[Teszt] The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

KharexSzőllősi Kristóf2025.05.06. 15:00

Egy ideje már hallani lehetett olyan pletykákat, hogy a Bethesda a Skyrim sokadik újrakiadása után az Obliviont is szeretné ismét piacra dobni, ezek a híresztelések pedig végül igaznak is bizonyultak. A The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered április végén mutatkozott be hivatalosan, ráadásul a leleplezése napján egyből megjelent, és a Game Pass kínálatába is bekerült. De vajon méltó felújítást kapunk a pénzünkért, vagy csak egy lelketlen, cinikus ráncfelvarrást, ami a nosztalgiahullámot meglovagolva igyekszik minket megszabadítani pártízezer forintunktól a lehető legkevesebb energiabefektetéssel?

Az első dolog, ami az embernek feltűnik az Oblivion Remastered kapcsán, az az enyhén szólva is feljavított grafika. A projekt tető alá hozásával megbízott Virtuos csapata alapjaitól építette újjá a játékot az Unreal Engine 5 segítségével, aminek hála a helyszínek jóval részletesebbek és látványosabbak, az NPC-k modelljei pedig jóval karakteresebbek lettek. Külön érdemes kiemelni a fényeket, amik valami pazarra sikeredtek, legyen szó akár a fák ágai között átszűrődő napsugarakról, akár a katakombák mélyét megvilágító fáklyákról. Egyedül az a sajnálatos, hogy a játék erőteljesen megfakult az eredeti verzióhoz képest. A 2006-os Oblivion látványát alapjaiban határozták meg a harsány, élénk árnyalatok, amik mellett a remastered kiadás realisztikusabb, visszafogottabb színkészlete egyszerűen vérszegénynek érződik.

Ha pedig már a kérdéses hasznosságú grafikai változtatásoknál tartunk, muszáj még kitérni az UI-ra is, amit alaposan leegyszerűsítettek a Virtuos emberei. Ez helyenként egyáltalán nem probléma, például a világtérkép sokkal jobban olvasható így, hogy a képernyő nagyját kitölti, a legtöbb helyen viszont az élénk színek hiányához hasonlóan olyan érzés, mintha a felújítás visszább lépett volna a 2006-os állapotokhoz képest. Engem személy szerint annyira nem zavart a modernebb menürendszer, de azokat is abszolút megértem, akiknek fáj a szívük a bonyolultabb, de cserébe stílusosabb variáns elhagyása miatt.

A grafika tehát látványosan feljavult, ezt leszámítva azonban olyan brutális változásokra nem érdemes számítanunk az újrázás kapcsán, avagy a játék címe nem szerénykedik, és ez valóban „csak” egy remastered kiadás, nem pedig egy teljesértékű remake. A történet ennek megfelelően ezúttal is Tamriel kontinensén, a Septim Birodalom központi tartományaként funkcionáló Cyrodiilban játszódik, a fő konfliktust pedig a fenti birodalom császára ellen elkövetett merénylet szolgáltatja, melynek hatására szó szerint feltárulnak a pokol kapui, és kezdetét veszi az Oblivion krízis.

Mi magunk a The Elder Scrolls széria hagyományainak megfelelően egy egyszerű rabot alakíthatunk, aki a semmiből érkezve válik az események központi figurájává, és aki azt a feladatot kapja a császártól, hogy találja meg a királyi vérvonal örökösét, és állítsa meg a Tamriel kontinense ellen intézett daedra inváziót. Ahogy az már ennyiből is leszűrhető, az Oblivion nem távolodik el túlságosan a high fantasy bejáratott megoldásaitól, cserébe azonban azokat nagyon magabiztosan használja, és egy teljesen őszinte, mindenféle cinizmustól mentes történetet mesél el a jó és a rossz örökös küzdelméről, melybe ugyanakkora öröm most belemerülni, mint 2006-ban is volt.

A történet mellett pedig a játékmenet is megmaradt javarészt a réginek, avagy Cyrodiil tartománya továbbra is hatalmas, elképesztően részletes és tömve van felfedezésre váró romokkal, kazamatákkal, barlangokkal, valamint városokkal. Attól a pillanattól kezdve, hogy kilépünk az oktatópályaként szolgáló csatornarendszerből, és feltárul körülöttünk a világ, szó szerint akárhová mehetünk és akármit csinálhatunk, a játék nem fogja a kezünket és nem terelget minket passzív-agresszívan a főbb küldetések felé.

Ráadásul azt is hamar észre fogjuk venni, hogy nemcsak a játékmenet változatlan, hanem a hangulat is ugyanolyan, mint ahogy arra a régi szép időkből emlékszünk. Ez pedig egyáltalán nem a véletlen műve, avagy amíg a játék kinézetéért az Unreal Engine 5 felel, addig a modern máz alatt ott lapul a Gamebryo Engine eredeti kódja is, és a programot magát ez utóbbi motor mozgatja. Ennek megfelelően az Oblivion Remasteredben megtalálható minden olyan apróság, ami az eredeti kiadást olyan emlékezetessé és szerethetővé tette, legyen szó akár a random párbeszédekbe belekezdő NPC-kről, a dialógusok közben megfagyó külvilágról vagy az ikonikus „Stop right there, criminal scum!” üvöltésről.

Mindez azonban nem azt jelenti, hogy egy az egyben a 2006-os Obliviont kapnánk a pénzünkért, a remastered készítői ugyanis néhány helyen belenyúltak az eredeti receptbe. Az első és alighanem legfontosabb változtatás a fejlődést érinti, ami annak idején talán a program leggyengébb pontja volt. A régi rendszert sokan szidták a merevsége és a logikátlansága miatt, ezzel pedig alighanem a Virtuos emberei is egyetértettek, a felújított kiadás ugyanis már jóval letisztultabb szintezési rendszerrel érkezik, ami egyfajta átmenetet képez a Skyrim és az eredeti Oblivion megoldása között. A remastered emellett lehetővé teszi a sprintelést, gatyába rázza az eredetileg elég fapados harmadik személyű kamerát, kiegészíti a harcrendszert egy sor új animációval, valamint állít egy keveset a különféle képességek működésén is.

Végezetül komoly hiba lenne szó nélkül elmenni a program technikai oldala mellett, hiszen a néhol vicces, néhol komoly bugok lényegében a Bethesda védjegyének számítanak már a játékiparban. Annak idején az Oblivion sem szűkölködött ilyen jellegű problémákban, azonban a Virtuos becsületére legyen mondva, hogy ezen a téren is megpróbálták kikalapálni a programot a felújítás alatt. Mi a teszt során egy erősebb asztali PC-n próbáltuk ki a remastered kiadást (i5 12600KF CPU és RTX 4070 GPU), és 2K-s felbontás, valamint maximális grafikai beállítások mellett is csak néhány furcsaságba futottunk bele. Egyszer például egy fontos tárgy a világ minden kincséért sem akart megjelenni a ládában, ahol lennie kellett volna, másszor pedig társaink útkeresése mondott teljesen csődöt, de ezeket leszámítva minden rendben ment.

Steam Decken már egy fokkal árnyaltabb a kép. A játék ezen a platformon ellenőrzött besorolást kapott, és a kisebb helyszíneken valóban megy is minden, mint a karikacsapás, a nyitott világba kilépve azonban már megzuhan az fps szám, és a textúrák is néha a szemünk láttára töltődnek be. Összességében azt nem mondanánk, hogy a program katasztrofálisan vagy akár csak kiemelten nyögvenyelősen futna decken, de azért készüljünk fel rá, hogy ezen a platformon nem lesz kompromisszummentes élményben részünk.

Röviden és tömören az Oblivion Remastered pontosan az, amire a cím alapján számítani lehet: egy régi klasszikus ráncfelvarrott kiadása, ami a külcsínt jelentősen feljavítja, azonban a játékmenetbe csak ott nyúl bele, ahol feltétlen muszáj. A sztori változatlan, ahogy a világ felépítése és logikája se lett átszabva, ennek hála pedig a remastered verzió a legtöbb aspektusában hű marad az eredetihez, és felvillantja, milyen érzés is lehetett annak idején leülni a gép elé, és hagyni, hogy átjárjon minket a Bethesda alkotásának varázsa.

Épp ezért az Oblivion Remastered nyugodt szívvel ajánlható bárkinek, aki csak egy kicsit is érdeklődik a nyitott világú RPG-k iránt. A régi rajongóknak öröm lesz újra elmerülni abban a kalandban, amit olyan jól ismernek és szeretnek, míg azoknak, akiknek az életéből eddig valamiért kimaradt ez a program, itt a remek lehetőség, hogy megismerjék a kétezres évek elejének egyik legendás címét, némileg modernizált köntösben. Egy szó mint száz, Oblivion kapui közel húsz év után ismét feltárultak, ez pedig remek hír mindazoknak, akik kedvelik a szerepjátékok műfaját.

PLATFORM PC, PS5, XSX KIADÓ BETHESDA SOFTWORKS FEJLESZTŐ VIRTUOS, BETHESDA GAME STUDIOS MEGJELENÉS 2025. április 22. ÁR 55 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Stellar Blade - a PC változat

Bayonetta és 2B után újra nedves az otaku álma, és végre nem csak Playstation-ön, hanem immár pécén is nyomul az új üdvöske. A Stellar Blade jött, és lenyűgöző portjával minket is elvarázsolt.

8 órája
3

Blood Message bejelentés, aranylemezen a Mafia: The Old Country - ez történt pénteken

Benne: Blood Message, Lies of P, Mafia: The Old Country és Powerwash Simulator 2.

11 órája
3

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2014-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

1 napja
7

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition - robbantás az Ezüstkéz utcában

Azt, hogy Zeldákkal és Mario Kart-tal indítani egy új Nintendo gépet egy remek ötlet, már megállapítottuk. A nyitókínálat egyik legmeglepőbb darabja, a CDProject RED Cyberpunk 2077 portja viszont kétéltű vibropenge, lássuk mit tud az Ultimate Edition.

1 napja
11

Dedikált stream bejelentések - ez történt csütörtökön

Benne: Capcom Spotlight, PowerWash Simulator 2, Pinball FX, Little Nightmares, Assassin's Creed Shadows, Elden Ring Nightreign, Stasis.

1 napja

Donkey Kong Direct, Climate Station megjelenés – ez történt szerdán

Továbbá: Patapon 1+2 Replay, Tsarevna, The House of the Dead 2: Remake, Motel Nightmares.

2 napja
1

Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army

“Ahova sütnek a napsugarak, ott az árnyék is megveti a lábát.” Biztos vagy benne, hogy logikusan megmagyarázható az ami előtted történik? Az ATLUS klasszikus történetében nem teljesen. Ha valamilyen bűneset van, akkor a túlvilágra is át kell pillantsunk.

3 napja
2

Xbox X AMD együttműködés, Marathon csúszás – ez történt kedden

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Dragon Ball: Sparking! Zero, Final Fantasy VII, Simon the Sorcerer Origins, Golden Tee Arcade Classics.

3 napja
45

Game Pass: mozgolódás június második felében

A SIFU fejlesztőitől érkező Rematch debütál hamarosan a szolgáltatásban. Azon kívül azonban leginkább a PC Game Pass felhasználók örülhetnek.

4 napja

Mandragora: Whispers of the Witch Tree

Mindig hatalmas öröm amikor kishazánk játékfejlesztése valami igazán érdekeset tesz le az asztalra, pláne akkor ha egy olyan stílusban próbálkoznak, amiben eddig, itthon még senki más. Lássuk, mit is tud a Mandragora, ami évek óta formálódik pár lelkes fejlesztő műhelyében.

4 napja
8

Prince of Persia életjelek, Borderlands 4 előrendelés – ez történt hétfőn

Továbbá: Crash Team Racing Nitro-Fueled, Nintendo Direct.

4 napja
73

Heti megjelenések

5 napja
5

Puyo Puyo Tetris 2S

A Puyo Puyo Tetris crossover koncepció nem ma fogant, de a SEGA úgy döntött, hogy a Nintendo Switch 2 launch-ot megtolja a PPxT második részének speciális kiadásával. Lássuk, hogy mire jutottak!

7 napja
4

Csöndes zárás - ez történt pénteken

Benne: Silent Hill f, Cronos: The New Dawn, Borderlands 4, Streum On Studio, Devil May Cry 5.

7 napja

Czicza Ádám: A Bíbor Úrnő árulása

Egy újabb magyar szerző kötetével folytatjuk a lapozgatós játékkönyveket bemutató sorozatunkat. A főhős Te vagy - lapozz hát!

7 napja
2

Régi klasszikusok visszatérése - ez történt csütörtökön

Benne: Silent Hill, Still Wakes the Deep, Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, Edens Zero, Postal 2 Redux, Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army.

8 napja
5

The Alters

A világűr magányában számos sci-fi hős találkozott már önmagával, a The Alters azonban páratlan módon illusztrálja, hogy egy “csipetnyi” bázis menedzsment mennyi finomsággal és megtermékenyítő gondolattal tudja felturbózni az alteregós és egzisztenciális filozofálást.

8 napja
6

Mario Kart World

A Switch 2-vel egy időben slisszant át a startvonalon a Nintendo Mindent Járó Malmocskája, mi pedig felkaptuk az akapulkó ingeket és a magnót a különleges zenéhez és elhúztuk a belünket Denevérországba.

9 napja
44

PlayStation Game Catalog: júniusi érkezők

Premier címként érkezik az FBC: Firebreak, majd úgy tűnik picit nyugodtabb időszak következik a Days of Play lezártával.

9 napja
1

Jól fogy a Switch 2, leépít a Bend - ez történt szerdán

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Street Fighter 6.

9 napja
11