Tudatos építkezés vagy pánikreakció? A Bungie-felvásárlás, és ami mögötte van

Tudatos építkezés vagy pánikreakció? A Bungie-felvásárlás, és ami mögötte van

dragCsető Zsolt2022.02.01. 16:12

Január utolsó óráiban robbant a hír, miszerint a Sony 3,6 milliárd dollárért felvásárolta a Bungie csapatát, ami sokakat meglepett. Nem is feltétlenül az, hogy a Sony ilyesfajta bejelentést tett, hiszen a Microsoft már az év első heteiben bejelentkezett az Év Megatonja díjra az Activision Blizzard megszerzésével. Sokkal inkább amiatt, mert:

  • a Bungie lényegében a Sony Interactive Entertainment egyik önálló leányvállalataként fog működni;
  • a Destiny 2 továbbra is marad multiplatform;
  • és a stúdió jövőbeni fejlesztései sem lesznek PlayStation-exkluzívak.

Elsőre tehát egyáltalán nem egyértelmű, hogy miért is érte meg a feleknek ez az üzlet. Ha azonban kicsit alaposabban is megnézzük, hogy „ki mit tesz a közösbe”, akkor rögtön érthetővé válik, hogy mi a hosszú távú elképzelés az együttműködés mögött.

Miért jár jól a Sony?

Első lépésként érdemes tisztázni a címben is szereplő feltételezést, ami jópofa narratíva ugyan, csak éppen semmiféle valóságalapja nincs.

A Sony nem azért csapott le a Bungie-ra, hogy így válaszoljon az Activision Blizzard-féle felvásárlásra.

Már puszta volumenben (legyen az a kifizetett összeg, a megszerzett szellemi tulajdon értéke vagy az alkalmazottak száma) is óriási a különbség a kettő között, így válaszreakciónak ez igen csekély erejű, ráadásul nyilvánvalóan nem két hét lezongorázni egy ilyesfajta akvizíciót. Ráadásul elég, ha pár évre visszamenőleg megnézzük, milyen irányokba is szimatolt mostanság a Sony, és máris megértjük, hogy miért jöhetett létre ez az üzlet.

Az előző üzleti évben a PlayStation Store bevételeinek több mint egynegyede a free-to-play játékokból folyt be, ráadásul ez egy olyan szelete a tortának, ami évről évre fokozatosan növekszik. Az igazi nagyágyúk ilyen tekintetben persze az olyan címek, mint a Fortnite, a Genshin Impact vagy a Call of Duty: Warzone, ám egy ideje a Bungie és a Destiny 2 is átváltott erre a modellre, ami miatt mondhatjuk, hogy most már ilyen szempontból is komoly tapasztalatai vannak a (multiplayerben egyébként mindig is erősnek számító) stúdiónak. Ez pedig olyasvalami, amire a Sony-nak láthatóan óriási szüksége van: 2020-ban például a Warframe és az azt fejlesztő Digital Extremes mögött álló Leyou-t környékezték meg, amely végül egy másik óriás, a Tencent tulajdonába került. Nem adták azonban fel, a Bungie személyében pedig végül egy olyan partnert sikerült bekebelezni, akik nemcsak, hogy tapasztaltak ezen a területen, de már évek óta jó viszonyt is ápolnak velük.

A Sony Interactive Entertainment elnöke, Jim Ryan úgy fogalmazott, hogy ez az üzlet olyan, mintha két tökéletesen illeszkedő puzzle darabka állt volna össze. A kijelentés pedig aligha túlzó: a PlayStation Studios mostanra olyan single player portfóliót tudhat magáénak, amivel majdhogynem lehetetlen versenyezni. Vannak azonban még tátongó lyukak, a multiplayer (különösen a free-to-play) és az FPS műfaj pedig mindenképpen ilyenek. A Bungie felvásárlásával ugyanakkor rögtön két legyet ütnek egy csapásra: egyrészt olyan technológiai és játékdizájn know-how-ra tesznek szert, amiből akár a többi belsős stúdió is építkezhet, másrészt pedig a belső nézetű shooter zsáner egyik élenjáró csapatával dolgozhatnak, miután a mindig is döcögősen haladó Killzone-projekt (a Resistance-ről nem is beszélve) végleg elhasalt. És akkor a nyilvánvalót még nem is érintettük: részesülhetnek egy sikeres hosszan futó játék (nevezetesen a Destiny 2) bevételeiből is – de erre alighanem mindenki rájött magától is, úgyhogy erre kár is több szót pazarolni.

Miért jár jól a Bungie?

Ha már az előbb szóba került a technológiamegosztás, akkor természetesen a másik oldalról is érdemes ezt megvizsgálni. Márpedig nyugodtan mondhatjuk, hogy a PlayStation Studios háza táján ez természetes folyamat – ennek is köszönhető, hogy folyamatosan ennyire magas színvonalon mozognak a PS-exkluzívok tech szempontból. Van azonban itt valami más is, ami egyáltalán nem nyilvánvaló, de mégis kimondott: a stúdió szeretne kitörni a videójáték-iparból.

A Bungie több szeretne lenni, mint egyszerű játékfejlesztő: ők a komplett szórakoztatóiparban gondolkodnak, az általuk megalkotott IP-kkel más médiumokban is szeretnének megjelenni, a Sony pedig erre is ideális partner. Egyrészt van mögöttük egy gigantikus filmgyártó vállalat, másrészt néhány éve létrejött a PlayStation Productions, ami kifejezetten a videójátékos adaptációkra fókuszál, biztosítva a kreatív kontrollt az eredeti alkotóknak – ennek a kezdeményezésnek lesznek az első fecskéi az Uncharted mozifilm és a The Last of Us tévésorozat. Egy korábbi Bungie-széria, a Halo szintén hasonló sorsra jut (értsd: sorozat készül belőle) néhány hónapon belül, és a Destiny esetében sem állíthatjuk azt, hogy buta gondolat lenne egy élőszereplős feldolgozásról álmodozni.

És miért járunk jól mi?

Egy szó mint száz: a PlayStation x Bungie egyesülés jelentősen túlmutat az általában megszokott „vettünk pár új exkluzívot” üzleten, ez pedig nemcsak azért jó hír nekünk, játékosoknak, mert ezúttal kivételesen senki sem érzi úgy, hogy mostantól kimarad valamiből, hanem azért is, mert ebből az együttműködésből tényleg teljesen új élmények sülhetnek ki. A Bungie háza táján több új IP is készül jelenleg, melyek közül legalább az egyik még 2025 előtt meg fog jelenni a tervek szerint, a Sony hátszelével megtámogatva pedig még bátrabban gondolkodhatnak nagyban az amerikai stúdiónál. Ami pedig a konzolgyártót illeti: teljesen egyértelmű törekvések vannak arra, hogy minél több játékost érjenek el – elég csak a sorban érkező PC-s átiratokra gondolni. Egy vadonatúj, nagyszabású, komoly szakértelemmel és gigantikus büdzsével megvalósított free-to-play alkotás pedig tökéletesen beleillene ebbe a képbe.

Viccelődhetünk tehát azzal, hogy pár héttel azután, hogy a Microsoft megvette a PlayStation egykori kabaláját, a Sony felvásárolta azt a stúdiót, aki az Xbox első számú hősét alkotta meg. Valójában azonban olyan tervek szövődnek a háttérben, amik abszolút túlmutatnak a hagyományos konzolháborún.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Jonathan Green - Sötétség Arkham felett

A magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyvek között ezúttal egy teljesen új sorozat, az Arkham Horror első történetét mutatjuk be.

9 órája

Apróságok csokra - ez történt csütörtökön

Benne: Super Mario Party Jamboree – Nintendo Switch 2 Edition + Jamboree TV, Atomfall, Atomic Heart, Bendy and the Dark Revival, Dispatch.

11 órája
1

The Midnight Walk

Az egykori Lost in Random és Ghost Giant fejlesztőiből verbuválódott MoonHood stúdió debütáló alkotása le sem tagadhatná a készítők korábbi munkásságát.

20 órája
2

Dupla kaszálás az EA-nél - ez történt szerdán

Továbbá: Nioh, Wizard of Legend II, Death Stranding, Fallen Fates, The Funskin Project, Poem Ex Machina.

1 napja
18

Deliver At All Costs

A Deliver At All Costs első interaktív autós pillanatában arra kéri a játékost, hogy üljön be a szomszéd járgányába, majd menjen el munkát keresni. Ennek a manővernek egy komplett ház issza meg a levét, és ez még csak a kezdet! Tesztlaborban a GTA-paródia, a Deliver At All Costs.

2 napja
3

tinyBuild Connect, és ami mögötte van – ez történt kedden

Továbbá: Elden Ring Nightreign, Clair Obscur: Expedition 33, MindsEye, StarRupture, LORT, Dragon Quest I & II HD-2D Remake.

2 napja
13

PlayStation Plus: a júniusi hármas

Valamint a Days of Play idei meglepetései! Game Catalog extra címek. Klasszikusok. Próbaverziók. Lássuk mi vár ránk a következő napokban!

3 napja
9

Death Stranding 2 teaser, Davy X Jones bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Nakwon: Last Paradise, Tekken 8, WRC X Nacon.

3 napja
9

Heti megjelenések

4 napja
5

The Precinct - Felülnézetes rendőr-klisé

Milyen a felülnézetes rendőrösdi, ha inverz GTA-ként gurul be a játékosok képernyőjére? A The Precinct erre a kérdésre keresi a választ!

5 napja
7

Elden Ring mozi - ez történt pénteken

Továbbá: Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, Chrono Odyssey.

6 napja
10

Warhammer 40000 bejelentések - ez történt csütörtökön

Benne: Stellar Blade, Scratch the Cat, Embracer Group, Monster Hunter Wilds, Warhammer 40,000: Dark Heresy, Warhammer 40,000: Boltgun – Words of Vengeance, Warhammer 40,000: Boltgun II, Warhammer 40,000: Dawn of War – Definitive Edition, Warhammer 40,000: Space Marine II, Warhammer 40,000: Space Marine – Master Crafted Edition.

7 napja
2

Ebola Village – #nemazafalu

Az Ebola Village egy Szovjetunióban játszódó túlélőhorror, aminek a középpontjában az ebola egy új, különösen szívós és kiemelten fertőző mutációja áll. Resi áthallások? Faluban lófráló mutánsok? Lássuk, hogy mit tud az Ebolafalu.

8 napja
2

Game Pass: mozgolódás május második felében

A tavalyi év egyik legkiválóbb alkotása volt a Metaphor ReFantazio, de mellette több premier cím is érkezik hamarosan a szolgáltatás kínálatába.

8 napja
7

Jön a Hellblade II PS5-verziója, új Rayman a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Stars, Castle of Heart: Retold, Transport Fever 3, Critical Shift, Mukti, Fruitbus, Somber Echoes.

8 napja
9

Helldivers 2 frissítés, mozgásban a Syberia Remastered – ez történt kedden

Továbbá: Doom: The Dark Ages, The Wandering Village, tinyBuild Connect, to a T.

9 napja
26

Onimusha 2: Samurai's Destiny

Néhány héttel ezelőtt publikált előzetesünkből már megtudhattátok, miben több az Onimusha 2: Samurai’s Destiny újrakiadása, mint a 2002-es eredeti, így az objektív köröket már letudtuk. Most azonban eljött a teszt ideje.

9 napja
6

Commandos: Origins

A Commandos az ezredforduó környékén megért még két-három részt, expanziót, mellékágat, klónt... Aztán a műfaj visszaszorult a fősodorból, és mára alig pár képviselő maradt. Most itt a lehetőség, hogy a kommandósok visszatérjenek és újra hódítsanak! Teszt!

2025.05.20.
10

Syberia Remastered bejelentés, Gamescomra megy a Nintendo – ez történt hétfőn

Továbbá: Anno 117: Pax Romana, Chrono Odyssey, Missile Command Delta.

2025.05.20.
1

Ian Livingstone - A Gyíkkirály szigete

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Gyíkkirály szigetével" Ian Livingstone-tól.

2025.05.19.
10