[Teszt] Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past

Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past

Gamer3652016.09.17. 10:55

Elképesztően vártam a Dragon Quest VII: Fragments of the Forgotten Past 3DS-es remake-jének megjelenését! Az utóbbi években kiéheztem egy igazi klasszikus JRPG-re, ami felidézi a 16 és 32 bites idők legszebb pillanatait, és nagyon örültem, hogy végre rátehettem a kezem a játékra. Örömöm azért is teljes, mert a DQVII nyugati megjelenése nem volt egyértelmű. Először 2013-ban látott napvilágot Japánban, és sokáig esélytelennek tűnt a szigetországon kívüli kiadás. Mostanra kiderült, a SquareEnix eredetileg nem akarta lokalizálni a játékot nyugaton. A világ, és elsősorban a francia Dragon Quest rajongók azonban olyan nyomást helyeztek a cégre, hogy végül a Square engedett, és elkezdődött az angol verzió kiadásának előkészítése. Nem lehetett egyszerű munka, ezt a cég fejesei is elismerték. A Dragon Quest VII ugyanis méreteit tekintve az egyik legmonumentálisabb JRPG, a zsáner elmúlt 30 éves történetében.

A játék mérete, mélysége, már 15 évvel ezelőtt megdöbbentett. 2001-ben játszottam ugyanis először a játékkal, amikor PS1-re, akkor még Dragon Warrior VII címen, megjelent az USA verzió (Európába soha nem jutott el). Az új kiadástól nem vártam nagy meglepetést, mert tudtam, hogy egy valódi konzervatív JRPG-t fogok kapni. A konzervatív szót itt most nem maradi, hanem sokkal inkább értékőrző jelzőként használom. A Dragon Quest sorozatra soha nem volt jellemző a kísérletezés vagy a gyökeres reformok erőltetése. A hetedik rész nem tér el ettől a formulától. Hogy ez mit jelent? Egy oldschool JRPG-t, körökre osztott harcokkal, kasztrendszerrel megszerezhető kepeségekkel, és egy monumentális méretű, de annál lassabban csordogáló történettel. Mindez egyes játékosoknak nem biztos, hogy be fog jönni, mivel túlságosan is régimódinak fogják találni a körítést, és a játékmenet fogásait. Ma már furcsának hatnak olyan 8 bites szintű megoldások, mint hogy a hangok sok helyen direkt NES-es hatást keltenek, menteni csak a templomokban tudunk, a harcokban pedig, ha kiadunk egy utasítást, a játék nem kérdez rá, hogy biztos vagyunk-e a dolgunkban. De ezek részei annak a retro életérzésnek, amik nélkül nem DQ a DQ.

A DQVII olyan, mintha a készítők eldöntötték volna, hogy megcsinálják minden idők leghosszabb és legtartalmasabb klasszikus JRPG-jét. Jellemző, hogy az eredeti PS1-es verzióban 3-4 óra játékidő után következett az első harc. Az átlagos végigjátszás közel 100 óra volt, de titkokkal könnyen e fölé is csúszhatott. Nagyon kíváncsi voltam, hogy ezt a mérhetetlen tartalmat vajon a remake-ben megkapjuk-e. Szerencsére a 3DS-es verzióban minden ott van, ami PS1-en, sőt még bónuszok is vannak. Pedig a 3DS-es változatban a játék elején még vágtak is. Az első dungeon puzzle elemein könnyítettek, így most már csak kb. két órát kell játszanunk, az első összecsapásig. A PS1-es változathoz képest több újdonság is van. A játék egy teljesen új fordítást kapott, ami sokkal pontosabb és hangulatosabb, mint az eredeti. Az egész játék sokkal kiegyensúlyozottabb hatást kelt, mint PS1-es elődje. A játékmenet áramvonalasabb, játékosbarátabb, a fejlődés gyorsabb és sokkal nehezebb elakadni. További újdonság, hogy a földrészeken a véletlenszerű harcok megszűntek, a szörnyeket láthatjuk a terepen. A véletlenszerű harcok azonban nem tűntek el teljesen, a tengeri hajózások alkalmával (amiből sok lesz) sajnos még mindig jelen vanna. A régi JRPG-kre jellemző módon, nem érdemes sokszor elkerülni a csatákat, mert a játék így sem könnyű. Fejlődni pedig csak akkor lehet, ha tudatosan és folyamatosan tápolunk. A változtatások, finomítások következtében a játék sokkal élvezetesebb, játszhatóbb lett. És ami fontos, sokkal szebb is. A DQVII kapott egy új, nagyon szép grafikai engine-t 3DS-en, ami már-már szebb, mint az etalonnak számító nyolcadik rész. Egyedül a világtérkép nem tetszett, a semmiből előbukkanó tereptárgyak miatt igen csúnyán fest, még optimalizálhattak volna rajta.

A DQVII világépítése nagyon erős, de legalább annyira lassú is. Az egész játékból egyfajta kiegyensúlyozott nyugodtság sugárzik. A játék nem sietet, nem rángat, nem kapkod, csak szép lassan folydogál a szemünk előtt. Jó példa, hogy a történet végig csak sejteti, hogy az epizodikusan elénk gördülő akadályok mögött a kezdetektől egy misztikus erő munkál, de a teljes kép csak a legvégén fog összeállni. Minden DQ részben van valamilyen a játékmenetre ható fordulat a történetben, gondoljunk például a hatodik részre, ahol két világ is volt. Talán nem túlságosan nagy spoiler ha elárulom, hogy a DQVII középpontjában az időutazás áll. Mindez a játék első 5 órájában, rendkívül komótosan bomlik ki előttünk. Dióhéjban arról van szó, hogy a múltban történt tragédia miatt a világról eltűntek a földrészek. A játékos feladata az lesz, hogy helyreállítsa a világ régi formáját, és persze kiderítse milyen gonosz erő áll a háttérben. Ahhoz hogy az összes földrészt visszahozzuk, váltanunk kell két idősík, a jelen és a múlt között. Ehhez a kontinenseket jelképező puzzle szilánkokat kell összegyűjteni, és a játék központi templomában elhelyezni. (Játékmenetet könnyítő újdonság, hogy a feladathoz kapunk egy radart is, ami villogással jelzi, ha közelébe vagyunk egy puzzle darabnak.) Ha mindegyik töredék megvan, akkor elrepülhetünk az adott kontinensre, és annak is a múltjába. Az új helyszínen meg kell oldanunk az elénk gördülő akadályokat és kalandokat. A végén a jutalmunk, hogy a földrész megjelenik a jelenben. Így aztán szinte minden helyszínnek két változata lesz a játékban, egy múltbéli és egy jelenbeli. Természetesen mind a kettőt végig kell járnunk, hogy a történet kerekét előrelendítsük. Az időutazásos történet nagyon izgalmas, számtalan lehetőséggel. Megkockáztatom, a Chrono Trigger óta nem élveztem ennyire JRPG-ben ezt a tematikát.

A DQVII rendelkezik azzal a képességgel, amivel kevés JRPG. Amikor elindítjuk, úgy érezhetjük, hogy átléptünk egy másik világba. A hangulatot fokozza az idén múlt nyolcvanöt éves Koichi Sugiyamának a dallamai, aki a kezdetektől, 1986 óta, a sorozat zeneszerzője. Most is tökéletes munkát végzett, a PS1-es eredetivel összevetve tisztábban, erőteljesebben szólnak a zenék. A hangulat mellett, a játék sokféle módon szórakoztat. Ha akarjuk, elmélyedhetünk a sztori apró szálaiban, ha akarunk, csak fejlesztgethetünk, de rámehetünk a mellékküldetésekre, esetleg később futó szórakozásként kipróbálhatjuk a rengeteg aljáték egyikét. A DQVII hozza vissza talán a legjobban a régi JRPG-kre jellemző szédítő érzést, amikor úgy éreztük, hogy a játék olyan mennyiségű tartalmat nyújt, ami már szinte feldolgozhatatlan, mi több riasztó. Éppen ezért nagyon sokat gondolkodtam azon, hogy a Dragon Quest VII-et kinek merjem ajánlani. Én tökéletesen elégedett voltam a DQVII-tel, retro hatást keltő megoldásaival együtt is imádtam minden percét. Tagadhatatlan azonban, hogy annyi lehetőség, irány és tartalom van benne, mintha a készítők direkt a hardcore DQ fanoknak szánták volna, és ha most ismerkedünk a DQ szériával, akkor kezdésnek ez még sok lehet. Kezdő Zeldának sem biztos, hogy jó választás a Majora's Mask. DQ-es előismeret nélkül tanácsos megvárni a 2017 elején 3DS-re érkező nyolcadik részt, ami méltán érdemelte ki a közönség kedvenc státuszt. Viszont ha átakarjuk élni milyenek voltak a zsáner csúcsát képező SNES-es és PS1-es JRPG-k, netán DQ fanok vagyunk, akkor a Dragon Quest VII egyenesen kihagyhatatlan.

Veres Miki

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Gamer365 Karácsony 2025

Az ünnepekre várva elindítjuk a nagy év végi nyereményjáték-sorozatunkat, amiben idén is teljes verziós játékkódokat és csecsebecséket sorsolunk ki közöttetek.

16 órája
446

Ki mivel játszik?

Bejgli, rántott hal, töltött pulyka, mákos guba, tokaji aszú és jó kis viták az idei GOTY játékokokn a családi asztalnál... Reméljük mindenkinek jól telt a karácsonyi előeste - de adott a kérdés - ki mit talált a fa alatt és ki mivel játszott?

1 napja
30

Meghalt Vince Zampella – ez történt hétfőn

Továbbá: Yakuza Kiwami 3 & Dark Tides, Cronos: The New Dawn, Octopath Traveler.

3 napja
19

Heti megjelenések

4 napja
1

Metroid Prime 4: Beyond

4 napja
33

Blizzard átalakulás - ez történt pénteken

Továbbá: Patapon 1+2 Replay, Marathon, Dragon Quest VII Reimagined, Dave The Diver.

6 napja
7

Gran Turismo 7 - Power Pack DLC

A Gran Turismo már hosszú ideje nem csupán egy autós videójáték-sorozat: maga a PlayStation egyik ikonikus mérföldköve, immár 28 éve. Lássuk, mit tud a SPEC III Update és a Power Pack DLC!

6 napja
14

Túlóra és egyezség - ez történt csütörtökön

Benne: Light of Motiram, PowerWash Simulator 2, Limbic Entertainment, Naughty Dog, Trails in the Sky 2nd Chapter.

7 napja
10

Octopath Traveller 0

Az első Octopath Traveler 2018-ban Nintendo Switch exkluzívként indult, és ezzel a címmel mutatta be a Square Enix a HD-2D grafikai stílust. Vajh az Octopath 0 esetében tart még a lendület, vagy kezd kikopni a varázs? Tesztünkből kiderül!

7 napja
2

Csapdát karácsonyra – ez történt szerdán

Benne: Next Hunting Adventure, Yakuza Direct, Hogwarts Legacy, MINOS: Home A-Labyrinth, Warhammer 40,000: Mechanicus II, Vambrace: Dungeon Monarch, Mega Man Star Force Legacy Collection.

8 napja
8

Bővül a Hollow Knight: Silksong, csúszik a Terminator: Survivor – ez történt kedden

Továbbá: Final Fantasy VII Remake Intergrade, Disciples Domination, Laysara: Summit Kingdom, Quarantine Zone: The Last Check, Sucker Punch Productions.

9 napja
5

Endorfy Solum Studio - mikrofon az arcodba

9 napja

Routine

A Routine megjelenésére közel tizenhárom évet kellett várnunk, azonban a Lunar Software alkotása végül csak kiverekedte magát a fejlesztői pokolból, és valósággal berobbant a képernyőinkre.

9 napja
4

2025 legjobb játékai

A döntés ebben az esztendőben is a Ti kezetekben van: lássuk, melyik lesz idén Az Év Játéka itt a Gamer365-ön!

2025.12.16.
71

Marathon megjelenési dátum, vásárolt a Ubisoft – ez történt hétfőn

Továbbá: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Cult of the Lamb, Divinity: Original Sin II – Definitive Edition, Westlanders.

2025.12.16.
8

Heti megjelenések

2025.12.15.

Super Mario 40: a legőszintébb Mario élményeink

A "Mario 40"-évforduló előhozta a csapatból a nosztalgikus történeteket. A belsős csatornánkon pörögtek a kommentek, nem győztük súlyozni a címeket, hogy kinek melyik a kedvence, vagy milyen más szempont szerint ...

2025.12.14.
14

Zowie a csillaglétrán: perifériák profiktól profiknak

2025.12.14.
3

Genesis - Thor 230 TKL Lite + Boron 500 XXL

A mechanikus billentyűzetek valóban uralkodnak mostanában, és a portfóliókban olyan termékek jelennek meg a piacon, amelyek az olcsóbb szegmenstől, a közepes igényeken át az ultra high-end profik világáig mindent lefednek. A Genesis márkát kifejezetten kedveljük...

2025.12.14.

Terminator 2D: No Fate – csak ha bevégzed

2025.12.12.
8