[Teszt] CrossfireX

CrossfireX

liquidSomosi László2022.03.01. 17:45

Találós kérdés: melyik az az FPS, ami 15 év alatt egymilliárd játékost gyűjtött össze nyolcvan országból, és több, mint tizenkét milliárd dollár bevételt söpört be? A helyes megfejtés a Crossfire, ami 2007-ben indult hódító útjára Koreából, hogy aztán szépen letarolja előbb Ázsiát, aztán Dél-Amerikát, végül pedig a Közel-Kelet egy részét is. A játék népszerűségének oka mai (és nyugati) szemmel nehezen magyarázható, szimpla Counter-Strike klónról van szó ugyanis, ami később további (eredetinek nem mondható) játékmódokkal bővült – közvélekedés szerint a Crossfire jókor volt jó helyen, ingyenes, és rendkívül alacsony gépigényű CS-alternatívaként, így gyakorlatilag bárki tudott vele játszani, aki kicsit is akart.

A konzolra (pontosabban: Xbox konzolokra) szánt verzió régóta készül, és (valószínűleg) nem lövünk le nagy poént, ha eláruljuk: minimális az esélye a korábbi nagy diadalmenet megismétlődésének, sőt, a CrossfireX komoly esélyese lapunk év végi Különdíjai egyikének, jelesül a „Holtan Érkezett Érdemrend”-nek.

Kezdjük a multival! A játék ezen része továbbra is ingyenes (ennek hátulütőiről később), és már az elindítása után öt másodperccel kimutatja a foga problematikus fehérjét. A felhasználói felület borzalmas, a láthatóan egérre tervezett interfész, és az olvashatatlanul apró betük nekifutásból elveszik az ember kedvét attól, hogy tovább lépjen.

Ha továbblép, akkor sem várja sok jó: a CFX multija tartalmi szempontból igencsak fapados, összesen hat játékmód, és összesen (!) öt pálya várja a játékosokat – minden játékmódhoz egy pálya, azzal a csavarral, hogy a bombalerakós / hatástalanítós Search and Destroy mód kétféle verziójához ugyanaz a pálya tartozik. Maguk a játékmódok sem túl izgalmasak, a korábban említett S&D nyílt CS koppintás (a pálya is az, egyébként), a Team Deathmatch agyatlan mészárlás egy nagyon kis pályán (ez egyébként egy hosszú nap után úgy 15 percig még némi örömöt is tud okozni a maga butácska módján), a Nano pedig nagyjából értelmezhetetlen „fertőzd meg a másikat” módozat, ahol a szörny oldal gigászi előnyökkel bír (gyorsak, egy csapással átváltoztatnak), és az esetek 95 százalékában a totális győzelmükkel zárul a meccs.

A Call of Duty-t majmoló Point Capture (azt kell benne csinálni, amit a neve mond) nem lenne rossz, ha nem egy pálya járna hozzá, és a két csapat nem stabil, egy szobába helyezett spawn-lokációkkal bírna – a meccsek többsége így durva spawn-kempelésbe megy át, a beszorított csapatnak minimális esélye van kitörni a folyamatos tűz alatt tartott területről. Azaz: alapvető, amatőr pálya + játéktervezési hiba vágja tönkre az egészet. A legérdekesebb játékmód egyértelműen a Spectre , ahol az egyik csapat normál katona, lőfegyverekkel a másik pedig (majdnem) láthatatlan Szellem, késekkel, és bombalerakós / hatástalanítós objektívával. Máshol is láttunk ugyan már ilyet, de a CRX sovány kínálatából még mindig ez a legeredetibb / érdekesebb játékmód.

Az összes játékmódra rányomja a bélyegét a béna célzás. Itt is egy egérre kitalált irányítást próbáltak áthozni, alapvetően sikertelenül. Hiába a többféle érzékenység és auto-aim beállítás, a célzás soha nem tűnik pontosnak, a célkereszt sokszor ugrál, valószínűleg rosszul belőtt célzás-gyorsulás áll a háttérben. Ami kifejezetten ciki, 2022-ben egy konzolos FPS-nek csuklóból kéne hoznia a normális, kontrollerre szabott irányítást.

A hab a tortán: a CrossfireX még csak titkolni sem próbálja, hogy durva pay-to-win alapokon nyugszik, vagyis: nyúlj a pénztárcádba, hogy súlyos előnyökhöz juss a többiekkel szemben. Ez leginkább a fegyverek frontján érhető tetten, élő példa: az Ultimate Edition kezdőcsomagot választod, a két (amúgy fizetős) SP kampány mellé kapsz egy grátisz kezdőfegyvert, ami egy ki-be-ba...nánpürésített Gatling Gun, egy gépágyú, amivel boldogan lőheted halomba az akkor még csak a hat megnyitható alapfegyver (felével) rendelkező ellenfeleidet. A fizetés nélküli fejlődés kínkeserves – oké, tudom, ez egy ingyenes játék, de akkor is, a hasonló nyugati játékok sokkal (sokkal!) elegánsabban oldják meg a monetizációt.

Ott van aztán a két single player kampány – őszintén szólva az egyetlen ok, amiért tesztet közlünk a CrossfireX-ről. A két, egyenként nagyjából két és fél órás játékidőt kínáló kampányt ugyanis a finn Remedy fejlesztette, egy olyan stúdió, akit sokan szeretnek a korábbi játékaik okán, és mi sem vagyunk kivételek.

Míg a multiplayer komponens esetében gyakorlatilag nem voltak elvárásaink, a Remedy-féle SP kampányok esetében határozottan létezett ilyesmi – komoly csalódásunkra nem kaptunk többet, mint amennyit bármelyik, a játékiparban évtizedes múlttal bíró stúdió ne lett volna képes szállítani. Mindkét kampány generikus Call of Duty utánérzet, minimális saját ötlettel, és hasonlóan mínuszos, a Remedy-t mindig is jellemző furcsasággal.

A koreai SmileGate (a Crossfire megalkotói) elnöke állítólag azért választotta a finneket, mert imádta a Max Payne-t, és valami hasonlót akart, csak FPS formában. Technikailag megkapta, amit akart: az időlassítás, mint opcionális lehetőség rendelkezésre áll itt is, méghozzá meglehetősen gyorsan újratöltődő formában. Kár, hogy inkább kényelmi, mint gyakorlatias funkciója van, az egész játék végigtolható gond nélkül az alkalmazása nélkül is, a haszna kimerül abban, hogy a lassítás alatt gyógyulsz is. Kihívást éppen ezért ne igazán keress: a fenti lehetőségek párosítva a nem túl okos MI-vel még a magas nehézségi fokozaton sem fognak megizzasztani.

A kampányok sztorimesélése felvonultat mindent, amit egy modern katonás lövöldétől az elmúlt tizenöt évben megkaphattál: felejthető karakterek tesznek felejthető dolgokat, felejthető környezetben. Ha nagyon mérlegre kéne állítani a két kampányt, a második valamivel jobb, mert a játék-környezet tekintetében változatosabb, mint az egy helyszínre felfűzött, ráadásul a kampány második felére meglehetősen unalmas és lineáris bánya/barlang pályákra korlátozott Operation Catalyst. Ezzel szemben az Operation Spectre eleje és vége jó, gyengécske középpel, és egy (valószínűleg soha fel nem oldásra kerülő) WTF?! cliffhanger befejezéssel.

A single player műsor sztárja a Remedy saját Northlight motorja, ami Xbox Series X-en csillog leginkább. Ray-tracing tükröződések, bele egyenesen a szemedbe, különösen a Spectre kampány első missziójában, ahol egy vonaton, aztán egy futurisztikus nagyváros utcáin annyit kapsz belőlük, mint a mátészalkai hetivásár büfésorán csalamádét a sajtburgeredbe. A csinos tükröződések ára a 30-as fps korlát, ha le tudsz mondani róluk, a performance mód javarészt stabil 60 képkocka per másodperces akciót kínál.

A végére hagytam a CrossfireX legnagyobb vonzerejét: ez a kurrens Xbox generáció (eddig) legkönnyebben kiezrezhető játéka. Aki Gamerscore-ra hajt, bátran ugorjon neki, összesen 12 van belőlük, mire meglesz a 100 MP meccs (ez a legnagyobb mennyiségi követelmény), meglesz minden más is, elég az ingyenes verzió, az SP kampányok nem adnak pontokat.

A CrossfireX-et nehéz bárkinek ajánlani, a multija jelenleg idejét múlt, tartalomszegény, komoly irányítási problémákkal küszködő, pay-to-win katyvasz, a két SP kampány árából – Remedy ide vagy oda – pedig nyugodtan vásárolj meg egy akciós példányt a korábban megkívánt játékaid közül.

Pontosan
4
Platform: Xbox One S/X, Xbox Series S/X (tesztelt)
Kiadó: SmileGate | Fejlesztő: SmileGate (multi), Remedy (single)
Megjelenés: 2022. február 10. | Ár: 10400 FT (Ultimate Edition)

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

EA Sports FC 26 - a Nintendo Switch 2 változat

Több kutatás is foglalkozott azzal, hogy melyik játék váltja ki a legtöbb káromkodást a játékosokból. Ebben a listában a Mario Kart és a Fif… akarom mondani az FC széria áll az első két helyen. A Switch 2 megjelenésével az új FC-játék lehetővé teszi, hogy a felgyülemlett frusztrációt a játékosok mindenféle módon kiélhessék ezen a platformon is.

18 órája

F2P Battlefield a láthatáron, mozgásban a Loulan – ez történt hétfőn

Továbbá: Descent of Lunaris, Retrace the Light, Two Point Museum, Incantation, Brotato,Vampire: The Masquerade – Bloodhunt.

23 órája
3

Heti megjelenések

1 napja
1

Fekete csütörtök: így omlott össze a Counter-Strike 2 gazdasága

Az update, ami sokaknál mindent vitt.

2 napja
16

Bye Sweet Carole

Nem tagadom, engem is a fantasztikusan kinéző horror Disney rajzfilm látvány ragadott meg, az Alice csodaországban meseregény és a Clock Tower játéksorozat hatását is magán viselő Bye Sweet Carole játszhatósága azonban hagy némi kívánnivalót maga után.

3 napja
5

Egyedi formában tér vissza a Halo: Combat Evolved - ez történt pénteken

Továbbá: Hyrule Warriors: Age of Imprisonment, Pokémon Legends: Z-A.

4 napja
8

Just Dance 2026

Újabb év, újabb Just Dance. A sorozat éves megjelenése mára olyan biztos ponttá vált, hogy akár a naptárba is beírhatnánk, mint eseményt. Tesztlaborban a 2026-os csomag.

4 napja
1

Új bejelentések és átiratok - ez történt csütörtökön

Benne: Nightholme, Kirby Air Riders, Project TAL, Defect, Cthulhu: The Cosmic Abyss, Mouse: P.I. For Hire, Skinwalker, Warhammer 40,000: Rogue Trader, Assassin's Creed Shadows, System Shock, Elden Ring, Fallout 4.

5 napja
3

Once Upon a Katamari - Ryo Ishida válaszol

A Katamari sorozat egy ízig-vérig új sztorival gurul be a szívünkbe. Az időutazást alapul vévő Once Upon a Katamari megjelenésének apropóján beszélgettünk Ryo Ishidával, aki ifjú titánként, a játék producereként azért is felelt, hogy friss vért pumpáljon a Herceg pucájába.

5 napja
5

Leköszön a Remedy igazgató - ez történt szerdán

Továbbá: Goat Simulator 3, Mouse: P.I. For Hire, Marvel Cosmic Invasion, Cruise Control, Sonic Rumble.

6 napja
1

Angry Video Game Nerd 8-bit

Körülbelül tizenöt éve lehetett, hogy egy Gamer365 szülinapi vacsi végén Liquidéknél hajnalba nyúlóan néztük az Angry Video Game Nerd DVD-ket. Egy más világ volt, a Nerd viszont még mindig itt van, és a videói mai napig eseményszámba mennek. A játékai sem voltak rosszak Rolfe-mesternek, 2025-ben pedig egy újabb megjelenésnek örülhetnek a rajongók.

6 napja
5

Once Upon a Katamari

A Katamari-sorozat annak idején PS2-n indult hódító útjára, és bár messziről egy tipikus japán zagyvuléknak látszik, közelebbről nézve kikönyököl belőle a humor, a filozófia és a kulturális sziporka. Az új epizód történelmi körutazásra visz minket, lássuk is mire jutottak a Once Upon a Katamari fejlesztői!

6 napja
2

Csúszik a The Sinking City 2, befutott a Ninja Gaiden 4 – ez történt kedden

Továbbá: Thrasher, Gecko Gods, The Lord of the Rings: Return to Moria, Kirby Air Riders.

7 napja
1

Hotel Barcelona

Hidetaka (Swery65) Suehiro és Goichi Suda(51) végre valahára összefogtak egy közös projekt erejéig. A szokásos minőség? Kiszagoljuk!

7 napja
4

Még nem adja fel a Microsoft – ez történt hétfőn

Benne: új Xbox hardver, Second Sun, Donkey Kong Bananza, Bleach: Rebirth of Souls.

8 napja
12

Ninja Gaiden 4

8 napja
9

Steam Next Fest 2025 ősz - Gyermeki félelmek, harcias művészek, komor roninok és a fájdalomcsillapító

Az őszi Steam Next Fest felhozatala idén kétségkívül roppant erősre sikeredett, az esemény során kipróbálható játékok között ugyanis számtalan remek indie cím mellett jó pár AA kategóriás gyöngyszem is képviselteti magát. Ezen demók között szemezgettünk ismét, kigyűjtve, hogy mi az, amire mindenképp javallott egy (vagy több) pillantást vetni a fesztivál vége előtt.

8 napja
2

Heti megjelenések

9 napja
8

Final Fantasy Tactics: The Ivalice Chronicles

Melyik minden idők legjobb Final Fantasy játéka? A kérdést akár provokációnak is vehetnénk, pláne, ha a Final Fantasy Tactics-et is behozzuk a képbe. Tényleg, melyik a legjobb?

9 napja
15

Battlefield 6

2025.10.18.
17