[Teszt] Virginia

Virginia

VegaNagy-Sz. Ferenc2016.09.27. 09:00

“Press enter to take a trip”, fogadja a Virginia kezdőképernyője a játékost, majd később az ESC megnyomásakor a megszokott “Resume game” helyett a “Resume feature” olvasható. A két apró szövegmódosítás célja nyilvánvaló, jó előre kifogni a szelet azoknak a vitorlájából, akik a “játékot” kérik számon a produktumon. Ehelyett az előzetes reklámszövegek alapján egy olyan interaktív, újszerű narratívával ellátott thrillert ígért az angol illetőségű Variable State, amelynek a fő referenciái közt a Fargót, az X-Aktákat és a Twin Peaks sorozatot jelölték meg a készítők.

Induljunk a végéről, ott van a legkevesebb bizonytalanság. Adott egy kisváros, ahonnan eltűnik egy fiatal srác, a családja az FBI segítségét kéri. A két ügynök megállás nélkül issza a kávét, a legtöbb helyi, akivel találkozik, erősen furcsa (és minden szereplőnek van valami bűne), a helyi bárban mintha Julee Cruise énekelné Angelo Badalamenti valamely dalát, a nyomozás során pedig legalább akkora szerepet kapnak az álmok, mint a kézzel fogható bizonyítékok. Ez már csak azért is fontos, mert a történet értelmezéséhez nagy szükség lesz arra, hogy a néző meg tudja határozni, hogy amit lát, az a valóság, vagy csak a (főszereplő) képzeletének a műve. És hogy az értelmezés szempontjából még nehezebb legyen a befogadó dolga, tele van az egész Virginia szimbólumokkal. Halott, majd életre kelő kismadár, úton-útfélen felszedhető csodaszép virágok, hatalmas lomha bölény, hogy csak a legfontosabbakat említsük. Minden adott tehát ahhoz, hogy tényleg egy lynchi látomás klónjaként tekintsünk a műre. Az X-Aktás vonal nem feltétlenül az ufókat jelenti ezúttal, sokkal inkább a két eltérő motivációval rendelkező FBI ügynök között kialakuló kapcsolat kibontását és fejlődését. És itt jön az első kisebb hazugság, a Virginia ugyanis a látszat ellenére nem thriller, sokkal inkább dráma. Az eltűnt gyerek ügye csupán háttérsztori, ami lökést ad a történetnek, és apropót a szimbólumok felvonultatásának, de az összkép és a végkifejlet szempontjából teljesen irreleváns. Mert több mindenről szól(hat) ez a történet, de bármi is legyen az értelmezésünk, az biztosan a két női szereplő személyiségével áll kapcsolatban.

A Virginia mint “klasszikus” játék teljesen értékelhetetlen, ezzel igazából próbálkozni sem érdemes. Ha megnézzük, hol a különbség a “video” és a “videojáték” között, akkor látható, hogy ezt itt teljesen elsumákolták. Éppen ezért maximum azt nézhetjük meg, hogy narratív játékként, sétaszimulátorként hogyan működik. A legfontosabb kérdés talán az, hogy működik-e a narráció nélküli narratíva. A Virginiában ugyanis egy szó sem hangzik el, amit el akar mesélni, azt a bemutatott jelenetekkel, a szereplők animációival és a környezet ábrázolásával mutatja be. Sokan ezt egy fantasztikus kísérletnek tartják, pedig nem több tudatosan megválasztott gimmicknél (és akinek van erre jó magyar szava, az kérem írja le kommentben). Nyilván a szöveg nélküliség segít abban, hogy jobban odafigyeljünk minden apró jelre, hogy ne várjuk, ahogy mindent szóról szóra elmagyaráznak, de az esetek többségében inkább elvesz, mintsem hozzáad. Volt olyan pillanat, amikor elgondolkodtam azon, hogy a Virginia csupán egy jól sikerült paródiája a sétálószimulátoroknak, egy alig leplezett trollkodás, annyira idegenül viselkednek a szereplők azokban a helyzetekben, amikor a megfelelő kommunikáció segítene, de helyette inkább pantomimet bámulunk.

Ahhoz, hogy ez minél kevésbé tűnjön erőszakoltnak, a jelenetek nagyon rövidre vannak vágva, már-már extrém gyorsasággal váltogatják egymást a helyszínek, kínosan ügyelve arra, hogy semmit ne kelljen csinálnunk. A legkeményebb az - ismét önirónia? -, amikor túl sokat kellene sétálni egy lépcsőn, és inkább egy vágással letesznek az aljára. És az, hogy semmivel nem kell foglalkoznunk, csak odafigyelni a mozira, akaratlanul is magával hozza azt, hogy a háttérvilág elnagyolt. Ha akarnánk, sem tudnánk megnézni egy fényképet vagy egy könyvespolcot, mert a játék a legtöbbször a fejforgatáson és a “tovább” gombon kívül semmit nem engedélyez. Azt hitted a Dear Esther nem interaktív? Ott legalább oda mész, ahova akarsz, akkor állsz meg, amikor akarsz. A Gone Home háza halott? Hiszen minden egyes pixele elmesél egy kisebb történetet. Ennek itt nyoma sincs. Mi marad helyette? A vita arról, hogy a bölény mit jelképezett éjjel kettőkor a szoba közepén.

Persze nyilván vannak jó pillanatai a vele töltött másfél órának, például az állóképek alapján nem látszik, de vizuálisan fantasztikusan egyben van az egész, láthatólag mindent ennek rendeltek alá, és ugyanez a helyzet a Prágai Szimfonikusok által előadott változatos, csodás dallamokkal is. Audiovizuális szempontból jól összerakott másfél óra hátradőlve a székben, kis utólagos agymunkával? Lehetne ezt mondjuk a Youtube-on ingyen? - teszi fel a kérdést most mindenki, majd ízlés szerint meg is válaszolja. Nyilvánvalóan lehet jól szórakozni rajta, és az is tény, hogy érdemes kísérletezni annak kutatásával, hogy a filmek és játékok határmezsgyéjén mi működik és mi nem. De a tényleges értékét nagyban meghatározza, hogy a narratív játékoknak semmiképp nem ez az irányvonal fog jót tenni a jövőben.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Halo: Combat Evolved Remake - A Varacskosdisznó újjászületése

Kedvcsináló minden idők legkedvesebb Halo játékának friss remake-jéhez, egy Warthog-rajongó sisakrostélyán át.

11 órája
5

Nemze7i ünnep – ez történt pénteken

Benne: Mass Effect, Canyons, The Awakener: Forgotten Oath, Static Dread: The Lighthouse.

1 napja
3

It Takes a War - Elégia 1.6

Elgondolkodtál már azon, hogy milyen régóta nem jártál az egykori kedvenc multiplayer pályádon? Hogy mikor beszéltél utoljára olyan online barátokkal, akikkel annak idején évekig hajkurásztátok egymást valamelyik virtuális terepen? Ott voltál te is a hőskorban, amikor egy-egy nullapontikszes update után, a kedvenc online lövöldédben, eltűntek a falak, esetleg a modellek bugzottak?

2 napja

Nem csak a GTA 6 csúszik, Switch megjelenésáradat – ez történt csütörtökön

Továbbá: Chicken Chicken, Suri: The Seventh Note, Pirates Outlaws 2: Heritage, Fright Train, Cash Cleaner Simulator, Etrange Overlord, MLB The Show 26.

2 napja
8

2026 végére csúszik a Grand Theft Auto VI

A Rockstar Games rövid közleményben jelezte, hogy még néhány hónapot várnunk kell mielőtt Leonida állam területére léphetünk.

2 napja
38

Beneath – Félelem és reszketés az óceán fenekén

A Beneath fejlesztőit nem kisebb cím isnpirálta, mint a 2005-ös F.E.A.R., de vajon fel tud-e nőni egy kis indie csapat alkotása a Monolith legendás horror FPS-éhez?

2 napja
5

Tervek a jövőre - ez történt szerdán

Benne: Insomniac, Unbeatable, PlayStation Portal, One Piece: Pirate Warriors 4, Nintendo, Planet Zoo.

3 napja
4

Konc (Bone): Sárkányok mégis léteznek

Kiteljesedett a Vad Virágok Könyvműhelynél kimondottan igényes kivitelben megjelent Omnibus-sorozat, mely nem kínál nagy újdonságokat, de amit nyújt, azt nagyon szerethető és emlékezetes formában teszi.

3 napja
3

Switch 2 menetelés - ez történt kedden

Továbbá: Darwin’s Paradox!, Leaf Blower Co., Warhammer Survivors, Metroid Prime 4: Beyond, VRacer Hoverbike, Audio Trip, Roboquest VR, Shadowgate VR: The Mines of Mythrok, Rager.

4 napja
9

Game Pass: november első hetei

Távozik a S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chernobyl. De rengeteg érdekes indie fejlesztés érkezik helyette a Black Ops 7 előtt!

4 napja
1

Iparági apróságok - ez történt hétfőn

Benne: Electronic Arts, Odds Chronicles, Fantastic Pixel Castle, Fatal Fury: City of the Wolves.

5 napja
5

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

5 napja

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

5 napja
2

Heti megjelenések

6 napja

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

6 napja
3

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

8 napja
1

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

8 napja
6

Call of Duty mozi, Gyűrűk Ura MMO kasza - ez történt csütörtökön

Továbbá: Thief VR: Legacy of Shadow, Animal Crossing: New Horizons.

9 napja
4

PlayStation Plus: a novemberi hármas

Egy visszatérő macskás kaland, az utolsó EA Sports dagonyázás és egy őrült csataszimulátor. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

9 napja

Limited Run Games újdonságok, Resident Evil Requiem előrendelés – ez történt szerdán

Továbbá: Shantae 7, Pine Creek, Viewfinder, NBA The Run.

2025.10.30.
3