[Teszt] God of War III

God of War III

dragCsető Zsolt2010.03.14. 20:00

Emlékszel még a God of War II elejére? Emlékszel még Kratos és a megelevenedett Rodoszi Kolosszus lélegzetellállító harcára? Itt az ideje, hogy elfelejtsd. Sőt, felejts el mindent, amit valaha videojátékban láttál. A God of War III első fél órája ugyanis olyan élmény, amilyenben ezidáig garantáltan nem volt még részed.

A dolog azért különöses érdekes, mert a harmadik részben az égvilágon semmi innovatív nincs. Azért nincs, mert semmi szükség rá: a God of War sorozatnak egyetlen olyan játékeleme sincs, ami javításra szorulna, ezzel pedig a Sony Santa Monica is tökéletesen tisztában volt. Mint ahogy azzal is tisztában voltak, hogy valójában egyetlen dologra kell csupán odafigyelniük a God of War III esetében: arra, hogy úgy tereljék át a sorozatot a generációváltás nehézségein, hogy az esszencia eközben érintetlen maradjon. Hogy sikerült-e nekik? Örömmel jelenthetem, hogy igen - sőt, mi több, talán még legmerészebb álmainkban sem gondoltuk, hogy az új epizód képes lesz ilyen mértékben élni a PlayStation 3 hardvere által nyújtott lehetőségekkel. A trilógia lezárása ugyanis bármiféle innováció hiányában is egy mérföldkő, forradalom, revolúció.

Csak ismételni tudom önmagam: ilyen élményben garantáltan nem volt még részed - a God of War III olyan dolgokat pakol a képernyőre, amit egész egyszerűen még összehasonlítani sem lehet mással. Ez utóbbit jól mutatja, hogy az sem írná körül jól az egészet, ha azt mondanám, hogy képzeld el a második részt jelenlegi generációs kinézettel: valójában a grafika, az operatőri munka, a rendezés és a pályadizájn egy olyan magas színvonalú kombinációjáról van szó, ami új értelmet ad az epikus prezentáció kifejezésnek. A God of War III pedig - ahogyan azt a bevezetőben is említettem - egyetlen másodpercig sem késlekedik azzal, hogy ezt szemléltesse számodra. Persze aki végigjátszotta a második részt, az vélhetően már felkészült valami hasonlóra: Kratos és a Titánok támadását az Olümposz csúcsa felé korábban sem valamiféle baráti teadélutánként képzeltük el.

A God of War III tehát valahogy úgy kezdődik, hogy elképzeled, ahogy Gaia hátán meg fogsz mászni egy hatalmas hegyet, aztán amikor hirtelen bele is csöppensz a dolgok közepébe, akkor rájösz, hogy a képzelőerőd csődöt mondott, mivel a Sony Santa Monica egy olyannyira kreatív és látványos nyitószekvenciát álmodott meg, ami még a rajongók legnaívabb elgondolásaival is nevetve mossa fel a padlót. Extrém dolgokra tessék felkészülni: ami az egyik pillanatban még vízszintes, az a következőben könnyen függőlegessé válhat, mint ahogy a talaj és az idézőjeles plafon alatt sem kell feltétlenül két különböző dolgot érteni. Gaia teste folyamatos mozgásban van, ahogy az Olümposz oldalán mászva gigantikus harcot vív Poszeidónnal, te pedig az ő hátán, kezén, fején, és még ki tudja milyen testrészein utazva leszel részese ennek a hihetetlen kalandnak. Egy fél órás, monumentális andrenalindózis - ez vár rád.

Maga a játék persze nem fél órás, hanem úgy hússzor ennyi, úgyhogy badarság lenne ennyi alapján ítélkezni - már csak azért is, mert érthető módon a God of War III-nak muszáj visszavennie valamelyest a tempóból a fentihez hasonló jelenetek után. Nagy szerencsénkre azonban a játék a későbbiekben is képes felnőni a felütés által megalapozott elvárásokhoz, és ügyesen elosztott időközönként további sokszázméteres méretekkel operáló szekvenciákkal örvendezteti meg a játékost. Nem minden második sarkon, nagyon okosan csak éppen annyiszor, hogy mindegyik kellően magasra tornássza a szájtátás-faktort - ha többet csináltak volna belőlük, mint amennyi lett végül, akkor a súlyuk is jóval kisebb lenne. Őket már nem is szívesen lőném le: legyen elég annyi, hogy a későbbiekben is láthatsz majd jónéhány példát arra, hogy a pályadizájn, valamint a Titánok felépítésének megtervezése gyakran egy és ugyanazt a feladatot takarta a fejlesztők számára.

Nem véletlenül esett ennyi szó a prezentációról: tényleg ez az a része a God of War III-nak, ahol az igazi fejlődést kell keresni - ez persze nem jelenti azt, hogy az egyéb elemek változatlanok maradtak. Ott van például a harcrendszer: a Sony Santa Monica nyilván ezúttal sem tör a japán hack and slash rokonság babérjaira, ám az apró csiszolások egyértelműen érezhetőek - sőt, egy komolyabb újításról is szót kell ejteni, ami egyben további mélységet is ad a harcnak. Nevezetesen arról van szó, hogy immáron az egyes támadások közben is válthatsz a fegyvereid között, amit ráadásul garantáltan alkalmazni is fogsz, a fejlesztőknek ugyanis végre sikerült olyan harceszközöket kitalálniuk, amik nem csak dísznek jók, hanem igenis előszeretettel fogod cserélgetni őket - én legalábbis a négyből hármat aktívan használtam, ami a korábbi epizódok esetében egyáltalán nem volt jellemző. Vége tehát a normál pengék egyeduralmának - piros pont.

Van egy másik aspektusa is a harcnak, ami a látványhoz hasonlóan a generációváltás következményeként változott pozitív irányba, ez pedig az ellenfelek száma. A görög mitológia csúfságai minden eddiginél nagyobb mennyiségben boldogítanak bennünket, nem ritkán több tucatnyian - nem hittem például a szememnek, amikor egy romos épületben oldalról szó szerint a nyakamba ömlött úgy harminc túlvilági katona. Az egészet az animációk teszik igazán látványossá, hiszen amellett, hogy baromi látványosak és simák, még abszolút természetes hatásuk is van - már amennyire lehet ilyet mondani egy spártai félisten, meg néhány kitalált kreatúra esetében. A részletekben igazán az elengedhetetlen Quick Time Eventek alatt merülhetünk el: az életéért kűzdő minotaurusz fújtatása, a földön fekvő kentaur brutális felvágása, vagy a küklopszokon alkalmazott gyors szemműtéti beavatkozás mind-mind telitalálat, a Sony Santa Monica pedig ismételten bizonyítja, hogy ő a QTE-k királya - minőségben és kivitelezésben egyaránt.

Ha már szóba került a brutalitás: ez az elem természetesen továbbra is szerves része mind a játéknak, mind pedig Kratos karakterének. Sőt, mi több: ha versenybe lehetne szállni a minden idők legkegyetlenebb játékának járó kupáért, akkor a God of War III igen alacsony oddsokat kapna a bukmékereknél, a harmadik rész ugyanis különösebb lelkiismeretfurdallás nélkül hajítja a képünkbe a különféle testrészeket és belsőségeket, a végén pedig néhány hordó kellemes hőmérsékletű vérrel is meglocsolgat bennünket. A legdurvább dolgokra persze ezúttal is a főellenfelek esetében kell számítani, és miután ezek továbbra is jellemzően antropomorf karakterek, ezért az ő esetükben különösen kegyetlen képsoroknak leszünk szemtanúi. A tökéletes balanszra minden esetre - szerencsére - itt is sikerült rálelni: hiába megy el a végletekig a God of War III, sem Kratos, sem pedig maga a játék nem fordul át önmaga paródiájába.

Külső szemlélőként egyébként a fentiek miatt sokaknak egy buta és együgyü játéknak tűnhet a God of War III - pedig mennyire nem az. A fejlesztői kreativitás néha elképesztő méreteket ölt: a prezentáció kapcsán felvázolt dolgokat kár lenne ismételni, de ott vannak még a történetmesélés kapcsán alkalmazott trükkök, az egészen zseniális, és váratlan megoldásokkal teli operatőri munka, vagy a szép számban jelen lévő kisebb-nagyobb logikai feladványok, melyek véleményem szerint ebben a részben sikerültek a legjobbra. Kratos karakterére is előszeretettel eresztik rá a fenti jelzőket, pedig Spárta Szellemének jellemfejlődése itt bontakozik ki teljesen, és a végkifejlet, illetve a végső csavar által feszegetett téma is meglepően nagy érzelmi mélységgel tölti fel a trilógia konklúzióját. Minden esetre ha negatívumot kellene kijelölni, akkor mégis a történetre esne a választás: nem a minőség miatt, hanem azért, mert túlságosan egyenlőtlenül van jelen a végigjátszás során.

A God of War III nem olyan friss, mint az első rész, és nem is olyan hosszú, mint a második, ám amikor a csúcson van, akkor egyik előzmény sem ér a nyomába. Mi pedig harmadik alkalommal is kénytelenek vagyunk fejet hajtani a Sony Santa Monica csapata előtt, miután elképesztő tudatosságról tettek tanúbizonyságot: a fantasztikus ötletekhez, az unalmas pillanatokat száműző változatossághoz, az élvezetes, reszponzív harcrendszerhez, és a mesteri szimfónikus zenéhez nem kell generációváltás, ahhoz azonban, hogy ez a prezentáció megvalósítható legyen igenis kellett - ők pedig ügyesen felépítették erre az egész játékot. Erre a példátlan monumentalitásra. Ez ugyanis sokkal több, mint egy trilógia lezárása: a God of War III megmutatja, hogy mire képesek ma a videojátékok. A God of War III egy mérföldkő.

*A God of War III tesztpéldányt a GameStore biztosította, köszönjük!*

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Simon the Sorcerer Origins

A 90-es évek nagyszájú tini varázslója egy előzménytörténetben tér vissza, hogy a régi rajongók mellett újakat szerezzen magának. A Simon the Sorcerer Origins mögött álló csapat nem csak a régóta tetszhalott állapotú sorozatot támasztotta fel, de az újonnan érkezők számára is egy szórakoztató kalandot tett le az asztalra.

1 napja
1

The Outer Worlds 2

1 napja
3

Apróságok levezetésként - ez történt pénteken

Benne: Code Vein II, Lollipop Chainsaw RePOP, Metroid Prime 4: Beyond, Hi-Fi Rush, Astroneer.

1 napja
1

Elhalasztott jelentés, tartalmas bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Ubisoft, Fallout, Ride 6, Pokémon Pokopia, The Blood of Dawnwalker, Vampire Survivors, KinForge, Red Dead Redemption, Anno 117: Pax Romana.

2 napja
4

Syberia - Remastered

Az Amerzone év eleji igényes felújítása után reménykedhettünk abban, hogy a Microids a Syberia sorozat nyító darabjával is hasonló szintet próbál megütni. Lássuk, hogy sikerült.

3 napja
6

A Steam Machine árnyékában – ez történt szerdán

Benne: Horizon Steel Frontiers, Silent Hill f, The Rogue Prince of Persia, Showa American Story, Ratchet & Clank: Ranger Rumble, Broken Sword: Shadow of the Templars - Reforged, Death Stranding Isolations.

3 napja
12

Itt az új Steam Machine!

A Valve ismét a nappalinkba vágyik. A Steam Deck után a nagyobb képernyőket célozva, egyedi kontrollerrel és VR szemüveggel!

3 napja
44

PlayStation Game Catalog: novemberi érkezők

The Talos Principle II. Still Wakes the Deep. Pacific Drive. Na és visszatér a Grand Theft Auto V is a kínálatba!

4 napja

A Super Mario mozifilm folytatása Galaxisba repíti a hőseit

Vicces, hangulatos és továbbra is nagyon bájos a Super Mario univerzum mozgókép formában. A Galaxy Movie traileréből több ismerős elem is visszaköszön.

4 napja
2

Yakuza Kiwami + Yakuza Kiwami 2 (Nintendo Switch 2)

A Dragon Engine végre a Nintendo konzolján is megmutathatja, hogy mit tud.

4 napja
4

The Falconeer: Revolution Remaster

A Falconeer első megjelenése furcsa iparági anomália volt: egy solodev játékról beszélünk, amely ennek ellenére iszonyat látványosan nézett ki, tartalmas is volt, ráadásul Xbox Series platformokon 120 Hz-es képfrissítést...

4 napja
2

Új Elden Ring: Nightreign DLC, Fatal Frame II Remake megjelenés – ez történt kedden

Továbbá: BrokenLore: Ascend, BrokenLore: Unfollow, Gran Turismo 7, BlazBlue: Entropy Effect X, Tokyo Xtreme Racer, Marvel Tokon: Fighting Souls, Octopath Traveler 0, Let it Die: Inferno, Damon and Baby, Never Grave: The Witch and the Curse.

4 napja
3

ARC Raiders sikerek, PS5-eladások – ez történt hétfőn

Továbbá: The Super Mario Galaxy Movie, Junkster, Ereban: Shadow Legacy, Storm Lancers, Resident Evil: Survival Unit, Switch 2 kompatibilitás.

5 napja
14

Onirism

Te emlékszel a legutóbbi álmodra? Carol igen, aki épp egy furcsa utazáson megy keresztül: kisnyusziját Bunbunt elrabolták! Tesztlaborban az Onirism.

5 napja
2

Heti megjelenések

6 napja
10

Painkiller

Lássuk, hogy a 2025-ös Fájdalomcsillapító, és a klasszikus játékmenet drasztikus mutációja boomernek való vidék-e.

6 napja
6

Halo: Combat Evolved Remake - A Varacskosdisznó újjászületése

Kedvcsináló minden idők legkedvesebb Halo játékának friss remake-jéhez, egy Warthog-rajongó sisakrostélyán át.

7 napja
16

Nemze7i ünnep – ez történt pénteken

Benne: Mass Effect, Canyons, The Awakener: Forgotten Oath, Static Dread: The Lighthouse.

8 napja

It Takes a War - Elégia 1.6

Elgondolkodtál már azon, hogy milyen régóta nem jártál az egykori kedvenc multiplayer pályádon? Hogy mikor beszéltél utoljára olyan online barátokkal, akikkel annak idején évekig hajkurásztátok egymást valamelyik virtuális terepen? Ott voltál te is a hőskorban, amikor egy-egy nullapontikszes update után, a kedvenc online lövöldédben, eltűntek a falak, esetleg a modellek bugzottak?

9 napja
2

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

9 napja
8