[Teszt] The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

KharexSzőllősi Kristóf2025.05.06. 15:00

Egy ideje már hallani lehetett olyan pletykákat, hogy a Bethesda a Skyrim sokadik újrakiadása után az Obliviont is szeretné ismét piacra dobni, ezek a híresztelések pedig végül igaznak is bizonyultak. A The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered április végén mutatkozott be hivatalosan, ráadásul a leleplezése napján egyből megjelent, és a Game Pass kínálatába is bekerült. De vajon méltó felújítást kapunk a pénzünkért, vagy csak egy lelketlen, cinikus ráncfelvarrást, ami a nosztalgiahullámot meglovagolva igyekszik minket megszabadítani pártízezer forintunktól a lehető legkevesebb energiabefektetéssel?

Az első dolog, ami az embernek feltűnik az Oblivion Remastered kapcsán, az az enyhén szólva is feljavított grafika. A projekt tető alá hozásával megbízott Virtuos csapata alapjaitól építette újjá a játékot az Unreal Engine 5 segítségével, aminek hála a helyszínek jóval részletesebbek és látványosabbak, az NPC-k modelljei pedig jóval karakteresebbek lettek. Külön érdemes kiemelni a fényeket, amik valami pazarra sikeredtek, legyen szó akár a fák ágai között átszűrődő napsugarakról, akár a katakombák mélyét megvilágító fáklyákról. Egyedül az a sajnálatos, hogy a játék erőteljesen megfakult az eredeti verzióhoz képest. A 2006-os Oblivion látványát alapjaiban határozták meg a harsány, élénk árnyalatok, amik mellett a remastered kiadás realisztikusabb, visszafogottabb színkészlete egyszerűen vérszegénynek érződik.

Ha pedig már a kérdéses hasznosságú grafikai változtatásoknál tartunk, muszáj még kitérni az UI-ra is, amit alaposan leegyszerűsítettek a Virtuos emberei. Ez helyenként egyáltalán nem probléma, például a világtérkép sokkal jobban olvasható így, hogy a képernyő nagyját kitölti, a legtöbb helyen viszont az élénk színek hiányához hasonlóan olyan érzés, mintha a felújítás visszább lépett volna a 2006-os állapotokhoz képest. Engem személy szerint annyira nem zavart a modernebb menürendszer, de azokat is abszolút megértem, akiknek fáj a szívük a bonyolultabb, de cserébe stílusosabb variáns elhagyása miatt.

A grafika tehát látványosan feljavult, ezt leszámítva azonban olyan brutális változásokra nem érdemes számítanunk az újrázás kapcsán, avagy a játék címe nem szerénykedik, és ez valóban „csak” egy remastered kiadás, nem pedig egy teljesértékű remake. A történet ennek megfelelően ezúttal is Tamriel kontinensén, a Septim Birodalom központi tartományaként funkcionáló Cyrodiilban játszódik, a fő konfliktust pedig a fenti birodalom császára ellen elkövetett merénylet szolgáltatja, melynek hatására szó szerint feltárulnak a pokol kapui, és kezdetét veszi az Oblivion krízis.

Mi magunk a The Elder Scrolls széria hagyományainak megfelelően egy egyszerű rabot alakíthatunk, aki a semmiből érkezve válik az események központi figurájává, és aki azt a feladatot kapja a császártól, hogy találja meg a királyi vérvonal örökösét, és állítsa meg a Tamriel kontinense ellen intézett daedra inváziót. Ahogy az már ennyiből is leszűrhető, az Oblivion nem távolodik el túlságosan a high fantasy bejáratott megoldásaitól, cserébe azonban azokat nagyon magabiztosan használja, és egy teljesen őszinte, mindenféle cinizmustól mentes történetet mesél el a jó és a rossz örökös küzdelméről, melybe ugyanakkora öröm most belemerülni, mint 2006-ban is volt.

A történet mellett pedig a játékmenet is megmaradt javarészt a réginek, avagy Cyrodiil tartománya továbbra is hatalmas, elképesztően részletes és tömve van felfedezésre váró romokkal, kazamatákkal, barlangokkal, valamint városokkal. Attól a pillanattól kezdve, hogy kilépünk az oktatópályaként szolgáló csatornarendszerből, és feltárul körülöttünk a világ, szó szerint akárhová mehetünk és akármit csinálhatunk, a játék nem fogja a kezünket és nem terelget minket passzív-agresszívan a főbb küldetések felé.

Ráadásul azt is hamar észre fogjuk venni, hogy nemcsak a játékmenet változatlan, hanem a hangulat is ugyanolyan, mint ahogy arra a régi szép időkből emlékszünk. Ez pedig egyáltalán nem a véletlen műve, avagy amíg a játék kinézetéért az Unreal Engine 5 felel, addig a modern máz alatt ott lapul a Gamebryo Engine eredeti kódja is, és a programot magát ez utóbbi motor mozgatja. Ennek megfelelően az Oblivion Remasteredben megtalálható minden olyan apróság, ami az eredeti kiadást olyan emlékezetessé és szerethetővé tette, legyen szó akár a random párbeszédekbe belekezdő NPC-kről, a dialógusok közben megfagyó külvilágról vagy az ikonikus „Stop right there, criminal scum!” üvöltésről.

Mindez azonban nem azt jelenti, hogy egy az egyben a 2006-os Obliviont kapnánk a pénzünkért, a remastered készítői ugyanis néhány helyen belenyúltak az eredeti receptbe. Az első és alighanem legfontosabb változtatás a fejlődést érinti, ami annak idején talán a program leggyengébb pontja volt. A régi rendszert sokan szidták a merevsége és a logikátlansága miatt, ezzel pedig alighanem a Virtuos emberei is egyetértettek, a felújított kiadás ugyanis már jóval letisztultabb szintezési rendszerrel érkezik, ami egyfajta átmenetet képez a Skyrim és az eredeti Oblivion megoldása között. A remastered emellett lehetővé teszi a sprintelést, gatyába rázza az eredetileg elég fapados harmadik személyű kamerát, kiegészíti a harcrendszert egy sor új animációval, valamint állít egy keveset a különféle képességek működésén is.

Végezetül komoly hiba lenne szó nélkül elmenni a program technikai oldala mellett, hiszen a néhol vicces, néhol komoly bugok lényegében a Bethesda védjegyének számítanak már a játékiparban. Annak idején az Oblivion sem szűkölködött ilyen jellegű problémákban, azonban a Virtuos becsületére legyen mondva, hogy ezen a téren is megpróbálták kikalapálni a programot a felújítás alatt. Mi a teszt során egy erősebb asztali PC-n próbáltuk ki a remastered kiadást (i5 12600KF CPU és RTX 4070 GPU), és 2K-s felbontás, valamint maximális grafikai beállítások mellett is csak néhány furcsaságba futottunk bele. Egyszer például egy fontos tárgy a világ minden kincséért sem akart megjelenni a ládában, ahol lennie kellett volna, másszor pedig társaink útkeresése mondott teljesen csődöt, de ezeket leszámítva minden rendben ment.

Steam Decken már egy fokkal árnyaltabb a kép. A játék ezen a platformon ellenőrzött besorolást kapott, és a kisebb helyszíneken valóban megy is minden, mint a karikacsapás, a nyitott világba kilépve azonban már megzuhan az fps szám, és a textúrák is néha a szemünk láttára töltődnek be. Összességében azt nem mondanánk, hogy a program katasztrofálisan vagy akár csak kiemelten nyögvenyelősen futna decken, de azért készüljünk fel rá, hogy ezen a platformon nem lesz kompromisszummentes élményben részünk.

Röviden és tömören az Oblivion Remastered pontosan az, amire a cím alapján számítani lehet: egy régi klasszikus ráncfelvarrott kiadása, ami a külcsínt jelentősen feljavítja, azonban a játékmenetbe csak ott nyúl bele, ahol feltétlen muszáj. A sztori változatlan, ahogy a világ felépítése és logikája se lett átszabva, ennek hála pedig a remastered verzió a legtöbb aspektusában hű marad az eredetihez, és felvillantja, milyen érzés is lehetett annak idején leülni a gép elé, és hagyni, hogy átjárjon minket a Bethesda alkotásának varázsa.

Épp ezért az Oblivion Remastered nyugodt szívvel ajánlható bárkinek, aki csak egy kicsit is érdeklődik a nyitott világú RPG-k iránt. A régi rajongóknak öröm lesz újra elmerülni abban a kalandban, amit olyan jól ismernek és szeretnek, míg azoknak, akiknek az életéből eddig valamiért kimaradt ez a program, itt a remek lehetőség, hogy megismerjék a kétezres évek elejének egyik legendás címét, némileg modernizált köntösben. Egy szó mint száz, Oblivion kapui közel húsz év után ismét feltárultak, ez pedig remek hír mindazoknak, akik kedvelik a szerepjátékok műfaját.

PLATFORM PC, PS5, XSX KIADÓ BETHESDA SOFTWORKS FEJLESZTŐ VIRTUOS, BETHESDA GAME STUDIOS MEGJELENÉS 2025. április 22. ÁR 55 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Game Pass: mozgolódás május első felében

Hamarosan premiernapon érkezik a Revenge of the Savage Planet és a DOOM: The Dark Ages a szolgáltatás kínálatába!

58 perce

Itt a második Grand Theft Auto VI trailer!

Megérkezett a Rockstar Games következő alkotásának második előzetese, amivel ismét beléphetünk picit Vice City utcáira.

1 órája
3

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

Egy ideje már hallani lehetett olyan pletykákat, hogy a Bethesda a Skyrim sokadik újrakiadása után az Obliviont is szeretné ismét piacra dobni, ezek a híresztelések pedig végül igaznak is bizonyultak.

3 órája

Gears of War: Reloaded bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Kingdom Come: Deliverance, The Hundred Line: Last Defense Academy, Tinkerlands, Ecco the Dolphin.

10 órája
9

PlayStation Plus: a májusi hármas

Dinoszauruszos túlélés. Népszerű rougelike. Egy kiváló boomer-shooter. Ezek várják a szolgáltatás előfizetőit ebben a hónapban.

1 napja
4

Heti megjelenések

1 napja
5

Amerzone - The Explorers Legacy

Utazás az ismeretlenbe, utazás egy idegen helyre, utazás Föld és ég között, utazás a semmibe. Benoit Sokal életműve előtt ekkorát még nem tisztelgett soha senki.

2 napja
2

GTA 6 csak jövőre, Elden Ring Nightreign áttekintő – ez történt pénteken

Továbbá: The Shadow Syndicate, Zoochosis, Preserve, Project Caesar.

3 napja
13

Drágulnak az Xbox konzolok és játékok – ez történt csütörtökön

Továbbá: The Age of Bhaarat, StarRupture, Fomography.

4 napja
12

Two Falls (Nishu Takuatshina)

A videójátékok kulturális jelentőségéről meglehetősen kevés szó esik, pedig a többi művészeti ághoz hasonlóan itt is megvan ez az aspektus – még ha jóval ritkábban is kerül előtérbe.

5 napja
7

Lost Soul Aside csúszás, Borderlands 4 áttekintő – ez történt szerdán

Továbbá: Returnal, Switch rendszerfrissítés, Formula Legends, Sea of Stars, Kathy Rain 2, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, SHovel Knight Dig, Hypercharge: Unboxed, Moadra.

5 napja
2

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

6 napja
12

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

6 napja
8

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

7 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

7 napja
1

Heti megjelenések

8 napja
1

Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Végzet Erdejével" Ian Livingstone-tól.

8 napja
3

Post Trauma

Régimódi túlélő-horror modern köntösben? Ezt már sokszor hallottuk - nézzük, mit tud ehhez a kiindulási ponthoz hozzátenni a Red Soul Games első játéka, a Post Trauma.

9 napja
8

Lushfoil Photography Sim

Az ausztráliai Matt Newell egyszemélyes szerelemprojektje a túrázás és a tájfotózás hangulatát igyekszik digitális formába önteni a legújabb Unreal technológia segítségével. Sikerült neki?

2025.04.26.
1

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Street Fighter 6, Double Dragon Revive, Resident Evil 4, Doom: The Dark Ages, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Clair Obscur: Expedition 33.

2025.04.26.
2