[Teszt] WRC 5

WRC 5

dragCsető Zsolt2015.10.21. 21:30

Aligha mondhatjuk, hogy a ralis műfaj reneszánszát éltük át az évtized első felében, hiszen hiába termelt ki magából sorozatban négy WRC játékot is a Milestone csapata, ezek sokkal inkább voltak hiánypótló címek, mintsem különösebben jók. A rali-világbajnokság hivatalos licence most új kezekben próbálkozhat a kiteljesedéssel: a Kylotonn Games versenyjátékokra szakosodott részlege vette át a stafétát, akik eddig csupán a kínosan gyenge Motorcycle Clubot tették le az asztalra. Sebaj, két év alatt éppen kiéheztünk annyira, hogy ez ne jelentsen akadályt, így kíváncsian vetettük bele magunkat a WRC 5 remélt örömeibe...

Hogy ezek az örömök végül tényleg reméltek csak, vagy ténylegesen is jól szórakoztunk, arra nehéz röviden válaszolni. Nem tudunk eltekinteni ugyanis attól a ténytől, hogy - legalábbis az újgenerációs konzolon - jelenleg ez az egyetlen rendelkezésre álló ralijáték, így a WRC 5 hiánypótló léte ebben az esetben sem kérdőjelezhető meg. Ha oldalra pillantotok, akkor nem árulok el nagy titkot azzal, ha azt mondom: a Kylotonn alkotása sem vezetési élményben, sem látványban, sem pedig tartalomban nem képes az átlagos szintnél komolyabbat felmutatni. Ezzel együtt azonban mégiscsak ott van az, hogy aki - hozzám hasonlóan - komolyan vonzódik az autósport ezen erősen elhanyagolt virtuális ágazatához, az mégiscsak kap most valamit, amivel csillapíthatja az étvágyát.

A gond csupán annyi, hogy a WRC 5 - ha maradunk az étkezésnél - nagyjából az általános iskolai menzás kaják szintjét hozza: nem túl bizalomgerjesztő, íztelen, itt-ott pedig kicsit rágós is. A vezetési modell tekintetében nagyjából azt hozza, amit az elődök: nem teljesen árkád, de a szimulátortól is távol áll, és összességében nem különösebben mély. Az ilyen jellegű autóversenyek esetében az "oké, de akkor mennyire szórakoztató?" kérdést szükséges általában felvetni, ami ugyan szubjektív műfaj, de ha választani kellene, én a Milestone-játékok fizikáját választanám, ami ugyan szintén távol állt a parádéstól, de alapvetően tudott szórakoztató lenni a megfelelő szakaszokon. Ez utóbbi pedig fontos kitétel, hiába vannak ugyanis a megszokottnál hosszabb (átlagban 6-7 kilométeres) pályák a Kylotonn játékában, ezek többsége rendkívül unalmas és fantáziátlan, és sokkal kevésbé adják át a sportág sajátos hangulatát, mint mondjuk a Milestone-féle WRC 4. Mindez felejthető technikai megvalósítással párosul: a látvány érezhetően az előző generációból lett átmentve, a látótávolság és a környezet kidolgozása kifejezetten gyenge, komolyabb sebességnél pedig rendkívül zavaróak tudnak lenni a rendszeresnek mondható framerate-problémák.

Ami igazán szomorú, az az, hogy a WRC 5 mindezek mellett mindent megtesz annak érdekében, hogy ne is lehessen komolyan venni, olyan illúzióromboló elemek vannak ugyanis benne, amiket egy professzionális videojáték egyszerűen nem engedhet meg magának. Nevetségesnek tartom például, hogy egyetlen (!) kivételt (meg persze a totálkáros állapotokat) leszámítva nem fejeztem még be úgy szakaszt, hogy néhány tizedmásodpercnél nagyobb különbség lett volna az első két helyezett között. A másfél- és a hatperces szakaszon is; könnyű és zehéz fokozaton is; akkor, amikor tökéletesen vezettem, és akkor is, amikor tíz másodpercet bóklásztam a susnyásban. Ennek tükrében lényegtelen is, hogy a játék az etapok közben semmilyen visszajelzést nem ad arról, hogyan is állunk a többiekhez képest - igazából úgyis mindegy. De hogy tartalmi furcsaságokat is említsek: a karrier elején több csapat közül választhatsz, melyek különféle célokat fogalmaznak meg a szezonra, ezek azonban szinte semmilyen módon nincsenek visszacsatolva magába a játékba. Az itt-ott előforduló itinerhibákon pedig azért nem akadtam már fenn különösebben, mert ezek úgymond szériatartozékok: az elmúlt 5 évben sajnos mindegyik WRC játékban jelen voltak.

Csak hogy bizonyítsam, hogy a sok nemtetszés ellenére nem hánytam visítva a WRC 5 tesztelése közben: akadtak említésre méltó pozitívumok is. Az egyik ilyen a versenyekben rejlő kihívás, amely némileg magasabb a megszokottnál. Ez egyrészt annak köszönhető, hogy (megfelelő beállítások mellett persze) sokkal könnyebb olyan sérüléseket szerezni, melyek aztán hatással vannak a menetteljesítményre. Másrészta hibázás következménye is nagyobb, hiába van jelen ugyanis az idővisszapörgetés lehetősége, nem próbálkozhatunk újra minden egyes elrontott kanyarral. A rewind funkció használata ugyanis a legutóbbi részszakasz elejére tesz vissza bennünket, amely akár 50-60 másodpercnyi vezetést is kukázhat, így sokkal inkább meg fogjuk fontolni a használatát, ami egyben óvatosabb vezetésre is sarkall bennünket. Kíváncsian várom emellett, hogy mit takar majd a főmenüben kacsingató eSport menüpont, ahol elviekben a valódi szezonnal párhuzamosan zajlanak majd a versenyek jövő januártól. Addig is kisebb egymás elleni kihívások keretein belül csaphatnak össze az online versengésre vágyó játékosok, méghozzá pólókért és egyéb WRC-relikviákért.

Aki tehát sokat várt a fejlesztőváltástól, annak csalódnia kellett: a Milestone ugyan nem remekelt az elmúlt években, némileg mégis ügyesebben és - a maguk szintjén - profibban ültették át virtuális formába a rali-világbajnokságot, mint a Kylotonn csapata. A WRC 5 ennek ellenére nem rossz, ideig-óráig elüthetjük vele az időt, ha már nagyon éhezünk a sárdagasztásra, ám összességében azt kell mondanunk, hogy semmilyen szempontból sem közelíti meg azt a színvonalat, ami a 2015-ös videojátékok sajátja.

A WRC 5 hiánypótló alkotásként áll oda a rajtvonalra, hogy a hangulatos raliélményre vágyók kegyeiért versenyezzen, unalmas pályái és illúzióromboló játékelemei azonban hamar lerontják az esélyeit. Ha megelégszel a funkcionális és tartalmi minimummal, illetve az itt-ott kifejezetten amatőr megoldásokkal, akkor a Kylotonn játéka ideig-óráig akár szórakoztató is tud lenni, a WRC 5 azonban összességében meg sem közelíti azt, amit ki lehetne hozni ebből a műfajból.

***WRC 5 | PS4 (tesztelt), PS3, Xbox One, Xbox 360, PC

Kiadó: Big Ben Interactive | Fejlesztő: Kylotonn Games***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2014-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

15 órája
7

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition - robbantás az Ezüstkéz utcában

Azt, hogy Zeldákkal és Mario Kart-tal indítani egy új Nintendo gépet egy remek ötlet, már megállapítottuk. A nyitókínálat egyik legmeglepőbb darabja, a CDProject RED Cyberpunk 2077 portja viszont kétéltű vibropenge, lássuk mit tud az Ultimate Edition.

21 órája
11

Dedikált stream bejelentések - ez történt csütörtökön

Benne: Capcom Spotlight, PowerWash Simulator 2, Pinball FX, Little Nightmares, Assassin's Creed Shadows, Elden Ring Nightreign, Stasis.

23 órája

Donkey Kong Direct, Climate Station megjelenés – ez történt szerdán

Továbbá: Patapon 1+2 Replay, Tsarevna, The House of the Dead 2: Remake, Motel Nightmares.

1 napja
1

Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army

“Ahova sütnek a napsugarak, ott az árnyék is megveti a lábát.” Biztos vagy benne, hogy logikusan megmagyarázható az ami előtted történik? Az ATLUS klasszikus történetében nem teljesen. Ha valamilyen bűneset van, akkor a túlvilágra is át kell pillantsunk.

2 napja
2

Xbox X AMD együttműködés, Marathon csúszás – ez történt kedden

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Dragon Ball: Sparking! Zero, Final Fantasy VII, Simon the Sorcerer Origins, Golden Tee Arcade Classics.

2 napja
45

Game Pass: mozgolódás június második felében

A SIFU fejlesztőitől érkező Rematch debütál hamarosan a szolgáltatásban. Azon kívül azonban leginkább a PC Game Pass felhasználók örülhetnek.

3 napja

Mandragora: Whispers of the Witch Tree

Mindig hatalmas öröm amikor kishazánk játékfejlesztése valami igazán érdekeset tesz le az asztalra, pláne akkor ha egy olyan stílusban próbálkoznak, amiben eddig, itthon még senki más. Lássuk, mit is tud a Mandragora, ami évek óta formálódik pár lelkes fejlesztő műhelyében.

3 napja
8

Prince of Persia életjelek, Borderlands 4 előrendelés – ez történt hétfőn

Továbbá: Crash Team Racing Nitro-Fueled, Nintendo Direct.

3 napja
73

Heti megjelenések

4 napja
5

Puyo Puyo Tetris 2S

A Puyo Puyo Tetris crossover koncepció nem ma fogant, de a SEGA úgy döntött, hogy a Nintendo Switch 2 launch-ot megtolja a PPxT második részének speciális kiadásával. Lássuk, hogy mire jutottak!

6 napja
4

Csöndes zárás - ez történt pénteken

Benne: Silent Hill f, Cronos: The New Dawn, Borderlands 4, Streum On Studio, Devil May Cry 5.

6 napja

Czicza Ádám: A Bíbor Úrnő árulása

Egy újabb magyar szerző kötetével folytatjuk a lapozgatós játékkönyveket bemutató sorozatunkat. A főhős Te vagy - lapozz hát!

7 napja
2

Régi klasszikusok visszatérése - ez történt csütörtökön

Benne: Silent Hill, Still Wakes the Deep, Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, Edens Zero, Postal 2 Redux, Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army.

7 napja
5

The Alters

A világűr magányában számos sci-fi hős találkozott már önmagával, a The Alters azonban páratlan módon illusztrálja, hogy egy “csipetnyi” bázis menedzsment mennyi finomsággal és megtermékenyítő gondolattal tudja felturbózni az alteregós és egzisztenciális filozofálást.

8 napja
6

Mario Kart World

A Switch 2-vel egy időben slisszant át a startvonalon a Nintendo Mindent Járó Malmocskája, mi pedig felkaptuk az akapulkó ingeket és a magnót a különleges zenéhez és elhúztuk a belünket Denevérországba.

8 napja
44

PlayStation Game Catalog: júniusi érkezők

Premier címként érkezik az FBC: Firebreak, majd úgy tűnik picit nyugodtabb időszak következik a Days of Play lezártával.

8 napja
1

Jól fogy a Switch 2, leépít a Bend - ez történt szerdán

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Street Fighter 6.

8 napja
11

Nintendo Switch 2 Welcome Tour

A Nintendo érdekes és úttörő formáját választotta a Switch 2 képességeinek bemutatására. A Nintendo Switch 2 Welcome Tour több mint kézikönyv, kicsit kevesebb mint teljes értékű videojáték.

9 napja
12

Sonic X Shadow Generations: a Nintendo Switch 2 változat

A Sonic X Shadow Generations már szép köröket futott a jelenlegi és az előző generációs konzolokon is. Most megnéztük, hogy a Switch 2 nyitókínálatának darabja milyen érzelmeket kelt, és hogyan muzsikál az új masinán.

9 napja
8