[Teszt] Fort Solis

Fort Solis

fcsabaFarkas Csaba2023.09.04. 22:25

Roger Clark, Troy Baker és Julia Brown fémjelzik a Fallen Leaf bemutatkozó játékát, a Marson töltött hosszú éjszakát pedig a történetközpontú thriller élmény, az élethű karakterábrázolás, valamint az Unreal Engine 5 jelentette számos technológiai attrakció igyekszik emlékezetessé tenni. Bár ez kétségkívül jól hangzik, kipróbálás előtt nem árt tisztázni, játékmenet tekintetében mit is kínál pontosan a Fort Solis.

Marslakó szörnyekre, lövöldözésre, akcióra vagy kemény horrorra például senki ne számítson. Az interakció a kihalt környezet ráérős felderítésére, a különböző levelezések elolvasására, a videóbejegyzések megtekintésére, vagy épp az audiofelvételek meghallgatására korlátozódik, mindezek feldolgozása során pedig lépésről-lépésre nyomozzuk ki a rejtélyt és rakjuk össze a teljes sztorit. Amikor “történés” van, leginkább quick time eventek formájában köszönt be az izgalom, a játék magját azonban a felfedezés és a vastagon megkomponált hangulat jelenti. Röviden azt is mondhatnánk, hogy sétaszimulátor, ezzel kapcsolatban leginkább a Firewatch kerül felemlegetésre, a hangulat terén pedig az Until Dawn és a Dead Space jelentették a legfőbb inspirációt. Ezek mellett az “egysnittes” filmeket is hozzáadhatjuk a képlethez (Birdman vagy 1917), melyek videojátékos implementásáról mindenkinek a 2018-as God of War ugorhat be először.

2080-ban járunk, Jack Leary (Roger Clark) és Jessica Appleton (Julia Brown) kedélyes szerelgetéssel és javítgatással töltik egy eseménytelennek ígérkező hétköznapjukat a Marson, mígnem a Fort Solis komplexumból segélykérő hívás fut be. Jack azonnal utánanéz a váratlan vészhelyzetnek, a helyszínen azonban nyugtalanító kihaltság és gyanús csend fogadja főhősünket, elkezdődik tehát a kutakodás Fort Solis naplóbejegyzései és személyzeti anyagai között. Az intézmény bejárásakor folyamatos kapcsolatban maradunk Jessicaval, itt pedig meg is említhetjük a színészek munkáját, akik életet visznek szereplőink minden ténykedésébe és interakciójába. A karaktereknek írt szöveg és a szinkron kitűnően működik, később pedig a Troy Baker által alakított Wyatt Taylor is egyre inkább a történetvezetés részévé válik. Bár akik sokszor láttak már rejtélyes és elhagyatott kutatóállomást, valamint az ehhez párosítható merész kísérleteket és azok rettenetes következményét, azok nem biztos, hogy életük sztoriját fogják átélni, amikor felgyöngyölítik majd Fort Solis titkait.

A szinkron mellett az elképesztő karaktermodellek is fokozzák a beleélést, Jack egy ponton még a sisakját is leveszi, hogy közelebbről is megcsodálhassuk a készítők munkáját, amit az arcok kidolgozásába fektettek. Hőseink küllemét a kifejező tekintet, gazdag arc- és testanimáció, valamint a meggyőzően prezentált haj és arcszőrzet ékesíti. A Fallen Leaf a szereplők bemutatása és a történet felvezetése mellett a hangulat megalapozásában is jól teljesít, a részletesen kidolgozott folyosók és közösségi terek, a fények és nyomasztó hanghantások, valamint a felszínen tomboló vihar egyaránt jól kiaknázzák a technológiában rejlő lehetőségeket. Sajnos nem példa nélküli mostanában, hogy az Unreal Engine esetén addig-addig tekergetik az újgenerációs mutatványokat, hogy eközben a felbontás és képkockasebesség kétségbeejtő mélységekbe zuhanhat, a Fort Solis esetében viszont úgy érzem, hogy hellyel-közzel sikerült megtalálni azt a középutat, melyben a konzolosoknak is kijár a gyönyörködés, valamint a viszonylag stabil teljesítmény kombinációja. PS5-ön szerencsére választhatunk a szebb és gördülékenyebb opciók között, akik pedig a performance mód mellet teszik le voksukat, azok sem érzik majd úgy, hogy vállalhatatlan kompromisszumot kell kötniük, noha a 60 FPS sok esetben így sem lesz tartható

Vannak sétaszimulátorok és van a Fort Solis, mely a komótos, körültekintő szemlélődést új szintre emeli, és sajnos sokáig tarthat, mire a játékos elhiszi és feldolgozza, hogy a tempóra bizony semmilyen ráhatása nincs. Ezen a ponton rájöttem, nem csupán én vizsgálom a Fort Solist, a játék visszateszteli a tesztelőjét, méghozzá pszichológiailag: az elengedés számtalan fázisa alatt az ember rengeteg gombot és valószínűtlen kombinációt próbál ki, mire beletörődik, hogy nincs szaladgálás a folyosókon. A sebességkorlátozás akkor válik igazán fájóvá, amikor az események felpörögnek, úticélunk elérése pedig viszonylag sürgetővé válna, de olyan esetek is előállnak, amikor a nyugodt nézelődést felváltja egy feszültebb jelenet, az adrenalin felfokozódását azonban hamar lelombozza, hogy ilyenkor is marad a gyökkettőre állított tempomat. Rossz döntésnek tartom, hogy ezen a téren nem kap nagyobb mozgásteret a játékos, mert bár előfordulhat, hogy az 5-6 órás impresszió 2-3 órára csökkenne, de az ebből következő szabadságérzet nagyban hozzájárulna ahhoz, hogy a Fort Solist igazi videojátéknak érezzük, ne pedig egy szigorúan vezetett techdemo élmények.

Bár a térkép önmagában nem túl méretes, bizonyos helyszíneket többször meg kell látogatnunk. A különböző helyiségeket és szállásokat többszintű hozzáférés védi, a megfelelő kártyával így sokszor vissza kell majd cammognunk egy korábban felderített folyosóra, vagy épp át kell verekedni magunkat az odakint tomboló viharon, célunk ugyanis egy másik épületben vár minket. Bevallom, én többször elvesztettem a motivációmat, amikor azzal szembesültem, hogy a történet látszólag fordulóponthoz érkezik, ennek eléréséig azonban további battyogás, poroszkálás, andalgás, vagyis a szó szoros értelmében vett sétaszimuláció vár rám, a gyaloglás összes létező árnyalatával. Simán elképzelhető, hogy ez nem mindenkinek veszi el a kedvét, a játék üteme pedig hozzájárul a narratíva érzelmi kibontakozásához és a filmszerű közérzethez, de számomra inkább csak indokolatlanul elnyújtotta a cselekményt.

Benne van a pakliban, hogy az impresszív technológiával és a lomha játékmenettel olyan félkarú óriás jött a világra, mely nehezen talál rá a közönségére, így valószínűleg sokan nem azt fogják kapni, amire először számítanak. Elsősorban azoknak ajánlanám, akiknek az atmoszférikus sci-fi thriller nagyon-nagyon felkelti az érdeklődését, és akkor sem válik zaklatottá, amikor kiderül, hogy bár az elérni kívánt cél mindig nagyon közel van, egyúttal beláthatatlanul távol.

PLATFORM PC, PS5 (tesztelt), PS4, Xbox Series
KIADÓ Dear Villagers, Merge Games, Plug In Digital FEJLESZTŐ Fallen Leaf, Black Drakkar Games, Fallen Leaf S.A.
MEGJELENÉS 2023. augusztus 22. ÁR €25

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

9 órája

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

16 órája
5

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

23 órája
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

1 napja
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

2 napja
7

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

2 napja
2

Heti megjelenések

2 napja
13

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

3 napja
7

Stellar Blade - a PC változat

Bayonetta és 2B után újra nedves az otaku álma, és végre nem csak Playstation-ön, hanem immár pécén is nyomul az új üdvöske. A Stellar Blade jött, és lenyűgöző portjával minket is elvarázsolt.

4 napja
11

Blood Message bejelentés, aranylemezen a Mafia: The Old Country - ez történt pénteken

Benne: Blood Message, Lies of P, Mafia: The Old Country és Powerwash Simulator 2.

4 napja
8

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2012-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

5 napja
9

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition - robbantás az Ezüstkéz utcában

Azt, hogy Zeldákkal és Mario Kart-tal indítani egy új Nintendo gépet egy remek ötlet, már megállapítottuk. A nyitókínálat egyik legmeglepőbb darabja, a CDProject RED Cyberpunk 2077 portja viszont kétéltű vibropenge, lássuk mit tud az Ultimate Edition.

5 napja
11

Dedikált stream bejelentések - ez történt csütörtökön

Benne: Capcom Spotlight, PowerWash Simulator 2, Pinball FX, Little Nightmares, Assassin's Creed Shadows, Elden Ring Nightreign, Stasis.

5 napja

Donkey Kong Direct, Climate Station megjelenés – ez történt szerdán

Továbbá: Patapon 1+2 Replay, Tsarevna, The House of the Dead 2: Remake, Motel Nightmares.

6 napja
1

Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army

“Ahova sütnek a napsugarak, ott az árnyék is megveti a lábát.” Biztos vagy benne, hogy logikusan megmagyarázható az ami előtted történik? Az ATLUS klasszikus történetében nem teljesen. Ha valamilyen bűneset van, akkor a túlvilágra is át kell pillantsunk.

7 napja
6

Xbox X AMD együttműködés, Marathon csúszás – ez történt kedden

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Dragon Ball: Sparking! Zero, Final Fantasy VII, Simon the Sorcerer Origins, Golden Tee Arcade Classics.

7 napja
46

Game Pass: mozgolódás június második felében

A SIFU fejlesztőitől érkező Rematch debütál hamarosan a szolgáltatásban. Azon kívül azonban leginkább a PC Game Pass felhasználók örülhetnek.

8 napja

Mandragora: Whispers of the Witch Tree

Mindig hatalmas öröm amikor kishazánk játékfejlesztése valami igazán érdekeset tesz le az asztalra, pláne akkor ha egy olyan stílusban próbálkoznak, amiben eddig, itthon még senki más. Lássuk, mit is tud a Mandragora, ami évek óta formálódik pár lelkes fejlesztő műhelyében.

8 napja
8

Prince of Persia életjelek, Borderlands 4 előrendelés – ez történt hétfőn

Továbbá: Crash Team Racing Nitro-Fueled, Nintendo Direct.

8 napja
73

Heti megjelenések

9 napja
5