limited Run Games újdonságok, Resident Evil Requiem előrendelés – ez történt szerdán

Továbbá: Shantae 7, Pine Creek, Viewfinder, NBA The Run.

19 órája
3

Dispatch S0E1-2 - A várva várt szuperhős

A szuperhősös alkotások népszerűsége a 2008-as Vasember filmmel egyből az egekbe emelkedett, ami - szerintem - a 2012-es Bosszúállók filmmel a csúcsra ért. Az azóta bekövetkezett apátia és menekülés egyik friss eredménye a Dispatch is, amely szokatlan dolgokkal próbálkozik a videojátékos mezsgyén. Betekintő!

1 napja
10

Battlefield, horror és sci-fi – ez történt kedden

Benne: Battlefield REDSEC, The Florist, Darkwood 2, Routine, over the hill, Aphelion, UnGodly.

1 napja

EA Sports FC 26 - a Nintendo Switch 2 változat

Több kutatás is foglalkozott azzal, hogy melyik játék váltja ki a legtöbb káromkodást a játékosokból. Ebben a listában a Mario Kart és a Fif… akarom mondani az FC széria áll az első két helyen. A Switch 2 megjelenésével az új FC-játék lehetővé teszi, hogy a felgyülemlett frusztrációt a játékosok mindenféle módon kiélhessék ezen a platformon is.

2 napja
4

F2P Battlefield a láthatáron, mozgásban a Loulan – ez történt hétfőn

Továbbá: Descent of Lunaris, Retrace the Light, Two Point Museum, Incantation, Brotato,Vampire: The Masquerade – Bloodhunt.

2 napja
3

Heti megjelenések

3 napja
2

Fekete csütörtök: így omlott össze a Counter-Strike 2 gazdasága

Az update, ami sokaknál mindent vitt.

4 napja
21

Bye Sweet Carole

Nem tagadom, engem is a fantasztikusan kinéző horror Disney rajzfilm látvány ragadott meg, az Alice csodaországban meseregény és a Clock Tower játéksorozat hatását is magán viselő Bye Sweet Carole játszhatósága azonban hagy némi kívánnivalót maga után.

5 napja
6

Egyedi formában tér vissza a Halo: Combat Evolved - ez történt pénteken

Továbbá: Hyrule Warriors: Age of Imprisonment, Pokémon Legends: Z-A.

5 napja
8

Just Dance 2026

Újabb év, újabb Just Dance. A sorozat éves megjelenése mára olyan biztos ponttá vált, hogy akár a naptárba is beírhatnánk, mint eseményt. Tesztlaborban a 2026-os csomag.

6 napja
2

Új bejelentések és átiratok - ez történt csütörtökön

Benne: Nightholme, Kirby Air Riders, Project TAL, Defect, Cthulhu: The Cosmic Abyss, Mouse: P.I. For Hire, Skinwalker, Warhammer 40,000: Rogue Trader, Assassin's Creed Shadows, System Shock, Elden Ring, Fallout 4.

6 napja
3

Once Upon a Katamari - Ryo Ishida válaszol

A Katamari sorozat egy ízig-vérig új sztorival gurul be a szívünkbe. Az időutazást alapul vévő Once Upon a Katamari megjelenésének apropóján beszélgettünk Ryo Ishidával, aki ifjú titánként, a játék producereként azért is felelt, hogy friss vért pumpáljon a Herceg pucájába.

7 napja
5

Leköszön a Remedy igazgató - ez történt szerdán

Továbbá: Goat Simulator 3, Mouse: P.I. For Hire, Marvel Cosmic Invasion, Cruise Control, Sonic Rumble.

7 napja
1

Angry Video Game Nerd 8-bit

Körülbelül tizenöt éve lehetett, hogy egy Gamer365 szülinapi vacsi végén Liquidéknél hajnalba nyúlóan néztük az Angry Video Game Nerd DVD-ket. Egy más világ volt, a Nerd viszont még mindig itt van, és a videói mai napig eseményszámba mennek. A játékai sem voltak rosszak Rolfe-mesternek, 2025-ben pedig egy újabb megjelenésnek örülhetnek a rajongók.

8 napja
5

Once Upon a Katamari

A Katamari-sorozat annak idején PS2-n indult hódító útjára, és bár messziről egy tipikus japán zagyvuléknak látszik, közelebbről nézve kikönyököl belőle a humor, a filozófia és a kulturális sziporka. Az új epizód történelmi körutazásra visz minket, lássuk is mire jutottak a Once Upon a Katamari fejlesztői!

8 napja
2

Csúszik a The Sinking City 2, befutott a Ninja Gaiden 4 – ez történt kedden

Továbbá: Thrasher, Gecko Gods, The Lord of the Rings: Return to Moria, Kirby Air Riders.

8 napja
1

Hotel Barcelona

Hidetaka (Swery65) Suehiro és Goichi Suda(51) végre valahára összefogtak egy közös projekt erejéig. A szokásos minőség? Kiszagoljuk!

9 napja
4

Még nem adja fel a Microsoft – ez történt hétfőn

Benne: új Xbox hardver, Second Sun, Donkey Kong Bananza, Bleach: Rebirth of Souls.

9 napja
12

Ninja Gaiden 4

2025.10.21.
9