[Retro] Chrono Trigger - visszatekintő

Chrono Trigger - visszatekintő

Gamer3652018.05.21. 11:20

Kr.e. 6500000

Chrono Trigger. Mikor meglátom ezt a címet, egyszerűen libabőrös leszek, a gyomrom összeugrik, és hirtelen azon kapom magam, hogy a Youtube-on bámulom a játék legemlékezetesebb jeleneteit, hallgatom a legjobb zenéit. De mi is a Chrono Trigger?

Minden idők egyik legjobb JRPG-je, a zsáner csúcsteljesítménye, amelyet sok szempontból a mai napig nem sikerült meghaladni. Kezdjük is egy flashbackkel, mielőtt részletesen kitérnék a miértekre.

Kr.e. 12000

2000-et írtunk, én meg újra szerelembe estem. Akik akkor ott voltak elég csak annyit mondanom, hogy Chrono Cross, és már tudják is mire gondolok. Kevés ahhoz fogható katarzist éltem át, mint a CC közben. Jól emlékszem, arra a semmihez sem hasonlító lelkesedésre, amikor megtudtam, hogy ennek a játéknak van egy előzménye is. Ez volt a Chrono Trigger. Vagy egy évet vártam rá mire végre kijött PS1-re (éljenek a remaster kiadások!), mivel akkor még az 1995-ben megjelent SNES verzió beszerezhetetlen volt, emulátoron meg játszhatatlan.

Néhány óra után világossá vált, hogy ez a játék sokkal-sokkal több mint a CC prequelje. Egy csodálatos utazás térben és időben, nem egyszerűen egy videojáték, hanem egy izgalmas kaland, az akkor még SquareSoft nevet viselő cég megismételhetetlen teljesítménye. Így amikor Mackóval azon agyaltunk, hogy melyik játékkal kezdjük retro visszatekintő sorozatunkat, egy percig sem volt kérdés, hogy a CT lesz a kiválasztott.

Kr.u. 600

A Chrono Trigger testesíti meg azt a játékot, amiért imádtuk az 1990-es évek JRPG-it. Fantasztikus sztori, izgalmas karakterek, ötletes játékmenet, kiváló harci és fejlesztési rendszer, gyönyörű 16 bites rajzolt grafika, elképesztő zenei aláfestéssel. Talán kezdjük az elsővel, a szokatlanul érett, végtelenül izgalmas, misztikummal, rejtéllyel és sok-sok csavarral átitatott sztorival. Azzal a sztorival, aminek a középpontjába az időutazás állt. 1995-ben ez egy hatalmas újdonság volt, de még ma is egyedinek számít. A CT videojátéktól szokatlan módon mutatja be hogyan működik a kauzalitás, hogy a döntéseink milyen hatással vannak a történelemre. Az időutazás számtalan történetbeli, filozófiai és játékmenetbeli mélységet rejt, és ezt a kor viszonyaihoz mérten maximálisan igyekeztek kiaknázni a készítők. De ne szaladjunk ennyire előre.

Most újrajátszva tátott szájjal néztem milyen profi és tudatos a világépítést. Nézzétek meg csak az első órában, hogyan adagolja a játék az információkat, hogyan vezet be a világába, hogyan fogja a kezedet, majd engedi el azt. Számomra az egyik legsokkolóbb pillanata a CT-nek, amikor megérkezünk a jövőbe, és csak találgatjuk mi történt, hogy aztán képen töröljön az igazság. Az út, amit bejár a sztori a szokásos JRPG sablon. Egy átlagos fiú elindul egy kicsi faluból, a legfontosabb problémája, hogy részt vegyen egy helyi ünnepen. Innen jutunk el a világ megmentéséig. Ennél persze jóval többről szól a CT, amit csak a végén vagy jóval azután értünk meg.

Nézzük meg a szereplőket. Ki ne kedvelte volna az alap hármast: Cronot, Marle-t és Luccát? De szerettük Ayla vicces prehisztorikus beszólásait. Vagy Frog különös és tragikus történetét! De ha Frog szóba került, említhetném Magust is, egy igazi antihőst, a játék egyben legnépszerűbb figuráját, aki először száll szembe az elemi végzettel. Aztán ott van Robo története, ami a Chrono Cross-ban került tragikus lezárásra. Tragédia és dráma, ez a két szó jellemzi leginkább a történetet. Ha belépünk a Chrono univerzumba (a Trigger és Cross története elválaszthatatlan egységet alkot), akkor felejtsük el a happy endet, mert ha sikerül is elérnünk, pont az időutazás által megnyitott távlatoknak köszönhetően nem lehetünk benne biztosak, hogy nem jön egy váratlan fordulat. Komplex, néha sötét, de alapvetően azért mégis magával ragadó történetek szemtanúi lehetünk, egy igazi élő és lélegző univerzum aktív részei. Az emberi lépték, a realitás ad a játéknak egy különös mélységet. Az alkotók tökéletesen tisztában voltak azzal, hogy az emberi alaptermészet állandó, évezredek alatt sem változik, és ennek következményei vannak. Valóban Lavos gyermekei lennénk? Egy olyan faj, amelynek puszta léte, civilizációjának minden sikere egy véletlen katasztrófának köszönhető? Különös mélységek felé visz minket a Chrono sztorija és a legjobb, hogy nem akar a szánkba rágni egyetlen választ sem. Kicsit mindenkinek el kell gondolkoznia egy ponton arról honnan jöttünk és hova tartunk. És persze a legfontosabb kérdés, hogy a végzettel szembe tudunk-e szállni, és mi marad utánunk, ha megtesszük?

Kr.u. 1000

A CT a szabadság illúzióját nyújtja, ami mára egy kicsit megkopott, mivel 23 év távlatából éreztem némi csőhatást. A játék linearitása többször felborul, egy-egy választásunkkal karakterek életét tudjuk eldönteni, mégis a CT olyan hatást kelt, hogy egy a forgatókönyvírók által kitaposott ösvényen haladunk, ahol igazi választásunk nincs a lényegi események befolyásolására. Hiába az időutazás adta óriási szabadság, az egész inkább illúzió, hisz valójában nem hozhatunk olyan döntést, amivel felborítjuk a történet menetét, csak nagyon kis változásokat lehet eszközölni. Az időutazás leginkább a mellékküldetések során épül bele a játékmenetbe. Ez azonban nem a CT hibája, sokkal inkább az elmúlt 23 év JRPG termésének hiányosságaira mutat rá. Nem született azóta sem olyan játék, amely továbbvitte és meghaladta volna CT által lefektetett - és nem győzöm hangsúlyozni, hogy még ma is fantasztikusnak ható - időutazós alapokat. Szinte senki nem nyúlt hozzá és formálta tovább ezt a tematikát.

Képzeljünk el, hogy az open world JRPG irány helyett az open time JRPG felé mozdul el a tematika, ahol tetszőleges - vagy legalábbis kimagasló számú - pontokon nyúlhatunk bele a történet alakulásába. A végkifejletet egyedül a New Game+ módban befolyásolható, ahol bizonyos pontokon teljesen egyedi módon zárhatjuk le a sztorit. Így akár 12(+2) “mi lenne ha” vagy “ mi lett volna ha” megnyerés is behozható, és ezeken belül is több variáció lehetséges. Ezek annyira jók, hogy még ma, ennyi év után is szájtátva bámultam a sok-sok alternatív lezárást.

Kr.u. 1999

Nem csupán a sztori, de a játék legfontosabb elemei is megőrizték a frissességüket. A harci rendszer a maga idejében is kiváló volt és még most sem avíttas. A CT rendszere a korábbi Final Fantasy játékok Active Time Battle-t használja. A harcok során karakterek támadásait egyedi módon tudjuk kombinálni. A legjobb, hogy nincs külön harci képernyő, és ami még ennél is királyabb, hogy nincsenek random harcok. Ez 1995-ben óriási dolognak számított, jelentőségét pedig most látjuk igazán, hisz talán ezért öregedett a CT ennyire jól, aminek köszönhetően ma is elő lehet venni.

A grafika is csodás maradt. Ma a rengeteg 16 bites pixelart játék után látszik, milyen fergeteges munkát végeztek a CT dizájnerei. A SNES-es időszak legszebb játéka a CT, a karakterek, a hátterek egyszerűen gyönyörűek, a mai napig semmit nem vesztettek a szépségükből. A zenéktől pedig szóhoz sem jutok. Yasunori Mitsuda egyik csúcsteljesítménye, amely egyszerre érzelmes és elgondolkodtató, tökéletesen adja a plusz érzelmi hatást, amit a történet megkíván, vagy épp járul hozzá a karakterek személyiségének kibontásához.

Kr.u. 2300

Fontos kérdés, hogy ha elő akarjuk venni a CT-t melyik gépen tegyük? Ugye SNES-re jelent meg először, ami elérhető Wii VC-n és így Wii U-n is. Aztán ott a PS1-es változat, meg a PSN-es, de kijött mobilra és Steamre is. Igazából - talán a Steam kivételével - egyikkel sem nyúlhatunk mellé. A definitív változat azonban a Nintendo DS verzió. Benne vannak azok a plusz tartalmak, amelyek a PS1 verzióban is (anime videók, menük stb.), valamint teljesen új helyszínek és mellékküldetések is fellelhetőek.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

22 órája
1

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

1 napja
1

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

1 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

2 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

2 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

3 napja
8

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

3 napja
11

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

3 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

4 napja
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

5 napja
13

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

5 napja
2

Heti megjelenések

5 napja
13

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

6 napja
7

Stellar Blade - a PC változat

Bayonetta és 2B után újra nedves az otaku álma, és végre nem csak Playstation-ön, hanem immár pécén is nyomul az új üdvöske. A Stellar Blade jött, és lenyűgöző portjával minket is elvarázsolt.

7 napja
11

Blood Message bejelentés, aranylemezen a Mafia: The Old Country - ez történt pénteken

Benne: Blood Message, Lies of P, Mafia: The Old Country és Powerwash Simulator 2.

7 napja
8

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2012-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

8 napja
9

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition - robbantás az Ezüstkéz utcában

Azt, hogy Zeldákkal és Mario Kart-tal indítani egy új Nintendo gépet egy remek ötlet, már megállapítottuk. A nyitókínálat egyik legmeglepőbb darabja, a CDProject RED Cyberpunk 2077 portja viszont kétéltű vibropenge, lássuk mit tud az Ultimate Edition.

8 napja
11

Dedikált stream bejelentések - ez történt csütörtökön

Benne: Capcom Spotlight, PowerWash Simulator 2, Pinball FX, Little Nightmares, Assassin's Creed Shadows, Elden Ring Nightreign, Stasis.

8 napja

Donkey Kong Direct, Climate Station megjelenés – ez történt szerdán

Továbbá: Patapon 1+2 Replay, Tsarevna, The House of the Dead 2: Remake, Motel Nightmares.

9 napja
1

Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army

“Ahova sütnek a napsugarak, ott az árnyék is megveti a lábát.” Biztos vagy benne, hogy logikusan megmagyarázható az ami előtted történik? Az ATLUS klasszikus történetében nem teljesen. Ha valamilyen bűneset van, akkor a túlvilágra is át kell pillantsunk.

2025.06.18.
6