[Teszt] Mario + Rabbids Kingdom Battle

Mario + Rabbids Kingdom Battle

dragCsető Zsolt2017.09.13. 11:00

Nintendo + Ubisoft. Mario + XCOM. Ha léteznek valószínűtlen párosítások a videojáték-világban, akkor ezek mindenképpen azok. Hiába azonban a brutális franchise-osítás és a futószalagon gyártott open world játékok, mégsem állíthatjuk a Ubisoftról, hogy ne rukkolnának elő időnként valami meglepő, kísérletező újdonsággal - márpedig most újból megtették, egybeolvasztva a Mario és a Raving Rabbids univerzumot. Őrült ötlet? Az, még ezeknél a tökfilkó nyulaknál is őrültebb. Megérte? Abszolút! Olyannyira, hogy akár még azt is mondhatnánk: miért nem jutott eszébe ez valakinek előbb?

Ahol az őrült nyulak felbukkannak, ott mindig káosz terem, így igazából nem is igényel komolyabb magyarázatot, hogy miért néz ki úgy az egyik Rabbid, mint Peach, meg hogy egyáltalán mit keres mindenki Mushroom Kingdomban - legyen elég annyi, hogy egy SupaMerge névre hallgató kütyü okoz némi galibát, amely képes két tárgyat egyesíteni. Van tehát mit helyretenni, ebben pedig neked kell segíteni Marióéknak, megtisztítva a királyságot a különös inváziótól, melyet Bowser Jr. próbál kihasználni.

Nem véletlenül használtam az invázió szót: a Mario + Rabbids tényleg az XCOM-szériát juttatja az eszünkbe, hiszen a játék magját itt is a körökre osztott harcok képezik. Adott egy csatatér, mely egy képzeletbeli négyzetrácson helyezkedik el: ezen lépkedhetsz felváltva a karakterekkel - először a te csapatod jön, majd az ellenfélé. A stratégiázást leginkább három elem biztosítja: a fedezékek, a távolságok és a különleges képességek - ezek okos használatával és kombinációjával kell megoldanod az egyes pályákat. Igen, megoldanod, a feladat ugyanis nem minden esetben az ellenfelek szimpla legyőzése.

A négyzetrácsos felosztás lényege, hogy minden karakternek van egy "hatótávolsága", vagyis hogy milyen messzire tud mozogni, illetve hogy milyen távolságra tud támadni, valamint képességeket használni. A csaták ennek megfelelően sakkjátszmaszerűen zajlanak, ahol jellemzően körökre előre meg kell tervezned, hogy mit szeretnél csinálni, hiszen ha egyszerűen csak lerohanod az ellenfelet, abból ritkán sül ki győzelem. Szerencsére nagyban segítenek a fedezékek, amik mögé bújva megvédheted hőseidet - az ellenfelek persze mindig azon lesznek, hogy különféle trükkökkel az oldaladba vagy mögéd kerüljenek. Lényeg a lényeg, egy támadás sikerességének háromfajta valószínűsége lehet: 0, 50 vagy 100%, attól függően, hogy milyen és mekkora fedezék van a két harcoló karakter között.

Veterán XCOM-osoknak nevetségesen hathat ez a leegyszerűsített 0-50-100-as rendszer, mégsem érdemes azonban ennyi alapján leírni. Egyrészt mert legalább nem kell idegesítened magadat azon, hogy a retardált Rabbid Luigi miért nem képes arconlőni a másikat két lépés távolságból. Másrészt pedig mert bőven vannak olyan játékelemek, amik kompenzálják a fedezékrendszer egyszerűségét. A mozgáson például sokkal nagyobb hangsúly van, mint magukon a támadásokon. Ha a közelben van egy ellenfél, akkor a Dash segítségével már mozgás közben megsebezheted, megcibálva kicsit a bajszát, ami még inkább meghálálja az ügyes helyezkedést. De ott van a Team Jump is, amivel nagyobb távolságra juthatsz, elrugaszkodva egy társadról, amire aztán képességek is épülnek - Mario például stílszerűen az ellenfelek fejére ugorva is képes ilyen módon sebzést okozni. És akkor még nem is beszéltem a különféle egyedi képességekről, melyek még több hasonló kombót tesznek lehetővé - egy komplett képességfa szerepel a játékban, vagyis folyamatosan újabb és újabb skilleket nyithatsz meg a hőseidnek az idő előrehaladtával.

A karakterekkel történő kreatív kombózás csak az egyik fele a Mario + Rabbids zsenialitásának, az igazi tízpontos húzás itt a harcok során kapott szabadság. Alapvetően mindegyik hőssel három dolgot csinálhatsz egy körben: léphetsz, támadhatsz, illetve használhatod valamelyik speciális képességet. Ám a trükk az egészben az, hogy ezeket bármilyen, de tényleg bármilyen sorrendben megteheted! Belépsz Rabbid Peach-csel a fedezék mögé. Jön Mario, és Team Jumppal átugrik a túloldalra, egyenesen az ellenfél fejére, majd egy kritikus támadással kilövi azt a fedezék mögül. Jön Rabbid Luigi, aki Dash-sel megsebzi az egyik Smashert. Majd vissza Marióra, aki bekapcsolja a Hero Sightot, amivel automatikusan megsebez egy ellenfelet, ha az lépne. Vissza Luigira, aki megtámadja az egyik Smashert, amely automatikusan lép, ha meglövik. Mario automatikus képessége azonban ezt megállítja, amint megmozdul. Végül pedig vissza Rabbid Peach-re, aki előbb leszedi a Smasher maradék életpontját, majd használja a képességét, amivel pajzsot rak maga köré. Talán bonyolultan hangzik, de egyrészt tényleg szuper mélységet és kombinációs lehetőségeket ad mindez a játéknak, másrészt pedig az egyszerű kezelésnek, az átlátható interfésznek és a könnyű tanulhatóságnak köszönhetően nagyon gyorsan elsajátítható az egész.

A Mario + Rabbids nemcsak a kombók miatt nem válik unalmassá, hanem azért sem, mert folyamatosan meg tud újulni. Fokozatosan kapod például az új ellenfeleket, melyek ellen újra kell gondolnod a korábban már bevált stratégiákat. De a pályadizájn is tele van szuper megoldásokkal - a csöveken keresztül történő közlekedés pedig tovább mélyíti a mozgásban rejlő lehetőségeket. Az eszköztár is szépen, fokozatosan bővül az idő előrehaladtával - nemcsak a már említett fejlődés és képességfa miatt, hanem mert a kezdeti három karakterhez további öt csatlakozik a későbbiekben (természetesen mindenkinek más a specialitása, Luigi például sniper!), mint ahogy a fegyverekből is lehet mindig újabbat vásárolni a megszerzett Coinokból. Mind a játékmenet, mint pedig a lehetőségeid folyamatosan mélyülnek tehát a végigjátszás során, szépen, egyenletesen, ami miatt tényleg úgy érzed, hogy rendre új impulzusok érnek.

Ja igen, azt még nem is említettem, hogy a Mario + Rabbids igazából sokkal több, mint harcok egymásutánja, ha esetleg hiányolnál még egy kis extra változatosságot. Maga a játék egy központi helyszínből, illetve négy igen terjedelmes, összefüggő pályarészekből álló világból áll, melyek ugyan viszonylag lineárisak, ám rengeteg gyűjtögetnivaló van rajtuk. Amikor tehát éppen nem harcolsz, akkor ládákat és egyéb titkokat fogsz keresgélni, de rengeteg apró, ám annál szórakoztatóbb puzzle-szekvenciát is elszórtak a játékban a fejlesztők. Hiába teszik ki tehát a végigjátszás túlnyomó részét a harcok, a fejezetenkénti két-három csata közé ékelt felfedezés és gyűjtögetés megadják azt a fajta egyensúlyt, ami miatt túlzás nélkül letehetetlen a cucc - ha megunsz valamit, mindig van más tennivaló.

Utóbbi már csak azért is igaz, mert egy-egy világ teljesítését követően egy rakás extra tartalom nyílik meg. Az új képességeknek hála például eljuthatsz olyan pályarészekre, melyek korábban megközelíthetetlenek voltak, tovább folytatva a gyűjtögetést. De ott vannak az extra kihívások és a kooperatív pályák, melyek szintén alaposan kitolják a játékidőt, ha tehát te a maximalista, "mindent összegyűjtök és megcsinálok" fajtába tartozol, lesz bőven tennivalód.

Játékként tehát nem túlzás azt mondani, hogy kiemelkedő a Mario + Rabbids, az pedig már csak hab a tortán, hogy élmény szinten is egészen remek alkotás lett. A korábban a The Division alatt dolgozó Snowdrop motor valószínűtlenül jól illeszkedik szuperszínes és szupercuki Mushroom Kingdom képi világához, dioráma-szerű látványvilágot kölcsönözve, aminek megvannak az ámulatba ejtő pillanatai. A zenék is kiválóak, a Rare-legenda Grant Kirkhope mesterien gondolta újra a klasszikus Mario-dallamokat, melyek még inkább feldobják a gyűjtögetést és a kalandozást. A jó hangulatért pedig a kétpercenként elszórt gagek felelnek: amennyire ostobák szerencsétlen nyulak, annyira szerethetőek is egyben, ami nagyban köszönhető a szuper animációknak, valamint a nagyon egyszerű (és a primitívség határát szerencsére még jó oldalról súruló) poénoknak. Meg persze az egész Mario + Rabbids crossovernek, ami tényleg telitalálatnak bizonyult.

Mély és változatos játékmenet, ötletes megoldások, brutál tartalom és hangulatos körítés: nem könnyű fogást találni Mario és az őrült nyulak közös kalandján. És bár mindezek mellett apróságnak tűnhet, azért semmiképp sem szabad elmenni szó nélkül a kisebb technológiai bizonytalanságok mellett: a harcok közben viszonylag gyakran találkozni belassulásokkal (különösen az egészképernyős animációknál), de bóklászás közben is előfordulnak pop-up problémák a grandiózusabb látképeknél. Az élményt szerencsére nem ássák alá - ennél nagyobb baj soha ne legyen.

Egy merész ötletből és egy valószínűtlen párosításból egy egészen kiváló alkotás kerekedett ki. A Mario + Rabbids Kingdom Battle egy óriási bravúr, nem vitás, hiszen olyan formában dolgoz fel egy rétegműfajt, hogy nyugodt szívvel ajánlható bárkinek, ám mégsem adja fel annak mélységeit sem - sőt, egyedi ötletekkel járul hozzá a zsánerhez. Ha nem lennének a logók, akkor simán elhinnénk, hogy ezt a játékot a Nintendo készítette, nem a Ubisoft - ennél nagyobb dicséret pedig aligha létezik.

***Mario + Rabbids Kingdom Battle | Platform: Switch

Kiadó: Ubisoft | Fejlesztő: Ubisoft Paris, Ubisoft Milan***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Angry Video Game Nerd 8-bit

Körülbelül tizenöt éve lehetett, hogy egy Gamer365 szülinapi vacsi végén Liquidéknél hajnalba nyúlóan néztük az Angry Video Game Nerd DVD-ket. Egy más világ volt, a Nerd viszont még mindig itt van, és a videói mai napig eseményszámba mennek. A játékai sem voltak rosszak Rolfe-mesternek, 2025-ben pedig egy újabb megjelenésnek örülhetnek a rajongók.

8 órája

Once Upon a Katamari

A Katamari-sorozat annak idején PS2-n indult hódító útjára, és bár messziről egy tipikus japán zagyvuléknak látszik, közelebbről nézve kikönyököl belőle a humor, a filozófia és a kulturális sziporka. Az új epizód történelmi körutazásra visz minket, lássuk is mire jutottak a Once Upon a Katamari fejlesztői!

14 órája

Csúszik a The Sinking City 2, befutott a Ninja Gaiden 4 – ez történt kedden

Továbbá: Thrasher, Gecko Gods, The Lord of the Rings: Return to Moria, Kirby Air Riders.

23 órája
1

Hotel Barcelona

Hidetaka (Swery65) Suehiro és Goichi Suda(51) végre valahára összefogtak egy közös projekt erejéig. A szokásos minőség? Kiszagoljuk!

1 napja
3

Még nem adja fel a Microsoft – ez történt hétfőn

Benne: új Xbox hardver, Second Sun, Donkey Kong Bananza, Bleach: Rebirth of Souls.

1 napja
11

Ninja Gaiden 4

2 napja
8

Steam Next Fest 2025 ősz - Gyermeki félelmek, harcias művészek, komor roninok és a fájdalomcsillapító

Az őszi Steam Next Fest felhozatala idén kétségkívül roppant erősre sikeredett, az esemény során kipróbálható játékok között ugyanis számtalan remek indie cím mellett jó pár AA kategóriás gyöngyszem is képviselteti magát. Ezen demók között szemezgettünk ismét, kigyűjtve, hogy mi az, amire mindenképp javallott egy (vagy több) pillantást vetni a fesztivál vége előtt.

2 napja
2

Heti megjelenések

2 napja
8

Final Fantasy Tactics: The Ivalice Chronicles

Melyik minden idők legjobb Final Fantasy játéka? A kérdést akár provokációnak is vehetnénk, pláne, ha a Final Fantasy Tactics-et is behozzuk a képbe. Tényleg, melyik a legjobb?

3 napja
13

Battlefield 6

4 napja
16

Változatos apróságok - ez történt pénteken

Benne: Silent Hill 2, Marvel Rivals, Dragon Ball, Assetto Corsa Rally, Zoochosis, Horizon Zero Dawn.

4 napja
6

Snoopy & The Great Mystery Club

5 napja
7

Gyásznap, Quantic Dream tervek - ez történt csütörtökön

Benne: Tomonobu Itagaki, Battlefield 6, Spellcasters Chronicles, N++.

5 napja
11

Sonic Wings: Reunion

6 napja
3

PlayStation Game Catalog: októberi érkezők

Silent Hill 2. Until Dawn. V Rising. A PlayStation előfizetéses szolgáltatása komolyan vette az októberi rettegést!

6 napja
1

Száguldó metrók, driftelő autók – ez történt szerdán

Benne: EXODUS, Metro Rivals: New York, Dragon Quest I & II HD-2D Remake, Protocol: Terminate, JDM: Japanese Drift Master, Sonic Rumble, Videoverse, Witchbrook, Surviving Mars: Relaunched.

6 napja
1

Steam Next Fest 2025 ősz - Öreg hősök, gyászoló apák, vérszomjas robotok és szellemkamionok

Október 13. és 20. között újra megrendezésre kerül a Steam Next Fest, melynek keretein belül egy héten át számtalan játék demója válik elérhetővé a Valve digitális áruházában. Lássuk hát, mit lehet érdemes megnézni és kipróbálni a brutális méretű felhozatalból!

7 napja
14

Visszatér a Summer Game Fest, lelépett az Assassin's Creed-főnök – ez történt kedden

Továbbá: Rules of Engagement: The Grey State, Silly Polly Beast, Decision: Red Daze.

7 napja

Absolum

Újabb hónap, újabb „újrakezdős” játék, mondhatnánk már unott arccal, de az Absolum olyat tesz le az asztalra, amit eddig még nem igazán láttunk. Pedig annyira adja magát a koncepció, hogy felfoghatatlan, miért nem jutott ez eddig senkinek eszébe. Roguelike / Beat ’em up / Comic-style egyben? Frankón? Frankón!

8 napja
7

Game Pass: az októberi mozgolódás

Ball x Pit. Keeper. Ninja Gaiden 4. The Outer Worlds 2. Premier özön az Ultimate előfizetők számára. De néhány érdekes címmel bővül a Premium könyvtár is.

8 napja