[Teszt] F1 23

F1 23

dragCsető Zsolt2023.07.18. 17:15

Meglehetősen felemás képet mutat a Forma-1 idei szezonja, mert bár a világbajnoki címért folyó (nem létező) harc már most teljesen lefutottnak mondható, Verstappen mögött évek óta nem látott változatosság és dinamizmus jellemzi az erősorrendet. Izgalmak tehát szerencsére idén is akadnak, aki azonban új bajnokot is szeretne avatni, az jobban teszi, ha a virtuális versengés felé veszi az irányt.

Sokan tartottak attól, hogy az Electronic Arts gondozásában az EA Sports-féle monetizálás irányába terelődik a Codemasters szériájának felépítése, és bár voltak erre utaló jelek a tavalyi felvonásban, összességében szerencsére nem ez jellemzi az idei kiadást, az F1 23-at. Olyannyira nem, hogy évek óta nem jelentkezett ennyire erős epizóddal az autósport királykategóriájának hivatalos játéka, így akár állandó résztvevők vagytok a rajtrácson, akár rövidebb-hosszabb kihagyás után érkeztek, az idei részt aligha érdemes kihagyni.

A vezetési élmény tekintetében jó ideje nem voltak már gondok a szériával szerencsére, idén azonban minden eddiginél jobb, aprólékosabb és szórakoztatóbb modellt eszkábáltak össze a Kódmesterek, mely a kontrolleres „simcade” kategóriában (elegendően kevés segítség esetén persze) egyértelműen felsőpolcos élményt nyújt. A kigyorsításoknál egyik korábbi részben sem ficánkoltak még ennyire élethűen, de mégis megzabolázhatóan a versenygépek, olyan oldalirányú mozgásokkal, melyek nemcsak érezhetőek, de jól kezelhetőek is, tökéletesen emulálva mindazt, amit a valódi versenyeken is hétről hétre láthatunk. De a kerékvetőkön való viselkedés, valamint a szélárnyékban lecsökkenő tapadás hatása is csodásan visszaköszön gameplay szinten – megvoltak ezek persze eddig is, de pont egy évnyivel kevésbé kidolgozott formában. Számomra fantasztikus élmény volt körről körre, versenyről versenyre egyre kijjebb tolni a határokat, hiszen ezekkel a nüanszokkal is itt szembesül csak igazán az ember – hogy aztán a gumikezelésen keresztül meglegyen a jutalom is, miután a jól kitanult kigyorsítások, a fenntarthatóan agresszív féktávok és a jól alkalmazott lift-and-coast elegye később körökben mérhető előnyt jelenten az abroncsok élettartamát tekintve. Lényeg a lényeg: az F1 23 semmi olyat nem csinál, amit eddig ne tudott volna, a vezetési modell azonban összességében sosem volt még ennyire egyben – a legnagyobb pipát ezzel pedig nyugodtan ki is tehetjük.

Ó, A DRÁMA

Nagy hiányossága volt a tavalyi résznek, hogy az F1 2021-ben bemutatkozott sztorimódnak, a Braking Pointnak csak a hűlt helyét találtuk, idén azonban ez is visszatért, méghozzá egyértelműen magasabb színvonalon. Persze nem magát a cseleményt tekintve: a szituációk és a konfliktusok továbbra is rendkívül életszerűtlenek – legalábbis amik kifejezetten a versenypályához köthetőek. Maga a sztori ugyanakkor végig fenntartja a játékos érdeklődését, ami nemcsak annak köszönhető, hogy több fő karaktert mozgat, mint eddig, hanem mert igyekszik mélyíteni is őket – méghozzá sikerrel. Spoiler nélkül annyit mondanék csak, hogy a két évvel ezelőtti „főhős”, Aiden Jackson mellett Casper Akkerman és Devon Butler is visszatérnek, méghozzá olyan fordulatok társaságában, amikkel ügyesen helyezik át a fókuszt az új szereplőkre, jóval több réteget pakolva eközben mindenkire, mint eddig. Maga a Braking Point egyébként továbbra is teljesen lineáris: a pályán mutatott teljesítményünk, illetve az interjúkban adott válaszaink és egyéb döntéseink minimálisan befolyásolhatnak ugyan egyes szituációkat, illetve átvezetőket, de nagy elágazásokra ne számítson senki. És ha már átvezetők: ezeket mindenképpen szeretném kiemelni, a performance capture ugyanis hihetetlenül magas színvonalú lett – nemcsak jó, de kellően látványos is így a színészi játék, és a Drive to Survive által ihletett beszélgetős jelenetek is jól szolgálják a történetmesélést.

A Braking Pointban lesznek nehéz versenyszituációk bőven, az igazi változatosságot azonban nem itt, hanem a vadonatúj F1 World módban kell keresni, ami lényegében egy nagy olvasztótégely, a tavalyi F1 Live továbbgondolása. Aki a normál karrier egyszerűsége, illetve a My Team csapatmenedzselése helyett valami kisebb léptékűre, apró falatokban is jól fogyasztható, de mégis hosszú távú játékmódra vágyik, az leginkább itt találja meg a számítását. Ugyanúgy találunk itt több versenyből álló szériákat, mint egy-egy szituációra kihegyezett, és időszakonként rotáló kihívásokat, így a változatosságra nem lehet panasz – mindig van valami, amire szívesen kattintunk tovább. Maga a megvalósítás azonban már más kérdés, az egésznek ugyanis van egy erősen mobiljáték szagú körítése. Az elért eredmények után ugyanis mikrojutalmakat, lényegében „alkatrészeket” kapunk, melyek nyolc eltérő tulajdonság mentén növelik versenyképességünket, a rewardcunami azonban csak a konstans dopamináradatot szolgálja, valójában elég bugyuták (pl. egy jó első szektor után kapunk némi boostot – wtf?) – és általában eléggé rövid távúak – ezek az extrák. A játékmód némileg árkád jellege miatt túlságosan persze nem érdemes túlbonyolítani ezt a rendszert, de nálam ez a megoldás nem igazán talált be – a kevesebb, de cserébe átláthatóbb és értékesebb jutalmak nálam jóval nagyobb motivációt jelentettek volna.

Az elmúlt pár évet összegezve úgy tűnik, hogy még mindig nagy útkeresésben van a Codemasters, a játékmódok mennyisége és összetétele ugyanis nagyon sokat változott mostanában. Idén sikerült azonban először kipipálni mindhárom rubrikát: nemcsak a gameplay minősége magas, de akad kellő mennyiségű újítás is, valamint volumenben sem lehet panasz ezúttal a tartalomra. Hiányosságok persze mindig lesznek: ahogy minden évenkénti sportjáték-szériánál, úgy az F1-címeknél is mutogathatnánk évekre visszamenőleg, hogy miért nem hoznak vissza bizonyos elemeket (például a klasszikus járgányokat), az F1 23 azonban megérdemli, hogy inkább arról beszéljünk, ami van, és ne arról, ami nincs. Mert ami van, az tényleg színvonalasnak mondható – leszámítva néhány bugot, de ezek idén jóval kevésbé zavaróak, mint az elmúlt pár évben, így legalább ilyen téren is sikerült előrelépni.

A hivatalos Forma-1 licenc szerencsére továbbra is jó kezekben van, és bár az F1 23 a tartalom és a felépítés terén továbbra is keresi az ideális ívet, a vezetési élmény tekintetében aligha kívánhatnánk ennél többet. Jól skálázható, szórakoztató és minden eddiginél aprólékosabb – a játékosnak pedig nincs más dolga, mint hogy a sok menüpont közül megtalálja azt, amelyiken belül a legszívesebben átadja magát ezeknek az élvezeteknek.

PLATFORM PC, PS5 (tesztelt), PS4, Xbox Series, Xbox One
KIADÓ EA Sports FEJLESZTŐ Codemasters
MEGJELENÉS 2023. június 16. ÁR €69,99 / 29 990 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bionic Bay

Emlékszünk még azokra a pixelpontos, fluid, böngészős platformerekre, amelyekben mindig elakadtunk? Ha eddig hiányérzetünk volt ezzel kapcsolatban ne keseregjünk tovább: a Bionic Bay rövid formátumban újra visszahozza a forma legjobb emlékeit.

22 órája

Switch 2 frissítések, Jade Raymond távozik – ez történt pénteken

Továbbá: Call of Duty: Warzone Mobile, Killer Instinct Gold, Warhammer 40,000: Speed Freeks.

23 órája
1

Stellar Blade PC-megjelenés, Kingdom Hearts IV életjelek – ez történt csütörtökön

Továbbá: Lost in Random: The Eternal Die, No Heroes Here, Future Games Show, Copycat, Locomoto.

1 napja
2

TGS 2025: idén szeptember végén

Lasssan ünnepelnünk kell a dedikált játékos expókat: TGS szerencsére idén is lesz, és kiderült, hogy hol és mikor.

2 napja
5

Kiadói tervek - ez történt szerdán

Benne: Square Enix, Blades of Fire, DreadOut 3, DreadOut Remastered Collection, S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy – Enhanced Edition, Ubisoft, PlayStation.

2 napja
20

Capcom Fighting Collection 2

A Capcom Fighting Collection 2 most nyolc újabb ikonikus címet hozott el felújítva, újgenerációs konzolokra optimalizálva. Megtalálhatók benne ikonikus 2D-s verekedős játékok, háromdimenziós különlegességek, crossover címek, és kevésbé ismert kuriózumok is.

3 napja
4

Megint leépít a Microsoft - ez történt kedden

Továbbá: The Sinking City Remastered, Marvel 1943: Rise of Hydra, Fallout, Capcom.

3 napja
10

Stellar Blade PC-n, bezárhat a Moon Studios - ez történt hétfőn

Továbbá: Blades of Fire, FBC: Firebreak, Dragon is Dead.

4 napja
22

Doom: The Dark Ages

Szerencsére a Mars-Föld-Pokol háromszögből már az előző epizódban is kizoomoltunk, a Doom háttérvilága így lényegesen gazdagabb és karakteresebb dark fantasy rémálommá bővült. Lássuk, mit hoznak a Sötét Korok!

5 napja
31

Heti megjelenések

5 napja
5

Aranyon a Death Stranding 2, Doom: The Dark Ages launch trailer – ez történt pénteken

Továbbá: The First Berserker: Khazan, Dragon Ball Z: Kakarot, Risk of Rain 2, Sir Whoopass: Immortal Death, Killing Floor III.

7 napja
5

Fatal Fury: City of the Wolves

Huszonhat év dühe kellett ahhoz, hogy a patinás SNK verekedős széria feltámadjon hamvaiból. Megérkezett a Fatal Fury: City of the Wolves és pusztítóbb, mint valaha!

8 napja
13

Nikoderiko: Director's Cut

Jó platformerekre mindig szükség van, a Nikoderiko pedig a rendezői változatnak köszönhetően csak jobb lett. Teszt!

8 napja
2

Nintendo üzleti jelentés, Mafia: The Old Country megjelenési dátum – ez történt csütörtökön

Továbbá: Alien: Rogue Incursion Evolved Edition, Europa Universalis V, Gex Trilogy, Spray Paint Simulator, Section 11, Shantae Advance: Risky Revolution, Titan Quest II.

8 napja
6

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

9 napja
6

Új Sony-stúdió a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: Yakuza 0 Director's Cut, Nikoderiko: The Magical World, Gloomy Eyes.

9 napja
5

Days Gone - Remastered

Hiába sikerült átlépniük idővel a 10 milliós mérföldkövet is, a rendkívül vegyes kritikai fogadtatás örökre rányomta a bélyegét a Bend Studio alkotására. Sőt. Feltételezhetően a csapat jövőjére is. Tudnak esetleg szépíteni ezzel a ráncfelvarrással?

2025.05.07.
9

Az új GTA 6 trailer árnyékában – ez történt kedden

Benne: Destiny 2, Clair Obscur: Expedition 33, I Am Ripper, Battlefield, Split Fiction, Day of the Shell, Tales of the Shire, Knock on the Coffin Lid.

2025.05.07.
4

Game Pass: mozgolódás május első felében

Hamarosan premiernapon érkezik a Revenge of the Savage Planet és a DOOM: The Dark Ages a szolgáltatás kínálatába!

2025.05.06.
2

Itt a második Grand Theft Auto VI trailer!

Megérkezett a Rockstar Games következő alkotásának második előzetese, amivel ismét beléphetünk picit Vice City utcáira.

2025.05.06.
49