[Teszt] Chasing Static

Chasing Static

siklaraSimon Klára2021.10.16. 15:00

A lélektani horror a gyengém, pláne ha olyan ajánlólevéllel érkezik, mint a magát PS1-es játéknak álcázó és bevallottan a 80-as évek, illetve napjaink sci-fi horrorjaiból merítő Chasing Static, amely szerintem egyébként nem is igazán horror, legfeljebb hangulatában, de attól még nagyon élvezetes.

A nagyjából egy kétórás film játékidejét hozó Chasing Static amolyan retro külsőbe csomagolt interaktív horrornovella, amelyet a non-lineáris történetvezetésből fakadó bolyongástól és a könnyed tárgykeresgélős fejtörők megoldásától eltekintve gyakorlatilag végigsétálsz, és harcolni vagy meghalni sem lehet benne. Egy Chris Selwood nevű pasast alakítunk belső nézetből, aki sok év után apja temetése miatt tér vissza Észak-Walesbe, a hazaút során azonban mintha egy alternatív valóságban, vagy inkább a múltban kötne ki, miután a vihar elől betér egy útmenti kis kávézóba. Eleinte semmi szokatlan nem történik és jót cseveg a pincérnővel, akit aztán egyszer csak valami természetfeletti erő a falhoz ken, Chris elveszti az eszméletét, majd ezt követően a szemmel láthatólag nagyon régóta elhagyatottan álló kávézóban tér magához, furcsa masinák társaságában.

Chris válaszok reményében a közeli erdőbe indul és hamarosan egy bunkerre, valamint egy titokzatos, szintén elhagyatott kutatóintézetre bukkan, ahová csak az éppen fennálló vészhelyzet elhárítása után léphet be, a válaszok pedig fokozatosan jönnek, illetve részben apja naplójában vannak. A bunkerben egy különös, Frequency Displacement Monitoring Device nevű hordozható kütyüre bukkan, amelyen ha a megfelelő frekvenciára tekerve sikerül befognia egy aktív jelet, akkor az elvezeti a legközelebbi anomáliához, amely tulajdonképpen nem más, mint egy-egy múltbeli jelenet megelevenedése. Olykor ezek végignézése után nem csak újabb infómorzsával gazdagodunk, de a környezetünk is megváltozik, például megnyílik egy út, vagy megjelenik egy felvehető tárgy, amit valahol máshol kell használnunk a továbbjutáshoz. Nagyritkán tényleges árnyakba is belefutunk, akik feltehetőleg mindenféle szörnyűséget műveltek a közeli Hearth falucska eltűnt lakóival, Chrisben azonban érdekes módon nem tudnak kárt tenni.

A Silent Hill és a Stranger Things hatása eléggé szembeötlő, de egy lélektani horror és sétaszimulátor műfajok magára valamit is adó fúziójából nem hiányozhat a velünk rádiókapcsolatban álló és minket segítő, ugyanakkor a szándékait illetően nagyon titokzatos női szereplő sem, aki a kutatóközpontot ért támadás utolsó túlélőjének tűnik. Részben tőle tudjuk meg, hogy a helyi sajátosságnak számító anomáliát – amelynek pontos természete számomra egyébként sosem vált világossá – három helyszínről próbálták meg kordában tartani, és amíg ezeket a védelmi rendszereket helyre nem állítjuk, esélyünk sincs hazajutni. A történet annak ellenére, hogy elég ismerős elemekkel és fordulatokkal dolgozik, és a végső csavart is gyorsan sikerült kitalálnom, a nem túl kielégítő befejezésig teljesen lekötött. Az acsik alapján egyébként többféle befejezés is van, de fogalmam sincs, hány, illetve hogyan lehet előhozni a többit (én a Survivor endinget kaptam és a statisztikák szerint 18 echot találtam meg a 17-ből, szóval NAGYON alapos voltam).

Noha a lezárás nagyon kiszámíthatónak és szájbarágósnak tűnik, bennem azért több kérdés is maradt a záró képsorokat követően, mégsem érzem a késztetést, hogy ezeknek a rejtélyeknek a végére járjak és még egyszer a virtuális walesi vadonba vessem magam. Úgy érzem, egy végigjátszás alatt alaposan bejártam mindhárom tetszőleges sorrendben felfedezhető helyszínt és az őket összekötő területeket, és bár nagyon élveztem a hangok után szaladgálást, ennyi pont elég belőle. A szándékosan avittas-pixeles külső egyébként ne riasszon el senkit, mert egyrészt nagyban hozzájárul a hangulathoz, másrészt profi szinkronnal és hanghatásokkal kiegészülve elég ütős, a játékmenet pedig tartalmaz olyan külsőt meghazudtoló modern kényelmi funkciókat is, mint az autosave, vagy az ötletesen megoldott gyorsutazás. A bristoli készítőcsapat még a halláskárosultakra is gondolt feliratokkal és vizuális indikátorokkal, bár azt gondolom, a Chasing Static bájának jelentős részét épp a hangok adják.

A Chasing Static egy egyszerre sajátos, mégis sok helyről (túl) ismerős nosztalgikus egyestés kikapcsolódás, amely a gyakorlatban egy horror témájú narratív kaland lebilincselő, ám kissé laposan végződő történettel, nyomasztó helyszínekkel és ezekhez illően felkavaró hangokkal és párbeszédekkel. Klasszikus „egynek jó” élmény, amely rövidsége és pénztárcabarát ára miatt ideális választás a Spooktoberre hangolódáshoz, ha alig van időd játszani és nincs idegzeted a túlélősdihez, de minőségi borzongásra vágysz.

Pontosan
7
Platform: PC (tesztelve), PS4, PS5, Xbox One, Xbox S/X, Nintendo Switch
Kiadó / Fejlesztő: Ratalaika Games / Headware Games
Megjelenés: 2021. október 14. | Ár: 12,49 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

The Last Case of John Morley

Láttam már elég detektíves kalandjátékot, de mégis gyorsan rátekerdtem a The Last Case of John Morley-ra, már az első bemutató után, amitől Sherlock Holmes, Chtulhu és Bloober viszketésem lett egyszerre. A játék végigpörgetésével már nem vagyok ennyire lelkes, de ne szaladjunk így előre. A bűntény és annak megoldása ugyanis megvár.

3 órája

Super Mario 40: az elmúlt öt év tíz legjobb pillanata

Super Mario 40 éves, ennek örömére pedig vidám anyagokkal emlékezünk meg a bajszos vízvezetékszerelő kalandjairól. A mostani összeállításunk a 2020-as év után megjelent címekre összpontosít, annak is egy-egy meglepő, egyedi vagy mulatságos részére összpontosít. Lássuk, mi lapul a bajusz alatt!

5 órája

Lengyel mérföldkövek – ez történt szerdán

Benne: World of Warcraft: Midnight, Cyberpunk 2077, Cronos: The New Dawn, Death Strading 2: On the Beach, Sublustrum, Lonely Mountains: Snow Riders.

12 órája
5

Hyrule Warriors: Age of Imprisonment

21 órája
8

A lovakat betiltják, ugye? – ez történt kedden

Benne: Erosion, Destiny 2: Renegades, Horses, DuneCrawl, Warhammer 40,000: Space Marine II.

1 napja
5

Outlaws + Handful of Missions: Remaster

1 napja
3

Game Pass: november utolsó hetei

Moonlighter 2. The Crew Motorfest. Banishers: Ghost of New Eden. Többek között ezek a címek várják a hónap második felében az előfizetőket.

2 napja

A.I.L.A.

2 napja
3

Call of Duty: Black Ops 7 szezonstart, Xbox X Crocs – ez történt hétfőn

Továbbá: Wild Blue Skies, Pioner, Skate Story.

2 napja
10

Heti megjelenések

3 napja
12

Dispatch #S01 - bárcsak ne lenne vége

3 napja
7

Keleti oldalról - ez történt pénteken

Benne: Code Vein II, Onimusha 2: Samurai’s Destiny, Varsapura, PUBG: Black Budget, Street Fighter 6, Morkull Ascend to the Gods

5 napja

Bejelentések és bepillantások - ez történt csütörtökön

Benne: Tides of Annihilation, Reanimal, 007 First Light, Raji: Kaliyuga, Crowsworn, Zoopunk, Total Chaos, Erosion, Carmageddon: Rogue Shift, Armatus.

6 napja
6

Echoes of the End: Enhanced Edition

6 napja
13

Epic x Unity partnerség - ez történt szerdán

Továbbá: Tales of Berseria, PGA TOUR 2K25, Ghost of Yōtei, Mafia: The Old Country, Dispatch.

7 napja

Two Point Museum - a Switch 2 változat

8 napja
4

Bővült az Assassin's Creed Mirage, F1 2026 fejlemények – ez történt kedden

Továbbá: Tomb Raider: Definitive Edition, Megabonk, Norse: Oath of Blood, Dragon's Dogma II, Kill It With Fire! 2, Guild Wars Reforged, Bandit Trap.

8 napja
7

The Finals - Mit tud az Embark döntő erejű FPS játéka?

9 napja
5

The Game Awards-jelöltek, képeken a Zelda-film – ez történt hétfőn

Továbbá: Lost Soul Aside, Xbox Partner Preview, Cozy Marbles, Everdream Village, City Tales: Medieval Era, Ghost Master: Resurrection.

9 napja
15

Dragon Quest I&II HD-2D Remake

2025.11.17.
10