[Teszt] INDIKA - a konzolos változat

INDIKA - a konzolos változat

sQrNagy Csaba2024.05.25. 10:00

Bár kolleginánk kiváló kritikáját még éppen csak letolták a főoldalról a friss anyagok, a konzolos változatok két-három hetet csúszó megjelenése remek ürügynek tűnt, hogy a szerkesztőség újabb két tagja merengjen el picit szabadabban az orosz apáca gondolatébresztő utazásán - a portok néhány száraz technikai adata és problémája mellett. Az anyaországuk háborús agressziója elől Kazahsztánba menekülő Odd Meter pár fős csapata ugyanis érzékeny és ritkán piszkált témákat feszeget. Az idei év egyik legkülönlegesebb játékélménye így tagadhatatlanul kiváló vitaindító. Érdemes beszélni róla!

Kiindulási pontként, az alapok lefektetéséhez tehát mindenképpen Siklara részletesebb írását ajánlanánk, ami a fenti képre kattintva azonnal olvasható. A továbbiakban mi az Xbox Series X változattal szerzett tapasztalatokra térnénk csak ki, a megszokottnál talán szubjektívebb hangnemben. Essünk is túl ehhez a kötelező számokon és a konzolos port problémáin! Az Unreal Engine előző generációját valahol 1800p körüli dinamikus felbontás mellett, 60 képkockát megcélozva mozgatja a Microsoft masinája. Az utóbbi érték a játékidő nagyobb részében fixen tartható, viszont egy-két helyszínen és főleg átvezetők alatt olykor a felére is beeshet. A kisebbik Series modell alapból nem igazán néz ki a 30 FPS körüli tartományból. Visszafogott beállításokkal és 1080p felbontás mellett.

Ez azonban a szubzsáner felépítéséből adódóan jelentősen nem befolyásolja az élményt. Nagyobb problémának éreztem a gyakori, agresszív, többször dialógusokat is váratlanul megszakító vágásokat jelenetváltáskor, amit akár 20-25 másodpercre elnyúló töltési idő is követhet. Nem ezt szoktuk már meg ebben a generációban. Meg kell jegyeznem még a hangkeverést is, amiben az egyébként kiváló dialógusok olykor abszolút nem igazodnak a szituációhoz és a környezethez - néhány visszhangosabb termet kivéve. Pedig a szinkronszínészek fantasztikus munkát végeztek, főleg a fülünkbe suttogó, karcos, cinikus ördögi orgánum megformálója.

Csiszolatlan részleteket tehát nem nehéz találni a körítésben. Az INDIKA nem a technikai háttere vagy a megszokott játékelemek kissé darabos átemelése miatt maradhat emlékezetes, hanem ahogy minden egyes bizarr pillanata, szándékosan Ari Aster és Yorgos Lanthimos munkáihoz torzított látványvilága, illetve a saját berögződéseink tudatos kihasználása is szerves egészként szolgálja a narratívát, a hangulatot és a mondanivalót! Csalódottan olvastam, hogy ezt mennyire kevés kritikus és játékos ismerte fel. Pedig a Dostoevsky, Gogol és Bulgakov műveit idéző szatirikus stílus, a szürrealizmusba hajló helyszínek, Indika és Ilya karaktere, valamint a filozófiai gondolatok minden kapaszkodót megadtak ahhoz, hogy az utolsó, átütő erejű jelenetsorra az egész értelmet nyerjen.

Nem szeretném persze felfedni senki helyett a párhuzamokat, a történet sarokpontjait és a kreatív megoldásokat, hiszen a kiváló ritmusban elénk szórt mentális kirakós darabok egymáshoz illesztése adja az élmény gerincét. Ahogy a rémesen unalmas és repetitív feladataink a kolostor falain belül közelebb hoznak a főszereplőhöz. Mikor a megnyugtatóan ismerős, gyönyörű pixelart stílusú, egyszerű retro játékokból lassan megismerjük az önmarcangolást, gyászt és bűntudatot ébresztő múltat. Vagy miközben a videojátékos berögződéseinkből adódóan, kényszeresen gyújtunk meg minden gyertyát, keressük a rejtett kegytárgyakat és gyűjtögetjük a pontokat, hiába teszik egyértelművé, hogy teljesen értelmetlen - épp úgy, ahogy vallásos közegben nevelkedve nehezen kérdőjelezzük meg az egyházi dogmákat, formalitásokat és üres mozdulatsorokat.

MCMACKO
GONDOLATAI

A Checkpoint 500-ik adása utáni sörözésen hangzott el, hogy "áh épp most láttuk a Gameren az Indikát". Bár a játék az indie-követők táborában, a Next Fest demóit próbálgató pécések között a felszín fölé került, az átlag számára egy ilyen cím elveszik a sűrűben. Pedig mind tartalmát, mind látványát tekintve többet érdemelne, csak egész egyszerűen még a látványos vizuál sem elég ahhoz, hogy az emberek ráakadjanak. Nagyon örülök, hogy a PC mellett most konzolokra is megjelent a játék, hiszen ezen a térfélen is van keresnivalója. Bár közel érkezett Senuához, és sok elemében nagyon más, én mégis érzek kapcsolódási pontokat. Ha szereted a művészi játékokat, az olykor konvenciókat áthágó művészi mondanivalót, vagy a random pixel art elemeket egy teljesen oda nem illő folk-vallásos rémület közepén, akkor az Indika neked készült.

Az INDIKA története elsőre könnyedén tűnhet sötét, reményvesztett és talán vallásellenes kicsengésűnek. A karaktere szempontjából azonban én inkább kijózanítóan racionálisnak, kritikusnak és felszabadítónak éltem meg ezt az utazást. Nem állásfoglalás volt. Inkább csak néhány egyszerű kérdés megfogalmazása, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy a saját tapasztalatainkkal, gondolatainkkal és érzéseinkkel reflektáljunk. Én pedig mindig örülök, amikor egy videojáték mer komolyabb és érzékenyebb témákhoz nyúlni. Többször bebizonyította már ez a médium, hogy képes hatásosan feldolgozni és új perspektívából megmutatni akár az elvakult bosszúvágy, önmagunk keresése, egy gyógyíthatatlan betegség, törött psziché vagy a gyász folyamatát is. Miért pont a hitünk lenne kivétel?

Az INDIKA mindössze 4-5 órát felölő végigjátszása után még napokig befészkelte magát a fejembe. Több szempontból messze nem kiemelkedő darab. Szorosan egybegyúrták a részeit, de hiányoznak az utolsó simítások. Kreatívan strukturált, de valójában csak a jól ismert elemekből építkezik unkonvencionális módon. Ráadásul elsősorban nem szórakoztatni akar, hanem elgondolkodtatni. Vitaindító lenni egy olyan témakörben, amit más digitális médiumok is csak óvatosan piszkáltak az utóbbi években. Főleg ilyen hatásosan. Szerintem már csak ezért is megéri odafigyelni rá!

PLATFORM PlayStation 5, Xbox Series X|S (tesztelt), PC (Steam) KIADÓ 11 Bit Studios FEJLESZTŐ Odd Meter MEGJELENÉS 2024. május 17. ÁR 24.99 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Heti megjelenések

10 órája
3

Alan Wake 2: Night Springs – szörnyen vicces rémálmok

Hasonlóan az alapjátékhoz a Remedy munkásságának ismerői ismét komoly előnyben vannak, de az Alkonyzóna nyomán született fiktív tévésorozat abszurd humortól sem mentes interaktív epizódjai bárki számára emlékezetes perceket tartogatnak. Night Springsbe látogattunk!

1 napja
5

Shovel Knight bejelentések, bezár a Galvanic Games - ez történt pénteken

Továbbá: Mina the Hollower, John Hight, Until Dawn.

2 napja
2

PS5-ön is nagyot ment a Sea of Thieves, masszív Life is Strange betekintés – ez történt csütörtökön

Továbbá: Lollipop Chainsaw RePop, THQ Nordic, PS5 x Discord, Dragon Ball: Sparking! Zero, Super Monkey Ball Banana Rumble.

3 napja
4

Summer Game Fest: információ-morzsák

Dragon Age: The Veilguard. Gears of War: E-Day. Astro Bot. Perfect Dark. LEGO Horizon Adventure. Phantom Blade Zero.

3 napja
9

Astor: Blade of the Monolith

Bármelyik elemét is nézzük, az Astor igencsak attraktív és csalogató képet sugároz magáról. A figurák jellegzetesek és megkapóak, a környezet és az art style mesébe illő, a leírásban hangoztatott akció-rpg műfaj pedig az élvezetes harcok, illetve egy jól felépített fejlődési rendszer ígéretét hordozza. Valóban csábítóan hangzik, de vizsgáljuk meg behatóbban, hogy mi is lapul a maszk mögött.

4 napja

Visszatér a Summer Game Fest, 25 millió felett az Elden Ring – ez történt szerdán

Továbbá: Lifeless Moon, Limited Run Games Showcase, Visions of Mana, Goodnight Universe, Ara: History Untold

4 napja
7

SteelSeries Arctis Nova 5 - hangos mindenes

A Nova széria folytatásaként a SteelSeries elhozta az Arctis Nova 5 fejhallgatót, amely sok pontban a tradíciókat folytatja. Más ponton viszont ott újít, ahol az előd hiányosságait valóban ki kellett egészíteni. Körülbelül egy hónapig nyúztuk a készüléket, most pedig tesztben mondjuk el a véleményünket!

4 napja

PlayStation Game Catalog: a júniusi felhozatal

Monster Hunter Rise. Crusader Kings III. After Us. Anno 1800. Valamint újabb PlayStation VR2 érkező, ráadásul a ma debütáló DLC-vel együtt!

5 napja
5

Bemutatkozott a Dragon Age: The Veilguard játékmenete, rekordot döntött a Resident Evil Village – ez történt kedden

Továbbá: Mixtape, Sumo Group, Marvel's Spider-Man 2, Amerzone: The Explorer's Legacy, Conscript, Exo One.

5 napja
11

Echostasis – Könnycsepp az esőben

Mi van akkor, ha az emberiség és az androidok kapcsolatában valójában nem a gépek, hanem mi vagyunk a szörnyetegek?

6 napja

Ubisoft Forward 2024 nyár - egyenesen Los Angelesből

A forró Xbox bemutató után az Ubisoft is folytatja a klasszikus E3-hangulat megidézését.

6 napja
44

PC Gaming Show 2024 - nyári dömping

10 éves a PC Gaming Show, ennek örömére pedig a PC Gamer és a stream szervezői 70+ trailert gyűjtöttek össze. Jól olvastátok, több mint hetvenet!

7 napja
4

Heti megjelenések

7 napja
3

Xbox Games Showcase

A Microsoft igyekezett visszahozni a klasszikus E3 konferenciák hangulatát, ami a belsős és külsős címek együttesével sikerült is.

7 napja
153

Call of Duty: Black Ops 6 Direct

Az Xbox Showcase után közvetlenül egy félórás külön műsort szenteltek az idei Call of Duty epizódnak. Lássuk mit tudtunk meg!

7 napja
3

Future Games Show Summer Showcase 2024

A mennyiségre és a minőségre sem lehetett panasz a Future Games Show nyári műsorában.

8 napja
2

Future of Play Direct 2024

Az indie címek szerelmesei újabb digitális adásból szemezgethettek: több mint 20 címet láthattunk a nagyjából félórás adásban.

8 napja

Day of the Devs 2024 - támadnak az indie-k

A jóféle indie játéknak nem kell a cégér, de mégis, sokszor kell az a figyelemfelhívás a fejlesztőknek, amit az E3 utáni világban kapnak a különböző műsorokban való részvétellel. A 2024-es Day of the Devs-et szemlézzük.

9 napja
2

Devolver Direct 2024: boldog szülinapot, Volvy!

A Devolver Digital ismét megcsinálta a saját kis Direct eseményét - a Devolver Direct 2024 Volvy születésnapjáról szólt. A szokásos elmebeteg stílusban.

9 napja
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==