[Teszt] Completely Stretchy

Completely Stretchy

dragCsető Zsolt2025.01.15. 18:00

Rég elmúltak már azok az idők, amikor a szabadon bejárható pályák és a nyitottság önmagukban elegendőek voltak ahhoz, hogy meglegyen az a bizonyos varázs, a Completely Stretchy azonban jó érzékkel hozza vissza ezt a már modernnek mondható, de mégis nosztalgikus gaming-életérzést.

Évről évre egyre nehezebb kitűnni az indie tömegből, hiszen nemcsak mennyiségben bővül folyamatosan a paletta, hanem a technológia és a kivitelezés színvonala is rendre emelkedik. Ami viszont – nálam legalábbis – mindig nyerő kiindulási pont, ha sikerül megragadni valami olyat, ami éppen hiánypótló aktuálisan. Ez lehet akár egy komplett műfaj, ami aztán persze hamar trenddé tud válni, lássuk például a túlélő-horrorok, vagy éppen mostanság a metroidvaniák reneszánszát, de gyakran elég egy szimpla fókuszváltás is. Ezt teszi a Completely Stretchy is, amiben vannak nyitott világok és felfedezés is – ahogy egyébként a manapság megjelenő játékok nagyon nagy százalékában. A nagy különbség az, hogy a Warp Digital és Dan Ferguson bohókás alkotása ezeket teszi a kirakatba, és nem puszta feature-ként tekint rájuk.

A nyitott világ még túlzás is, a Completely Stretchy szigetei – összesen három van belőlük – ugyanis egyenként körülbelül akkorák, mint egy nagyobb pálya egy Tony Hawk’s Pro Skater-epizódban. Nem véletlen azonban a fura hasonlat, hiszen ahogy anno, úgy itt is az adja a szórakozás javát, hogy szó szerint négyzetméterről négyzetméterre fedezünk fel mindent, valami titokra vagy jutalomra számítva minden sarkon – összehasonlíthatatlanul kisebb a lépték, mint a modern open worldökben, az a kevés azonban sokkal tömörebb és fókuszáltabb. Magának a kutakodásnak persze apropója is van: némi galiba következtében kiszabadulnak az Elektro-erőmű energiaszörnyecskéi, és ránk vár a feladat, hogy összeszedjük őket.

A játék gegje, hogy a baleset következtében furcsa, nyúlós gumikezünk lesz, amivel aztán úgy himbálózhatunk a póznákon és az épületeken, mint valami elcseszett, kék Pókember. Az irányítást szokni kell persze, sőt, első nekifutásra kifejezetten gyengének mondanám, de ahogy belejövünk, illetve – ami még fontosabb – ahogy nyílnak meg az extra megkapaszkodási lehetőségek, úgy válik egyre szórakoztatóbbá az egész. A Completely Stretchy ráadásul nem egy nehéz játék: még 3D-s platformernek sem illik igazán nevezni (ahogy egyébként a fejlesztők is teszik), nincsenek ugyanis kicentizett, komolyabb ügyességet igénylő pályaszakaszok, és még a legmagasabb pontok is könnyedén elérhetőek néhány próbálkozásból. Talán ez az oka annak is, hogy nem tud az ember túlságosan fennakadni a nyilvánvalóan tökéletlen irányításon: annyira könnyed szórakozásról beszélünk, hogy nem ez a felemás mechanika fog gátat szabni a mókának.

Nem könnyű párhuzamot vonni más címekkel, de nekem többször is a zseniális A Short Hike jutott eszembe a végigjátszás közben. Az is egy emberi (vagyis hát ott éppen állati) léptékű, könnyed, cuki kaland, ami jól láthatóan a kitaposott főszál mellett rengeteg apró felfedeznivalót és mellékküldetést tartogat – itt kicsit más a perspektíva és a dinamika, és a manapság eléggé divatossá vált “wholesome” megközelítés helyett is egy meglehetősen elszállt, olykor már-már beteg univerzumot kaptunk, sajátos képi világgal, de a lényeg, hogy nem érezzük azt, hogy sietnünk kellene bárhova is. Ez pedig nagyrészt annak köszönhető, hogy pontosan látjuk a játéktér (és így a komplett játék) határait, ami ad egyfajta megnyugtató érzést, hogy nem fogunk lemaradni semmi fontosról, vagy simán csak elmenni bármi lényeges mellett.

A Completely Stretchy nem nyújt semmi kimagaslót mechanikai, megvalósítási vagy akár kreatív szinten, az a fajta könnyed, gondtalan – és nem ritkán viccesen abszurd – felfedezés azonban, amit nyújt, mégis olyan jellegű kikapcsolódás, amihez hasonlóból sokkal többre lenne szükség akár a nagy költségvetésű játékok felhozatalában is.

PLATFORM PC
KIADÓ Super Rare Originals FEJLESZTŐ Warp Digital, Dan Ferguson
MEGJELENÉS 2024. december 12. ÁR €17,99

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Tides of Annihilation bemutató, DICE Awards nyertesek - ez történt pénteken

Továbbá: Dynasty Warriors: Origins, Fantasy Life i: The Girl Who Steals Time, System Shock 2, FATE: Reawakened.

32 perce

Mark of the Deep

A Mark of the Deep-et fejlesztő csapat nem szégyell a jobbaktól tanulni. Előző játékukat, a Dandy Ace-t akár egy Hades-klónnak is nevezhetnénk, a legfrisebb címük pedig a Death Door-ra hajaz.

12 órája
1

Portok mindenhol - ez történt csütörtökön

Benne: Once Again, Knights in Tight Spaces, Sorry We’re Closed, Crowns and Pawns: Kingdom of Deceit, Lost in Random: The Eternal Die, Ubisoft, Astro Bot, Ultros.

1 napja
3

Kingdom Come Deliverance II - légy a magad ura

Az első epizódhoz hasonlóan a Kingdom Come Deliverance folytatása sem teljesen szokványos, feltéve, ha az elmúlt két évtized legnagyobb szerepjátékaihoz viszonyítjuk. Minden kezdő kalandor érdekében összeírtunk pár tippet, ami segítheti a folytatás gazdag világának megismerését!

1 napja
2

PlayStation Game Catalog: februári érkezők

Lost Records: Bloom & Rage a premier napján, Star Wars Jedi: Survivor és TopSpin 2K25. Többek között ez várja az előfizetőket.

1 napja
2

A State of Playen túl – ez történt szerdán

Benne: PS5 eladások, Elden Ring Nightreign, The Alters, Assassin's Creed Shadows, Flesh Made Fear, Twisted Tower, The Knightling.

2 napja
2

State of Play

A legújabb State of Play-re bár nem voltak előzetes ígéretei a Sony-nak, így is sikerült egy változatos felhozatallal előállniuk.

2 napja
124

Kojima a színpadon, Ninja Gaiden frissítés – ez történt kedden

Továbbá: Centum, Into the Restless Ruins, War Robots: Frontiers, One Piece: Pirate Warriors 4.

3 napja

Blood Bar Tycoon - Véresen komoly üzlet

Vlad, a nagymúltú vámpír ránk bízza vérbár lerakatait, miután elődünk csúfosan megbukott. A nyomás nem kicsi, épp ezért van szükség a játékos látásmódjára. Tesztlaborban a véresen komoly Tycoon játék!

3 napja
8

Tervek itt, tervek ott – ez történt hétfőn

Benne: Relic Entertainment, Phasmophobia, Bubble Ghost Remake, Bleach: Rebirth of Souls.

4 napja
2

Heti megjelenések

5 napja
6

Age of Darkness: Final Stand - a mindent elnyelő sötétség

Az Age of Darknessben egy másvilági sötét nép legyőzése a célunk, akik a földi létet veszélyeztetik. Azonban körökre osztott helyett valós idejű stratégiát kell alkalmaznunk, ráadásul egyedi wave rendszer is csavar nagyokat a dolgokon. Lássuk, milyen lett a sötétség kora!

6 napja
5

Pletykák a Warner háza tájáról - ez történt pénteken

Benne: Rocksready, Wuchang: Fallen Feathers, Wonder Woman, Please Be Happy, Neon Inferno, Commandos: Origins, Distant Bloom.

6 napja
4

The Stone of Madness

Lopakodós taktikai játék egy 18-ik századi spanyol kolostorban, ami tömve van őrültekkel, rabokkal, szigorú apácákkal és kegyetlen papokkal - ennél kevés vadabb és bevállalósabb settinget látni manapság.

7 napja
6

Próbakör, szivárgás, leállás - ez történt csütörtökön

Benne: Donkey Kong Country Returns HD, Assassin's Creed Shadows, Resident Evil Re:Verse, Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii, Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, Lollipop Chainsaw RePOP, Chronicles of the Wolf, Sugardew Island, Dungeons of Hinterberg

8 napja
5

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Cloudheim, Kingdom Come Deliverence II, EcoGnomix, Switch 2.

9 napja
4

Final Fantasy VII Rebirth - a PC változat

Mindenki tudja, mekkora hatása volt a Final Fantasy VII-nek a JRPG műfajára, de akár a PlayStation-korszak egészére is. Most pécére érkezett a teljes remake-sorozat második epizódja. Teszt!

9 napja
27

Fókuszban a Capcom újdonságai – ez történt kedden

Benne: Monster Hunter Wilds, Onimusha: Way of the Sword, Onimusha 2: Samurai's Destiny, Capcom Fighting Collection 2, Wreckfest 2, Age of Empires II: Definitive Edition, Age of Mythology: Retold, MLB The Show 25, Quilts and Cats of Calico, SteamDolls, Rogue Loops.

2025.02.05.
7

Game Pass: mozgolódás február első felében

Az Avowed premierje mellé ezúttal egy 60 FPS foltozást kapott Far Cry: New Dawn és néhány Game Pass Standard érkező fért be.

2025.02.04.
4

150 millió felett a Switch, a közösség erejével fejlődik a Battlefield – ez történt hétfőn

Továbbá: Need for Speed, ID@Xbox Showcase, Just Crown Things, Action Game Maker, Bleach: Rebirth of Souls.

2025.02.04.
11