[Teszt] F1 22

F1 22

dragCsető Zsolt2022.07.10. 19:20

Az autósport királykategóriája 2022-ben sem szűkölködik az izgalmakban, aki pedig maga is megküzdene Verstappenékkel, az idén is megteheti - szokás szerint a Codemasters tálalásában.

Minden idők egyik legnagyobb szabályváltozási csomagjával idén új éra köszöntött be a Forma-1 háza táján, nem mondhatjuk azonban eseménytelennek a virtuális megfelelő körül zajló dolgokat sem, hiszen az F1-játékokat gondozó Codemasters immáron az Electronic Arts zászlaja alatt működik. A nagy múltú brit kiadó-fejlesztőn túl ennek túlságosan sokan nem örültek, hiszen az EA nem éppen a legjobb hírnévvel rendelkező szereplő a gaming iparágon belül, ám ahogy mindig, úgy itt is járt a tiszta lap – a tavalyi rész pedig ígéretesen is indított. Az idei megjelenés, az F1 22 láttán azonban mégis azt kell mondanunk sajnos: úgy tűnik, már megint a pesszimista tábornak lesz igaza.

Pedig az idei év tényleg komoly újításokat hozott, de amíg az igazi versenypályákon valóban elemi változást jelent, hogy rég nem látott közelségű és intenzitású csatákat vívhatnak a pilóták, addig itt mindez kimerül annyiban, hogy kicsit újra kell tanulni az autók kezelését és viselkedését. Ezért is fura, hogy az F1 22 marketinghadjárata az új autók és szabályok köré lett felhúzva, hiszen videójáték szinten ezek egészen minimális újítást jelentenek csupán. És bár a játék hozza a Kódmesterektől megszokott viszonylag magas színvonalat (bugmentesen mondjuk idén sem sikerült megjelenni sajnos), aki a tavalyi esztendő után idén is megvásárolja az aktuális kiadást, az joggal érezheti magát becsapva – márpedig egy évenkénti sportjátéknál elsősorban ez az, amit vizsgálnunk kell.

Az F1 22 fő újítása az F1 Live, ami kis túlzással nem több egy szuperinteraktív menünél. Itt nemcsak versenyzői avatarunkat szabhatjuk testre, hanem virtuális otthonunkat is, berendezve a közösségi tereket és pakolgatva a versenykilométerek után megszerezhető szuperautókat. Tényleges játékmenetbeli hatása (mi több: játékélménye) tehát nincs ennek, ellenben jókora céltábla lesz a jövőben, ez egészen biztos, hiszen az EA Sports – jó szokásához híven – ide is elhelyezett némi monetizációt. Még szerencse, hogy egy vállrántással dobhatjuk magunk mögé az egész menüpontot, hogy aztán vissza se nézzünk. Az már nagyobb baj, hogy ezekből (mármint menüpontokból) több semmiképp sincs, mint eddig, sőt, ha úgy nézzük, inkább kevesebb, a tavaly debütált sztorimódnak, a kissé erőltetett hatású, de összességében azért szórakoztató és változatos szituációkat elénk helyező Braking Pointnak hűlt helye van csupán, így aki nem csak egyszeri versenyre vágyik, annak meg kell elégednie a hagyományos karrierrel, illetve a csapatvezetői feladatokat is nyakunkba hajító My Team móddal. Utóbbi sem újdonság persze, és bár egy-két helyen finomítgattak, bővítgettek rajta (kapásból dönthetünk például az elején, hogy újonc-, középmezőnybeli- vagy élcsapatként akarunk-e belevágni), igazán komoly új impulzusok itt sem fognak érni bennünket. De hogy korrektek legyünk: nem is itt várnánk el az újítást, hiszen továbbra is ez a játékmód az F1-játékok legjobb eleme.

Az újdonságok listáján tovább haladva sem találunk sajnos kiugró dolgokat. A Pirelli Hot Laps menüpontban (amit a My Team módba is beágyaztak) például a már említett szuperautókat vezethetjük egyszerű és rövid kihívások keretein belül, de az egész rettentő fura. Egyrészt nagyon apró a felhozatal, néhány Ferrarival, Aston Martinnal és McLarennel, másrészt nem igazán érti az ember, miért is kell nekünk driftelgetnünk vagy idő ellen versenyeznünk ezekkel a vasakkal egy F1-játékban – főleg úgy, hogy vezetni sem túl jó őket. Szerencsére azért nem a komplett vezetési modellt szúrták el a fejlesztők: az továbbra is jól skálázható, akár casual, akár hardcore élményre vágyunk, mint ahogy szórakoztatás és kihívás szempontjából is abszolút helyt áll. Ráadásul a versenyeket is feldobták néhány opcionális elemmel az extra immerzió kedvéért, így most már a felvezető körökbe, a biztonsági autós periódusokba és a boxkiállásokba is került némi plusz interakció. Akad emellett dinamikusan változó nehézségű mesterséges intelligencia is, főleg a kezdőbbeknek, ami alapból nem hangzik rosszul, de én jobban örültem volna, ha inkább általánosságban próbálnak javítani az AI viselkedésén, az ugyanis még mindig hagy bőven kívánnivalót maga után – sajnos továbbra sem vigyáznak ránk túlságosan a gépi ellenfelek.

VR-UMM

Miután nálunk a PS5-verzió látogatott el a tesztlaborba, ezért az F1 22 PC-exkluzív újítását, a VR-támogatást sajnos nem sikerült kipróbálnunk. Ugyanakkor biztató jel, hogy az autóversenyes műfajban már bizonyítottan komoly élményt nyújtó virtuális valóság ide is kezd beszivárogni – pár év múlva pedig remélhetőleg már konzolokra is, amint befut a szükséges periféria a PlayStation VR 2 képében.

Az F1 22 tökéletesen példázza, hogy számszakilag miért is nehéz értékelni az évenként jelentkező sportjátékokat. Játékmenet szinten ugyanis egyáltalán nem lett rosszabb a Codemasters alkotása a tavalyi évhez képest, tartalmilag azonban az „egyet előre, egyet hátra” mentalitás úgy tűnik, ide is kezd beszivárogni, amit nehéz szép pontszámmal jutalmazni. Ráadásul idén tényleg nincs olyan elem a feature-listán, amit komolyabban ünnepelni lehetne, mint ahogy tech oldalról sem történt érdemi előrelépés az újgenerációs konzolokon – pedig lenne hova. De nézzük a jó oldalát, így legalább a dilemma is kisebb az idei évben: ha az elmúlt pár év kimaradt az Forma-1-es játékok terén, akkor az F1 22-vel mellélőni biztosan nem fog az ember, ha viszont a tavalyi kiadással lenyomtál már egy-két szezont, akkor nincs különösebb okod arra, hogy továbblépj az idei részre.

Pontosan
7
F1 22 | Platform: PC, PS5 (tesztelt), PS4, Xbox Series, Xbox One
Kiadó: EA Sports | Fejlesztő: Codemasters
Megjelenés: 2022. július 1. | Ár: 26 990 Ft / €59.99

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bionic Bay

Emlékszünk még azokra a pixelpontos, fluid, böngészős platformerekre, amelyekben mindig elakadtunk? Ha eddig hiányérzetünk volt ezzel kapcsolatban ne keseregjünk tovább: a Bionic Bay rövid formátumban újra visszahozza a forma legjobb emlékeit.

1 napja

Switch 2 frissítések, Jade Raymond távozik – ez történt pénteken

Továbbá: Call of Duty: Warzone Mobile, Killer Instinct Gold, Warhammer 40,000: Speed Freeks.

1 napja
1

Stellar Blade PC-megjelenés, Kingdom Hearts IV életjelek – ez történt csütörtökön

Továbbá: Lost in Random: The Eternal Die, No Heroes Here, Future Games Show, Copycat, Locomoto.

2 napja
2

TGS 2025: idén szeptember végén

Lasssan ünnepelnünk kell a dedikált játékos expókat: TGS szerencsére idén is lesz, és kiderült, hogy hol és mikor.

2 napja
5

Kiadói tervek - ez történt szerdán

Benne: Square Enix, Blades of Fire, DreadOut 3, DreadOut Remastered Collection, S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy – Enhanced Edition, Ubisoft, PlayStation.

3 napja
20

Capcom Fighting Collection 2

A Capcom Fighting Collection 2 most nyolc újabb ikonikus címet hozott el felújítva, újgenerációs konzolokra optimalizálva. Megtalálhatók benne ikonikus 2D-s verekedős játékok, háromdimenziós különlegességek, crossover címek, és kevésbé ismert kuriózumok is.

3 napja
4

Megint leépít a Microsoft - ez történt kedden

Továbbá: The Sinking City Remastered, Marvel 1943: Rise of Hydra, Fallout, Capcom.

4 napja
10

Stellar Blade PC-n, bezárhat a Moon Studios - ez történt hétfőn

Továbbá: Blades of Fire, FBC: Firebreak, Dragon is Dead.

5 napja
22

Doom: The Dark Ages

Szerencsére a Mars-Föld-Pokol háromszögből már az előző epizódban is kizoomoltunk, a Doom háttérvilága így lényegesen gazdagabb és karakteresebb dark fantasy rémálommá bővült. Lássuk, mit hoznak a Sötét Korok!

6 napja
31

Heti megjelenések

6 napja
5

Aranyon a Death Stranding 2, Doom: The Dark Ages launch trailer – ez történt pénteken

Továbbá: The First Berserker: Khazan, Dragon Ball Z: Kakarot, Risk of Rain 2, Sir Whoopass: Immortal Death, Killing Floor III.

8 napja
5

Fatal Fury: City of the Wolves

Huszonhat év dühe kellett ahhoz, hogy a patinás SNK verekedős széria feltámadjon hamvaiból. Megérkezett a Fatal Fury: City of the Wolves és pusztítóbb, mint valaha!

8 napja
13

Nikoderiko: Director's Cut

Jó platformerekre mindig szükség van, a Nikoderiko pedig a rendezői változatnak köszönhetően csak jobb lett. Teszt!

9 napja
2

Nintendo üzleti jelentés, Mafia: The Old Country megjelenési dátum – ez történt csütörtökön

Továbbá: Alien: Rogue Incursion Evolved Edition, Europa Universalis V, Gex Trilogy, Spray Paint Simulator, Section 11, Shantae Advance: Risky Revolution, Titan Quest II.

9 napja
6

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

9 napja
6

Új Sony-stúdió a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: Yakuza 0 Director's Cut, Nikoderiko: The Magical World, Gloomy Eyes.

2025.05.08.
5

Days Gone - Remastered

Hiába sikerült átlépniük idővel a 10 milliós mérföldkövet is, a rendkívül vegyes kritikai fogadtatás örökre rányomta a bélyegét a Bend Studio alkotására. Sőt. Feltételezhetően a csapat jövőjére is. Tudnak esetleg szépíteni ezzel a ráncfelvarrással?

2025.05.07.
9

Az új GTA 6 trailer árnyékában – ez történt kedden

Benne: Destiny 2, Clair Obscur: Expedition 33, I Am Ripper, Battlefield, Split Fiction, Day of the Shell, Tales of the Shire, Knock on the Coffin Lid.

2025.05.07.
4

Game Pass: mozgolódás május első felében

Hamarosan premiernapon érkezik a Revenge of the Savage Planet és a DOOM: The Dark Ages a szolgáltatás kínálatába!

2025.05.06.
2

Itt a második Grand Theft Auto VI trailer!

Megérkezett a Rockstar Games következő alkotásának második előzetese, amivel ismét beléphetünk picit Vice City utcáira.

2025.05.06.
49