Alapvetően kedvelem és ismerem is a shooter játékok műfaját, de hogy mennyire nem másztam mélyre a nyúl üregében, azt bizonyítja, hogy a Cotton sorozatról még csak hallani sem hallottam korábban. Pedig a Success fejlesztőcsapatának a játéka egyes körökben simán kultikus státuszt mondhat magáénak, és tényleg egy mókás, szórakoztató darabról van szó.
Most az Inin/Beep jóvoltából került elő a Cotton: Fantastic Night Dreams kvázi remake-je, ami Cotton: Reboot-ként lát napvilágot, de eredeti gyökereit a Sega Systeam 16-os árkád lapkán eresztette. A játék később TurboGrafx konzolon, X68000 PC-n és PlayStation-ön is megjelent - a reboot (remake, vagy mi az anyámkínja) viszont az X68000-es változaton alapul, és az egész játékot fel is húzza egy modern köntösbe. Olyanba, ami a 32-bites korszak legszebb 2D grafikáira emlékezteti az embert. Az obskúrus hardveren kiadott változat állítólag a legjobb, legpolírozottabb kiadása az eredeti kódnak, így nyilván erre a finomított alapra húzta fel a rebootot a fejlesztőcsapat.

A Cotton azért is érdekes darab, mert ez volt az egyik első cute-em-up, magyarul, ha ismered a Parodius-t, vagy a TwinBee-t, akkor nagyjából be tudod lőni, hogy milyen is a játék stílusa. A balról jobbra haladó boszival kell ripityomra lőni a szembejövő bagolyhadakat, gonosz felhőket és különböző animés-rajzfilmes démonkákat. A pamutboszi fő célja, hogy degeszre zabálja magát a meseország Willow cukorkáiból, az csak mellékes, hogy közben az örök éjszaka gonoszságát is el kéne űzni; ebben segítik őt a világ kistündérei, mint apró követők és oldal-lövegek.

Cotton emellett kristályokat gyűjtöget, amelyek sorra potyognak ki az ellenfelekből. Ezeket meglőve a lövedékünk új erőt és trajektóriát kap (akár láncolatban), kellő lövés-bepumpálás után pedig a kristályok elszíneződnek, amivel vagy az elementál-támadásaink erősödnek, vagy pontokat gyűjtünk, vagy szintet lépünk. A játékmenet ebből kifolyólag iszonyat mély, és hiába a lövedék-pokol a képernyőn, viszonylag jól kezelhető és menedzselhető is a boszorkány. Optimális a hitbox, jóféle az irányítás dinamikája, és elkülönülnek a ránk veszélyes dolgok a háttértől. Tényleg, a Cottonba könnyű beletanulni de nehéz a profijává válni. Simán azt mondom, hogy a játék akár a műfajjal ismerkedni vágyó kezdők számára is izgalmas belépési pont lehet. A cuccot persze egy szűk óra alatt végig lehet vinni, de az ember biztosan előveszi többször is, pláne a mélyebb lehetőségek megismerése miatt.
A kellemes grafika mellé, és az eredeti változat elérhetősége és egy idő-limitált lehetőség mellé is behúzhatjuk a nagy zöld pipát. A japán szinkron vicces, a zene enyhén idegesítő, és az ellenfél-design is divergens, de lehet valakinek épp ez fog tetszeni. A Cotton Reboot egy nagyon érdekes és ennélfogva izgalmas STG cím, amelynek ezúton is kívánok sok sikert. Ugyanis a sorozat többi epizódja is simán megismerésre méltónak tűnik - jó lenne hivatalos újrakiadások formájában végigszaladni a teljes pamutfonálon!
Cotton: Reboot | 8/10ININ, Beep, Success | Nintendo Switch, PS4| 2021. 07. 20.
