[Teszt] Heretic + Hexen

Heretic + Hexen

mcmackoGéczy Attila2025.08.12. 21:20

Hirtelen jött, nem is számítottunk rá, pedig épp itt volt már az ideje. A Doom I + II után a Bethesda a Heretic és Hexen párossal is elvégezte a házi feladatot, a mérnöki munkát pedig a Nightdive-ra bízta. A két fantasy FPS pedig immáron szinte minden platformon, jövőálló módon játszhatóvá vált. Kellett is már valami megfejtés, mert konzolokon eddig távol maradtak ezek a címek, de a Steamen eddig fellelhető kiadványok sem voltak makulátlanok. (Steam Decken például el sem indultak.) Lássuk viszont, hogy az újrakiadás után a Raven klasszikusai mit tudnak felmutatni!

Biztos beszéltem már róla: a Doom első két részét gyerek fejjel nehezen tudtam befogadni, a Heretic viszont mindig is jól csúszott a középkori, funkciójában is hihetőbb környezeti megoldásai miatt. Furcsa ebbe így belegondolni, mert a dark fantasy környezet a mai fejemnek talán még félelmetesebbnek és karcosabbnak hat a kis ördögfiókáival, gólemeivel meg a nagyfejű, Violator-szerű káoszgyíkjaival. A Heretic az első része a csomagnak, és micsoda játékról beszélünk! Nem csak a környezet, de a gameplay is kicsit másabb a Doomhoz képest. Hősünk egy varázsló (az Eretnek), akinek eszköztára (gunplay-kellékei) hasonló darálásra vannak kitalálva, mint a Doom fegyverei. Az RPG-kre jellemző körítés, a tárgyhasználat és a korszak megoldásaihoz képest valóságosnak tűnő pályahelyszínek miatt viszont el is különül a Doom-tól a Raven klasszikusa. Szeretem a Heretic húzását, bár be kell lássam, az összesen öt és fél fejezet (a Shadow of the Serpent Rider kieggel) kicsit túl is húzza a történetet. Ellenben a tartalomra így legalább nem panaszkodhatunk, és a Nightdive is leült a tervezőasztalhoz, hogy egy teljesen új, szépen felépített fejezetet hozzácsapjon a mókához, mégpedig Faith Renewed címen. Apropó, a mostani kiadáshoz a Heretic kapott egy csomó finomhangolást, így például nagyobbat szól a számszeríj, de a térképeken is vannak új tereptárgyak és lesorjázott sarkok, hogy gazdagabb és polírozottabb legyen az összkép.

És hát a Hexen. Nem sok közöm volt a Heretic folytatásához a maga idejében, de emlékszem rá, hogy a gépigénye is komolyabbra sikeredett. Na meg, hogy csomó mindenben újított. És ezekre a mechanikai szintlépésekre most csodálkoztam rá. Például arra, hogy nincs klasszikus értelemben vett epizodikus, térkép alapú haladás, hanem a készítők egész ügyesen RPG-sítették a Doom formulát. Központi helyszínekről nyílnak kisebb-nagyobb dungeon térképek, ráadásul nem csak kulcsokat keresgélünk, de a formátum korlátainak megfelelően rejtvényeket bogozunk, keressük a kiutat. A három karakter közül a két szélsőérték a legérdekesebb: a Warrior közelharci fókusza szokatlan az iD-verzumban, a varázsló pedig távolról hatékony, beltereken viszont pikk-pakk szétkapják szerencsétlent. A cleric egy köztes megoldás, se nem harcos, se nem mágus. És nem csak a karakterek, de a felvehető plusz buffok, na meg az észbontó (olykor már inkább agysejt-pulverizáló) pályadesign az, ami tovább feszíti a kereteket. A Deathkings kiegészítő és az új Vestiges of Grandeur itt is kimaxolja a tartalmi vonatkozást, plusz ugye a Hexen az a játék, ahol a Doom-reflexek már nem feltétlen működnek. Szóval a kontent a nehézséggel karöltve tuti hosszú elfoglaltságot kínál majd.

Majd 120 pálya, akár 120 FPS, Andrew Hulshult-féle új muzsikák (a régi MIDI és Roland szinti módok mellett), mod-támogatás, Raven-archívum, korábban kiadatlan részletek organikus játékba emelése, quicksave, ultrawide támogatás, platformok közötti multi... a Nightdive most sem csak szuszogott a feladat felett! Technikailag közel makulátlan az összkép, Xbox-on (Series X) ultrasima tempóval találkoztam, bár némi brightness-vacakolás után lett elfogadható a játékok fényelése. És van még egy nagyon fontos elem, amiről szinte senki nem beszél: a térkép nézet újragondolása. A Hereticnél és a Hexennél is jelöli a játék, hogy merre keressük a továbbhaladást. A Hereticnél ez még talán annyira nem is nagy szám, de a Hexen komplex labirintusainál sokat segít a markerek bevezetése.

A Heretic + Hexen párosa nem csak kuriózum, történelmi barangolás, hanem élvezetes boomer-lövöldözés a hőskorból. Sok indie követő a mai napig csak próbálkozik azzal, hogy levegye a megoldásaikat, azonban itt és most is büntet a két játék. Nem csoda, elvégre ők az ősapái a fantasy világban játszódó first person shootingnak. Volt előtte Ultima, volt utána Strife, Hexen II, meg ki tudja még micsoda... de a Heretic + Hexen mutatta meg, hogy a zsáner nem csak shotgunokkal meg űrgárdistákkal működik. Elő a varázspálcát és szikrázzon a vége, eretnekség kimaradni a jóból!

Heretic + Hexen | PLATFORM: PC (tesztelve), Xbox (tesztelve), Game Pass, PlayStation, Switch | KIADÓ: Bethesda FEJLESZTŐ: Raven, iD, Nightdive Studios | MEGJELENÉS: 2024. aug. 08. | ÁR kb. 5500 Ft

[A Heretic + Hexen elérhető a Game Pass kereteiben is.] (https://www.xbox.com/hu-hu/games/store/heretic-hexen/9NC7NRD0CM11)

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Vidám és véres kalandok – ez történt kedden

Benne: Remedy, Haunted Bloodlines, Dunkadillo, Mandragora, Chip 'N Clawz vs. Brainioids, Detective VR, Vex Mage, Robots at Midnight.

5 órája
1

Heretic + Hexen

Hirtelen jött, nem is számítottunk rá, pedig épp itt volt már az ideje. A Doom I + II után a Bethesda a Heretic és Hexen párossal is elvégezte a házi feladatot, a mérnöki munkát pedig a Nightdive-ra bízta.

15 órája
7

Fantasy akció-kaland Koreából – ez történt hétfőn

Benne: Woochi the Wayfarer, Digimon Story: Time Stranger, Henry Halfhead, Blippo+.

1 napja
1

Battlefield 6

1 napja
9

Recharge: Early Access - Egyszer majd Re-Volt lehet

A régi motorosok egyik kedvence a Re-Volt, ami meghatározó játék a retro árkád versenyzős címek között. Sokan - ahogyan mi is - azóta a feltámadását várják a távirányítós kisautókat szerepeltető játékoknak.

1 napja
1

The Royal Writ

Egy aprócska magyar fejlesztőcsapat igyekszik újat mutatni a rendkívül telített rougelike pakliépítők műfajában. Lehetetlen? Tesztünkből kiderül!

2 napja
4

Heti megjelenések

2 napja
2

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Rod Fergusson, Pac-Man World 2 Re-Pac, Drag x Drive, Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, Hello, Mario!.

4 napja
3

Hunter x Hunter: Nen Impact

Teszteltük a kétdimenziós 3v3 bunyós műfaj legfrissebb darabját, a méltán híres manga- és animeszériára épülő Hunter x Hunter: Nen Impactot.

4 napja
1

Shadow Labyrinth

Ma már egy teljesen hagyományos új Pac-Man-játék is meglepetésnek számítana, olyannyira háttérbe szorult a gaming-ikon - hát még egy olyan kreatív visszatérés, mint a Shadow Labyrinth, ami szokatlan műfajba helyezi a sárga bogyózabálót.

5 napja
7

Indie kavalkád és azon túl - ez történt csütörtökön

Benne: Heretic + Hexen, Rhell: Warped Worlds & Troubled Times, Contraband, LEGO Party!, Disciples: Domination, Well Dweller.

5 napja
6

Super Mario Party Jamboree + Jamboree TV

A Donkey Kong Bananza után újabb belsős címmel bővült a Nintendo Switch 2 kínálata, ugyanis megérkezett a Super Mario Party Jamboree + Jamboree TV, amely az eredetileg kilenc hónappal ezelőtt megjelent alapjátékot bővíti. A kérdés csak az, hogy mindez megéri-e az árát? Ennek jártunk utána.

6 napja
4

Apróbb bejelentések - ez történt szerdán

Benne: Borderlands 4, Metal Eden, Peregrino, RedOctane Games, Smilegate x Absurd Ventures, Genshin Impact.

6 napja
4

Megjelenési dátumok minden mennyiségben – ez történt kedden

Benne: Formula Legends, Nintendo Indie World Showcase, Karma: The Dark World, Teenage Mutant Ninja Turtles: Tactical Takedown, Oscuro Blossom's Glow, Kirby and the Forgotten Land, Storm Lancers, Ire: A Prologue, Hell is Us.

7 napja
7

Game Pass: mozgolódás augusztus első felében

Izgalmas független fejlesztések érkeznek a Standard előfizetések kínálatába, azon kívül azonban kevés érdekességet tartogat az aktuális lista.

7 napja
4

Dead Take

Belső nézetes kalandjátékot találni nem nagy kunszt, viszont olyat, amelyik túlmutat a sétálószimulátorokon, már egyre nehezebb. A Dead Take megpróbálja a lehetetlent és több vonalon is próbál innovációt nyújtani, miközben két kézzel matat a vetítőszoba sötétjében. Teszt!

8 napja
6

Virtua Fighter pofonok, Hellblade II frissítés – ez történt hétfőn

Továbbá: Marvel Tokon: Fighting Souls, Adventure of Samsara, Stick it to the Stickman, Troublemaker 2: Beyond Dream.

8 napja
3

Heartworm - Analóg szelleműzés

Az egyetlen ember alkotta Heartworm egy nagyon kellemes hangulatú túlélőhorror, ahol a hangsúly a rettegés helyett a melankolián van.

9 napja
3

Heti megjelenések

9 napja
6

Donkey Kong Bananza

Donkey Kong - egy név, ami nagyjából egyidős kedvenc hobbinkkal. Donkey Kong talán az első videojáték szupersztár volt, bár kevesen tudják, hogy létezése egyfajta kompromisszum eredménye. Most viszont nincs kompromisszum: induljon a banánzáj!

9 napja
12