[Teszt] Axiom Verge

Axiom Verge

WarhawkLusztig Zsolt2015.04.10. 15:30

Itt van egy újabb adalék a távoli jövőben kialakuló, twitter bejegyzés hosszúságú tesztek egyelőre nem túl hosszú sorába.

Axiom Verge: Tom Happ megcsinálta a Metroidot.

Na de miért Tom Happ? Mert az Axiom Verge nem a legfontosabb, de mindenképp említésre méltó különlegessége ugyanis, hogy összesen egy ember, a fent említett Happ úr munkája. Mármint teljesen: kódolás, tervezés, grafika, zene, sztori - minden. Ez pedig akkor is értékelendő lenne, ha a játék egyébként nem lenne kifejezetten acélos, de szerencsére itt nem ez a helyzet: az Axiom Verge az utóbbi idők legszebb szerelmes levele a Metroidhoz.

A fentiekből egész pontosan belőhető, hogy milyen stílusú játékot kapunk: bizony, a jobb híján metroidvania néven emlegetett társaság egy újabb tagját köszönthetjük köreinkben, ahol az egyensúly egyértelműen a „metroid” részen van, a „vania” most inkább csak díszként szerepel a meghatározásban. A klasszikus iskolapéldával van dolgunk: adva van egy igencsak nagy, jellemzően négyzetekből (és igen, pixelekből) felépített világ, mely teli van tömve mindenféle tárggyal, melyeket egy bizonyos sorrendben felszedve újabb helyekre tudunk eljutni, ahol újabb tárgyak várnak, satöbbi, satöbbi, satöbbi. A recept a régi, de az a helyzet, hogy ez az a fajta, ami még mindig nagyon finom tud lenni, ráadásul Happ úr nem próbálta megreformálni, éppen csak kicsit a saját szájízéhez és a tematikához igazította néhány pontját. Ha nincs eltörve, ugyebár…

Melyek ezek a pontok? Nos, először is az elsőre kicsit talán kuszának tűnő, de aztán néhány revelációval később igencsak érdekes kanyart vevő sztori, az ehhez, illetve a környezethez illő speciális tárgyak és fejlesztések, valamint az, hogy utunk során tucatnyinál is több érdekes fegyvert szedhetünk össze. A sztoriról nehéz spoilerek nélkül írni, legyen elég annyi, hogy egy fura baleset után hősünk nem egy kórteremben (vagy a mennyország kapujában), hanem egy különleges, idegen helyen ébred, ahol egy hatalmas fém női fej kér segítséget tőle, meg kellene mentenie a világukat. Igen, tudom, eléggé sablonosnak tűnik ennyi alapján, de higgyetek nekem: menet közben kiderül azért egy-két turpisság, előre jelzem, nem kis részben a pályákon szétszórt dokumentumok nyomán.


Dióhéjban

## Mi ez?

Retro szerelmes levél a Metroidhoz. Felfedezés, csaták, különleges képességek egy idegen világban!

## Mire hasonlít?

Super Metroid, [Ori and the Blind Forest](http://www.gamer365.hu/show-article.php?id=1583&article)

## Mire jelent meg?

PlayStation 4

## Mennyibe kerül?

[5490 Ft](https://store.playstation.com/#!/en-hu/games/axiom-verge/cid=EP0850-CUSA02312_00-AXIOMVERGE001PS4)

De nem is annyira a sztori, mint inkább a gyémánttá csiszolt játékmenet az, amiért bele kell szeretni az Axiom Verge-be. Néhányszor már leírtam, de megteszem újra: ha a klasszikus Metroid most éledne újra, akkor ilyen szeretne lenni. A megszerezhető képességek és tárgyak mindegyike hasznos és néhányuk egészen különleges: különböző fajta teleportációk, plafonba akasztható kampók és a saját kedvencem, a glitch gun, mellyel „programhibákat” készíthetünk, vagy tüntethetünk el a pályákon. Előbbi egyszerűbb: ha valahol azt látjuk, mintha elcsúszott volna, vagy szép magyar szóval szólva bebugzott egy textúra, ott jó eséllyel használhatjuk ezt a fegyvert például új járatot nyitva ezzel meg. De ennél is érdekesebb az érem másik oldala: szinte bármelyik ellenfélre irányítva azokban programhibát generálhatunk, ezzel átalakítva őket. Van, amelyik csak lelassul, van olyan, ami sérülékennyé válik, de olyan is van, amelyik teljesen átalakul, vízben lévő ellenfélből repülőt készíthetünk, kicsiből nagyot, sőt akár ellenségből társat. A játékban szereplő csaták jelentős része arról szól, hogy rájöjjünk, melyik formája sérülékenyebb az ellenfeleknek és azt támadjuk, lehetőleg a megfelelő fegyverrel.

Fegyverből pedig rengeteg van, bőven egy tucat felett és hasonlóan a képességekhez, itt is sok esetben igazi különlegességeket kapunk. Van olyan, ami jégszilánkokat okád magából, van olyan, melynek lövedéke a falhoz érve elkezd azon „gurulni” (mókás módja egy szinttel felettünk lévő ellenfelek levadászásának), van olyan, ami a közvetlen közelünkbe lő egy bitang erős villámot és még sorolhatnám. Ezzel pedig a csaták képlete is bővül: nem csak a megfelelő formáját érdemes eltalálni az ellenfélnek, hanem azt is érdemes megtervezni, mivel érdemes rájuk támadni. Különösen igaz ez az elszórtan megtalálható főellenfelekre, ahol a jó fegyver mellett az addig összeszedett képességeinket és természetesen az ügyességünket is erősen használatba kell vennünk - mondjuk úgy, nem adják könnyen magukat.

És igen, ezek mellé olyan látvány társul, amelytől a kedves poligonszámláló játékos azonnal a szívéhez kap egy heves „nem ezért fizettem sokszázezret” kiáltással, de őszintén megvallva, egy ennyire retro hangulatú játéknál igazából teljesen jól mutat az első pillantásra a SNES korszakból ideteleportált kinézet. Első látásra, mert az egyszerű textúrák és a pixeles karakterek mellett azért belefért néhány modernebb, a látványt csinosító effekt, de erre tényleg csak az figyel fel, aki célzottan keresi, a többiek egyszerűen élvezik a pixelek háborúját. Vagy néha szentségelnek miatta, sajnos velem többször előfordult, hogy percekig kóvályogtam amiatt, mert a kicsit szűkös paletta miatt a hátteret áthatolhatatlan falnak néztem. Az Axiom Verge egyébként sem egy túlságosan könnyű játék, egyrészt az ellenfelek is kíméletlenek tudnak lenni, másrészt többször sikerült olyan helyzetbe keverednem, ahol nem volt egyértelmű, hogy hova kell menni, mit kell csinálni, a játék pedig nem fogja az ember kezét, nincsenek nyilak, vagy más segítség. Ilyenkor jön a jó öreg „járjunk be mindent még egyszer” technika, amit talán a kelleténél picivel többször kellett bevetnem.

Ennek ellenére, ha a stílus kedvelője az ember, akkor nehéz nem rajongani az Axiom Verge iránt. A rendszere szinte tökéletes, a játékmenet csodásan oldschool néhány határozottan kellemes kiegészítéssel, a látvány nagyon jól tud működni, a zenéje pedig engem teljesen elvarázsolt (tessék meghallgatni, nekem az Inexorable lett azonnal a kedvencem). Szóval vissza a twitter-teszthez, tényleg csak ez az, amit meg kell jegyeznetek: Tom Happ húsz évvel a Super Metroid után készített egy szuper Metroidot. Ha a stílus kedvelője vagy, ennyinek elégnek kell lennie ahhoz, hogy (nagyon helyesen) azonnal felkerüljön a "meg kell vennem" listára.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Once Upon a Katamari - Ryo Ishida válaszol

A Katamari sorozat egy ízig-vérig új sztorival gurul be a szívünkbe. Az időutazást alapul vévő Once Upon a Katamari megjelenésének apropóján beszélgettünk Ryo Ishidával, aki ifjú titánként, a játék producereként azért is felelt, hogy friss vért pumpáljon a Herceg pucájába.

1 órája

Leköszön a Remedy igazgató - ez történt szerdán

Továbbá: Goat Simulator 3, Mouse: P.I. For Hire, Marvel Cosmic Invasion, Cruise Control, Sonic Rumble.

14 órája
1

Angry Video Game Nerd 8-bit

Körülbelül tizenöt éve lehetett, hogy egy Gamer365 szülinapi vacsi végén Liquidéknél hajnalba nyúlóan néztük az Angry Video Game Nerd DVD-ket. Egy más világ volt, a Nerd viszont még mindig itt van, és a videói mai napig eseményszámba mennek. A játékai sem voltak rosszak Rolfe-mesternek, 2025-ben pedig egy újabb megjelenésnek örülhetnek a rajongók.

23 órája
5

Once Upon a Katamari

A Katamari-sorozat annak idején PS2-n indult hódító útjára, és bár messziről egy tipikus japán zagyvuléknak látszik, közelebbről nézve kikönyököl belőle a humor, a filozófia és a kulturális sziporka. Az új epizód történelmi körutazásra visz minket, lássuk is mire jutottak a Once Upon a Katamari fejlesztői!

1 napja
2

Csúszik a The Sinking City 2, befutott a Ninja Gaiden 4 – ez történt kedden

Továbbá: Thrasher, Gecko Gods, The Lord of the Rings: Return to Moria, Kirby Air Riders.

1 napja
1

Hotel Barcelona

Hidetaka (Swery65) Suehiro és Goichi Suda(51) végre valahára összefogtak egy közös projekt erejéig. A szokásos minőség? Kiszagoljuk!

2 napja
3

Még nem adja fel a Microsoft – ez történt hétfőn

Benne: új Xbox hardver, Second Sun, Donkey Kong Bananza, Bleach: Rebirth of Souls.

2 napja
12

Ninja Gaiden 4

2 napja
8

Steam Next Fest 2025 ősz - Gyermeki félelmek, harcias művészek, komor roninok és a fájdalomcsillapító

Az őszi Steam Next Fest felhozatala idén kétségkívül roppant erősre sikeredett, az esemény során kipróbálható játékok között ugyanis számtalan remek indie cím mellett jó pár AA kategóriás gyöngyszem is képviselteti magát. Ezen demók között szemezgettünk ismét, kigyűjtve, hogy mi az, amire mindenképp javallott egy (vagy több) pillantást vetni a fesztivál vége előtt.

3 napja
2

Heti megjelenések

3 napja
8

Final Fantasy Tactics: The Ivalice Chronicles

Melyik minden idők legjobb Final Fantasy játéka? A kérdést akár provokációnak is vehetnénk, pláne, ha a Final Fantasy Tactics-et is behozzuk a képbe. Tényleg, melyik a legjobb?

4 napja
13

Battlefield 6

5 napja
16

Változatos apróságok - ez történt pénteken

Benne: Silent Hill 2, Marvel Rivals, Dragon Ball, Assetto Corsa Rally, Zoochosis, Horizon Zero Dawn.

5 napja
6

Snoopy & The Great Mystery Club

6 napja
7

Gyásznap, Quantic Dream tervek - ez történt csütörtökön

Benne: Tomonobu Itagaki, Battlefield 6, Spellcasters Chronicles, N++.

6 napja
11

Sonic Wings: Reunion

7 napja
3

PlayStation Game Catalog: októberi érkezők

Silent Hill 2. Until Dawn. V Rising. A PlayStation előfizetéses szolgáltatása komolyan vette az októberi rettegést!

7 napja
1

Száguldó metrók, driftelő autók – ez történt szerdán

Benne: EXODUS, Metro Rivals: New York, Dragon Quest I & II HD-2D Remake, Protocol: Terminate, JDM: Japanese Drift Master, Sonic Rumble, Videoverse, Witchbrook, Surviving Mars: Relaunched.

7 napja
1

Steam Next Fest 2025 ősz - Öreg hősök, gyászoló apák, vérszomjas robotok és szellemkamionok

Október 13. és 20. között újra megrendezésre kerül a Steam Next Fest, melynek keretein belül egy héten át számtalan játék demója válik elérhetővé a Valve digitális áruházában. Lássuk hát, mit lehet érdemes megnézni és kipróbálni a brutális méretű felhozatalból!

8 napja
14

Visszatér a Summer Game Fest, lelépett az Assassin's Creed-főnök – ez történt kedden

Továbbá: Rules of Engagement: The Grey State, Silly Polly Beast, Decision: Red Daze.

8 napja