[Teszt] Firewall Ultra

Firewall Ultra

sQrNagy Csaba2023.09.16. 20:00

A 2018-ban megjelent Firewall: Zero Hour remek időzítéssel kapaszkodott fel az első generációs PlayStation VR eladási hullámára nagyjából 3 millió felhasználónál, miközben a polcokra kerülő Aim Controller segítségével a kezdetleges hardver hiányosságait is képes volt nagyrészt áthidalni. A kellemes kritikai visszhangra rendkívül lelkes és aktív rajongótábor gyűlt össze, az amerikai székhelyű First Contact Entertainment pedig még további négy éven és tíz szezonon keresztül szolgálta ki őket friss tartalommal. Ennek ismeretében nem meglepő talán, hogy a következő generációs headset első exkluzív címei között a többjátékos taktikai lövölde folytatása is feltűnt.

Az ezt követő tizenkét hónap ügyetlenül építkező marketingkampánya alatt azonban lassan a “folytatás” definícióját is árnyalták, ugyanis a projekt a stúdió kommunikációja szerint tekinthető akár felújításnak vagy újragondolásnak is. Nem véletlenül. A játék minimális háttér-információt nyújtó világában éppúgy öt év telt el a Zero Hour eseményei óta, de ez csupán az újrahasznosított tartalmak apró változtatásaihoz jelent némi logikai kapaszkodót. A Firewall Ultra meg sem próbálja elmélyíteni sztereotip zsoldosait és klisés helyszíneit a karakterek előéletével vagy motivációival, a küldetések koherens egészbe ágyazásával, esetleg bármilyen egyjátékos történetszállal. A logókat követően megjelenő gyorsmenüből vagy a lobbiként szolgáló rejtekhely falai közül jelenleg mindössze kétfajta játékmódot érhetünk el.

Egyike az elődből már jól ismert Contracts, ami továbbra is a játék 4v4 felállású PVP összecsapásainak alapját jelenti. A cél egy titkos információkkal tömött laptop védelme / feltörése, ahol a változatosságot ennek véletlenszerű elhelyezése és az operátorok egyéni eszköztárának kihasználása biztosítja. Az egyetlen módosítás a formulán, hogy ezúttal a meccs már csak két nyert kör után ér véget. Mellé érkezett kooperatív PVE opcióként a szólóban vagy akár négyfős csapatba verődve is teljesíthető Exfil. Itt három random ponton megjelenő laptophoz kell elérnünk, ráadásul a megszerzett információkat a végén ki is kell menekíteni a harctérről az AI ellenfelek kereszttüzében. Mindkettő kiválóan szolgálja a folyamatos kommunikációra építő, lassú, megfontolt, taktikázós csapatjátékot - de egy idő után elkerülhetetlenül repetitívvé válnak. A következő egy évre felvázolt tervek között pedig mindössze két újabb co-op központú mód bemutatkozása szerepel.

Ahogy a meglévő 8 pályához is csupán kettő csatlakozik majd az ingyenes frissítésekkel ebben az időszakban. Ez már csak azért is problémás, mert a mostani helyszínek szinte kivétel nélkül ismerősek lesznek a Zero Hour frontvonaláról érkezőknek - még ha látványosabb formába öntve, picit átalakítva, kibővítve vagy napszakot váltva tértek is vissza a térképek. Bár a stúdió hosszú évekre tervez a GaaS felépítéssel, első pillantásra a szűkös induló tartalom mellett az eddig bejelentett roadmap is korlátozott erőforrásokat feltételez. Ezt próbálja valószínűleg takargatni a megjelenés óta már több alkalommal módosított fejlődési rendszer, ami a jelenlegi állapotában is kínosan lassan enged szintet lépni, valamint feloldani újabb fegyvereket és kiegészítőket. Nyilván valós valutáért némileg gyorsíthatunk a folyamaton…

A tartalmi hiányosságoknál viszont nagyobb problémának érzeztem az immerzió romboló, egyszerűsített, a modern VR trendeket abszolút figyelmen kívül hagyó játékelemeket. Az előző generációban ezek egy része még érthető hardveres limitáció volt a platformon, de ma már nem DualShock 4-et és Aim kontrollert szorongatunk. Kinyitnál egy ajtót? Hiába nyúlsz a kilincs felé, inkább tartsd lenyomva az L1-et! Újratöltenél? Nem kell megtanulnod a fegyvered működését, elég az X-re taposni. Vállhoz emelnéd a célzó-optikát egy természetes mozdulattal? Ugyan, L2! Nyilván ez akár segítheti is az új belépők komfortérzetét, de a gyakorlottabb VR játékosok számára rengeteget vesz el az élményből. A hivatalos kommunikáció szerint a manuális újratöltés legalább egy opcionális Ultra mód alatt elérhető lesz később.

Ráadásul miután a remek Sense kontrollerek úgy tűnik hiányoztak a fejlesztői készletből, a headset szemkövető funkciójára erőltettek rá mindent. Az, hogy a villanógránát elől becsukhatod a szemed egy zseniális gimmick! Jópofa, hogy a játékbeli karakterünkön tükröződik éppen merre nézünk. Az összes menüpont között is aránylag probléma nélkül cikázhatunk vele és azon is túltettük már magunkat, hogy fegyverváltáskor sem a pisztolytáskához nyúlunk. De hogy a gránátok eldobása tenyérből elpöckölve történik az eye tracking által kijelölt pontra, az már abszolút nevetséges. Minden hasonló hibás dizájn döntés és inkonzisztencia csupán kidob az élményből.

Pedig a meglepően kompetens térhangzás könnyedén becsapná a hallójáratainkat, miközben az Unreal motor ötödik generációja a teljes feature szett nélkül is fantasztikus látványt mozgat az OLED paneleken. A dinamikus fények és árnyékok, a különböző felületek kidolgozása és a effektek minősége olykor egészen döbbenetes pillanatokat eredményez. Ettől függetlenül belefuthatunk alacsonyabb felbontású textúrákba, a környezet alapvetően statikus, a karaktermodellekkel és főleg az animációkkal pedig még mindig nehezen birkózik meg a stúdió. De technológiai szempontból jelenleg nincsen vetélytársa a piacon.

Biztos vagyok benne, hogy a Firewall Ultra megfontolt és taktikus játékmenete a mai, telítettebb mezőnyben is megtalálja majd a célközönségét - hiszen az első hetekben rögtön a letöltési toplisták élére ugrott. Az újrahasznosított és erősen korlátozott tartalom pedig még így is biztosítja a szükséges minimumot egy szolgáltatás alapú felépítéshez, ami a következő években lassan megmutathatja a projektben rejlő potenciált és idővel kellő változatosságot kínálhat a játékosainak. A legfrusztrálóbb, hogy a fent olvasható problémák jelentős részére tökéletesen rámutatott volna egy többlépcsős tesztidőszak. Akár a türelmetlenül várakozó Firewall közösség aktív bevonásával. Premier áron azonban nem hiszem, hogy korrekt lenne ajánlanom ezt a kísérleti alany szerepkört.

PLATFORM PlayStation VR2
KIADÓ SIE FEJLESZTŐ First Contact Entertainment Inc.
MEGJELENÉS 2023. augusztus 24. ÁR 13.990 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Egyedi formában tér vissza a Halo: Combat Evolved - ez történt pénteken

Továbbá: Hyrule Warriors: Age of Imprisonment, Pokémon Legends: Z-A.

14 órája
5

Just Dance 2026

Újabb év, újabb Just Dance. A sorozat éves megjelenése mára olyan biztos ponttá vált, hogy akár a naptárba is beírhatnánk, mint eseményt. Tesztlaborban a 2026-os csomag.

23 órája

Új bejelentések és átiratok - ez történt csütörtökön

Benne: Nightholme, Kirby Air Riders, Project TAL, Defect, Cthulhu: The Cosmic Abyss, Mouse: P.I. For Hire, Skinwalker, Warhammer 40,000: Rogue Trader, Assassin's Creed Shadows, System Shock, Elden Ring, Fallout 4.

1 napja
2

Once Upon a Katamari - Ryo Ishida válaszol

A Katamari sorozat egy ízig-vérig új sztorival gurul be a szívünkbe. Az időutazást alapul vévő Once Upon a Katamari megjelenésének apropóján beszélgettünk Ryo Ishidával, aki ifjú titánként, a játék producereként azért is felelt, hogy friss vért pumpáljon a Herceg pucájába.

2 napja
2

Leköszön a Remedy igazgató - ez történt szerdán

Továbbá: Goat Simulator 3, Mouse: P.I. For Hire, Marvel Cosmic Invasion, Cruise Control, Sonic Rumble.

2 napja
1

Angry Video Game Nerd 8-bit

Körülbelül tizenöt éve lehetett, hogy egy Gamer365 szülinapi vacsi végén Liquidéknél hajnalba nyúlóan néztük az Angry Video Game Nerd DVD-ket. Egy más világ volt, a Nerd viszont még mindig itt van, és a videói mai napig eseményszámba mennek. A játékai sem voltak rosszak Rolfe-mesternek, 2025-ben pedig egy újabb megjelenésnek örülhetnek a rajongók.

2 napja
5

Once Upon a Katamari

A Katamari-sorozat annak idején PS2-n indult hódító útjára, és bár messziről egy tipikus japán zagyvuléknak látszik, közelebbről nézve kikönyököl belőle a humor, a filozófia és a kulturális sziporka. Az új epizód történelmi körutazásra visz minket, lássuk is mire jutottak a Once Upon a Katamari fejlesztői!

3 napja
2

Csúszik a The Sinking City 2, befutott a Ninja Gaiden 4 – ez történt kedden

Továbbá: Thrasher, Gecko Gods, The Lord of the Rings: Return to Moria, Kirby Air Riders.

3 napja
1

Hotel Barcelona

Hidetaka (Swery65) Suehiro és Goichi Suda(51) végre valahára összefogtak egy közös projekt erejéig. A szokásos minőség? Kiszagoljuk!

4 napja
3

Még nem adja fel a Microsoft – ez történt hétfőn

Benne: új Xbox hardver, Second Sun, Donkey Kong Bananza, Bleach: Rebirth of Souls.

4 napja
12

Ninja Gaiden 4

4 napja
8

Steam Next Fest 2025 ősz - Gyermeki félelmek, harcias művészek, komor roninok és a fájdalomcsillapító

Az őszi Steam Next Fest felhozatala idén kétségkívül roppant erősre sikeredett, az esemény során kipróbálható játékok között ugyanis számtalan remek indie cím mellett jó pár AA kategóriás gyöngyszem is képviselteti magát. Ezen demók között szemezgettünk ismét, kigyűjtve, hogy mi az, amire mindenképp javallott egy (vagy több) pillantást vetni a fesztivál vége előtt.

5 napja
2

Heti megjelenések

5 napja
8

Final Fantasy Tactics: The Ivalice Chronicles

Melyik minden idők legjobb Final Fantasy játéka? A kérdést akár provokációnak is vehetnénk, pláne, ha a Final Fantasy Tactics-et is behozzuk a képbe. Tényleg, melyik a legjobb?

6 napja
13

Battlefield 6

7 napja
16

Változatos apróságok - ez történt pénteken

Benne: Silent Hill 2, Marvel Rivals, Dragon Ball, Assetto Corsa Rally, Zoochosis, Horizon Zero Dawn.

7 napja
6

Snoopy & The Great Mystery Club

8 napja
7

Gyásznap, Quantic Dream tervek - ez történt csütörtökön

Benne: Tomonobu Itagaki, Battlefield 6, Spellcasters Chronicles, N++.

8 napja
11

Sonic Wings: Reunion

9 napja
3

PlayStation Game Catalog: októberi érkezők

Silent Hill 2. Until Dawn. V Rising. A PlayStation előfizetéses szolgáltatása komolyan vette az októberi rettegést!

9 napja
1