[Teszt] Rocksmith

Rocksmith

mcmackoGéczy Attila2013.01.16. 19:43

Végy egy gitárt, csapd hozzá a kábelt, dugd be az USB-be, és - ha a konzol és tévé kombináció is adott - már szólhat is a rock!

No persze, ez így kicsit bonyolultabbnak tűnik, mint mondjuk a Guitar Hero (költségesebbnek mindenféleképp költségesebb), és valóban: a Rocksmith nem játék, legalábbis nem a konvencionális értelemben. Valahol félúton van a zenei interaktív oktatóprogram és a GH/RB sorozatokban megszokott pontgyűjtögetős árkád őrületek között, de végeredményben egyik lehetőségnél sem állapodik meg igazán.

A tesztek szokásos menetét kicsit megtörve (de egyelőre még a játékosokhoz és nem a zenészekhez szólva), már az elején kijelentjük, hogy a Rocksmith lehetne ettől sokkal-sokkal jobb, összetettebb csomag. Sok részével nyilván szubjektíven, sok részével pedig objektíven nem tudtunk megbarátkozni. Mégis elmondható: megéri a belefektetett időt és pénzt, ha az embernek van az ilyesmire affinitása. A Rocksmith inkább egy modern zenei gadget, egy szoftver+hangszer+hardver szentháromságra építő kütyü, ami mindenkinek nyújt valamit. Kinek többet, kinek kevesebbet.

Mechanikailag már a képek alapján sokaknak ismerős lehet a játék magja. Jön a note highway, amelyen azonban most nem az egymás melletti sávok képviselik a buta színes gombokat, hanem más a rendszer. Vannak egymás alatt elhelyezkedő, színekkel jelölt húrok, és vannak a bundok (a gitár nyakán lévő hanglefogó, érintő pozíciók), amelyek a standard számozással vannak jelölve, a fejtől indítva egészen a gitártestig. Tetszik érezni a korábbi játékgitározáshoz képesti különbséget? Síkba léptünk a vonal világából, és beugrottunk egy olyan kétdimenziós koordinátarendszerbe, ahol a hangokat az X tengelyek mentén (korábban színes bogyók, most bundszámok), és az Y tengely szerint (színes húrok) kell megtalálnunk, egy rács-jellegű mátrixban.

A Rocksmith szerencsére eleinte nem dob senkit a mélyvízbe. Először csak egy-egy hangot kell megtalálnunk, lefognunk. A legmélyebb húron, egyszerű, párhangos riffeket. A dal elején még csak az ütem domináló hangját érintjük, a dal végén talán már komplexebb ritmusokat, néhány átkötést is. Aztán ahogy haladunk előre, jönnek az alap-akkordok, és a speciális pengetési/lefogási technikák. Hamarosan jön az első koncert a karrierünk során, ahol a dalok (a próbákhoz képest) már a (közel) teljes gitársávot tartalmazzák. Mindezt ráadásul dinamikusan, és mindent csak sorjában, fokozatosan. Nincs game over, nincs elbukott kör, csak elejtett kombó, vagy alacsony pontszám. Ha gyenge vagy, a játék visszaveszi a színes bogyók számát. Jól nyomod? Egyre több mindent fogsz látni abból, amit a gitárosok valóban eljátszanak.

És így megyünk tovább dalról-dalra. Technikáról-technikára. Koncertről-koncertre.

Persze a fejlődésünket közben a pontokkal követhetjük nyomon. A dalok végén elért eredményünket RSP (Rocksmith Point) formájában visszük tovább. Így nyílnak meg az új lokálok, a dalok, a buli lehetőségek. A nótákkal pedig újonnan felbukkanó technikákat, hozzájuk tartozó kihívásokat, és kellő pontszám felett a dalban szereplő gitártorzító eszközök virtuális mását is a próbatermünkbe varázsolhatjuk.

Igen, a Rocksmith nem csak játékként funkcionál, hanem virtuális erősítő-rackként, és pedálgyűjteményként is tisztességes szaktudást halmoz fel. Nem stúdióeszköz, annál jóval kevesebb, de annak, aki most fog először gitárt a kezébe, mágikus lesz a torzított élmény. Aki viszont már fogott valaha is elektromos gitárt a kezében, az néhány pofonnal is szembe kell, hogy nézzen.

Az első és legnagyobb pofáraesés a lag problémájából fakad. Tudod miről beszélek? Már mosolyogsz. Nem érted, hogy mit jelent ez valóságban? Elmondjuk.

A gitár hangszedőiből a jelet általában egyből a szignált átalakító pedálokba, modulokba, erősítőkbe majd végül a hangfalakba küldjük az élő zene során. A pendítés után (ha tisztán analóg jellegű motyón dolgozunk) az ember azonnal hallja, érzi a hangot. Digitális processzálás? DSP? Ma már így sem jelent gondot a hang időbeli továbbítása a célhardvereknek köszönhetően. A Rocksmith esetében viszont ott a konzol, ott a tévé, ami jó esetben 50 ms késleltetést jelent minimum. Gamingnél elmegy? Zenében ez már óriási nagy ürességérzetet kelt pengetett húr és megszólaló, feldolgozott hang között.

Talán a játék során ez annyira nem is tűnik fel. Tudatosan kicsi a hangsúly a pontos ritmuson (ami pl. a GH játékok esetében sokszor halálos tudott lenni), és zenélés közben annyira fel sem tűnik a késés. Egyedül pengetve, a különböző megnyitott rig-finomságokat próbálgatva viszont kiderül: a Rocksmith alkalmatlanná válik “gitárprocesszoros” gyakorlásra.

A szórakozás ettől persze még nem veszik kárba - sőt, ha valakinek nem elég a felsorakoztatott nótasor és karriermód, még a “guitarcade”-ban is tehet látogatást, ahol retro-jellegű, gitárra hangolt árkád játékokat lehet a pontszámokért és kombókért nyúzni. Addicionális apróságok, multi-mód, kihívások és oktató-szakaszok garantálják, hogy a Rocksmith ne csak innovatívnak, de tartalmasnak is hasson. A letölthető zeneszámokkal és a plusz tartalmakkal (pl. a basszusgitár-DLC) viszont nem jártunk szerencsésen. A PS-Store-on semmi közzétett tartalommal nem találkoztunk, a játék ígéretei ellenére sem. Feltehetően a tengerentúlon, vagy más régiókban (esetleg PC-n és Xboxon) megnyílnak ezek a plusz finomságok - nekünk nélkülözni kellett őket.

(Pedig a cikkíró négyhúros Yamaha basszusgitárja már remegő testtel várta, hogy megmérettessen...)

Ergonómiailag sem felhőtlen a látni és hallanivaló. A Rocksmith tesztelt PS3 verziója sokat tölt miközben gitárral a kezünkben állunk, néha még fagy is. A menüstruktúrában kolbászolni kész útvesztő, és ha egy dalt újra akarunk játszani egy másképpen szervezett gitársávval... nos, meg kell kerülni Tolnát-Baranyát, hogy újrázhassunk. Oktatási metodika? Az is felemás és talán nem is elég részletes. Ha nem ismertük volna az alapokat, bizonyára sok helyen elakadtunk volna, ahogy egyre mélyebben haladunk előre a karrierben. Mint azt korábban leírtuk, a Rocksmith nem tudja eldönteni, hogy a kiket is szólítson meg. Ha tudod magadról, hogy fafülű voltál, és soha semmilyen hangszer nem szólalt meg normálisan a kezdedben, akkor a Rocksmithel sem fogsz sok sikert elérni. De ha kitartó vagy, talán sikerülhet - ehhez viszont türelem kell, és az, hogy AKARD átlátni azt a kétdimenziós mátrixot, ami kvázi interaktív, színes-szagos tabulatúraként vágja az arcodba az akkordokat. Néha lájtosan, néha értelmezhetetlenül. Szerencsére a hanglefogás és érzékelés még több megpengetett húrnál is precíz marad, rontani csak akkor rontasz, ha a nagy igyekezetben rámarkolsz a nyakra, és félrehajlítod a húrt.

A játék dalválasztékáról pedig annyit, hogy ha nem komálod a rádióbarát rockot, az indie-t, vagy a klasszikusabb blues-rockot, akkor ne várj sokat a Rocksmithtől. A játék inkább az alapoktól indul, és az egyszerűbb, barátságosabb témákat felsorakoztató bulis indie/britgitárpop zenéket, klasszikus hetvenes évekből átszűrődő félkemény dallamokat, és a grunge/stoner stílus sztárjait írja fel a szetlistára. A virgához, tempós tekerésekhez, sziklára kiállós szólózáshoz több kakaóra van szükség - ezt néhány óra Rocksmith-el eltöltött idő után te is be fogod látni.

Hibátlannak közel sem mondható, még csak forradalminak sem. Itthon azonban ez az első elérhető közelségű, játékosoknak szánt hangszeres gitár-gadget. A Rocksmith az elhivatott kezdőknek garantálja a húha-faktort, a profikat pedig mosolyogva hagyja a kissé mackós lomhaságot ráragasztó laggolásával. Mindezek ellenére szeretjük és tiszteljük a játékot, és csak bátorítani tudjuk a fejlesztőket. Az irány és az első lépés ugyanis a hibák ellenére is több, mint respektálandó. Ha kicsit is úgy érzed, hogy neked kell ez a játék - ne habozz. Ebből az élményből jelenleg máshonnan nem kaphatsz egy morzsányit sem.

Utózönge:

*Hogy nem látsz pontszámot az értékelőben, ne csodálkozz. A Rocksmith a Gamer365 (és úgy általában a videojátékok) pontozási rendszerével szerintünk nem összeegyeztethető termék.

A cikk írója amatőr zenész, minimális előképzettséggel. A tesztelés során nem a játék mellé szállított Epiphone Les Paul Junior gitárt, hanem egy Ibanez RG 350-t, egy ütött-kopott kínai SG kópiát, és egy masszív PRS 245 SE-t használtunk. Mindhárom hangszerrel kiválóan működött a hangmagasság és a pengetés érzékelése!*

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Donkey Kong Direct, Climate Station megjelenés – ez történt szerdán

Továbbá: Patapon 1+2 Replay, Tsarevna, The House of the Dead 2: Remake, Motel Nightmares.

23 órája
1

Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army

“Ahova sütnek a napsugarak, ott az árnyék is megveti a lábát.” Biztos vagy benne, hogy logikusan megmagyarázható az ami előtted történik? Az ATLUS klasszikus történetében nem teljesen. Ha valamilyen bűneset van, akkor a túlvilágra is át kell pillantsunk.

1 napja
2

Xbox X AMD együttműködés, Marathon csúszás – ez történt kedden

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Dragon Ball: Sparking! Zero, Final Fantasy VII, Simon the Sorcerer Origins, Golden Tee Arcade Classics.

1 napja
44

Game Pass: mozgolódás június második felében

A SIFU fejlesztőitől érkező Rematch debütál hamarosan a szolgáltatásban. Azon kívül azonban leginkább a PC Game Pass felhasználók örülhetnek.

2 napja

Mandragora: Whispers of the Witch Tree

Mindig hatalmas öröm amikor kishazánk játékfejlesztése valami igazán érdekeset tesz le az asztalra, pláne akkor ha egy olyan stílusban próbálkoznak, amiben eddig, itthon még senki más. Lássuk, mit is tud a Mandragora, ami évek óta formálódik pár lelkes fejlesztő műhelyében.

2 napja
8

Prince of Persia életjelek, Borderlands 4 előrendelés – ez történt hétfőn

Továbbá: Crash Team Racing Nitro-Fueled, Nintendo Direct.

2 napja
72

Heti megjelenések

3 napja
5

Puyo Puyo Tetris 2S

A Puyo Puyo Tetris crossover koncepció nem ma fogant, de a SEGA úgy döntött, hogy a Nintendo Switch 2 launch-ot megtolja a PPxT második részének speciális kiadásával. Lássuk, hogy mire jutottak!

5 napja
4

Csöndes zárás - ez történt pénteken

Benne: Silent Hill f, Cronos: The New Dawn, Borderlands 4, Streum On Studio, Devil May Cry 5.

5 napja

Czicza Ádám: A Bíbor Úrnő árulása

Egy újabb magyar szerző kötetével folytatjuk a lapozgatós játékkönyveket bemutató sorozatunkat. A főhős Te vagy - lapozz hát!

6 napja
2

Régi klasszikusok visszatérése - ez történt csütörtökön

Benne: Silent Hill, Still Wakes the Deep, Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, Edens Zero, Postal 2 Redux, Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army.

6 napja
5

The Alters

A világűr magányában számos sci-fi hős találkozott már önmagával, a The Alters azonban páratlan módon illusztrálja, hogy egy “csipetnyi” bázis menedzsment mennyi finomsággal és megtermékenyítő gondolattal tudja felturbózni az alteregós és egzisztenciális filozofálást.

7 napja
6

Mario Kart World

A Switch 2-vel egy időben slisszant át a startvonalon a Nintendo Mindent Járó Malmocskája, mi pedig felkaptuk az akapulkó ingeket és a magnót a különleges zenéhez és elhúztuk a belünket Denevérországba.

7 napja
44

PlayStation Game Catalog: júniusi érkezők

Premier címként érkezik az FBC: Firebreak, majd úgy tűnik picit nyugodtabb időszak következik a Days of Play lezártával.

7 napja
1

Jól fogy a Switch 2, leépít a Bend - ez történt szerdán

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Street Fighter 6.

7 napja
11

Nintendo Switch 2 Welcome Tour

A Nintendo érdekes és úttörő formáját választotta a Switch 2 képességeinek bemutatására. A Nintendo Switch 2 Welcome Tour több mint kézikönyv, kicsit kevesebb mint teljes értékű videojáték.

8 napja
12

Sonic X Shadow Generations: a Nintendo Switch 2 változat

A Sonic X Shadow Generations már szép köröket futott a jelenlegi és az előző generációs konzolokon is. Most megnéztük, hogy a Switch 2 nyitókínálatának darabja milyen érzelmeket kelt, és hogyan muzsikál az új masinán.

8 napja
8

Galéria: így pózolt nekünk a Nintendo Switch 2

Lekaptuk a gépet valamint a legfontosabb kiegészítőit. Vagy ő kapott le minket a lábunkról?

9 napja
4

Generációs ugrás? Ennyit tesz a Zeldákhoz a Nintendo Switch 2

Zeldával indítani egy új Nintendo gépet sosem bizonyult szerencsétlen dolognak. Kettővel meg aztán pláne nem. Itt van hát az elmúlt évek két legnagyszerűbb sandbox játéka, szebb, jobb, extrásabb változatban.

9 napja
12

Mit tudunk a ROG Xbox Ally-ról?

9 napja
31