Augusztus elsejétől Henry Ford vagy Enzo Ferrari bőrébe képzelhetjük magunkat, hiszen a Car Manufacture játékban megalapíthatjuk saját autógyárunkat.
A Stereo Games egy mindössze 4 fős csapattal kezdett neki a fejlesztésnek még 2019-ben, ám csak most sikerült kiadni a korai hozzáférés keretein belül a játékot. A fejlesztők tervei szerint akár egy év alatt kiadják a teljes értékű változatot, ami várhatóan majd árnövekedéssel is jár majd.
A Car Manufacture demója hónapok óta elérhető, én is így figyeltem fel rá. A tartalma akkor még jóval szegényesebb volt, de nagyon sok potenciállal bírt a koncepció. A megjelenéskor pedig kíváncsian vetettem rá magam a korai hozzáférésre, hogy mit is tudtak elérni a többször is elhalasztott megjelenéssel.
Barátunk a csőd
Nagy mellénnyel, mindent tudva – vagy legalábbis ezt képzelve – vágtam bele a már Early Access kiadás Free módjába, de hamar megjelent a felirat, hogy bizony, csődbe mentem. Aztán újra és újra és újra… Szerintem legalább 10 alkalommal jutottam csődbe, méghozzá általában kevesebb, mint 3 virtuális év alatt. Ekkor már úgy gondoltam, hogy talán több változott a demo óta, mint én azt elsőre tapasztaltam, szóval ki tudja hanyadik alkalommal már óvatosabb léptekkel kezdtem építeni (leendő) autós birodalmam.
Persze frusztáló már többedik alkalommal is csak a korai éveket taposni, de legalább rájöttem, hogy a kezdésnél mennyi mindent lehet másképp alakítani, ami nagy hatással lehet a cég működésére, (különösen az első 5 virtuális évben).
Kis műhelyből Lamborghini
Ahogyan tette Ferruccio Lamborghini, úgy én is kicsiben kezdtem újra, először csak egy modellre koncentráltam, és minden felesleges úri huncutságot félresöpörtem. Nem volt „research-team”, hogy új modelleket találjanak ki, sem féltucat eladó, akik egy flottát is képesek eladni pár perc alatt. Nem, egyetlen modellel kezdtem, amit minél jobb minőségben csináltam meg, hogy az eladás is zökkenőmentes legyen, kialakítottam egy jól működő logisztikát, hogy mire az autó legurul a sorról már minden ott legyen a következőhöz.
Minden menedzser játékhoz hasonlóan, itt is a saját egónk a mozgatóerő, egyszerre lehet ellenség (így belebukunk már a kezdetekben) és lehet segítség (hogy elérjük a legnagyobb kapacitást). A játék ott kezd igazán belódulni, amikor már egyszerre 2-3 modellt gyártunk, folyamatosan fejlesztjük a következőt és egyszerre 30-40 ember fut fel-alá, hogy kiszolgálják a vásárlói igényeket.
Nagyjából 10-12 év alatt elértem azt a szintet, hogy már a parkolót sem tudtam feltölteni, mire leraktak egy kész autót, már megvolt rá a vevő, szinte már a szocialista időket idéző, 2 évvel előre való sorbanállásos rendelés volt az alap, mivel nem tudtam nagyobb kapacitást elérni a meglévő infrastruktúrával. Igen ám, de itt a csavar, hiszen, ha többet és jobbat akarsz, időnként szét kell kapni az egész gyárat és az első csavartól újrakezdeni. A skillek megszerzése megvolt, pénz is volt a zsebben, hát Henry Ford lettem! Megszabadultam szerelőim nagy részétől (Enzo itt már sírna vagy tombolna) és kialakítottam egy többlépcsős gyártósort, ahol robotok rakták össze az autókat – igaz, némileg rosszabb minőségben, de ekkorra már annyira erős volt a brandem, hogy bármit megvettek tőlem, még pofátlanul drágán is.
Ami hiányzik
A demóban volt egy cél, méghozzá egy verseny felé haladtunk, szükségünk volt arra, hogy legyen egy minél jobb autónk kifejlesztve és legyártva, na meg persze minél több pénz a zsebben, hogy le tudjunk igazolni egy igazán ügyes versenyzőt. Ez jelenleg nincs benne a játékban, azért is mondom, hogy jelenleg, mert a Free mode indításakor látható az opció, ami ezt, illetve egyéb random eseményeket tud aktiválni. Tehát úgy vélem később lesz majd egy karrier mód, amiben ez szerepet fog játszani, de addig is marad a szabad fejlődés, illetve a játékba pakolt négy egyedi forgatókönyv.
Lássuk is ezeket! A Roswell Traders esetében ufóknak kell minél modernebb autókat gyártani, tehát itt a nagy bevételek helyett a folyamatos fejlődés a hangsúly, a Test Driver esetében egy V8-as kispolszkit kell körbevinni egy pályán (ez a játékmód mindössze egy tét nélküli időmérő). Illetve ott van a két, szerintem sokkal érdekesebb mód is, az egyik a War Order, ahol a hadseregnek kell segítenünk és megrendeléseket teljesítenünk, illetve a Car Dealer, ahol egy megörökölt flottát kell minél előbb eladjunk, ugyanis a helyi gengszterek vagy ellopják, vagy megrongálják, csak azért, hogy elüldözzenek minket a környékről és átvegyék az üzletet.
Egy kis pimpelés és mehet az utcára
A játék alapja nagyon korrekt, ötletes megoldásokkal van teli, a legtöbb esetben nem találkozni bugokkal (néha egy-egy dolgozó beragad), van bőven kontent és az ára is az egészen megfontolt, 20 eurós zónába esik, mint a legtöbb menedzser játék.
Amint bekerülnek azok a dolgok, amiket a fejlesztők már terveznek és amiknek egy részét a demóban már kipróbálhattuk, bátran mondhatom majd, hogy elégedett leszek. Innentől csak egy vágyam lesz, hogy legyen egy olyan roadmap ami értelmes fejlesztésekkel és betartható határidőkkel van tele.
A játék jelenlegi formájában bár az első játékbéli években kihívást jelent, a 10. évtől már szinte biztos, hogy nem jutsz csődbe, ha van egy jól kialakult rendszered, ennek egyensúlyozására pedig majd mindenképp a random eventek és versenyek kellenek, mert 7-8 óra után ellaposodik az egész… Illetve ellaposodna! De szerencsére még ott a másik három játékmód, ami némi plusz kihívást jelenthet a játékosoknak.
Car Mechanic | Early Access | FEJLESZTŐ: Stereo Games | KIADÓ: PlayWay | PLATFORM: PC (Steam Deck) | Megjelenés: 2024. 08. 01.