A 2014-ben kizárólag PC-re megjelent DreadOut egy indie túlélőhorror játék, amely a Fatal Frame/Project Zero széria szellemi örökségére épít, mindeközben az indonéz folklór kevésbé ismert rémeivel és szellemvilágaival ismertet meg. A DreadOut 2 részéhez már volt szerencsém, sőt, teszteltem is a játékot de mivel kizárólagosan konzolos vagyok, így az első részhez 10 év várakozás után, csak most a remastered kiadással jutottam hozzá.
A sorozat védjegyévé vált, hogy a Fatal Frame klasszikust igyekszik idézni, de úgy, hogy közben annyira "rossz", hogy már szinte jó. A gyenge színészi játék, a túlzó rendezés, és a csiszolatlan játékmenet közben egy olyan sötét, megmagyarázhatatlan vonzerő húz minket, amit nem tudunk figyelmen kívül hagyni, és kíváncsian várjuk, mi sül ki ebből a zavarból.
A DreadOut története Linda Meilinda kalandjait követi, akit a második részből már ismerhetünk. Egy osztálykiránduláson tanárával és pár osztálytársával eltévednek, és hamarosan rájönnek, hogy a környéket kísértetek uralják. Csapdába esnek az ottani iskolában, és a csapat szétszóródik. Linda célja, hogy megtalálja a többieket, miközben egy egyre sötétebb, természetfeletti rejtélyre botlik. A játék során számos, indonéz néphitre épülő háttér történetet és szellemet ismerhetünk meg, miközben egy sor olyan őrült jelenettel, és váratlan végkifejlettel találkozunk, amiktől a hideg futkos a hátunkon.

Ha játszottál már a Fatal Frame sorozattal, akkor ismerős lesz számos elem. Romos környezetek várnak, amelyeket felfedezve kulcsfontosságú tárgyakat kell gyűjtenünk, hogy tovább haladhassunk. A harci eszközünk egy okostelefon, melynek kameráját használva űzhetjük el a szellemeket. Ha azok látóterünkbe kerülnek, a képernyő zavarossá válik, és nekünk gyorsan le kell fényképezni őket. Minden egyes szellem különböző taktikát igényel, és van, akit nem is győzhetünk le – csupán lassítani tudjuk, miközben egyre inkább úgy érezzük, hogy nem vagyunk biztonságban. Ezek a harcok a játék legfeszültebb, legfélelmetesebb pillanatai, és valahogy érezzük, hogy minden egyes összecsapás egy lépéssel közelebb visz a túléléshez… vagy a végzethez.

A DreadOut egyik legnagyobb problémája a pályatervezése. Az iskolai részek elején egyhangú, repetitív folyosókon kell vándorolnunk, ahol minden ugyanúgy néz ki. Ennek következményeként rengetegszer eltévedtem, és céltalanul jártam körbe ugyanazokon a helyszíneken, miközben folyamatosan nyitottam ajtókat és próbálkoztam különböző megoldásokkal, hátha véletlenül sikerül továbbjutnom. Bár van minimális súgó a menüben, az nem igazán segít előrejutni, így a megoldások gyakran elég homályosak. A játék második szekvenciája már izgalmasabb és változatosabb, de még ott is előfordulnak logikátlan feladatmegoldások. A játék irányítása is a gyengébb aspektusai közé tartozik. A boss harcok különösen nehezek, mivel Linda nagyon lassan mozog, és a kamera irányítása is nehézkes. Ha egy szellem nekünk megy, karakterünk hosszú időn keresztül nem képes felkelni, miközben az ellenfél újra támad. Ezt folytatva folyamatosan bukdácsolunk, és könnyen meghalunk. A játékban végtelen életünk van, de a halál után mindig egy fényhez kell visszatérnünk, ami hosszú időbe telik, így a sok halál után rendkívül idegesítővé válhat. Egy-egy boss harcnál én például akár 2 percet is gyalogoltam a fényhez, ami tovább tetézte a frusztrációmat.

A grafika a PS2-es korszakot idézi. Az eredeti kiadáshoz képest nem lett szebb, a karakterek alacsony poligonszámmal rendelkeznek, és a textúrák is sokszor lassan töltenek be szinte az orrunk előtt. Bármilyen platformon játszol, ugyanazt kapod, tehát a Switch sem izzad vele. Személy szerint nekem nem volt zavaró, sőt, tetszett a retró feeling, amit egyfajta nosztalgikus érzés keltett. A hanghatások és a zene viszont kiemelkedők, remek atmoszférát adnak a játékhoz, de a szinkronhangok rémesek, sajnos igencsak amatőrök, és sokszor fájdalmasak a fülnek. Mindezek ellenére valahogy mégis élveztem a játékot. Az atmoszféra igazán félelmetes, a folyamatos feszültség és a meglepő jelenetek mind azt eredményezik, hogy a játék sokkal szórakoztatóbb, mint amilyennek elsőre tűnik. Emellett a szellemek és lények tényleg különlegesek. Érdekes meglepetés, hogy a játék magyar nyelven is elérhető, így a menü, feliratok és leírások is teljesen le lettek fordítva, ami szép gesztus egy alacsony költségvetésű játéktól.

A csomaghoz tartozik a Keepers of Dark kiegészítő is, ami inkább a harcokra koncentrál, mint a felfedezésre. Nyolc különböző zónában kell boss rush féle szellemharcokat vívnunk. Ezek a csaták kreatívak és változatosak, a főjátékban tapasztalt irányítási problémák itt is megnehezítik a dolgunkat, és sokszor szinte igazságtalanul frusztrálóvá válnak.
A DreadOut nem egy tökéletes játék…sőt! De mégis van benne valami megmagyarázhatatlan báj, ami miatt érdemes végigjátszani. Rengeteg bosszúságot és frusztrációt okoz, de emellett olyan élményekben is részesít, amik máshol nem igazán fordulnak elő. Ha szereted a horrorjátékokat, és vágysz valami igazán különleges, de kétségbeejtően borzongató élményre, érdemes kipróbálni.
DreadOut: Remastered Collection | Kiadó: Soft Source Publishing | Fejlesztő: PT Digital Semantika Indonesia | Platformok: Nintendo Switch (tesztelt), PlayStation 4, PlayStation 5 | Megjelenés: 2025. január 16. | Ár: 29.99 EUR / 11 290 HUF