[Teszt] Creatures of Ava

Creatures of Ava

siklaraSimon Klára2024.08.24. 21:00

Szívmelengető, pazar színvilágú kaland sok felfedezéssel, némi akcióval és gyűjtögetéssel, ráadásul minap a Gamescom Games for Impact díját is bezsebelte. Befutkostuk a Creatures of Ava négy biómból álló idegen világát és zenével megbékítettük, majd megdögönyöztük az összes bizarr teremtményét!

A Creatures of Ava az a fajta játék, aminek elég volt megnéznem az előzetesét, hogy magabiztosan el tudjam dönteni, nekem való móka. A külső nézetes akció-kalandban egy Vic nevű lányt irányítunk valamikor a távoli jövőben, aki egy kolléganőjével együtt azért érkezik a haldokló Ava bolygóra, hogy kimenekítse annak élővilágát, ezzel biztosítva az egyes fajok túlélését. Az őket alkalmazó vállalat „biobárka” projektjének keretében Vic feladata, hogy begyűjtse az egyszerre ismerős, mégis egészen bizarr külsejű lényeket, ehhez azonban elengedhetetlen, hogy segítséget kérjen a bolygót benépesítő intelligens humanoidoktól. A kezdetben bizalmatlan naam törzsek szokásait megismerve Vic megtudja, hogy Ava teremtményeit egy különleges fuvolával, az általuk kiadott ének utánzásával lehet megszelídíteni.

Az állatmentősdit bonyolítja, hogy a bolygót és annak élővilágát is sújtja a hervadás nevű kór, amelytől az állatok agresszívvá válnak, ráadásul a folyamat olyannyira előrehaladott, hogy Vicék ennek a bájos világnak a végnapjaira érkeztek meg, és az idővel is versenyt kell futniuk. Legalább a videojátékok íratlan szabályai hősnőnket segítik, aki nem sokkal érkezése után megismerkedik egy naam régésszel, majd közösen találnak egy előző civilizáció által hátrahagyott csodálatos varázsbot-szerű eszközt, amellyel a hervadás, és talán a bolygó pusztulása is visszafordítható. Ez a csodatárgy alkalmas a megfertőződött lények meggyógyítására, ősi romokat felkutatva pedig új képességekkel is felruházhatjuk, amelyek lehetővé teszik korábban lezárt területek elérését is. Mindeközben nem csak az idegen világról tudunk meg egyre többet, hanem egy korábbi expedíció nyomai révén Vic tragikus múltja is új megvilágításba kerül. A végkifejlethez közeledve döntenie kell, hogy a vállalati utasításokat, vagy a lelkiismeretét követi-e, de az alapvetően egyszerű történet mélységét adó csavar szinte az utolsó pillanatig várat magára.

Eleinte csak a központinak számító Grasslands területen jövünk-megyünk, ahol megismerjük a naam népet, néhány egyszerűbb, de annál viccesebben megírt mellékküldetés teljesítésével elnyerhetjük a bizalmukat (az önostorozó szobrász csóka mindent visz), valamint megtanuljuk a játékmenet alapjait. Felfedezőként munkánk része a dokumentálás, így valahányszor új lénnyel találkozunk, érdemes lefényképezni, hogy Avapediánk új bejegyzéssel bővüljön, a helyi növényekből pedig mindenféle hasznos italt kotyvaszthatunk, például ami immunitást ad mérgezés, vagy vakítás ellen. A 4 fő terület mindegyikén adott számú lényt kell megmentenünk, amelyeket kis robotok segítségével tudunk az űrben vesztegelő biobárkára teleportálni. Itt nem is a békítő „csata” az igazán izgalmas, hanem hogy a már megszelídített lények fölött a fuvolánk segítségével át tudjuk venni az irányítást, hogy a segítségükkel mindenféle környezeti akadályt elhárítsunk.

A minden extrával kb. 15 órás kaland épp annyira tartalmas, hogy még kellően feszesnek érződjön, és mindig mire kezdene picit egyhangúvá válni az adott terület, mehetünk a következőre, ahol új lények és egy új képesség vár. A kiszámíthatóság a játék kétharmadáig tart, ahol aztán némiképp megváltoznak a játékszabályok, a nehézség pedig az utolsó helyszínre ér el egy olyan szintet, hogy rákényszerüljünk az addig nem sokat használt kraftolásra, és a kimaxolt képességek is jól jönnek. A helyszínek jellegükben elég jelentősen eltérnek és egytől egyig izgalmasak, és bár a lények képességeiről ez nem feltétlenül mondható el (leginkább falat törni és ásni tudnak), mindegyiket kedvünkre simizhetjük. Harcolni némelyikük ellen kifejezetten idegesítő, de legalább némi kihívást is nyújt a játék. Teleportkapuk segítségével gyorsutazni is lehet, ez azonban az utolsó területnél nekem nem igazán működött, amiről nem tudtam eldönteni, hogy bug, vagy feature.

A változatos, de messze nem túl összetett és kicsit old school játékmenet végig lekötött, csak azt nem értettem néha, hogyan juthatok el bizonyos helyekre. Ilyenkor rendre kiderült, hogy haladni kell a fő küldetéssel, aminek hatására például varázslatos módon megjelent egy híd ott, ahol előtte semmi nem volt. Ha egy terület végére érsz, a játék figyelmeztet, hogy fejezz be mindent, mielőtt tovább mész. Ami kellemetlen, hogy ugyanez a fejezetek közt mindig változó központi helyszínre is áll, ott azonban nincs figyelmeztetés, én pedig nem tudtam, hogy ha elsőre nem pucolok ki mindent, később erre nem lesz lehetőség, így buktam pár acsit. Az irányítás sem mindig reszponzív és olykor nagyon nehezen nyílt meg a PDA, ahol például a térkép található, de lehet, ez a gyengécske PC-m sara. Az Unreal Engine 5-öt használó játék az üde színvilág és a lények egyedi dizájnja miatt kellően látványos és karakteres, ráadásul meglepően jól fut egy elavultabb konfigon is. A zenék és a hangok is bájosak, épp csak a részleges szinkron olyan középszerű néha, hogy nem is bántam a hiányát a legtöbb esetben.

A Creatures of Ava az a fajta kisebb költségvetésű, szívvel-lélekkel készült „hétpontos” játék, ami egyediségével és wholesome varázsával akkor is levesz a lábadról, ha néha beakad a szörnysimis animáció, vagy kicsit ismétlődnek a teendők. A keserédes történet végére a szívemhez nőttek annak főbb szereplői, az elengedésről szóló záró képsorokat pedig kicsit meg is könnyeztem. Örülök, hogy készülnek még ilyen könnyed, szívmelengető és belátható hosszúságú címek, amiktől lelkileg kicsit feltöltődhetek, és a folyamatos game over-től sem kell tartanom, miközben a felfedezéstől, egyszerűbb fejtörőktől és a gyűjtögetéstől sikerélményem is van.

PLATFORM PC (Steam), Xbox | KIADÓ 11 bit studios FEJLESZTŐ Inverge Studios | MEGJELENÉS 2024. augusztus 7. ÁR 25 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

13 órája
3

Heti megjelenések

16 órája
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

1 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

2 napja
4

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

3 napja
4

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

3 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

4 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

4 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

5 napja
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

5 napja
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

5 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

6 napja
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

7 napja
13

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

7 napja
2

Heti megjelenések

7 napja
13

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

8 napja
7

Stellar Blade - a PC változat

Bayonetta és 2B után újra nedves az otaku álma, és végre nem csak Playstation-ön, hanem immár pécén is nyomul az új üdvöske. A Stellar Blade jött, és lenyűgöző portjával minket is elvarázsolt.

9 napja
11

Blood Message bejelentés, aranylemezen a Mafia: The Old Country - ez történt pénteken

Benne: Blood Message, Lies of P, Mafia: The Old Country és Powerwash Simulator 2.

9 napja
8

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2012-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

2025.06.20.
9

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition - robbantás az Ezüstkéz utcában

Azt, hogy Zeldákkal és Mario Kart-tal indítani egy új Nintendo gépet egy remek ötlet, már megállapítottuk. A nyitókínálat egyik legmeglepőbb darabja, a CDProject RED Cyberpunk 2077 portja viszont kétéltű vibropenge, lássuk mit tud az Ultimate Edition.

2025.06.20.
11