[Teszt] Shenmue 3

Shenmue 3

Gamer3652019.12.15. 23:00

2001-ben, amikor megkaptam a Dreamcastet szüleimtől tizenhatodik születésnapomra, már tudtam a Shenmue létezéséről - nehéz is lett volna kikerülni, 576 konzolos címlappal, 99 százalékos (100?) értékeléssel együtt. És bár a játékra még akkor egy jó fél évet várnom kellett, végül nem csalódtam: 16 évesen, kritikai érzék nélkül befalva mindent ami japán, Ghost in the Shelltől szamuráj történeteken át egészen a japán nyelvtanulással való kekeckedésig: gyakorlatilag úgy éreztem, hogy ezt a játékot nekem készítették. Úgy tűnt, hogy a Shenmue egy alternatívát mutatott a röviddel utána megjelenő GTA3-al szemben: míg ott a lopás és a bűnözés volt a középpontban, itt egy sokkal pacifistább megközelítésre, már-már morális alapokra helyezték rá a játékmenetet.

De azon túl, hogy a Shenmue azonnal a kedvencemmé vált, azért ténylegesen forradalmi dolgokat csinált a maga idejében, amit aztán a 2001 végén megjelent folytatás még magasabb szintre emelt. Micsoda közhely, bontsuk is ki gyorsan: a gameplayben minden feszesebb, átgondoltabb lett, emellett sikerült a történetben duplacsavart hozni, hiszen ezúttal nem csak a játékos érzi magát egy teljesen új környezetben. Hanem maga Ryo Hazuki, a bosszúszomjas tinédzser is, aki egyelőre még nem is sejti, hogy mennyire nem lenne neki jó ezen a ponton találkozni apja gyilkosával - hisz esélye sem lenne. A Shenmue II kihozott mindent abból, amire a Dreamcast és a zsáner képes volt - és utána következtek a csend és a nosztalgia évei. Néha felmerült az emberben, hogy "mi lett volna, ha....", előkerült a hivatalos soundtrack, na de remény már nem volt semmi másra a sorozattal kapcsolatban.

És ezt a tizennyolc évet törte meg most a Shenmue III, ami végül tényleg megjelent. Leszállt a földre, vagy hát mondjuk ki: kimozdították délibáb szerepéből, és már lehet foglalkozni vele, lehet beszélni róla. Ami elsőre nem feltétlenül előny, ezt be kell vallanom. A Shenmue III ugyanis több sebből vérző, erősen kompromisszumos alkotás, amit csak és kizárólag azok fognak értékelni, akik valahogyan elvégezték azt a munkát, hogy beintegrálták a Shenmue I-II filozófiáját és játékmenetét az elvárásaik közé. Néha csodálkozom, hogy bizonyos játékoknál elvárjuk, hogy egy számozott folytatás új játékosokhoz szóljon, míg mondjuk a Trónok Harca hatodik szezonjánál nem kérdezzük azt, hogy "Jó, jó, de mit nyújt ez azoknak, akik most ültek le a tévék elé?". A szexen és az erőszakon túl, persze. A Shenmue III semmit nem nyújt ugyanis azoknak, akik nem régről visszatért barátként tekintenek rá. Nem is célja. Kívülről nézve ez egy fura, alulfinanszírozott, robotanimációkkal megtámogatott valami, bugyuta minijátékokkal, egy random MMO-nál is gyengébben leimplementált gyűjtögetéssel, egy közepes Batman-klónhoz sem felérő harcrendszerrel, súly nélkül.

Hazudnék, ha azt mondanám, hogy veterán Shenmue-játékosként (akármit is jelentsen ez) ne lettek volna nehéz óráim a játékkal, főleg az elején. Voltak. Konkrétan nem tudtam értelmezni a helyzetet. "Fú, hogy eljárt fölötte az idő", gondoltam, amit az követett, hogy "oké, eljárt, de tegnap játszottam az előző résszel, annál azért csak jobb az irányítás, a grafika, nem?" De. Ha így nézzük... és a harc még így sem lett szigorúan jobb, mint az elődje - egyszerűen hiányzik a súly a mozdulatok mögül, hiányzik az az audiovizális visszacsatolás, amit már TÉNYLEG bármelyik Arkham-klón meg tud csinálni, kb. hasonló büdzséből. Nem tudom, hogy miért, de ez a súlytalanság problémának mindenképp probléma.

Aztán szépen lassan, teltek az órák, elkezdett megnyílni és változni a játéktér, és a tulajdonképpen a Shenmue II epilógusának tekinthető falu után végre az érdemi történetmesélés is beindulni látszott. Belerázódtam a napok ritmusába, nem zavartak már annyira a minijátékok és az apró-cseprő hülyeségek, amik tulajdonképpen tényleg az eredeti Shenmue-játékok varázsát is adták. Aztán persze jött az újabb pofon, méghozzá a fináléval kapcsolatban. Nem akarom senkinek leleplezni, hogy pontosan mi történik, de annyit elárulhatok, hogy nem történik elég dolog ahhoz, hogy elégedett legyek. Tizennyolc éven át vártunk a folytatásra, és ehhez képest a tizenhat fejezetre osztott történetből ha az első rész volt egy, a második rész pedig további három fejezet, akkor itt most maximum egy, legfeljebb kis jóindulattal még két fejezetet ismerhetünk meg a történetből. De ami ennél is fájóbb, hogy azok a kérdések, amik a játék mitológiáját övezik (főleg a két tükörrel kapcsolatban), azok nem hogy nem lettek megválaszolva, de talán még több kérdés merül fel velük kapcsolatban.

De túl szigorú vagyok. A Shenmue lényege mindig is az volt, hogy a fontos történetbeli fordulatokat dolgos hétköznapok kisérik. Ryo nem csak átvezetőről átvezetőre ugrándozik, mint egy modern sorozat training montázsában, de nem ám. Minden egyes előrelépéséért meg kell dolgozzon, legyen szó targoncáról, könyvek cipeléséről, fahasogatásról, virágszedésről, vagy a még mindig kínosan csaló minijátékokról. Lehet tehát, hogy én a képzeletemben azt vártam, hogy Yu Suzuki "megembereli magát", és egy tömör, nyers robosztus fináléban legalább a hátralévő történet felét bedarálja, de erre esély sem volt. Nem is élveztem volna valószínűleg. A Shenmue III-at viszont lehet élvezni: abban a pillanatban, ha elengedem a bennem bujdosó kisördögöt a "bár kétszer ennyi pénzük lett volna"-ról, a harcrendszerről meg arról, hogy bár ne lenne az NPC-k kétharmada ugyanolyan agyhalott, mint húsz évvel ezelőtt. De akkor ez már valóban valami egészen más lett volna, valami, ami már a Shenmue-rajongóknak is idegen. És ahogy telnek az órák, a harcrendszer maga elviselhetőbbé válik, sőt: még meg is lehet szeretni azt, főleg ha szigorúan vesszük a gyakorlást, és minden skillt kimaxolunk, amilyen gyorsan csak lehet. Hogy ez mennyire arról szól, hogy jobbá válik a rendszer, vagy csak beüt a Stockholm-szindróma: nem tudom. Nem is biztos, hogy számít - elvégre hányszor hallottuk már játékoknál és sorozatoknál, hogy "x óra után fog csak összeállni, és utána be fog jönni!".

A Shenmue III tehát egy különleges, a szó legszorosabb értelmében vett hiánypótló darab. De nincsenek már illúzióim vele kapcsolatban: a rajongóknak is lehetnek jogos fenntartásaik vele szemben, és míg az előző két játék bátor mérföldkő volt a konzol történetében, addig a Shenmue III nem vállalkozik, nem is vállalkozhatna ilyenre. Ennek megfelelően kell a helyén kezelni - és várni, hogy talán összekapartak annyi pénzt a Kickstarterrel, az Epic Game Store-deallel, meg a kiadóval, hogy megérje nekik még egy részt finanszírozni. És még egyet, és még egyet. A videójátéktörténelem egy picit teljesebb lett a játék által, ez biztos, de csak egy picit. A történet további része még a jövő zenéje - és kezdem úgy érezni, hogy nem olyan biztos, hogy elégedettek lennénk egy lezárással. Bármilyen lezárással, hogy pontosabb legyek.

Oldern

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Tervek a jövőre - ez történt szerdán

Benne: Insomniac, Unbeatable, PlayStation Portal, One Piece: Pirate Warriors 4, Nintendo, Planet Zoo.

11 órája
2

Konc (Bone): Sárkányok mégis léteznek

Kiteljesedett a Vad Virágok Könyvműhelynél kimondottan igényes kivitelben megjelent Omnibus-sorozat, mely nem kínál nagy újdonságokat, de amit nyújt, azt nagyon szerethető és emlékezetes formában teszi.

1 napja

Switch 2 menetelés - ez történt kedden

Továbbá: Darwin’s Paradox!, Leaf Blower Co., Warhammer Survivors, Metroid Prime 4: Beyond, VRacer Hoverbike, Audio Trip, Roboquest VR, Shadowgate VR: The Mines of Mythrok, Rager.

1 napja
9

Game Pass: november első hetei

Távozik a S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chernobyl. De rengeteg érdekes indie fejlesztés érkezik helyette a Black Ops 7 előtt!

1 napja
1

Iparági apróságok - ez történt hétfőn

Benne: Electronic Arts, Odds Chronicles, Fantastic Pixel Castle, Fatal Fury: City of the Wolves.

2 napja
5

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

3 napja

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

3 napja

Heti megjelenések

3 napja

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

3 napja
2

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

5 napja
1

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

6 napja
6

Call of Duty mozi, Gyűrűk Ura MMO kasza - ez történt csütörtökön

Továbbá: Thief VR: Legacy of Shadow, Animal Crossing: New Horizons.

6 napja
4

PlayStation Plus: a novemberi hármas

Egy visszatérő macskás kaland, az utolsó EA Sports dagonyázás és egy őrült csataszimulátor. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

6 napja

Limited Run Games újdonságok, Resident Evil Requiem előrendelés – ez történt szerdán

Továbbá: Shantae 7, Pine Creek, Viewfinder, NBA The Run.

7 napja
3

Dispatch S0E1-2 - A várva várt szuperhős

A szuperhősös alkotások népszerűsége a 2008-as Vasember filmmel egyből az egekbe emelkedett, ami - szerintem - a 2012-es Bosszúállók filmmel a csúcsra ért. Az azóta bekövetkezett apátia és menekülés egyik friss eredménye a Dispatch is, amely szokatlan dolgokkal próbálkozik a videojátékos mezsgyén. Betekintő!

8 napja
14

Battlefield, horror és sci-fi – ez történt kedden

Benne: Battlefield REDSEC, The Florist, Darkwood 2, Routine, over the hill, Aphelion, UnGodly.

8 napja

EA Sports FC 26 - a Nintendo Switch 2 változat

Több kutatás is foglalkozott azzal, hogy melyik játék váltja ki a legtöbb káromkodást a játékosokból. Ebben a listában a Mario Kart és a Fif… akarom mondani az FC széria áll az első két helyen. A Switch 2 megjelenésével az új FC-játék lehetővé teszi, hogy a felgyülemlett frusztrációt a játékosok mindenféle módon kiélhessék ezen a platformon is.

9 napja
5

F2P Battlefield a láthatáron, mozgásban a Loulan – ez történt hétfőn

Továbbá: Descent of Lunaris, Retrace the Light, Two Point Museum, Incantation, Brotato,Vampire: The Masquerade – Bloodhunt.

9 napja
3

Heti megjelenések

2025.10.27.
2

Fekete csütörtök: így omlott össze a Counter-Strike 2 gazdasága

Az update, ami sokaknál mindent vitt.

2025.10.26.
24