[Teszt] Virginia

Virginia

VegaNagy-Sz. Ferenc2016.09.27. 09:00

“Press enter to take a trip”, fogadja a Virginia kezdőképernyője a játékost, majd később az ESC megnyomásakor a megszokott “Resume game” helyett a “Resume feature” olvasható. A két apró szövegmódosítás célja nyilvánvaló, jó előre kifogni a szelet azoknak a vitorlájából, akik a “játékot” kérik számon a produktumon. Ehelyett az előzetes reklámszövegek alapján egy olyan interaktív, újszerű narratívával ellátott thrillert ígért az angol illetőségű Variable State, amelynek a fő referenciái közt a Fargót, az X-Aktákat és a Twin Peaks sorozatot jelölték meg a készítők.

Induljunk a végéről, ott van a legkevesebb bizonytalanság. Adott egy kisváros, ahonnan eltűnik egy fiatal srác, a családja az FBI segítségét kéri. A két ügynök megállás nélkül issza a kávét, a legtöbb helyi, akivel találkozik, erősen furcsa (és minden szereplőnek van valami bűne), a helyi bárban mintha Julee Cruise énekelné Angelo Badalamenti valamely dalát, a nyomozás során pedig legalább akkora szerepet kapnak az álmok, mint a kézzel fogható bizonyítékok. Ez már csak azért is fontos, mert a történet értelmezéséhez nagy szükség lesz arra, hogy a néző meg tudja határozni, hogy amit lát, az a valóság, vagy csak a (főszereplő) képzeletének a műve. És hogy az értelmezés szempontjából még nehezebb legyen a befogadó dolga, tele van az egész Virginia szimbólumokkal. Halott, majd életre kelő kismadár, úton-útfélen felszedhető csodaszép virágok, hatalmas lomha bölény, hogy csak a legfontosabbakat említsük. Minden adott tehát ahhoz, hogy tényleg egy lynchi látomás klónjaként tekintsünk a műre. Az X-Aktás vonal nem feltétlenül az ufókat jelenti ezúttal, sokkal inkább a két eltérő motivációval rendelkező FBI ügynök között kialakuló kapcsolat kibontását és fejlődését. És itt jön az első kisebb hazugság, a Virginia ugyanis a látszat ellenére nem thriller, sokkal inkább dráma. Az eltűnt gyerek ügye csupán háttérsztori, ami lökést ad a történetnek, és apropót a szimbólumok felvonultatásának, de az összkép és a végkifejlet szempontjából teljesen irreleváns. Mert több mindenről szól(hat) ez a történet, de bármi is legyen az értelmezésünk, az biztosan a két női szereplő személyiségével áll kapcsolatban.

A Virginia mint “klasszikus” játék teljesen értékelhetetlen, ezzel igazából próbálkozni sem érdemes. Ha megnézzük, hol a különbség a “video” és a “videojáték” között, akkor látható, hogy ezt itt teljesen elsumákolták. Éppen ezért maximum azt nézhetjük meg, hogy narratív játékként, sétaszimulátorként hogyan működik. A legfontosabb kérdés talán az, hogy működik-e a narráció nélküli narratíva. A Virginiában ugyanis egy szó sem hangzik el, amit el akar mesélni, azt a bemutatott jelenetekkel, a szereplők animációival és a környezet ábrázolásával mutatja be. Sokan ezt egy fantasztikus kísérletnek tartják, pedig nem több tudatosan megválasztott gimmicknél (és akinek van erre jó magyar szava, az kérem írja le kommentben). Nyilván a szöveg nélküliség segít abban, hogy jobban odafigyeljünk minden apró jelre, hogy ne várjuk, ahogy mindent szóról szóra elmagyaráznak, de az esetek többségében inkább elvesz, mintsem hozzáad. Volt olyan pillanat, amikor elgondolkodtam azon, hogy a Virginia csupán egy jól sikerült paródiája a sétálószimulátoroknak, egy alig leplezett trollkodás, annyira idegenül viselkednek a szereplők azokban a helyzetekben, amikor a megfelelő kommunikáció segítene, de helyette inkább pantomimet bámulunk.

Ahhoz, hogy ez minél kevésbé tűnjön erőszakoltnak, a jelenetek nagyon rövidre vannak vágva, már-már extrém gyorsasággal váltogatják egymást a helyszínek, kínosan ügyelve arra, hogy semmit ne kelljen csinálnunk. A legkeményebb az - ismét önirónia? -, amikor túl sokat kellene sétálni egy lépcsőn, és inkább egy vágással letesznek az aljára. És az, hogy semmivel nem kell foglalkoznunk, csak odafigyelni a mozira, akaratlanul is magával hozza azt, hogy a háttérvilág elnagyolt. Ha akarnánk, sem tudnánk megnézni egy fényképet vagy egy könyvespolcot, mert a játék a legtöbbször a fejforgatáson és a “tovább” gombon kívül semmit nem engedélyez. Azt hitted a Dear Esther nem interaktív? Ott legalább oda mész, ahova akarsz, akkor állsz meg, amikor akarsz. A Gone Home háza halott? Hiszen minden egyes pixele elmesél egy kisebb történetet. Ennek itt nyoma sincs. Mi marad helyette? A vita arról, hogy a bölény mit jelképezett éjjel kettőkor a szoba közepén.

Persze nyilván vannak jó pillanatai a vele töltött másfél órának, például az állóképek alapján nem látszik, de vizuálisan fantasztikusan egyben van az egész, láthatólag mindent ennek rendeltek alá, és ugyanez a helyzet a Prágai Szimfonikusok által előadott változatos, csodás dallamokkal is. Audiovizuális szempontból jól összerakott másfél óra hátradőlve a székben, kis utólagos agymunkával? Lehetne ezt mondjuk a Youtube-on ingyen? - teszi fel a kérdést most mindenki, majd ízlés szerint meg is válaszolja. Nyilvánvalóan lehet jól szórakozni rajta, és az is tény, hogy érdemes kísérletezni annak kutatásával, hogy a filmek és játékok határmezsgyéjén mi működik és mi nem. De a tényleges értékét nagyban meghatározza, hogy a narratív játékoknak semmiképp nem ez az irányvonal fog jót tenni a jövőben.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Heti megjelenések

11 órája
1

Metroid Prime 4: Beyond

20 órája
16

Gamer365 Karácsony 2025

Az ünnepekre várva elindítjuk a nagy év végi nyereményjáték-sorozatunkat, amiben idén is teljes verziós játékkódokat és csecsebecséket sorsolunk ki közöttetek.

1 napja
322

Blizzard átalakulás - ez történt pénteken

Továbbá: Patapon 1+2 Replay, Marathon, Dragon Quest VII Reimagined, Dave The Diver.

2 napja
7

Gran Turismo 7 - Power Pack DLC

A Gran Turismo már hosszú ideje nem csupán egy autós videójáték-sorozat: maga a PlayStation egyik ikonikus mérföldköve, immár 28 éve. Lássuk, mit tud a SPEC III Update és a Power Pack DLC!

2 napja
12

Túlóra és egyezség - ez történt csütörtökön

Benne: Light of Motiram, PowerWash Simulator 2, Limbic Entertainment, Naughty Dog, Trails in the Sky 2nd Chapter.

3 napja
10

Octopath Traveller 0

Az első Octopath Traveler 2018-ban Nintendo Switch exkluzívként indult, és ezzel a címmel mutatta be a Square Enix a HD-2D grafikai stílust. Vajh az Octopath 0 esetében tart még a lendület, vagy kezd kikopni a varázs? Tesztünkből kiderül!

3 napja
2

Csapdát karácsonyra – ez történt szerdán

Benne: Next Hunting Adventure, Yakuza Direct, Hogwarts Legacy, MINOS: Home A-Labyrinth, Warhammer 40,000: Mechanicus II, Vambrace: Dungeon Monarch, Mega Man Star Force Legacy Collection.

4 napja
8

Bővül a Hollow Knight: Silksong, csúszik a Terminator: Survivor – ez történt kedden

Továbbá: Final Fantasy VII Remake Intergrade, Disciples Domination, Laysara: Summit Kingdom, Quarantine Zone: The Last Check, Sucker Punch Productions.

5 napja
5

Endorfy Solum Studio - mikrofon az arcodba

5 napja

Routine

A Routine megjelenésére közel tizenhárom évet kellett várnunk, azonban a Lunar Software alkotása végül csak kiverekedte magát a fejlesztői pokolból, és valósággal berobbant a képernyőinkre.

6 napja
4

2025 legjobb játékai

A döntés ebben az esztendőben is a Ti kezetekben van: lássuk, melyik lesz idén Az Év Játéka itt a Gamer365-ön!

6 napja
52

Marathon megjelenési dátum, vásárolt a Ubisoft – ez történt hétfőn

Továbbá: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Cult of the Lamb, Divinity: Original Sin II – Definitive Edition, Westlanders.

6 napja
8

Heti megjelenések

7 napja

Super Mario 40: a legőszintébb Mario élményeink

A "Mario 40"-évforduló előhozta a csapatból a nosztalgikus történeteket. A belsős csatornánkon pörögtek a kommentek, nem győztük súlyozni a címeket, hogy kinek melyik a kedvence, vagy milyen más szempont szerint ...

7 napja
14

Zowie a csillaglétrán: perifériák profiktól profiknak

7 napja
3

Genesis - Thor 230 TKL Lite + Boron 500 XXL

A mechanikus billentyűzetek valóban uralkodnak mostanában, és a portfóliókban olyan termékek jelennek meg a piacon, amelyek az olcsóbb szegmenstől, a közepes igényeken át az ultra high-end profik világáig mindent lefednek. A Genesis márkát kifejezetten kedveljük...

7 napja

Terminator 2D: No Fate – csak ha bevégzed

2025.12.12.
8

The Game Awards 2025

Clair Obscur dominancával és új bejelentésekkel tarkított műsort láthattunk.

2025.12.12.
50

Kövesd velünk az év utolsó nagy videojátékos showeseményét!

2025.12.12.
37