[Teszt] Daymare 1998 (PS4)

Daymare 1998 (PS4)

siklaraSimon Klára2020.06.02. 14:00

Resident Evil remake fanprojectnek indult, majd önálló játékká avanzsált túlélőhorror ismerős történettel és helyszínekkel, három játszható karakterrel és nem feltétlenül jó értelemben múltidéző megoldásokkal. Időgépbe ültünk és teszteltük az eredetileg tavaly ősszel megjelent, konzolokon azonban csak nemrég debütáló Daymare 1998 PS4-es változatát.

A helyszín az idahoi Keen Sight városka, amelyet egy titkos laboratóriumból elszabadult biológiai fegyver Raccoon Cityhez hasonló zombis földi pokollá változtat, az ezzel járó borzalmakat pedig öt fejezeten keresztül három játszható főszereplőt irányítva kell túlélnünk, miközben a történet darabkái is a helyükre kerülnek. Ez utóbbit egyébként a kínosan hosszú átvezetők és ránézésre kb. 6-os betűmérettel írt szövegek láttán nehezemre esett elhinni, ugyanis rég láttam már ennyire feleslegesen túlírt és túlbonyolított sztorit, amely minden zavarossága mellett valójában egyszerű, mint a bot. Ilyen szintű sajt-faktorról az eredeti Resik csak álmodhatnak, legyen szó a 90-es évek ZS-kategóriás horrorfilmjeinek hangulatát idéző, de még azokhoz képest is fájdalmasan kínos párbeszédekről, vagy a borzasztó szinkronhangokról, tisztelet a kivételnek. Egyik üdítő kivétel a Cleanert megszólaltató Paul Haddad, aki az eredeti Resi 2 Leonjának a hangja és sajnos nemrég hunyt el, de még az ő orgánuma sem menti meg a látszólag semmiféle szerkesztésen át nem esett szövegeket.

Karakterek terén sem igazán remekel a játék: van a Hunk-utánlövés pasas, meg a Wesker-utánlövés pasas, akik nagyon nem szeretik egymást, meg a két másik, hozzájuk hasonlóan tökéletesen jellegtelen pasas, akik közül az egyiket annyi különböztet meg a többitől, hogy nem a H.A.D.E.S. nevű szervezet katonája, hanem egy erdész. Az erdész fickó a helyiek közül többekre jellemző „daymare” (uhh, mire ez koppant) szindrómában szenved, amelynek tünetei a hallucinációk, üldözési mánia és a szorongás, oka pedig a kormányközeli Umbr… Hexacore Biogenetics cég jelenlétében keresendő, ahol a lakosságra kedvezőtlen hatású illegális kísérleteket folytatnak. Samuel foglalkozásából eredően megússza a várost és lakosságát csaknem teljesen elpusztító incidenst, annak történtekor ugyanis épp a közeli erdőben tartózkodik. Később az egyes történetszálak valószínűtlenül összefonódnak és váratlan (egyébként néha tényleg!) fordulatok sora követi egymást az akár folytatást is lehetővé tevő fináléig, odáig azonban el is kell vergődni valahogy.

A játékmenet hála égnek nem akart végletekig hű lenni az 1998-as Resident Evil 2-höz, ezért a fix kameranézetek és a saját tengely körül forgolódó tank/tojógalamb irányítás helyett a Resi 4 váll fölötti és minket követő kameráját kapjuk, és még séta közben lőni sem lehetetlen. Ami viszont tömény fájdalom, az az ultrarealisztikusnak szánt tárazás: valahányszor kifogy a tárból a töltény, be kell menned a tárgymenübe manuálisan kombinálni a tölténytárat a lőszerrel és csak UTÁNA tudod használni. További bonyolítás, hogy ha véletlenül nem nyomva tartod, csak simán lenyomod a tárazás gombot, akkor a karaktered eldobja a kiürült tárat, amit utána szedhetsz össze. Szó se róla, olyan szempontból abszolút hatásos, hogy ennek és a csigalassúsággal tárazásnak hála kipipálható a túlélőhorrorok para-faktorához nagymértékben hozzájáruló tehetetlenség érzés. Erre és a néhol kifejezetten olcsó jump-scarekre szükség is van, mert egyébként a Daymare ijesztőnek aligha, ijesztően amatőrnek viszont annál inkább nevezhető.

Jó, elismerem, néha felsikkantottam egy-egy velem váratlanul összeölelkező zombitól, de mivel a játék technikai szempontból sincs a toppon, párszor viszonylag egyszerűen sikerült szétakasztanom az ellenfeleket irányító mesterséges intelligenciát. Rögtön a legelső fejezet első komolyabb harcánál teljesen összezavartam az egyik delikvenst azzal, hogy elfutottam előle, amitől úgy elszomorodott, hogy inkább megállt a falat nézni és megadóan hagyta, hogy visszamerészkedve agyonlőjem. Ugyancsak az első fejezet végén van egy klasszikus videojátékos jelenet, amelyben a társadnak percek kellenek a kijárat elektronikus zárjának feltöréséhez, neked pedig addig is túl kell élned a semmiből felbukkanó zombihordák közeledési szándékait. Mivel bár lőszer normal fokozaton van dögivel, itt mégis esélytelen mindenkit elintézni, a Benny Hilles körbe-körbe szaladgálás mellett döntöttem, ami őszintén szólva sok minden volt, csak ijesztő nem. Az ellenfelek elöli elrohangálást a későbbiekben is gyakran bevetettem és a zombik többsége elég könnyen feladja, ám a sűrű backtracking miatt néha muszáj elbánni velük. Ilyenkor némelyik egyetlen golyótól kimúlik, míg mások kis túlzással egy tárnyi fejlövést is kibírnak, a főellenfelek meg aztán végképp golyószivacsok.

Minden nyavajgásom ellenére még ezeket a lövöldözős szakaszokat élveztem leginkább, illetve a klasszikus Resiket idéző, bájosan idétlen és teljességgel életidegen fejtörőket, noha az egyiket egy bug miatt még netről puskázással sem, csak a fejezet újrakezdésével tudtam megoldani. Ami még nagyon tetszett a Daymare-ben, az a helyszínek rusnya grafika ellenére is példás részletességű kidolgozottsága, valamint a temérdek jópofa utalás és easter egg. A készítők le sem tagadhatják, hogy ez számukra egy szerelemprojekt, ahogy azt sem, hogy korábban sosem dolgoztak hasonlón. Vannak egészen élvezetes részei, néha meg azért nem tudod abbahagyni, amiért néhanapján ott ragadsz mondjuk egy kínosan rossz film vagy tévéműsor előtt is. Sokszor hihetetlen jóízűeket nevettem olyan jeleneteken, amelyekről biztosan tudom, hogy egészen más hatást hivatottak kiváltani, máskor meg behúzott némelyik helyszín változatossága, vagy csak látni akartam, tudják-e még fokozni az abszurditást (például amikor a kórházban a doki NPC ezredjére is kitalál valami idióta feladatot).

Van a játéknak egy esetlen bája, amivel ideig-óráig bocsánatossá teszi a fentieket, a helyenként tényleg egészen ronda látványt, vagy a konzolváltozat olykor 15-20 FPS körüli beröccenéseit, ráadásul tényleg visszaadja a kilencvenes évek túlélőhorrorjainak hangulatát. Más kérdés, hogy 2020-ban ez a műfaj legelvetemültebb rajongóin kívül tényleg jó-e bárkinek is. Számtalanszor végigvittem a Capcom ihletet adó klasszikusát és borzasztóan szerettem is a maga idejében, de a teszt alanyát látva nagyon örülök, hogy a remaket végül ugyancsak a Capcom készítette el, nem pedig az - egyébként tényleg nagyon lelkes - Invader Studios.

A Daymare 1998 egy ákombákom betűkkel írt szerelmeslevél a Resident Evil 2-höz, valamint egy többé-kevésbé funkcionális old school túlélőhorror, amely a legnagyobb jóindulattal is csak középszerűnek nevezhető, de aki mindenképpen tenni akar vele egy próbát, az lehetőleg PC-n tegye. A történet tartogat pár kellemes meglepetést és a kevesebb néha több elvet követve akár egész jó is lehetne, ahogy alkalmanként a régi kedvencek hangulata is tetten érhető, de megvalósítás tekintetében félkésznek ható amatőr munka. Múltidéző jelleggel el lehet vele szórakázni (szerencsére nem túl hosszú), mert a fejlesztők megszállottsága okán garantáltan okoz pár kellemes pillanatot, és vannak nála sokkal rosszabb játékok, viszont sokkal jobbak is.

Pontosan
5
Daymare 1998 | Platform: PC, PS4 (tesztelt), One | Kiadó: Destructive Creations | Fejlesztő: Invader Studios | Megjelenés: 2020. április 28.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

The Alters

A világűr magányában számos sci-fi hős találkozott már önmagával, a The Alters azonban páratlan módon illusztrálja, hogy egy “csipetnyi” bázis menedzsment mennyi finomsággal és megtermékenyítő gondolattal tudja felturbózni az alteregós és egzisztenciális filozofálást.

6 órája
1

Mario Kart World

A Switch 2-vel egy időben slisszant át a startvonalon a Nintendo Mindent Járó Malmocskája, mi pedig felkaptuk az akapulkó ingeket és a magnót a különleges zenéhez és elhúztuk a belünket Denevérországba.

12 órája
5

PlayStation Game Catalog: júniusi érkezők

Premier címként érkezik az FBC: Firebreak, majd úgy tűnik picit nyugodtabb időszak következik a Days of Play lezártával.

20 órája

Jól fogy a Switch 2, leépít a Bend - ez történt szerdán

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Street Fighter 6.

21 órája
11

Nintendo Switch 2 Welcome Tour

A Nintendo érdekes és úttörő formáját választotta a Switch 2 képességeinek bemutatására. A Nintendo Switch 2 Welcome Tour több mint kézikönyv, kicsit kevesebb mint teljes értékű videojáték.

1 napja
10

Sonic X Shadow Generations: a Nintendo Switch 2 változat

A Sonic X Shadow Generations már szép köröket futott a jelenlegi és az előző generációs konzolokon is. Most megnéztük, hogy a Switch 2 nyitókínálatának darabja milyen érzelmeket kelt, és hogyan muzsikál az új masinán.

1 napja
8

Galéria: így pózolt nekünk a Nintendo Switch 2

Lekaptuk a gépet valamint a legfontosabb kiegészítőit. Vagy ő kapott le minket a lábunkról?

2 napja
4

Generációs ugrás? Ennyit tesz a Zeldákhoz a Nintendo Switch 2

Zeldával indítani egy új Nintendo gépet sosem bizonyult szerencsétlen dolognak. Kettővel meg aztán pláne nem. Itt van hát az elmúlt évek két legnagyszerűbb sandbox játéka, szebb, jobb, extrásabb változatban.

2 napja
12

Mit tudunk a ROG Xbox Ally-ról?

2 napja
30

Nintendo Switch 2: mindent egy helyen

3 napja
13

Fast Fusion - a Switch 2 által fűtött forrófúzió

Ha gyerekként hajnalig bámultad a tévé képernyőjét SNES-es F-Zero társaságában, később PlayStation konzolon a Prodigy Firestarter zenei aláfestése mellett gyűrted a Wipeout 2097-et, ez a te játékod lesz!

3 napja
25

Heti megjelenések

3 napja
12

Xbox Games Showcase 2025 nyár

4 napja
156

Nintendo Switch 2 hardverteszt: a népkonzol újratöltve

Gerincre vágtuk a tesztpadon a nagysikerű Nintendo Switch második eljövetelét: ez az első benyomásunk a következő népkonzolról, amely lehet hogy már nálad is ott figyel.

5 napja
37

Street Fighter 6: Years 1-2 Fighters Edition

Kezdődjék a Switch 2 tartalmak bemutatása a Gamer365 felületén. A nyári fesztivál most a Nintendo játékosok számára picit mást jelent - lássuk is az első pofonokat... pontosabban az első fecskét!

5 napja
13

Resident Evil 9-et, Mortal Shell II-t és rengeteg új bejelentést hozott a Summer Game Fest 2025

Lezajlott a Summer Game Fest 2025-ös bemutatója, ahol - ahogyan minden évben - most is rengeteg új játékbejelentést kaptunk.

6 napja
85

Elden Ring Nightreign

Trendkövető alapkoncepció. Szokatlan megoldásokkal. A FromSoftware a stúdió számára eddig ismeretlen területen próbálja megvetni a lábát három fős kooperatív rougelite projektjével. Sikert?

6 napja
6

Warhammer 40,000: Space Marine - Master Crafted Edition

Fene se gondolta volna, hogy az Xbox 360 idejében megjelent Warhamer 40k Space Marine és a folytatása ilyen kult státuszt ér el az évek alatt. Most itt az első rész remaster kiadása. Jó ez nekünk? Lássuk!

6 napja
4

Black Myth: Wukong Xbox-megjelenés – ez történt csütörtökön

Továbbá: Tony Hawk's Pro Skater 3+4, Vessels of Decay, On Donuts and Holes.

6 napja
22

A State of Playen túl – ez történt szerdán

Továbbá: Phasmophobia film, Maximum Football, MIO: Memories in Orbit, Star Trucker, No Man's Sky, Monster Hunter Rise: Sunbreak.

7 napja
1