Midnight Club: Los Angeles - teszt

Midnight Club: Los Angeles - teszt

hzx2008.11.22. 18:00

Yo! Hangzott el öt perc játék után, melyet 15 perc elteltével egy Yooooooo! követett. Aztán egy óra, majd 5, 10 és 20 - és még mindig nagyon jó ez a játék. A Midnight Club sorozat, mely eleddig a Need For Speed, a Burnout és Rockstar saját Grand Theft Auto sorozatának árnyékában maradt, ezzel a negyedik (a 3 DUB Remixet beleszámolva ötödik) résszel nőtt föl saját magához és a stílus igazi, jelen konzolgeneráción megvalósítható lehetőségeihez. Hogy sikerét mennyire befolyásolja az, hogy a Burnout: Paradise City már majdnem egy éves és a Need For Speed: Undercover a kritikai reakciók alapján bukottnak tekinthető, nem tudjuk már meg soha, de tény, hogy az Angel Studi... khm, Rockstar San Diego jelen játéka önmagában is kiemelkedő produktum.

Mindenek előtt: ez egy arcade autóverseny-játék. Arcade. A r c a d e. Nem érdekel senkit, hogy a 98km/h-val mozgó, 1234kg tömegű, 0,35CW-s személygépjármű jobb első kerekének 4mm magas barázdák között áramló, 16,4 celsius fokos levegő súrlódását és ennek az autó mozgására gyakorolt hatását számolja-e az engine, ahogy az sem, hogy a törésmodel pontos-e vagy a Santa Monica sugárút 2. előtt tényleg 4 csipkebokor takarja-e el a kilátást a tengerre. Aki ezekre a felvetésekre érez a testében szétáramló melegséget, az furikázzon a többiek helyett Budapesten csúcsidőben, vagy, ha nincs autója, pótcselekvésként forduljon a GT vagy a Forza stílusú címek felé, platformorientációjától függően.

A többieknek viszont - a történet ott kezdődik, hogy igazából nem történik semmi érdemleges. A történetes pornó nemes hagyományait követve a narratíva sekélyes, a karakterek sematikusak és keveset beszélnek, de mindez mégis elegendő, mi több, szükséges ahhoz, hogy a minőségi tartalomnak talapzatot nyújtson, meghatározza annak irányát és segítse kibontakozását a néző, fogyasztó legnagyobb örömére és gyönyörűségére. Így tehát: névtelen hősünk napjainkban, de közelebbről meg nem határozható időpontban az Angyalok Városába érkezik, hogy ott kezdje/folytassa street racer karrierjét. Kap egy autót, fekete haverjai bemutatják Hollywood legmenőbb, azért a nevet is magán viselő garázsában, ahol a későbbiekben ingyen javítják majd a rommá tört gépjárműveit, de 1000 dollárra lehúzzák egy vinyl- és újabb ezerre egy paint kit-ért, ha az autóit dekorálni szeretné. A garázs tehát minden tevékenység alfája és omegája, HQ, ad absurdum, szentély.

Exit garage és Los Angeles a játékos lábai előtt hever. Tényleg. Gyönyörűen modelezett, hatalmas város, változó napszakok és időjárás, élethű forgalom a virtuális időnek megfelelően: tömött utak és dugók a rush hours-ben, mérsékelt forgalom a déli és kihalt körforgalmak az éjszakai órákban. Gyalogosok a járdán, nézelődők a boltokban és a sétálóutcákon. Már a térkép sem egyszerű popup ablak, hanem az autóról műholdnézetre és onnan visszazoom-oló megjelenítő, látható, érzékelhető töltési idők nélkül. A térképen pedig a lehetséges versenyek, kiindulási helyszínek illetve emberek pozíciói, akikkel beszélni majd versenyezni kell, a történet szövésnek megfelelően. A játék semmit sem változtat az év(tizedek) óta bevált és szeretett mechanikán: egy gyenge autóval kezdve kell versenyeket nyerni, hogy az így kapott pénzen vett (esetleg nyert) upgrade vagy újabb autók felhasználásával az így kapott repu folytán megnyílt további versenyeken lehessen nevezni. Verseny sok van, de a játék tényleges időtartamát inkább a pénzeszközök szűkössége határozza meg: még a közepesen jó autók és a rájuk szánt tuning költsége is tíz-húsz órás grindet kíván, a többszázezer dolláros Lamborginik és társaik versenyeztetése csak a játékra 50+ órát szánni akaró és tudó elhivatottak kiváltsága.

A játékos életét jellemzően két dolog nehezíti Losziban: a rendőrök és az AI. A rendőrök még hagyján, mert nincsenek túl sokan, és lerázni sem nehéz őket, de - főleg az elején - a sokszáz dolláros büntetéseiket igencsak megérzi az egyébként sem túlságosan büszkén dagadó pénztárca. Az AI viszont már problémásabb kérdés: mivel nincs lehetőség nehézségi fokozat állítására, a játék egyszerűen túl nehéz. Bár a versenyek nehézsége a színkódolás miatt előre látható, már a legelső, zöld fokozatban is túl jól vezetnek a gépi ellenfelek: hibát soha nem vétenek, soha nem koccannak (és nem is nagyon lehet őket takedown-olni), mindig a tökéletes ívekre törekszenek és valahogy őket soha nem kapja oldalba a mellékútcákból kikanyarodó forgalom. A játékosnak azonban elég egy elnézett kanyar vagy éjszaka egy kivilágítatlan, parkoló autó és külső íven, és a nehezen megszerzett első helyből a másodperc töredéke alatt utolsó lesz. A zöld és sárga versenyeken egy teljes leállással végződő hiba még korrigálható, mert az ellenfelek láthatóan lelassítanak, de a narancs és a piros menetekben egy tévedés is azonnal megpecsételi a futam sorsát. Bár az elvesztett versenyek is hoznak némi pénzt és reput a konyhára, az egyébként is lassú pénzgyűjtést ez kínkeserves koldulássá változtatja.


A PSP verzió

A Midnight Club Los Angeles PSP verziója a nagytestvérénél visszafogotabb bejárható területet vonultat fel ugyan, de ezért egy kettes számú város - Tokió - beépítése kárpótol. Az új zsebkonzolos epizód  grafikai és kezelhetőségi fronton is jól teljesít, hangulatában korrektül visszaadja a városi autózás élményét - ennek fejében viszont elég sokat, és hosszan töltöget.

A fejlesztők sokat tanultak a Paradise City-t ért kritikákból: a város és a versenyek sokkal élőbbek, a résztvevők interakcióban vannak a történésekkel, kommentálják és élvezik azokat, a futamok pedig bármikor újrakezdhetőek és ezért nem kell visszamenni a kiindulópontra, illetve kedvencként teggelhetőek és instant élvezhetőek Arcade módban. A futamok között nem kell a garázsba visszatérni javításért (de két kattintással bárhonnan megoldható, ha szükséges), hanem elég helyben quick-fix-elni a legnagyobb sérüléseket, a térkép pedig mutatja a (jelentősebb) rövidítő útvonalakat, azaz végre nem kell minden, kicsit beljebb eső falfelületbe belerobbani, csak hogy konstatáljuk: itt sem lehet levágni. Újdonság és különlegesség egyben a power-up-ok használata: hibátlan vezetéssel feltöltve EMP, megakürt és hasonló, előzetesen megvásárolt és feljelesztett különcségek vethetőek be a versenytársak ellen, némi Mario Kart ízt csempészve az el-éj gengsztermiliőbe.

A felhozatal: 43 autó és 3 motor. Ez kinek mennyi, egyéni megítélés kérdése, tényszerűen kevesebb, mint a korábbi Midnigh Club játékokban volt, de gyakorlatilag tökéletesen és untig elég. Az autócsodák kipróbálhatóak a garázsból, de amíg saját tulajdonba nem kerülnek, addig versenyzésre nem használhatóak, tuningolni és díszíteni nem lehet őket. 68 szám a játék soundtrack-jén, stílusok szerint bontásban, a PS3 verzióban pedig saját zenék beillesztésére is van lehetőség. Vivaldi természetesen nincs, mert bár az Ősz első tétele valóban pörgősebb, de relatíve kevéssé illik a Los Angeles utcáin éjszaka 150km/h-val keresztüldöbörgő tuningverdák vezetési élményéhez. Van viszont Akwid, igaz csak egy számmal (No Hay Manera), de így is magasan a legjobb a válogatásban. A multiplayer rész minden igényt kielégít: 16 játékos, többjátékos versenymódok és powerup-ok, achievementek és trófeák, mindez megfejelve a Rockstar saját fejlesztésű Rockstar Games Social Club-jával, azon belül pedig a Rate my Ride, statisztika és fotóalbum támogatással. Yo!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Capcom Fighting Collection 2

A Capcom Fighting Collection 2 most nyolc újabb ikonikus címet hozott el felújítva, újgenerációs konzolokra optimalizálva. Megtalálhatók benne ikonikus 2D-s verekedős játékok, háromdimenziós különlegességek, crossover címek, és kevésbé ismert kuriózumok is.

14 órája
1

Megint leépít a Microsoft - ez történt kedden

Továbbá: The Sinking City Remastered, Marvel 1943: Rise of Hydra, Fallout, Capcom.

23 órája
8

Stellar Blade PC-n, bezárhat a Moon Studios - ez történt hétfőn

Továbbá: Blades of Fire, FBC: Firebreak, Dragon is Dead.

1 napja
22

Doom: The Dark Ages

Szerencsére a Mars-Föld-Pokol háromszögből már az előző epizódban is kizoomoltunk, a Doom háttérvilága így lényegesen gazdagabb és karakteresebb dark fantasy rémálommá bővült. Lássuk, mit hoznak a Sötét Korok!

2 napja
19

Heti megjelenések

2 napja
5

Aranyon a Death Stranding 2, Doom: The Dark Ages launch trailer – ez történt pénteken

Továbbá: The First Berserker: Khazan, Dragon Ball Z: Kakarot, Risk of Rain 2, Sir Whoopass: Immortal Death, Killing Floor III.

4 napja
5

Fatal Fury: City of the Wolves

Huszonhat év dühe kellett ahhoz, hogy a patinás SNK verekedős széria feltámadjon hamvaiból. Megérkezett a Fatal Fury: City of the Wolves és pusztítóbb, mint valaha!

5 napja
12

Nikoderiko: Director's Cut

Jó platformerekre mindig szükség van, a Nikoderiko pedig a rendezői változatnak köszönhetően csak jobb lett. Teszt!

5 napja
2

Nintendo üzleti jelentés, Mafia: The Old Country megjelenési dátum – ez történt csütörtökön

Továbbá: Alien: Rogue Incursion Evolved Edition, Europa Universalis V, Gex Trilogy, Spray Paint Simulator, Section 11, Shantae Advance: Risky Revolution, Titan Quest II.

5 napja
5

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

6 napja
6

Új Sony-stúdió a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: Yakuza 0 Director's Cut, Nikoderiko: The Magical World, Gloomy Eyes.

6 napja
5

Days Gone - Remastered

Hiába sikerült átlépniük idővel a 10 milliós mérföldkövet is, a rendkívül vegyes kritikai fogadtatás örökre rányomta a bélyegét a Bend Studio alkotására. Sőt. Feltételezhetően a csapat jövőjére is. Tudnak esetleg szépíteni ezzel a ráncfelvarrással?

7 napja
9

Az új GTA 6 trailer árnyékában – ez történt kedden

Benne: Destiny 2, Clair Obscur: Expedition 33, I Am Ripper, Battlefield, Split Fiction, Day of the Shell, Tales of the Shire, Knock on the Coffin Lid.

7 napja
4

Game Pass: mozgolódás május első felében

Hamarosan premiernapon érkezik a Revenge of the Savage Planet és a DOOM: The Dark Ages a szolgáltatás kínálatába!

8 napja
2

Itt a második Grand Theft Auto VI trailer!

Megérkezett a Rockstar Games következő alkotásának második előzetese, amivel ismét beléphetünk picit Vice City utcáira.

8 napja
49

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

Egy ideje már hallani lehetett olyan pletykákat, hogy a Bethesda a Skyrim sokadik újrakiadása után az Obliviont is szeretné ismét piacra dobni, ezek a híresztelések pedig végül igaznak is bizonyultak.

8 napja
10

Gears of War: Reloaded bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Kingdom Come: Deliverance, The Hundred Line: Last Defense Academy, Tinkerlands, Ecco the Dolphin.

8 napja
10

PlayStation Plus: a májusi hármas

Dinoszauruszos túlélés. Népszerű rougelike. Egy kiváló boomer-shooter. Ezek várják a szolgáltatás előfizetőit ebben a hónapban.

9 napja
4

Heti megjelenések

9 napja
5

Amerzone - The Explorers Legacy

Utazás az ismeretlenbe, utazás egy idegen helyre, utazás Föld és ég között, utazás a semmibe. Benoit Sokal életműve előtt ekkorát még nem tisztelgett soha senki.

2025.05.04.
2