Nem először, és gyanúm szerint nem is utoljára foglalkozunk a Phasmophobia-val, már csak azért sem, mert annyit fejlődött az elmúlt fél évben, amit más címek esetében minimum 3 fizetős DLC-vel oldanak meg. A mostani apropó a halloweeni nagy update tartalma lenne, de ha már így elővettük, akkor vetünk egy pillantást, az eddigi változásokra is, ugyanis szép számmal akadnak újdonságok.
A Phasmophobia sokáig (kb nyár közepéig) egy Daniel Knight nevű angol fiatalember egyszemélyes projektje volt. Majd rájött, hogy bár amit egyedül megalkotott, az fantasztikus és óriási dolog, de azért a rend kedvéért ideje felvenni egy grafikus és egy programozó kollegát. Így azóta a fejlődés elég rohamos léptekben meglódult.

Ha esetleg nem olvastad volna a korábbi bemutatónkat , akkor első körben buzdítanálak rá, de azért ettől függetlenül a kedvedért gyorstalpalunk egyet. Mi is az a Phasmophobia? A Phasmophobia egy szellemdetektíves játék, különféle paranormális jelenségekkel tarkított helyszíneket kell felfedezni, kinyomozni a kísértet hollétét, majd bizonyos hátrahagyott jelekből megállapítani, hogy milyen fajta fényszökevénnyel van dolgunk. Ez eddig még nem hiszem, hogy velőt rázóan izgalmasnak hangzik, de van egy jó kis csavar: a pályára lépve a “józanság-méterünk” folyamatosan csökkenni kezd (ezt esetleg a szellem egy-két bájos ijesztéssel még jobban fel tudja gyorsítani - mind IRL, mind a játékban), majd ha a csapatszellem (ha-ha) elért egy bizonyos szint alá, kedvenc lidércetek manifesztálódhat és elkezdhet vadászni rátok. Ilyenkor gyorsan rejtekhelyet kell keresni és jól elbújni - meg persze nagyokat kussolni, mert ha a szellem meghall vagy meglát (elfelejtetted kikapcsolni a zseblámpád? - mágnesként húzza oda) akkor neked nagy valószínűséggel annyi. Ja és ami a legjobb: maximum négyen játszható a játék és óriási élmény. Február óta játsszuk, 150 óra minimum benne van és nagyon nem unjuk. Már csak azért sem, mert a különféle update-ekkel folyamatosan meg-megújul a játék egy-két-sok eleme és a verziókövetés ilyen formában roppant szórakoztató.

No, nézzük, mi változott azóta, amióta utoljára foglalkoztunk a Phasmo-val: szinte minden. Első körben: van két új helyszín, egy kisebb házikó és egy kemping. Aztán az új grafikus a teljes felszerelést újramodellezte. Ugye ez egy Unity játék és a díszletek a Unity store-ból lettek kölcsönözve eredetileg: most ezeket cserélték egyedire - és nyilván jóval csinosabbakra. Eredetileg 12 féle szellem riogatta a békés detektívek éjszakáit, ez most 20-ra bővült, van újfajta nyom is (egy kis projektorral zöld pontokat vetítesz ki a szobában, bizonyos szellemek látszanak a pontok között), a pályákon változhat az időjárás is, ami a hőmérődre természetesen nincs jó hatással, de a legkomolyabb változások a játékmenetben történtek. Ugyanis eddig a kísértet úgy döntött, hogy most márpedig kísérteni fog, azt menten észrevetted: elkezdtek villogni a lámpák, a rádióvonalak megszakadtak, sípolt az EMF méter - tudtad, hogy el kell bújni, na. Ezeket a jelzéseket pedig most szépen kigyomlálták: csak akkor villog a lámpa, jammel a rádió ha a szellem a közelben van, így kissé kiszámíthatatlan, mikor jön szembe veletek dalolászva/zokogva/hörögvemorogva/ordítva a kísértet. (igen, új hangok is vannak, nem, nem lettek barátságosabbak)

Tetézzük? Persze: a játékba bekerült egy új nehézségi fokozat, a Nightmare mód. Nagy volt az arc, hogy mindig pikk-pakk megtaláltátok a kísértetet? Nem tudtátok hova elkölteni a sok-sok zöldhasút, amit kaptatok a sikeres missziók után? Ó, hát akkor ez nektek készült. Nightmare módban nem tudod ugyanis, hogy mennyi épp a józanság métere a csapatnak, nem segíti a kutatásokat a kamionotokban levő aktivitás monitor, de ez még hagyján: a három nyomból amiből beazonosítható egy szellem csak kettő jelenik meg: ezek, valamint a szellem viselkedése alapján kell kikövetkeztetnetek, hogy miféle kísértet okozza a galibát. És hát, akármekkora nagy agyak vagytok, azért néhány szellemjárás le fog menni, mire ezt kitaláljátok.

Igazából órákon át tudnék mesélni a Phasmophobiáról, hogy miért tartom az utóbbi 10 év legklasszabb és talán legelőremutatóbb játékának. De ezer szó sem adja vissza azt, amikor a kis baráti társaságotokkal felveszitek a VR headsetet, (működik 2D-ben is, de VR-ben az igazi!) benyittok egy kísértet járta házba és felfedezitek magatoknak ennek a kissé hátborzongató, néha nagyon ijesztő de mégis eszméletlenül immerzív programot.
Boldog Halloween-t dudák! Csalunk.