[Teszt] The Testament of Sherlock Holmes

The Testament of Sherlock Holmes

mcmackoGéczy Attila2012.10.05. 16:00

Sir Arthur Conan Doyle romantikus hőse a mai napig vállalható figura. Sherlock Holmes intelligenciája és stílusa 2012-ben is érdekes, nem csoda, hogy mainstream mozifilmek és egy évek óta futó játéksorozat is főszerepbe emelte őt. Fragware-éknek a The Testament of Sherlock Holmes immár a hatodik olyan kalandjátékuk, amely az angol detektív legendáriumát dolgozza fel. Chtulhu, Arsene Lupin és a Hasfelmetsző után azonban nehéz olyan történettel előrukkolni, amely a nyugis zsáner ellenére is kellő izgalmakat ígér. A készítők tehát bevállaltak a korábbiaknál is talán még keményebb, még drámaibb alapfelállást, ahol a játékos főhősbe vetett bizalmát alapvetően rengetik meg néhány nem várt fordulattal.

Persze a trailerek és a csepegtetett információk elébe mentek annak, hogy a játékos idejekorán rádöbbenjen - a kérdőjelek itt az ügyeletes jófiú körül kavarognak, aki talán nem is annyira jó, mint azt az évek során gondoltuk róla. A beszélgetések során gyakran előkerül a szennyes: felmerül a detektív droghasználati habitusa, egy újságíró lejárató kampánya logikus módon kérdőjelezi meg Holmes tetteinek helyességét, és maga a nyomozó sem éppen úgy viselkedik bizonyos helyzetekben, ahogyan azt a karaktere alapján várhatnánk.

Nem árulunk el nagy titkot - a Testamentben azért közel sem arról van szó, hogy Sherlockot üldözzük a jó Watsonnal, de a bizonyosságot és a Holmes-ba vetett hitünket ügyesen farigcsálják a fejlesztők, hogy aztán a játék utolsó harmadában még jobban összekuszálják a szálakat.

Főgonosz nélkül persze most sem maradunk; aki ismeri a nyomozó történeteit, az hamar rájöhet arra, hogy a detektív egyik (ha nem a) legrégebbi Nemezise áll a dolgok hátterében. Aki viszont még csak most ismerkedik a sorozattal, annak nem szolgálunk további csattanókkal.

Hat rész alatt elég sokat fejlődött a Frogware-forma, ám olyan epizód egyszer sem volt még, amin ne érződött volna a büdzsé szűkös mivolta. A Testament első blikkre meghazudtolja a korábbi tapasztalatokat. Még PC-s szemmel is csinos helyszíneken, szépen berendezett díszletek között folytatódik a nyomozósdi, amely többféle kameranézetből is irányítható. A klasszikus FPS nézőpont mellett point and click módot és egy LA Noire-szerű TPS nézetet is kapunk, ahol a manipulálandó objektumokat közeledtünkre (vagy Holmes hatodik-érzékét kihasználva) ikonok jelzik. Az LA Noire párhuzam nem véletlenül hangzott el több előzetesben és külföldi cikkben - a játék tényleg próbál itt-ott hasonlítani Bondiék gigaprodukciójára. Előbb vagy utóbb azért csak kiderül, hogy a fejlesztők továbbra sem tudtak akkora malacperselyt feltörni, amely tartalmának segítségével (a kicsi és zárt helyszínek gyönyörű kidolgozásán túl) a Noire-al egy szintre emelhetnék a játékukat.

A következő oldalon folytatjuk!

Hiába például a sokféle irányítási módszer, Holmes navigálása továbbra sem nevezhető túlságosan áramvonalasnak. Ez a probléma mind a pécés, mind pedig a konzolos verzióknál előjön, és bár nem csúfít bele túlságosan az összképbe, a teljes körű profizmus hiányára azért bőven rávilágít. Az illúzió legnagyobb rombolásáért azonban továbbra is az animátorok hanyag munkája a fő felelős, és az is nyilvánvalóan érződik, hogy a filmes beállítások, cinematikus jelenetek megrendezése sem megy mesteri szinten a Frogware csapatának.

Nagy probléma a játék központi elemével, a kalandjáték szabályrendszerrel viszont egyáltalán nincs. A tett-helyszínek és a nyomozás szempontjából érdekes lokációk átvizsgálásai továbbra is remek kikapcsolódást nyújtanak, hogy aztán egy-egy kulcspillanatban az arcunkba kapjunk egy puzzle feladványt, ami pedig az agyműködésünket tornásztatja meg. Vér és verejték nélkül teljesíthetőek ezek a feladatok általában és leküzdésük esetében garantált a sikerélmény. De mint mindig, egy-két görény megoldási minta most is benn maradt a pakliban. (A következetes puzzle-nehézséggel még a legnagyobb kalandjáték-gyárosok is be szoktak fürdeni...)

Kutatás, szaglászás és agytornáztatás közben aztán újabb játékelemekkel is összefutunk. Egyik pillanatban Holmes kutyáját kell majd terelgetnünk, egy HL1-et idéző, környezeti fejtörő (environmental puzzle) labirintusában, máskor pedig időzítéses tárgyhasználattal teszünk el láb alól egy smasszert. Nem eget rengető újdonságokról van szó, de látszik, hogy a készítők igyekeztek a hatszor elsütött formát itt-ott újdonságokkal feldobni.

Sok-sok dialógus és többé-kevésbé emlékezetes karakterek jellemezték mindig is a Holmes-játékokat; szerencsére ezeknél a tényezőknél itt sem történt kompromisszum. A sorozatból jól ismert szinkronszínészek tisztességesen hozzák a karaktereket, játékukat hallva további fájdalom, hogy a korrekt 3D modellek/jóféle szinkronhangok és a figurák animációja/mimikája között jó nagy minőségi rés tátong.

A hangulat viszont továbbra is elragadja az embert. A korábbi Hasfelmetszős sztori nyomasztó légkörét ezúttal jóval több napsütéses helyszín teszi változatosabbá, de most is lesznek olyan fordulatok, amelyek nem garantálják a maradéktalan vidámságot. (Sőt...) Ha azok közé tartozol, akik az immerzív díszletek és erőteljes hangulati tényezők miatt szoktál kalandjátékokban elmélyülni, akkor a Testament garantáltan nem fog csalódást okozni.

Sőt, más részével sem okozhat nagy fájdalmakat, ha elfogadjuk, hogy Frogware-ék nem a legnagyobb stúdiók büdzséjével gazdálkodnak. A The Testament of Sherlock Holmes továbbra sem tud a blockbuster videojátékok szintjére felkapaszkodni, de a stílusában még mindig vastagon megállja a helyét. Külön boldogság, hogy PS3-on és X360-on is összefuthatunk a Baker Street leghíresebb figurájával - ezeken a platformokon minden jól sikerült kalandjátéknak örülni kell! Mi pedig nem csak ennek örülünk, hanem annak is, hogy a Testament of Sherlock Holmes-al egy izgalmas, szórakoztató folytatást (lezárást?) kapott a sorozat. Ilyen egyszerű ez, drága Watson!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Dragon Quest I&II HD-2D Remake

1986. május 27. Történelemi dátum, minden JRPG-t kedvelő játékos számára. Ezen a napon jelent meg a Dragon Quest. Az alkotó Yuji Horii, egy olyan játékot akart létrehozni, ami túlmutatott a korban inspirációt jelentő Wizardy-n és Ultimán, és lehetőséget teremt megreformálni a szerepjátékokat....

22 perce

Heti megjelenések

2 órája
2

Simon the Sorcerer Origins

A 90-es évek nagyszájú tini varázslója egy előzménytörténetben tér vissza, hogy a régi rajongók mellett újakat szerezzen magának. A Simon the Sorcerer Origins mögött álló csapat nem csak a régóta tetszhalott állapotú sorozatot támasztotta fel, de az újonnan érkezők számára is egy szórakoztató kalandot tett le az asztalra.

1 napja
2

The Outer Worlds 2

1 napja
3

Apróságok levezetésként - ez történt pénteken

Benne: Code Vein II, Lollipop Chainsaw RePOP, Metroid Prime 4: Beyond, Hi-Fi Rush, Astroneer.

2 napja
1

Elhalasztott jelentés, tartalmas bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Ubisoft, Fallout, Ride 6, Pokémon Pokopia, The Blood of Dawnwalker, Vampire Survivors, KinForge, Red Dead Redemption, Anno 117: Pax Romana.

3 napja
4

Syberia - Remastered

Az Amerzone év eleji igényes felújítása után reménykedhettünk abban, hogy a Microids a Syberia sorozat nyító darabjával is hasonló szintet próbál megütni. Lássuk, hogy sikerült.

3 napja
6

A Steam Machine árnyékában – ez történt szerdán

Benne: Horizon Steel Frontiers, Silent Hill f, The Rogue Prince of Persia, Showa American Story, Ratchet & Clank: Ranger Rumble, Broken Sword: Shadow of the Templars - Reforged, Death Stranding Isolations.

4 napja
12

Itt az új Steam Machine!

A Valve ismét a nappalinkba vágyik. A Steam Deck után a nagyobb képernyőket célozva, egyedi kontrollerrel és VR szemüveggel!

4 napja
45

PlayStation Game Catalog: novemberi érkezők

The Talos Principle II. Still Wakes the Deep. Pacific Drive. Na és visszatér a Grand Theft Auto V is a kínálatba!

4 napja

A Super Mario mozifilm folytatása Galaxisba repíti a hőseit

Vicces, hangulatos és továbbra is nagyon bájos a Super Mario univerzum mozgókép formában. A Galaxy Movie traileréből több ismerős elem is visszaköszön.

4 napja
2

Yakuza Kiwami + Yakuza Kiwami 2 (Nintendo Switch 2)

A Dragon Engine végre a Nintendo konzolján is megmutathatja, hogy mit tud.

4 napja
4

The Falconeer: Revolution Remaster

A Falconeer első megjelenése furcsa iparági anomália volt: egy solodev játékról beszélünk, amely ennek ellenére iszonyat látványosan nézett ki, tartalmas is volt, ráadásul Xbox Series platformokon 120 Hz-es képfrissítést...

4 napja
2

Új Elden Ring: Nightreign DLC, Fatal Frame II Remake megjelenés – ez történt kedden

Továbbá: BrokenLore: Ascend, BrokenLore: Unfollow, Gran Turismo 7, BlazBlue: Entropy Effect X, Tokyo Xtreme Racer, Marvel Tokon: Fighting Souls, Octopath Traveler 0, Let it Die: Inferno, Damon and Baby, Never Grave: The Witch and the Curse.

5 napja
3

ARC Raiders sikerek, PS5-eladások – ez történt hétfőn

Továbbá: The Super Mario Galaxy Movie, Junkster, Ereban: Shadow Legacy, Storm Lancers, Resident Evil: Survival Unit, Switch 2 kompatibilitás.

6 napja
14

Onirism

Te emlékszel a legutóbbi álmodra? Carol igen, aki épp egy furcsa utazáson megy keresztül: kisnyusziját Bunbunt elrabolták! Tesztlaborban az Onirism.

6 napja
2

Heti megjelenések

7 napja
10

Painkiller

Lássuk, hogy a 2025-ös Fájdalomcsillapító, és a klasszikus játékmenet drasztikus mutációja boomernek való vidék-e.

7 napja
6

Halo: Combat Evolved Remake - A Varacskosdisznó újjászületése

Kedvcsináló minden idők legkedvesebb Halo játékának friss remake-jéhez, egy Warthog-rajongó sisakrostélyán át.

8 napja
16

Nemze7i ünnep – ez történt pénteken

Benne: Mass Effect, Canyons, The Awakener: Forgotten Oath, Static Dread: The Lighthouse.

9 napja