[Teszt] Cris Tales

Cris Tales

StingerCsere Krisztián Gábor2021.08.14. 23:00

“... és miután visszatérünk 1985-be, elpusztítjuk ezt az ördögi masinát… túlságosan fájdalmassá vált az időutazás…” Crisbell, a Cris Tales főszereplője biztosan megfontoltabb lett volna a Doki és Marty hercehurcájának harmadik résztvevőjeként, de hát ilyen az élet. Más sík, más dimenzió: Kolumbia ifjai ettől függetlenül belevágtak egy indie időutazós kalandba, mégpedig két lelkes kis csapat, a Dreams Uncorporated és a Syck közös projektjének köszönhetően, amely egy gyönyörű jRPG szerelemként látta meg a napvilágot.

A Cris Tales még 2019-ben lépett a porondra és a kóderek valószínűleg ellavíroztak még egy kicsit az időben, ugyanis az időmanipulálós gyöngyszem több alkalommal is csusszant egy nagyot - jogos lehetett a kétely, hogy a játékkal valami nincs rendben, pedig egész egyszerűen arról volt szó, hogy a pandémia alaposan megkeverte a kártyákat náluk is. A Modus azonban okkal tartott ki mellettük , ugyanis a Cris Tales egy jRPG-szerű játékmenetbe oltott klasszikus időutazás klisét használt fel arra, hogy valami egészen újnak ható, izgalmas játékmechanikát találjon fel.

A Cris Tales egy gyönyörű tündér mese, melyben az öntudatára ébredő Crisbell nevű időmágus kalandjainak lehetünk szem- és fültanúi. A játék és a történet sajátossága (amely alapvetően egy interaktív felfedezős és harcolos körökre osztott szerepjáték), hogy a törékeny lányka egyszerre látja a múlt és a jövő eseményeit a jelenben, ráadásul a csapattársakat akár előre és hátra is mozgathatjuk az időben. A karaktereknek és képességeiknek köszönhetően az adott helyzet múltbéli előzményei, és jövőbeni következményei révén manipulálhatóvá válik a minket körülvevő világ alakulása. Habár a Cris Tales gyermekkönyvbe illő módszertannal vág bele a mesélésbe, nem csak Narim városát és vele együtt a(z) (öt) szomszédos királyságokat elözönlő gonosz csatlósainak elpusztítására helyezi a hangsúlyt. Az időt uralva ugyanis számtalan egyéb mellékszál és személyes történet is kibogozható a városokat benépesítő karakterek életéből, amelyek megismerése vagy az őket sújtó problémák megoldása sok-sok hasznos információval és élménnyel gazdagítja a szövevényes sztori alakulását. A kérdezősködés ráadásul segíti a fenyegetés valódi okának felderítését is, amely - sejthetitek - egy szintén Crisbellhez hasonló képességekkel rendelkező, ám nagyravágyó és ravasz átokfajzat drámai kibontakozásának lehetőségét hordozza a tetőpont pillanatában.

Habár a játék menete alapvetően egy sztori-orientált jRPG, tulajdonképp a zsánerre jellemző harcok levezényléséről szól. A klasszikus körökre osztott harcban ez a szakasz a variálható és láncba fűzhető támadások, képességek mellett lényegében abból áll, hogy a társaink speciális elementáljait felhasználva előidézhetünk valamit a múltban, hogy annak jövőbeni hatásait élvezzük a jelenben (vagy épp fordítva). Mit is jelent ez? A bátor Christopher, Crisbell hű társa például egész jól boldogul a víz erejével: bizonyos skilleket használva a folyadék eróziós hatását is élvezhetjük, így egy múltban eláztatott páncél az idő múlásával rozsdássá válva könnyebb célpontként létezik majd a jövőben… akarom mondani, a jelenben, merthogy Crisbell mindhárom idősíkot egyidejűleg képes irányítani. Ugyanez igaz a mérgezésre is - Wilhelm, az ugyancsak időmágus figura szabotázsa súlyos sérüléseket okozhat egy ellenfélnek a jövőben, amennyiben Crisbell átrántja őt az idő síkjain - de említhetném egyik kedvenc szövetségesünket, a JKR-721-es masinát is, amelynek a túlhevülésével lehet előnyös helyzeteket kovácsolni. A karakterek mellett természetesen magával az idővel is játszadozhatunk: meglett ellenfeleinket például könnyűszerrel taszíthatjuk vissza a múltba, hogy fiatalabb (így kevésbé masszív) korukban végezhessünk velük.

Az egész játék a fenti logikai koncepciót lovagolja meg elvétve egy-egy csavarral, mint amilyen az időmágia limitációja, vagy az adott városka baljós problémáinak felderítése és megoldása. A mellékszálak felgöngyölítése amellett, hogy busásan megtérül(het), egy-egy válaszúthoz érkezve a döntéseink következtében akár másfelé terelheti a végjáték és/vagy az adott karakterek sorsát is. (Itt bukkant fel a Cris Tales első és talán aggasztó problémája, hogy nem igazán jelzi, ha az adott esemény egy sorsfordító pillanatba torkollik - emiatt sajnos akár egész quest-csomagokat is bebukhatunk, amelynél a szintlépés is el-elmarad és lyukak is maradnak az összképben.) Útközben ha ügyesen tesszük a dolgunkat, hű társakat is meginviálhatunk a lelkes kis csapatunkba, amelyek jelentősen növelvik a túlélési esélyeket. Persze, ki lehet térni egy-egy kihívástól, de ez esetben mindenéle bónusz juttatástól elesünk, amelyre egyébként elég nagy szükség van, mert a fejlődési rendszer eléggé könyörtelen, pedig végső soron ez készíti fel majd csapatot a szívósabb kihívásokra a későbbiekben (note: pacsi jár a kivédés mozdulatért - már ha épp sikerül épp időben megnyomnunk a gombokat. Ez sajnos nem a játék erőssége, a megfelelő időzítés jelzésére azért nem ártott volna egy-két piktogram).

Kíváncsi vagyok, mennyit agyaltak a kolumbiai arcok azon, hogyan ábrázolják az időutazás, vagy inkább időbetekintés képességét: nos, a végeredmény mindenképp érdekes koncepció, ugyanis a játékot a barangolási fázisban mindvégig három részre osztva láthatjuk és ezek határozzák meg az egyes idősíkok küllemét is. Ahogy haladunk a játéktéren, szépen kirajzolódik ugyanazon helyszín múltja, jelene és jövője - bár Crisbell ezeken nem tud nyomást gyakorolni, viszont a vidám kalapos-nyakkendős béka barátját, Mathiast könnyedén át tudja lendíteni egyik idősíkról a másikra. Ez a tulajdonság elengedhetetlen ahhoz, hogy a különböző logikai-ügyességi fejtörő akadályokat sikerrel vegyük, de aggodalomra szerencsére semmi gond: minden ilyen “időrejtvény” relatíve egyszerűen felépített kitöltő elem sőt! Ha elakadunk, bármikor kérhetünk segítséget is - Mathias, a cukkerbékuci társunk lelkesen adagolja majd a tippeket, hogy mit is kellene tennünk, vagy merre kellene haladni. (a kalapos úri béka amúgy a játék egyik legnagyobb arca - vidám, vicces és hihetetlen monológjával abszolút esélyes lenne a legjobb mellékszereplő oscar-díjra is)

Ami a Cris Talesben a fenti időmanipulálós mechanika mellett rendkívül erős, az maga az art: ritkán látni ennyire letisztult, minimalista, a korai elnagyolt rajzfilmekre jellemző, mégis ennyire egységes látvány világot: gyönyörű minden egyes eleme, a 2D-3D kevert mélységérzet valóban meseszerű hatást kelt. A tervezés tökéletes, a karakterek egyediek, a városok mindegyike sajátos hangulattal bír, a voice acting pedig átérző és hiteles. Az összkép indie címhez várhatóan szinte tökéletes, minden alkotóelem, animáció és építőkocka tökéletes szinkronban van a többivel, amelyhez igazi ajándékként érkezik a zenei kompozíció is. Önmagában is hallgatható mestermunkáról van szó - mostanában egyébként az indie címek hangszerelésileg is felnőnek szép lassan a nagyokhoz, mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy rendre több és több független fejlesztő soundtrackje jelenik meg önálló formában a piacon.

Sokszor összehozott már a sors olyan játékokkal, amelyekbe a szívüket-lelküket, s reményüket beleadták a kezdő kis csapatok, de valahogy mégsem állt össze az összkép - vagy technikai limitációk miatt, vagy egyszerűen csak nem volt elég kapacitás ezeket a hiányosságokat orvosolni. Kicsit a Cris Tales-nél is érezhető ez az áthallás: akármennyire is tetszetős a játék által mutatott kép, korántsem tökéletes az élmény. Az egyik legnagyobb technikai sokk talán az irdatlan mennyiségű töltési idő, amely EGYÉRTELMŰEN rányomja a bélyegét a hangulatra. Két képernyőn áthaladva, utána 5-10 mp-es időtartamra egyszerűen nincs más lehetőség, mint bámulni a fehér töltőképernyőt és várni, hogy valami történjen már végre - ez nagyon nem adja 2021-ben (mint ahogy a térképes szakaszok makacs interakció-glitchjei sem). Crisbell esetében ez rendkívül frusztráló, ugyanis elég sok a backtracking a gameplay-ben és minden alkalommal mp-re pontosan ugyanannyit kell várni, azaz a cache intézményét nem igazán sikerült megvalósítani: már a tesztplatform Xbox One X élményt is meglehetősen üti ez, a Switch verzió pedig ebből a szempontból egyszerűen katasztrófa, ráadásul ott amellett, hogy a harcok után is töltögetés van, több alkalommal össze is crashelt a kód (note: érkezik a patch hamarosan, ami utóbbit javítja).

Cris Tales Launch Trailer

A fentiek szerencsére akár utólagosan is módosíthatóak, de azért jó lenne lassan látni már egy olyan játékot, amelyben nincs szükség utólagos foltozásra, pláne nem olyanokra, amelyek magára a gameplay élvezetre vannak kihegyezve. Ettől azonban a Cris Tales még egy hihetetlenül kreatív, önálló identitással rendelkező játék, amellyel még akkor is érdemes tenni egy-egy próbát (pláne, hogy Gamepass tag a lelkem), ha a téma és a stílus kívül esik a komfortzónádon.

Pontosan
7
Kiadó / Fejlesztő: Modus / Dreams Uncorporated & Syck
Platform: One, Series X|S, PC, PS4, PS5, Switch | Megjelenés: 2021. július 20. | Ár: 39 EUR ~kb. 13900 Ft (Soundtrack bundle: 49 EUR)

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2014-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

15 órája
7

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition - robbantás az Ezüstkéz utcában

Azt, hogy Zeldákkal és Mario Kart-tal indítani egy új Nintendo gépet egy remek ötlet, már megállapítottuk. A nyitókínálat egyik legmeglepőbb darabja, a CDProject RED Cyberpunk 2077 portja viszont kétéltű vibropenge, lássuk mit tud az Ultimate Edition.

21 órája
11

Dedikált stream bejelentések - ez történt csütörtökön

Benne: Capcom Spotlight, PowerWash Simulator 2, Pinball FX, Little Nightmares, Assassin's Creed Shadows, Elden Ring Nightreign, Stasis.

22 órája

Donkey Kong Direct, Climate Station megjelenés – ez történt szerdán

Továbbá: Patapon 1+2 Replay, Tsarevna, The House of the Dead 2: Remake, Motel Nightmares.

1 napja
1

Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army

“Ahova sütnek a napsugarak, ott az árnyék is megveti a lábát.” Biztos vagy benne, hogy logikusan megmagyarázható az ami előtted történik? Az ATLUS klasszikus történetében nem teljesen. Ha valamilyen bűneset van, akkor a túlvilágra is át kell pillantsunk.

2 napja
2

Xbox X AMD együttműködés, Marathon csúszás – ez történt kedden

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Dragon Ball: Sparking! Zero, Final Fantasy VII, Simon the Sorcerer Origins, Golden Tee Arcade Classics.

2 napja
45

Game Pass: mozgolódás június második felében

A SIFU fejlesztőitől érkező Rematch debütál hamarosan a szolgáltatásban. Azon kívül azonban leginkább a PC Game Pass felhasználók örülhetnek.

3 napja

Mandragora: Whispers of the Witch Tree

Mindig hatalmas öröm amikor kishazánk játékfejlesztése valami igazán érdekeset tesz le az asztalra, pláne akkor ha egy olyan stílusban próbálkoznak, amiben eddig, itthon még senki más. Lássuk, mit is tud a Mandragora, ami évek óta formálódik pár lelkes fejlesztő műhelyében.

3 napja
8

Prince of Persia életjelek, Borderlands 4 előrendelés – ez történt hétfőn

Továbbá: Crash Team Racing Nitro-Fueled, Nintendo Direct.

3 napja
73

Heti megjelenések

4 napja
5

Puyo Puyo Tetris 2S

A Puyo Puyo Tetris crossover koncepció nem ma fogant, de a SEGA úgy döntött, hogy a Nintendo Switch 2 launch-ot megtolja a PPxT második részének speciális kiadásával. Lássuk, hogy mire jutottak!

6 napja
4

Csöndes zárás - ez történt pénteken

Benne: Silent Hill f, Cronos: The New Dawn, Borderlands 4, Streum On Studio, Devil May Cry 5.

6 napja

Czicza Ádám: A Bíbor Úrnő árulása

Egy újabb magyar szerző kötetével folytatjuk a lapozgatós játékkönyveket bemutató sorozatunkat. A főhős Te vagy - lapozz hát!

7 napja
2

Régi klasszikusok visszatérése - ez történt csütörtökön

Benne: Silent Hill, Still Wakes the Deep, Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, Edens Zero, Postal 2 Redux, Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army.

7 napja
5

The Alters

A világűr magányában számos sci-fi hős találkozott már önmagával, a The Alters azonban páratlan módon illusztrálja, hogy egy “csipetnyi” bázis menedzsment mennyi finomsággal és megtermékenyítő gondolattal tudja felturbózni az alteregós és egzisztenciális filozofálást.

8 napja
6

Mario Kart World

A Switch 2-vel egy időben slisszant át a startvonalon a Nintendo Mindent Járó Malmocskája, mi pedig felkaptuk az akapulkó ingeket és a magnót a különleges zenéhez és elhúztuk a belünket Denevérországba.

8 napja
44

PlayStation Game Catalog: júniusi érkezők

Premier címként érkezik az FBC: Firebreak, majd úgy tűnik picit nyugodtabb időszak következik a Days of Play lezártával.

8 napja
1

Jól fogy a Switch 2, leépít a Bend - ez történt szerdán

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Street Fighter 6.

8 napja
11

Nintendo Switch 2 Welcome Tour

A Nintendo érdekes és úttörő formáját választotta a Switch 2 képességeinek bemutatására. A Nintendo Switch 2 Welcome Tour több mint kézikönyv, kicsit kevesebb mint teljes értékű videojáték.

9 napja
12

Sonic X Shadow Generations: a Nintendo Switch 2 változat

A Sonic X Shadow Generations már szép köröket futott a jelenlegi és az előző generációs konzolokon is. Most megnéztük, hogy a Switch 2 nyitókínálatának darabja milyen érzelmeket kelt, és hogyan muzsikál az új masinán.

9 napja
8