[Teszt] The Testament of Sherlock Holmes

The Testament of Sherlock Holmes

mcmackoGéczy Attila2012.10.05. 16:00

Sir Arthur Conan Doyle romantikus hőse a mai napig vállalható figura. Sherlock Holmes intelligenciája és stílusa 2012-ben is érdekes, nem csoda, hogy mainstream mozifilmek és egy évek óta futó játéksorozat is főszerepbe emelte őt. Fragware-éknek a The Testament of Sherlock Holmes immár a hatodik olyan kalandjátékuk, amely az angol detektív legendáriumát dolgozza fel. Chtulhu, Arsene Lupin és a Hasfelmetsző után azonban nehéz olyan történettel előrukkolni, amely a nyugis zsáner ellenére is kellő izgalmakat ígér. A készítők tehát bevállaltak a korábbiaknál is talán még keményebb, még drámaibb alapfelállást, ahol a játékos főhősbe vetett bizalmát alapvetően rengetik meg néhány nem várt fordulattal.

Persze a trailerek és a csepegtetett információk elébe mentek annak, hogy a játékos idejekorán rádöbbenjen - a kérdőjelek itt az ügyeletes jófiú körül kavarognak, aki talán nem is annyira jó, mint azt az évek során gondoltuk róla. A beszélgetések során gyakran előkerül a szennyes: felmerül a detektív droghasználati habitusa, egy újságíró lejárató kampánya logikus módon kérdőjelezi meg Holmes tetteinek helyességét, és maga a nyomozó sem éppen úgy viselkedik bizonyos helyzetekben, ahogyan azt a karaktere alapján várhatnánk.

Nem árulunk el nagy titkot - a Testamentben azért közel sem arról van szó, hogy Sherlockot üldözzük a jó Watsonnal, de a bizonyosságot és a Holmes-ba vetett hitünket ügyesen farigcsálják a fejlesztők, hogy aztán a játék utolsó harmadában még jobban összekuszálják a szálakat.

Főgonosz nélkül persze most sem maradunk; aki ismeri a nyomozó történeteit, az hamar rájöhet arra, hogy a detektív egyik (ha nem a) legrégebbi Nemezise áll a dolgok hátterében. Aki viszont még csak most ismerkedik a sorozattal, annak nem szolgálunk további csattanókkal.

Hat rész alatt elég sokat fejlődött a Frogware-forma, ám olyan epizód egyszer sem volt még, amin ne érződött volna a büdzsé szűkös mivolta. A Testament első blikkre meghazudtolja a korábbi tapasztalatokat. Még PC-s szemmel is csinos helyszíneken, szépen berendezett díszletek között folytatódik a nyomozósdi, amely többféle kameranézetből is irányítható. A klasszikus FPS nézőpont mellett point and click módot és egy LA Noire-szerű TPS nézetet is kapunk, ahol a manipulálandó objektumokat közeledtünkre (vagy Holmes hatodik-érzékét kihasználva) ikonok jelzik. Az LA Noire párhuzam nem véletlenül hangzott el több előzetesben és külföldi cikkben - a játék tényleg próbál itt-ott hasonlítani Bondiék gigaprodukciójára. Előbb vagy utóbb azért csak kiderül, hogy a fejlesztők továbbra sem tudtak akkora malacperselyt feltörni, amely tartalmának segítségével (a kicsi és zárt helyszínek gyönyörű kidolgozásán túl) a Noire-al egy szintre emelhetnék a játékukat.

A következő oldalon folytatjuk!

Hiába például a sokféle irányítási módszer, Holmes navigálása továbbra sem nevezhető túlságosan áramvonalasnak. Ez a probléma mind a pécés, mind pedig a konzolos verzióknál előjön, és bár nem csúfít bele túlságosan az összképbe, a teljes körű profizmus hiányára azért bőven rávilágít. Az illúzió legnagyobb rombolásáért azonban továbbra is az animátorok hanyag munkája a fő felelős, és az is nyilvánvalóan érződik, hogy a filmes beállítások, cinematikus jelenetek megrendezése sem megy mesteri szinten a Frogware csapatának.

Nagy probléma a játék központi elemével, a kalandjáték szabályrendszerrel viszont egyáltalán nincs. A tett-helyszínek és a nyomozás szempontjából érdekes lokációk átvizsgálásai továbbra is remek kikapcsolódást nyújtanak, hogy aztán egy-egy kulcspillanatban az arcunkba kapjunk egy puzzle feladványt, ami pedig az agyműködésünket tornásztatja meg. Vér és verejték nélkül teljesíthetőek ezek a feladatok általában és leküzdésük esetében garantált a sikerélmény. De mint mindig, egy-két görény megoldási minta most is benn maradt a pakliban. (A következetes puzzle-nehézséggel még a legnagyobb kalandjáték-gyárosok is be szoktak fürdeni...)

Kutatás, szaglászás és agytornáztatás közben aztán újabb játékelemekkel is összefutunk. Egyik pillanatban Holmes kutyáját kell majd terelgetnünk, egy HL1-et idéző, környezeti fejtörő (environmental puzzle) labirintusában, máskor pedig időzítéses tárgyhasználattal teszünk el láb alól egy smasszert. Nem eget rengető újdonságokról van szó, de látszik, hogy a készítők igyekeztek a hatszor elsütött formát itt-ott újdonságokkal feldobni.

Sok-sok dialógus és többé-kevésbé emlékezetes karakterek jellemezték mindig is a Holmes-játékokat; szerencsére ezeknél a tényezőknél itt sem történt kompromisszum. A sorozatból jól ismert szinkronszínészek tisztességesen hozzák a karaktereket, játékukat hallva további fájdalom, hogy a korrekt 3D modellek/jóféle szinkronhangok és a figurák animációja/mimikája között jó nagy minőségi rés tátong.

A hangulat viszont továbbra is elragadja az embert. A korábbi Hasfelmetszős sztori nyomasztó légkörét ezúttal jóval több napsütéses helyszín teszi változatosabbá, de most is lesznek olyan fordulatok, amelyek nem garantálják a maradéktalan vidámságot. (Sőt...) Ha azok közé tartozol, akik az immerzív díszletek és erőteljes hangulati tényezők miatt szoktál kalandjátékokban elmélyülni, akkor a Testament garantáltan nem fog csalódást okozni.

Sőt, más részével sem okozhat nagy fájdalmakat, ha elfogadjuk, hogy Frogware-ék nem a legnagyobb stúdiók büdzséjével gazdálkodnak. A The Testament of Sherlock Holmes továbbra sem tud a blockbuster videojátékok szintjére felkapaszkodni, de a stílusában még mindig vastagon megállja a helyét. Külön boldogság, hogy PS3-on és X360-on is összefuthatunk a Baker Street leghíresebb figurájával - ezeken a platformokon minden jól sikerült kalandjátéknak örülni kell! Mi pedig nem csak ennek örülünk, hanem annak is, hogy a Testament of Sherlock Holmes-al egy izgalmas, szórakoztató folytatást (lezárást?) kapott a sorozat. Ilyen egyszerű ez, drága Watson!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

A Steam Machine árnyékában – ez történt szerdán

Benne: Horizon Steel Frontiers, Silent Hill f, The Rogue Prince of Persia, Showa American Story, Ratchet & Clank: Ranger Rumble, Broken Sword: Shadow of the Templars - Reforged, Death Stranding Isolations.

23 perce

Itt az új Steam Machine!

A Valve ismét a nappalinkba vágyik. A Steam Deck után a nagyobb képernyőket célozva, egyedi kontrollerrel és VR szemüveggel!

11 órája
12

PlayStation Game Catalog: novemberi érkezők

The Talos Principle II. Still Wakes the Deep. Pacific Drive. Na és visszatér a Grand Theft Auto V is a kínálatba!

11 órája

A Super Mario mozifilm folytatása Galaxisba repíti a hőseit

Vicces, hangulatos és továbbra is nagyon bájos a Super Mario univerzum mozgókép formában. A Galaxy Movie traileréből több ismerős elem is visszaköszön.

12 órája

Yakuza Kiwami + Yakuza Kiwami 2 (Nintendo Switch 2)

A Dragon Engine végre a Nintendo konzolján is megmutathatja, hogy mit tud.

17 órája

The Falconeer: Revolution Remaster

A Falconeer első megjelenése furcsa iparági anomália volt: egy solodev játékról beszélünk, amely ennek ellenére iszonyat látványosan nézett ki, tartalmas is volt, ráadásul Xbox Series platformokon 120 Hz-es képfrissítést...

20 órája

Új Elden Ring: Nightreign DLC, Fatal Frame II Remake megjelenés – ez történt kedden

Továbbá: BrokenLore: Ascend, BrokenLore: Unfollow, Gran Turismo 7, BlazBlue: Entropy Effect X, Tokyo Xtreme Racer, Marvel Tokon: Fighting Souls, Octopath Traveler 0, Let it Die: Inferno, Damon and Baby, Never Grave: The Witch and the Curse.

1 napja
3

ARC Raiders sikerek, PS5-eladások – ez történt hétfőn

Továbbá: The Super Mario Galaxy Movie, Junkster, Ereban: Shadow Legacy, Storm Lancers, Resident Evil: Survival Unit, Switch 2 kompatibilitás.

2 napja
13

Onirism

Te emlékszel a legutóbbi álmodra? Carol igen, aki épp egy furcsa utazáson megy keresztül: kisnyusziját Bunbunt elrabolták! Tesztlaborban az Onirism.

2 napja

Heti megjelenések

3 napja
10

Painkiller

Lássuk, hogy a 2025-ös Fájdalomcsillapító, és a klasszikus játékmenet drasztikus mutációja boomernek való vidék-e.

3 napja
6

Halo: Combat Evolved Remake - A Varacskosdisznó újjászületése

Kedvcsináló minden idők legkedvesebb Halo játékának friss remake-jéhez, egy Warthog-rajongó sisakrostélyán át.

4 napja
16

Nemze7i ünnep – ez történt pénteken

Benne: Mass Effect, Canyons, The Awakener: Forgotten Oath, Static Dread: The Lighthouse.

5 napja

It Takes a War - Elégia 1.6

Elgondolkodtál már azon, hogy milyen régóta nem jártál az egykori kedvenc multiplayer pályádon? Hogy mikor beszéltél utoljára olyan online barátokkal, akikkel annak idején évekig hajkurásztátok egymást valamelyik virtuális terepen? Ott voltál te is a hőskorban, amikor egy-egy nullapontikszes update után, a kedvenc online lövöldédben, eltűntek a falak, esetleg a modellek bugzottak?

5 napja
1

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

6 napja
8

2026 végére csúszik a Grand Theft Auto VI

A Rockstar Games rövid közleményben jelezte, hogy még néhány hónapot várnunk kell mielőtt Leonida állam területére léphetünk.

6 napja
38

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

6 napja
8

Tervek a jövőre - ez történt szerdán

Benne: Insomniac, Unbeatable, PlayStation Portal, One Piece: Pirate Warriors 4, Nintendo, Planet Zoo.

7 napja
4

Konc (Bone): Sárkányok mégis léteznek

Kiteljesedett a Vad Virágok Könyvműhelynél kimondottan igényes kivitelben megjelent Omnibus-sorozat, mely nem kínál nagy újdonságokat, de amit nyújt, azt nagyon szerethető és emlékezetes formában teszi.

7 napja
3

Switch 2 menetelés - ez történt kedden

Továbbá: Darwin’s Paradox!, Leaf Blower Co., Warhammer Survivors, Metroid Prime 4: Beyond, VRacer Hoverbike, Audio Trip, Roboquest VR, Shadowgate VR: The Mines of Mythrok, Rager.

8 napja
9