[Teszt] The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

KharexSzőllősi Kristóf2025.05.06. 15:00

Egy ideje már hallani lehetett olyan pletykákat, hogy a Bethesda a Skyrim sokadik újrakiadása után az Obliviont is szeretné ismét piacra dobni, ezek a híresztelések pedig végül igaznak is bizonyultak. A The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered április végén mutatkozott be hivatalosan, ráadásul a leleplezése napján egyből megjelent, és a Game Pass kínálatába is bekerült. De vajon méltó felújítást kapunk a pénzünkért, vagy csak egy lelketlen, cinikus ráncfelvarrást, ami a nosztalgiahullámot meglovagolva igyekszik minket megszabadítani pártízezer forintunktól a lehető legkevesebb energiabefektetéssel?

Az első dolog, ami az embernek feltűnik az Oblivion Remastered kapcsán, az az enyhén szólva is feljavított grafika. A projekt tető alá hozásával megbízott Virtuos csapata alapjaitól építette újjá a játékot az Unreal Engine 5 segítségével, aminek hála a helyszínek jóval részletesebbek és látványosabbak, az NPC-k modelljei pedig jóval karakteresebbek lettek. Külön érdemes kiemelni a fényeket, amik valami pazarra sikeredtek, legyen szó akár a fák ágai között átszűrődő napsugarakról, akár a katakombák mélyét megvilágító fáklyákról. Egyedül az a sajnálatos, hogy a játék erőteljesen megfakult az eredeti verzióhoz képest. A 2006-os Oblivion látványát alapjaiban határozták meg a harsány, élénk árnyalatok, amik mellett a remastered kiadás realisztikusabb, visszafogottabb színkészlete egyszerűen vérszegénynek érződik.

Ha pedig már a kérdéses hasznosságú grafikai változtatásoknál tartunk, muszáj még kitérni az UI-ra is, amit alaposan leegyszerűsítettek a Virtuos emberei. Ez helyenként egyáltalán nem probléma, például a világtérkép sokkal jobban olvasható így, hogy a képernyő nagyját kitölti, a legtöbb helyen viszont az élénk színek hiányához hasonlóan olyan érzés, mintha a felújítás visszább lépett volna a 2006-os állapotokhoz képest. Engem személy szerint annyira nem zavart a modernebb menürendszer, de azokat is abszolút megértem, akiknek fáj a szívük a bonyolultabb, de cserébe stílusosabb variáns elhagyása miatt.

A grafika tehát látványosan feljavult, ezt leszámítva azonban olyan brutális változásokra nem érdemes számítanunk az újrázás kapcsán, avagy a játék címe nem szerénykedik, és ez valóban „csak” egy remastered kiadás, nem pedig egy teljesértékű remake. A történet ennek megfelelően ezúttal is Tamriel kontinensén, a Septim Birodalom központi tartományaként funkcionáló Cyrodiilban játszódik, a fő konfliktust pedig a fenti birodalom császára ellen elkövetett merénylet szolgáltatja, melynek hatására szó szerint feltárulnak a pokol kapui, és kezdetét veszi az Oblivion krízis.

Mi magunk a The Elder Scrolls széria hagyományainak megfelelően egy egyszerű rabot alakíthatunk, aki a semmiből érkezve válik az események központi figurájává, és aki azt a feladatot kapja a császártól, hogy találja meg a királyi vérvonal örökösét, és állítsa meg a Tamriel kontinense ellen intézett daedra inváziót. Ahogy az már ennyiből is leszűrhető, az Oblivion nem távolodik el túlságosan a high fantasy bejáratott megoldásaitól, cserébe azonban azokat nagyon magabiztosan használja, és egy teljesen őszinte, mindenféle cinizmustól mentes történetet mesél el a jó és a rossz örökös küzdelméről, melybe ugyanakkora öröm most belemerülni, mint 2006-ban is volt.

A történet mellett pedig a játékmenet is megmaradt javarészt a réginek, avagy Cyrodiil tartománya továbbra is hatalmas, elképesztően részletes és tömve van felfedezésre váró romokkal, kazamatákkal, barlangokkal, valamint városokkal. Attól a pillanattól kezdve, hogy kilépünk az oktatópályaként szolgáló csatornarendszerből, és feltárul körülöttünk a világ, szó szerint akárhová mehetünk és akármit csinálhatunk, a játék nem fogja a kezünket és nem terelget minket passzív-agresszívan a főbb küldetések felé.

Ráadásul azt is hamar észre fogjuk venni, hogy nemcsak a játékmenet változatlan, hanem a hangulat is ugyanolyan, mint ahogy arra a régi szép időkből emlékszünk. Ez pedig egyáltalán nem a véletlen műve, avagy amíg a játék kinézetéért az Unreal Engine 5 felel, addig a modern máz alatt ott lapul a Gamebryo Engine eredeti kódja is, és a programot magát ez utóbbi motor mozgatja. Ennek megfelelően az Oblivion Remasteredben megtalálható minden olyan apróság, ami az eredeti kiadást olyan emlékezetessé és szerethetővé tette, legyen szó akár a random párbeszédekbe belekezdő NPC-kről, a dialógusok közben megfagyó külvilágról vagy az ikonikus „Stop right there, criminal scum!” üvöltésről.

Mindez azonban nem azt jelenti, hogy egy az egyben a 2006-os Obliviont kapnánk a pénzünkért, a remastered készítői ugyanis néhány helyen belenyúltak az eredeti receptbe. Az első és alighanem legfontosabb változtatás a fejlődést érinti, ami annak idején talán a program leggyengébb pontja volt. A régi rendszert sokan szidták a merevsége és a logikátlansága miatt, ezzel pedig alighanem a Virtuos emberei is egyetértettek, a felújított kiadás ugyanis már jóval letisztultabb szintezési rendszerrel érkezik, ami egyfajta átmenetet képez a Skyrim és az eredeti Oblivion megoldása között. A remastered emellett lehetővé teszi a sprintelést, gatyába rázza az eredetileg elég fapados harmadik személyű kamerát, kiegészíti a harcrendszert egy sor új animációval, valamint állít egy keveset a különféle képességek működésén is.

Végezetül komoly hiba lenne szó nélkül elmenni a program technikai oldala mellett, hiszen a néhol vicces, néhol komoly bugok lényegében a Bethesda védjegyének számítanak már a játékiparban. Annak idején az Oblivion sem szűkölködött ilyen jellegű problémákban, azonban a Virtuos becsületére legyen mondva, hogy ezen a téren is megpróbálták kikalapálni a programot a felújítás alatt. Mi a teszt során egy erősebb asztali PC-n próbáltuk ki a remastered kiadást (i5 12600KF CPU és RTX 4070 GPU), és 2K-s felbontás, valamint maximális grafikai beállítások mellett is csak néhány furcsaságba futottunk bele. Egyszer például egy fontos tárgy a világ minden kincséért sem akart megjelenni a ládában, ahol lennie kellett volna, másszor pedig társaink útkeresése mondott teljesen csődöt, de ezeket leszámítva minden rendben ment.

Steam Decken már egy fokkal árnyaltabb a kép. A játék ezen a platformon ellenőrzött besorolást kapott, és a kisebb helyszíneken valóban megy is minden, mint a karikacsapás, a nyitott világba kilépve azonban már megzuhan az fps szám, és a textúrák is néha a szemünk láttára töltődnek be. Összességében azt nem mondanánk, hogy a program katasztrofálisan vagy akár csak kiemelten nyögvenyelősen futna decken, de azért készüljünk fel rá, hogy ezen a platformon nem lesz kompromisszummentes élményben részünk.

Röviden és tömören az Oblivion Remastered pontosan az, amire a cím alapján számítani lehet: egy régi klasszikus ráncfelvarrott kiadása, ami a külcsínt jelentősen feljavítja, azonban a játékmenetbe csak ott nyúl bele, ahol feltétlen muszáj. A sztori változatlan, ahogy a világ felépítése és logikája se lett átszabva, ennek hála pedig a remastered verzió a legtöbb aspektusában hű marad az eredetihez, és felvillantja, milyen érzés is lehetett annak idején leülni a gép elé, és hagyni, hogy átjárjon minket a Bethesda alkotásának varázsa.

Épp ezért az Oblivion Remastered nyugodt szívvel ajánlható bárkinek, aki csak egy kicsit is érdeklődik a nyitott világú RPG-k iránt. A régi rajongóknak öröm lesz újra elmerülni abban a kalandban, amit olyan jól ismernek és szeretnek, míg azoknak, akiknek az életéből eddig valamiért kimaradt ez a program, itt a remek lehetőség, hogy megismerjék a kétezres évek elejének egyik legendás címét, némileg modernizált köntösben. Egy szó mint száz, Oblivion kapui közel húsz év után ismét feltárultak, ez pedig remek hír mindazoknak, akik kedvelik a szerepjátékok műfaját.

PLATFORM PC, PS5, XSX KIADÓ BETHESDA SOFTWORKS FEJLESZTŐ VIRTUOS, BETHESDA GAME STUDIOS MEGJELENÉS 2025. április 22. ÁR 55 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

12 perce

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

22 órája
1

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

1 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

1 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

2 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

2 napja
6

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

2 napja
11

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

3 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

4 napja
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

4 napja
13

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

4 napja
2

Heti megjelenések

5 napja
13

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

5 napja
7

Stellar Blade - a PC változat

Bayonetta és 2B után újra nedves az otaku álma, és végre nem csak Playstation-ön, hanem immár pécén is nyomul az új üdvöske. A Stellar Blade jött, és lenyűgöző portjával minket is elvarázsolt.

6 napja
11

Blood Message bejelentés, aranylemezen a Mafia: The Old Country - ez történt pénteken

Benne: Blood Message, Lies of P, Mafia: The Old Country és Powerwash Simulator 2.

7 napja
8

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2012-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

7 napja
9

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition - robbantás az Ezüstkéz utcában

Azt, hogy Zeldákkal és Mario Kart-tal indítani egy új Nintendo gépet egy remek ötlet, már megállapítottuk. A nyitókínálat egyik legmeglepőbb darabja, a CDProject RED Cyberpunk 2077 portja viszont kétéltű vibropenge, lássuk mit tud az Ultimate Edition.

7 napja
11

Dedikált stream bejelentések - ez történt csütörtökön

Benne: Capcom Spotlight, PowerWash Simulator 2, Pinball FX, Little Nightmares, Assassin's Creed Shadows, Elden Ring Nightreign, Stasis.

8 napja

Donkey Kong Direct, Climate Station megjelenés – ez történt szerdán

Továbbá: Patapon 1+2 Replay, Tsarevna, The House of the Dead 2: Remake, Motel Nightmares.

9 napja
1

Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army

“Ahova sütnek a napsugarak, ott az árnyék is megveti a lábát.” Biztos vagy benne, hogy logikusan megmagyarázható az ami előtted történik? Az ATLUS klasszikus történetében nem teljesen. Ha valamilyen bűneset van, akkor a túlvilágra is át kell pillantsunk.

9 napja
6