[Teszt] INDIKA - a konzolos változat

INDIKA - a konzolos változat

sQrNagy Csaba2024.05.25. 10:00

Bár kolleginánk kiváló kritikáját még éppen csak letolták a főoldalról a friss anyagok, a konzolos változatok két-három hetet csúszó megjelenése remek ürügynek tűnt, hogy a szerkesztőség újabb két tagja merengjen el picit szabadabban az orosz apáca gondolatébresztő utazásán - a portok néhány száraz technikai adata és problémája mellett. Az anyaországuk háborús agressziója elől Kazahsztánba menekülő Odd Meter pár fős csapata ugyanis érzékeny és ritkán piszkált témákat feszeget. Az idei év egyik legkülönlegesebb játékélménye így tagadhatatlanul kiváló vitaindító. Érdemes beszélni róla!

Kiindulási pontként, az alapok lefektetéséhez tehát mindenképpen Siklara részletesebb írását ajánlanánk, ami a fenti képre kattintva azonnal olvasható. A továbbiakban mi az Xbox Series X változattal szerzett tapasztalatokra térnénk csak ki, a megszokottnál talán szubjektívebb hangnemben. Essünk is túl ehhez a kötelező számokon és a konzolos port problémáin! Az Unreal Engine előző generációját valahol 1800p körüli dinamikus felbontás mellett, 60 képkockát megcélozva mozgatja a Microsoft masinája. Az utóbbi érték a játékidő nagyobb részében fixen tartható, viszont egy-két helyszínen és főleg átvezetők alatt olykor a felére is beeshet. A kisebbik Series modell alapból nem igazán néz ki a 30 FPS körüli tartományból. Visszafogott beállításokkal és 1080p felbontás mellett.

Ez azonban a szubzsáner felépítéséből adódóan jelentősen nem befolyásolja az élményt. Nagyobb problémának éreztem a gyakori, agresszív, többször dialógusokat is váratlanul megszakító vágásokat jelenetváltáskor, amit akár 20-25 másodpercre elnyúló töltési idő is követhet. Nem ezt szoktuk már meg ebben a generációban. Meg kell jegyeznem még a hangkeverést is, amiben az egyébként kiváló dialógusok olykor abszolút nem igazodnak a szituációhoz és a környezethez - néhány visszhangosabb termet kivéve. Pedig a szinkronszínészek fantasztikus munkát végeztek, főleg a fülünkbe suttogó, karcos, cinikus ördögi orgánum megformálója.

Csiszolatlan részleteket tehát nem nehéz találni a körítésben. Az INDIKA nem a technikai háttere vagy a megszokott játékelemek kissé darabos átemelése miatt maradhat emlékezetes, hanem ahogy minden egyes bizarr pillanata, szándékosan Ari Aster és Yorgos Lanthimos munkáihoz torzított látványvilága, illetve a saját berögződéseink tudatos kihasználása is szerves egészként szolgálja a narratívát, a hangulatot és a mondanivalót! Csalódottan olvastam, hogy ezt mennyire kevés kritikus és játékos ismerte fel. Pedig a Dostoevsky, Gogol és Bulgakov műveit idéző szatirikus stílus, a szürrealizmusba hajló helyszínek, Indika és Ilya karaktere, valamint a filozófiai gondolatok minden kapaszkodót megadtak ahhoz, hogy az utolsó, átütő erejű jelenetsorra az egész értelmet nyerjen.

Nem szeretném persze felfedni senki helyett a párhuzamokat, a történet sarokpontjait és a kreatív megoldásokat, hiszen a kiváló ritmusban elénk szórt mentális kirakós darabok egymáshoz illesztése adja az élmény gerincét. Ahogy a rémesen unalmas és repetitív feladataink a kolostor falain belül közelebb hoznak a főszereplőhöz. Mikor a megnyugtatóan ismerős, gyönyörű pixelart stílusú, egyszerű retro játékokból lassan megismerjük az önmarcangolást, gyászt és bűntudatot ébresztő múltat. Vagy miközben a videojátékos berögződéseinkből adódóan, kényszeresen gyújtunk meg minden gyertyát, keressük a rejtett kegytárgyakat és gyűjtögetjük a pontokat, hiába teszik egyértelművé, hogy teljesen értelmetlen - épp úgy, ahogy vallásos közegben nevelkedve nehezen kérdőjelezzük meg az egyházi dogmákat, formalitásokat és üres mozdulatsorokat.

MCMACKO
GONDOLATAI

A Checkpoint 500-ik adása utáni sörözésen hangzott el, hogy "áh épp most láttuk a Gameren az Indikát". Bár a játék az indie-követők táborában, a Next Fest demóit próbálgató pécések között a felszín fölé került, az átlag számára egy ilyen cím elveszik a sűrűben. Pedig mind tartalmát, mind látványát tekintve többet érdemelne, csak egész egyszerűen még a látványos vizuál sem elég ahhoz, hogy az emberek ráakadjanak. Nagyon örülök, hogy a PC mellett most konzolokra is megjelent a játék, hiszen ezen a térfélen is van keresnivalója. Bár közel érkezett Senuához, és sok elemében nagyon más, én mégis érzek kapcsolódási pontokat. Ha szereted a művészi játékokat, az olykor konvenciókat áthágó művészi mondanivalót, vagy a random pixel art elemeket egy teljesen oda nem illő folk-vallásos rémület közepén, akkor az Indika neked készült.

Az INDIKA története elsőre könnyedén tűnhet sötét, reményvesztett és talán vallásellenes kicsengésűnek. A karaktere szempontjából azonban én inkább kijózanítóan racionálisnak, kritikusnak és felszabadítónak éltem meg ezt az utazást. Nem állásfoglalás volt. Inkább csak néhány egyszerű kérdés megfogalmazása, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy a saját tapasztalatainkkal, gondolatainkkal és érzéseinkkel reflektáljunk. Én pedig mindig örülök, amikor egy videojáték mer komolyabb és érzékenyebb témákhoz nyúlni. Többször bebizonyította már ez a médium, hogy képes hatásosan feldolgozni és új perspektívából megmutatni akár az elvakult bosszúvágy, önmagunk keresése, egy gyógyíthatatlan betegség, törött psziché vagy a gyász folyamatát is. Miért pont a hitünk lenne kivétel?

Az INDIKA mindössze 4-5 órát felölő végigjátszása után még napokig befészkelte magát a fejembe. Több szempontból messze nem kiemelkedő darab. Szorosan egybegyúrták a részeit, de hiányoznak az utolsó simítások. Kreatívan strukturált, de valójában csak a jól ismert elemekből építkezik unkonvencionális módon. Ráadásul elsősorban nem szórakoztatni akar, hanem elgondolkodtatni. Vitaindító lenni egy olyan témakörben, amit más digitális médiumok is csak óvatosan piszkáltak az utóbbi években. Főleg ilyen hatásosan. Szerintem már csak ezért is megéri odafigyelni rá!

PLATFORM PlayStation 5, Xbox Series X|S (tesztelt), PC (Steam) KIADÓ 11 Bit Studios FEJLESZTŐ Odd Meter MEGJELENÉS 2024. május 17. ÁR 24.99 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Carmen Sandiego - Elég okos vagy, hogy megtaláld a tolvajt?

Az 1980-as évek közepén gondoltak egyet és megalkották Carmen Sandiego karakterét, aki edutainment játékok sorának volt főszereplője. Most, majd’ 40 évvel az első kiadás után egy újabb játékban eredhetünk tolvajok nyomába.

2 órája

Sony-People Can Fly együttműködés a hét végére - ez történt pénteken

Továbbá: Star Wars: Hunters, Void Martyrs, Star Wars: Knights of the Old Republic.

17 órája
3

Space Marine III bejelentés, Mountaintop bezárás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Split Fiction, Clair Obscur: Expedition 33, Hello Sunshine, Teenage Mutant Ninja Turtles: Tactical Takedown, PowerWash Simulator 2, Silent Hill f.

1 napja
25

Tomb Raider IV-VI Remastered

Valentin-napra megkaptuk a második csokor klasszikus Tomb Raider játékot a Core Design-érából, ez a válogatás azonban jóval vegyesebb, mint a tavalyi trilógia, itt ugyanis az eredeti ötletek mellett már erősen érződött a fejlesztőcsapat végkimerülése a több évnyi crunch-öt követően.

2 napja
11

Már idén érkezik az Xbox handheld?

Minden amit eddig hallottunk a nyílt titokként kezel Project Kennan-ről és a Microsoft Xbox részlegének irányváltásáról.

2 napja
33

PlayStation Game Catalog: márciusi érkezők

UFC5. Prince of Persia: The Lost Crown. Arcade Paradise. Többek között ezek a címek várják az előfizetőket hamarosan.

2 napja
4

Apró bejelentések hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Wall World 2, Bubble Ghost Remake, Wild Blue, Bo: Path of the Teal Lotus, Town of Zoz, ANTRO, IXION.

2 napja

BlizzCon-visszatérés és VR-újdonságok – ez történt kedden

Továbbá: Aerial_Knight's Dropshot, The Triple-i Initiative, Many Nights a Whisper, Amerzone - The Explorer's Legacy, Steel Hunters, JDM: Japanese Drift Master, Out of Sight VR, Surviving Mars: Pioneer, Postal 2 VR.

3 napja
17

Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii

Kalózos Yakuza? Yakuzás kalózosdi? Ez meg mi a szösz? Teszteltük a Ryu Ga Gotoku legújabb agymenését!

3 napja
9

Suikoden I & II HD Remaster - The Gate Rune And Dunan Unification Wars

Megváltoztatható a végzet? Merre vezet a 108 csillag útja? A Suikoden I & II HD Remaster The Gate Rune And Dunan Unification Wars tesztünkből kiderül!

4 napja
26

Death Stranding 2 megjelenési dátum, Split Fiction sikerek – ez történt hétfőn

Továbbá: Rootbound, Steel Seed, Forgotlings, Silent Hill Transmission, Urban Jungle.

4 napja
10

Urban Myth Dissolution Center - Vajon hihetünk a szemünknek?

Lépjünk be egy olyan világba, ami tele van rejtélyes igazságokkal! Bár itt nem Jonathan Frakes fog vezetni minket, hanem helyette inkább a józan gondolkodásunkra és a bizonyítékokra hagyatkozva kell döntéseket hoznunk. Szerinted hol van a valóság határa és hol kezdődik a fikció?

5 napja
2

Bajusz és gokart: friss Lego készlettel ünnepeljük Super Mario napját

Március 10-e a hivatalos Super Mario nap, ennek megfelelően a LEGO egy friss készletet mutatott be Mario Kart - Mario & Standard Kart címen.

5 napja
4

Heti megjelenések

5 napja
4

Rift of the NecroDancer

A nekromanta kriptáját már évekkel ezelőtt kipucoltuk, úgy tűnik azonban, hogy a zene még nem csendesült el teljesen, hőseinkkel együtt ugyanis a gonosz is visszatért, így itt az ideje, hogy újból megmentsük a világot a reanimált undormányoktól. Szerencsére csak egyetlen dologra lesz szükségünk: a ritmusérzékünkre.

6 napja
5

Egy csendes nap zárásként - ez történt pénteken

Benne: Killing Floor III, Bleach: Rebirth of Souls, Cookie Cutter Overkill Edition, Resident Evil film.

7 napja
4

Steam Next Fest 2025 február #3: Arctic Awakening, Demon Tides, Islands and Trains, Glum, Promise Mascot Agency

Bár a Steam Next Fesztiválnak már vége, van pár játék, amit mindenképp szerettünk volna nektek megmutatni. Alaszka, vonatok, kabalák, démonok... ez sem lesz egyszerű menet!

8 napja

Xbox 360 játékok kaphatnak natív PC átiratot egy új módszernek köszönhetően

A Sonic Unleashed lett az első fecske a sorban.

8 napja
11

Nacon Connect bejelentések, AC Shadows gameplay - ez történt csütörtökön

Továbbá: The Sinking City 2, The Occultist, RoboCop: Rogue City, Edge of Memories, Styx: Blades of Greed, Hell is Us, The Fading of Nicole Wilson, Cthulhu: The Cosmic Abyss.

8 napja
10

Turbo Overkill

Bár kellemes retro lövöldéből igazán nincs hiány, a képek és a fantáziátlan cím senkit se tévesszen meg: a Turbo Overkill mögött jóval komolyabb ambíciók húzódnak, mint egy sokadszorra elsütött múltidézés. Teszt!

9 napja
3