[Teszt] CrossfireX

CrossfireX

liquidSomosi László2022.03.01. 17:45

Találós kérdés: melyik az az FPS, ami 15 év alatt egymilliárd játékost gyűjtött össze nyolcvan országból, és több, mint tizenkét milliárd dollár bevételt söpört be? A helyes megfejtés a Crossfire, ami 2007-ben indult hódító útjára Koreából, hogy aztán szépen letarolja előbb Ázsiát, aztán Dél-Amerikát, végül pedig a Közel-Kelet egy részét is. A játék népszerűségének oka mai (és nyugati) szemmel nehezen magyarázható, szimpla Counter-Strike klónról van szó ugyanis, ami később további (eredetinek nem mondható) játékmódokkal bővült – közvélekedés szerint a Crossfire jókor volt jó helyen, ingyenes, és rendkívül alacsony gépigényű CS-alternatívaként, így gyakorlatilag bárki tudott vele játszani, aki kicsit is akart.

A konzolra (pontosabban: Xbox konzolokra) szánt verzió régóta készül, és (valószínűleg) nem lövünk le nagy poént, ha eláruljuk: minimális az esélye a korábbi nagy diadalmenet megismétlődésének, sőt, a CrossfireX komoly esélyese lapunk év végi Különdíjai egyikének, jelesül a „Holtan Érkezett Érdemrend”-nek.

Kezdjük a multival! A játék ezen része továbbra is ingyenes (ennek hátulütőiről később), és már az elindítása után öt másodperccel kimutatja a foga problematikus fehérjét. A felhasználói felület borzalmas, a láthatóan egérre tervezett interfész, és az olvashatatlanul apró betük nekifutásból elveszik az ember kedvét attól, hogy tovább lépjen.

Ha továbblép, akkor sem várja sok jó: a CFX multija tartalmi szempontból igencsak fapados, összesen hat játékmód, és összesen (!) öt pálya várja a játékosokat – minden játékmódhoz egy pálya, azzal a csavarral, hogy a bombalerakós / hatástalanítós Search and Destroy mód kétféle verziójához ugyanaz a pálya tartozik. Maguk a játékmódok sem túl izgalmasak, a korábban említett S&D nyílt CS koppintás (a pálya is az, egyébként), a Team Deathmatch agyatlan mészárlás egy nagyon kis pályán (ez egyébként egy hosszú nap után úgy 15 percig még némi örömöt is tud okozni a maga butácska módján), a Nano pedig nagyjából értelmezhetetlen „fertőzd meg a másikat” módozat, ahol a szörny oldal gigászi előnyökkel bír (gyorsak, egy csapással átváltoztatnak), és az esetek 95 százalékában a totális győzelmükkel zárul a meccs.

A Call of Duty-t majmoló Point Capture (azt kell benne csinálni, amit a neve mond) nem lenne rossz, ha nem egy pálya járna hozzá, és a két csapat nem stabil, egy szobába helyezett spawn-lokációkkal bírna – a meccsek többsége így durva spawn-kempelésbe megy át, a beszorított csapatnak minimális esélye van kitörni a folyamatos tűz alatt tartott területről. Azaz: alapvető, amatőr pálya + játéktervezési hiba vágja tönkre az egészet. A legérdekesebb játékmód egyértelműen a Spectre , ahol az egyik csapat normál katona, lőfegyverekkel a másik pedig (majdnem) láthatatlan Szellem, késekkel, és bombalerakós / hatástalanítós objektívával. Máshol is láttunk ugyan már ilyet, de a CRX sovány kínálatából még mindig ez a legeredetibb / érdekesebb játékmód.

Az összes játékmódra rányomja a bélyegét a béna célzás. Itt is egy egérre kitalált irányítást próbáltak áthozni, alapvetően sikertelenül. Hiába a többféle érzékenység és auto-aim beállítás, a célzás soha nem tűnik pontosnak, a célkereszt sokszor ugrál, valószínűleg rosszul belőtt célzás-gyorsulás áll a háttérben. Ami kifejezetten ciki, 2022-ben egy konzolos FPS-nek csuklóból kéne hoznia a normális, kontrollerre szabott irányítást.

A hab a tortán: a CrossfireX még csak titkolni sem próbálja, hogy durva pay-to-win alapokon nyugszik, vagyis: nyúlj a pénztárcádba, hogy súlyos előnyökhöz juss a többiekkel szemben. Ez leginkább a fegyverek frontján érhető tetten, élő példa: az Ultimate Edition kezdőcsomagot választod, a két (amúgy fizetős) SP kampány mellé kapsz egy grátisz kezdőfegyvert, ami egy ki-be-ba...nánpürésített Gatling Gun, egy gépágyú, amivel boldogan lőheted halomba az akkor még csak a hat megnyitható alapfegyver (felével) rendelkező ellenfeleidet. A fizetés nélküli fejlődés kínkeserves – oké, tudom, ez egy ingyenes játék, de akkor is, a hasonló nyugati játékok sokkal (sokkal!) elegánsabban oldják meg a monetizációt.

Ott van aztán a két single player kampány – őszintén szólva az egyetlen ok, amiért tesztet közlünk a CrossfireX-ről. A két, egyenként nagyjából két és fél órás játékidőt kínáló kampányt ugyanis a finn Remedy fejlesztette, egy olyan stúdió, akit sokan szeretnek a korábbi játékaik okán, és mi sem vagyunk kivételek.

Míg a multiplayer komponens esetében gyakorlatilag nem voltak elvárásaink, a Remedy-féle SP kampányok esetében határozottan létezett ilyesmi – komoly csalódásunkra nem kaptunk többet, mint amennyit bármelyik, a játékiparban évtizedes múlttal bíró stúdió ne lett volna képes szállítani. Mindkét kampány generikus Call of Duty utánérzet, minimális saját ötlettel, és hasonlóan mínuszos, a Remedy-t mindig is jellemző furcsasággal.

A koreai SmileGate (a Crossfire megalkotói) elnöke állítólag azért választotta a finneket, mert imádta a Max Payne-t, és valami hasonlót akart, csak FPS formában. Technikailag megkapta, amit akart: az időlassítás, mint opcionális lehetőség rendelkezésre áll itt is, méghozzá meglehetősen gyorsan újratöltődő formában. Kár, hogy inkább kényelmi, mint gyakorlatias funkciója van, az egész játék végigtolható gond nélkül az alkalmazása nélkül is, a haszna kimerül abban, hogy a lassítás alatt gyógyulsz is. Kihívást éppen ezért ne igazán keress: a fenti lehetőségek párosítva a nem túl okos MI-vel még a magas nehézségi fokozaton sem fognak megizzasztani.

A kampányok sztorimesélése felvonultat mindent, amit egy modern katonás lövöldétől az elmúlt tizenöt évben megkaphattál: felejthető karakterek tesznek felejthető dolgokat, felejthető környezetben. Ha nagyon mérlegre kéne állítani a két kampányt, a második valamivel jobb, mert a játék-környezet tekintetében változatosabb, mint az egy helyszínre felfűzött, ráadásul a kampány második felére meglehetősen unalmas és lineáris bánya/barlang pályákra korlátozott Operation Catalyst. Ezzel szemben az Operation Spectre eleje és vége jó, gyengécske középpel, és egy (valószínűleg soha fel nem oldásra kerülő) WTF?! cliffhanger befejezéssel.

A single player műsor sztárja a Remedy saját Northlight motorja, ami Xbox Series X-en csillog leginkább. Ray-tracing tükröződések, bele egyenesen a szemedbe, különösen a Spectre kampány első missziójában, ahol egy vonaton, aztán egy futurisztikus nagyváros utcáin annyit kapsz belőlük, mint a mátészalkai hetivásár büfésorán csalamádét a sajtburgeredbe. A csinos tükröződések ára a 30-as fps korlát, ha le tudsz mondani róluk, a performance mód javarészt stabil 60 képkocka per másodperces akciót kínál.

A végére hagytam a CrossfireX legnagyobb vonzerejét: ez a kurrens Xbox generáció (eddig) legkönnyebben kiezrezhető játéka. Aki Gamerscore-ra hajt, bátran ugorjon neki, összesen 12 van belőlük, mire meglesz a 100 MP meccs (ez a legnagyobb mennyiségi követelmény), meglesz minden más is, elég az ingyenes verzió, az SP kampányok nem adnak pontokat.

A CrossfireX-et nehéz bárkinek ajánlani, a multija jelenleg idejét múlt, tartalomszegény, komoly irányítási problémákkal küszködő, pay-to-win katyvasz, a két SP kampány árából – Remedy ide vagy oda – pedig nyugodtan vásárolj meg egy akciós példányt a korábban megkívánt játékaid közül.

Pontosan
4
Platform: Xbox One S/X, Xbox Series S/X (tesztelt)
Kiadó: SmileGate | Fejlesztő: SmileGate (multi), Remedy (single)
Megjelenés: 2022. február 10. | Ár: 10400 FT (Ultimate Edition)

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

ARC Raiders sikerek, PS5-eladások – ez történt hétfőn

Továbbá: The Super Mario Galaxy Movie, Junkster, Ereban: Shadow Legacy, Storm Lancers, Resident Evil: Survival Unit, Switch 2 kompatibilitás.

22 órája
10

Onirism

Te emlékszel a legutóbbi álmodra? Carol igen, aki épp egy furcsa utazáson megy keresztül: kisnyusziját Bunbunt elrabolták! Tesztlaborban az Onirism.

1 napja

Heti megjelenések

1 napja
10

Painkiller

Lássuk, hogy a 2025-ös Fájdalomcsillapító, és a klasszikus játékmenet drasztikus mutációja boomernek való vidék-e.

2 napja
6

Halo: Combat Evolved Remake - A Varacskosdisznó újjászületése

Kedvcsináló minden idők legkedvesebb Halo játékának friss remake-jéhez, egy Warthog-rajongó sisakrostélyán át.

3 napja
15

Nemze7i ünnep – ez történt pénteken

Benne: Mass Effect, Canyons, The Awakener: Forgotten Oath, Static Dread: The Lighthouse.

3 napja

It Takes a War - Elégia 1.6

Elgondolkodtál már azon, hogy milyen régóta nem jártál az egykori kedvenc multiplayer pályádon? Hogy mikor beszéltél utoljára olyan online barátokkal, akikkel annak idején évekig hajkurásztátok egymást valamelyik virtuális terepen? Ott voltál te is a hőskorban, amikor egy-egy nullapontikszes update után, a kedvenc online lövöldédben, eltűntek a falak, esetleg a modellek bugzottak?

4 napja
1

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

4 napja
8

2026 végére csúszik a Grand Theft Auto VI

A Rockstar Games rövid közleményben jelezte, hogy még néhány hónapot várnunk kell mielőtt Leonida állam területére léphetünk.

5 napja
38

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

5 napja
6

Tervek a jövőre - ez történt szerdán

Benne: Insomniac, Unbeatable, PlayStation Portal, One Piece: Pirate Warriors 4, Nintendo, Planet Zoo.

5 napja
4

Konc (Bone): Sárkányok mégis léteznek

Kiteljesedett a Vad Virágok Könyvműhelynél kimondottan igényes kivitelben megjelent Omnibus-sorozat, mely nem kínál nagy újdonságokat, de amit nyújt, azt nagyon szerethető és emlékezetes formában teszi.

6 napja
3

Switch 2 menetelés - ez történt kedden

Továbbá: Darwin’s Paradox!, Leaf Blower Co., Warhammer Survivors, Metroid Prime 4: Beyond, VRacer Hoverbike, Audio Trip, Roboquest VR, Shadowgate VR: The Mines of Mythrok, Rager.

6 napja
9

Game Pass: november első hetei

Távozik a S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chernobyl. De rengeteg érdekes indie fejlesztés érkezik helyette a Black Ops 7 előtt!

7 napja
1

Iparági apróságok - ez történt hétfőn

Benne: Electronic Arts, Odds Chronicles, Fantastic Pixel Castle, Fatal Fury: City of the Wolves.

7 napja
5

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

8 napja

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

8 napja
2

Heti megjelenések

8 napja

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

9 napja
3

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

2025.11.01.
1