[Korai Öröm] Factorio

Factorio

kevinyCsángó Kornél2020.08.13. 12:27

Ha egy ideje követsz minket, jóeséllyel észrevetted, hogy szívügyünk a gaming világ minden izgalmas kimenetének bemutatása. Kiemelt figyelmet szentelünk a független fejlesztők munkáinak és most még messzebb merészkedünk: vendég szerzőnk, DefcoTheOne asztala az AAA játékok rajongói által radar alatt maradó, többnyire early access státuszban toporgó, de valamiért mégis figyelemre méltó alkotások csúcsragadozói. Korai Öröm alcímen futó, kísérleti adását tekinthetitek meg alant.

Mit lehet szeretni egy olyan játékban, ami gyakorlatilag arról szól, hogy nyersanyagokat feldolgozva újabb és újabb eszközöket gyártsunk magunknak, majd azokat az eszközöket felhasználva elérjük a végső célunkat? Ezt bármelyik Minecraft fantól meg tudod kérdezni, de jelen esetben én nem a Minecraft fa-ütlegelős, malaclovagolós nyalánkságairól szeretnék beszélni nektek, hanem a Factorio gyárépítős, falvédős, kapitalizmus szimulátorról.

Jelen esetben egy lakatlan, kietlen vidéken találod magad, és az a célod hogy a rendelkezésre álló nyersanyagokat felhasználva felépíts magadnak egy bázist és megvédd magad a vidék őshonos, nem épp vendégszerető lakóitól. Ez eddig valóban bármelyik “survival horror with crafting elements” leírása lehetne, de amiben a Factorio több mint a többi... ("több mint a többi", lol) az az, hogy a sok "grinding" és "crafting" nem általad történik, hanem az általad megtervezett gyáradban.

Hogy ezt hogy kell elképzelni? Talán ha leírok egy példát érthetőbb.

Van szened, és vasérced, már építettél egy kohót, ami az ércedből szépen vasat készít. Tök jó, de újra kell töltögetni, ezért a közeli szénbányádból a kohódhoz vezetsz egy futószalagot, hogy ne te rohangálj. Nagyszerű, de most meg elfogyott az érced, így abból a bányádból is odavezetsz egy másik szalagot. Nézd meg mit csináltál, annyi vasad van, hogy nem fér több a kohódba, ezért megnézed hogy mit tudsz gyártani a sok vasból: építesz egy fogaskerék üzemet, egy nyáklapokat gyártó üzemet, egy ilyen-olyan-amolyan üzemet, és azon kapod magad, hogy uránt dúsítasz az atomreaktorodnak, mert nem tudod elég árammal ellátni a lézertornyaidat, és már eltelt IRL 3 nap.

Szóval a játék azon alapul, hogy fejleszted a technológiádat, újabb és újabb szinteket érsz el, és egyre bonyolultabb lesz ezeket a szinteket elérni a technológiád előrehaladtával. Ahogy haladsz, a gyárad egyre nagyobb lesz, egyre többet, és többfélét termelsz, és egyre nagyobb nyomot hagysz magad után környezet szennyezés formájában. Emiatt, számolnod kell az őshonos élőlényekkel, akik nem veszik jó néven, hogy az ő földjükre merészkedtél. Itt jön számításba egy érdekes játékmechanikai elem: az ökolábnyomod. A lábnyom méretétől függően támadnak meg téged bogárszerű idegen lények, akik csak az otthonukat akarják megvédeni. Minél több füstöt, és szennyező anyagot bocsátasz ki, annál nagyobb és durvább támadásokat indítanak ellened, így a játék dilemma elé állít: használhatsz csak és kizárólag szenet arra hogy vizet forralva működtesd a gőzgépeidet, hogy áramot termelj (ezzel magadra haragítva a szörnyeket) vagy építhetsz napelem farmokat, amelyek nem árasztják el szmoggal a rágó szájszerves barátaidat (de nagyon sok nyersanyagot és időt emésztenek fel cserébe).

Valahol az aranyközépút jelenti azt, hogy elegendő áramot termelsz úgy ahogyan éppen sikerül, és még pont meg tudod védedni magadat és a gyáradat az idegenektől.

"A gép forog az alkotó pihen" milyen jól hangzik, de sajnos nem érzem át, mert az én gyáraim általában kesze-kusza, ide-oda ötletekből összerakott, és ellátásgondokkal küzdő részlegekből állnak, és mindig akad mit finomítani vagy építeni, az elején még könnyű jól olajozott, minimális felügyeletet igénylő, önműködő egységeket építeni, de ahogy közelítesz az endgame felé, ezt egyre nehezebb kivitelezni.

Ez a játék szépsége: rákényszerít arra, hogy gondolkozz és kénytelen vagy a problémamegoldó készségedre hagyatkozni. Garantálni tudom, hogy ha két-három embert leültetsz, hogy építsenek fel maguknak egy gyárat, majd megmutatod nekik egymás építményeit, el fog hangzani a "de jó ezt így is lehet?" vagy, "ez nekem eszembe sem jutott" mondat.

Olyan eszközöket ad a kezedbe a játék hogy teljesen önműködő, és programozható gyárakat tudsz építeni, ahol már a nyersanyagokat is menetrendhez kötött vonatok szállítják. De vannak, akik ennél is többet hoztak elő a Factorio-ból: ők a játékon belül különböző relékből, jeladókból, és lámpákból építettek egy fmw lejátszót, ami a Never Gonna Give You Up' -ot játssza Rick Astley-től újra és újra.

Tudjátok, sokféle játékossal találkozam már életemben. A kedvenc illetőm az volt, aki nehezményezte, hogy a Far Cry 3-ban a fűszálakon az árnyékok nem jelennek meg, és így nem tudja teljesértékűen kiélvezni a játékot és vissza is kérte a pénzét. Nos, ahogy öregszem, én is észreveszek magamon furcsa dolgokat. Lehet, hogy ezt a Factorio jelenséget egy fiatalabb énem nem értette volna, hogy mi tud ebben a játékban ennyire kikapcsolni és lekötni. Viszont azt tudom, hogy amikor fellőttem az első rakétámat, és végigsétáltam a gyáramon, látván a sok tervezés, kutatás, építés gyümölcsét, és a gondolat hogy "ezt én csináltam", elégedettséggel töltött el.

Nem, ezt a játékot kifejezetten nem ajánlom mindenkinek: van aki csak leülne elé, és várná hogy mikor kap rakétavetőt, és mikor lövöldözhet idegenekre. De olyan panaszt is hallottam, hogy valaki kézzel akart mindent megépíteni, azaz a kolléga a krafting asztalnál állt és bütykölt 30-40 percet, majd azt mondta ez neki túl repetatív, azaz pont az automatizálás maradt ki neki. Kell egy kis elvetemültség, hogy lásd a szépségét, és teljesen megértem, ha sok embert elijeszt akár a design, akár maga a koncepció. De mégis szép kis rajongótábort szerzett magának a játék pár év alatt amióta fejlesztik, és én, lelkesen várom az 1.0-s verziót velük.

A játék jelenlegi verziója 0.18, ami messze van még végleges változattól, de mégis egy hihetetlenül jól optimalizált és átgondolt kis program, ami képes óriási giga-gyárakat megjeleníteni akár egy régebbi rendszeren is. Számomra elképesztő továbbá, hogy a készítők nem tettek a játékba másolás védelmet, viszont multiplayerre és modok letöltésére csak a saját szervereikről van lehetőséged termékkulcsal és felhasználónévvel, így akárki lekalózkodhatja valamelyik online kölcsönzőből de teljesértéküen nem fogja tudni kiélvezni a játékot. Nekem ez azt súgja hogy a fejlesztők biztosak abban, hogy aki 'kipróbálja' az biztosan beleszeret és meg is veszi.

DefcoTheOne

Posztszkriptum: mire kikerült a cikkünk, szinte percre pontosan, a játék átváltott 1.0-ás változatra. Mi ez, ha nem boszorkányság?

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

1 napja

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

2 napja
4

Call of Duty mozi, Gyűrűk Ura MMO kasza - ez történt csütörtökön

Továbbá: Thief VR: Legacy of Shadow, Animal Crossing: New Horizons.

2 napja
4

PlayStation Plus: a novemberi hármas

Egy visszatérő macskás kaland, az utolsó EA Sports dagonyázás és egy őrült csataszimulátor. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

2 napja

Limited Run Games újdonságok, Resident Evil Requiem előrendelés – ez történt szerdán

Továbbá: Shantae 7, Pine Creek, Viewfinder, NBA The Run.

3 napja
3

Dispatch S0E1-2 - A várva várt szuperhős

A szuperhősös alkotások népszerűsége a 2008-as Vasember filmmel egyből az egekbe emelkedett, ami - szerintem - a 2012-es Bosszúállók filmmel a csúcsra ért. Az azóta bekövetkezett apátia és menekülés egyik friss eredménye a Dispatch is, amely szokatlan dolgokkal próbálkozik a videojátékos mezsgyén. Betekintő!

4 napja
14

Battlefield, horror és sci-fi – ez történt kedden

Benne: Battlefield REDSEC, The Florist, Darkwood 2, Routine, over the hill, Aphelion, UnGodly.

4 napja

EA Sports FC 26 - a Nintendo Switch 2 változat

Több kutatás is foglalkozott azzal, hogy melyik játék váltja ki a legtöbb káromkodást a játékosokból. Ebben a listában a Mario Kart és a Fif… akarom mondani az FC széria áll az első két helyen. A Switch 2 megjelenésével az új FC-játék lehetővé teszi, hogy a felgyülemlett frusztrációt a játékosok mindenféle módon kiélhessék ezen a platformon is.

5 napja
4

F2P Battlefield a láthatáron, mozgásban a Loulan – ez történt hétfőn

Továbbá: Descent of Lunaris, Retrace the Light, Two Point Museum, Incantation, Brotato,Vampire: The Masquerade – Bloodhunt.

5 napja
3

Heti megjelenések

6 napja
2

Fekete csütörtök: így omlott össze a Counter-Strike 2 gazdasága

Az update, ami sokaknál mindent vitt.

6 napja
23

Bye Sweet Carole

Nem tagadom, engem is a fantasztikusan kinéző horror Disney rajzfilm látvány ragadott meg, az Alice csodaországban meseregény és a Clock Tower játéksorozat hatását is magán viselő Bye Sweet Carole játszhatósága azonban hagy némi kívánnivalót maga után.

7 napja
6

Egyedi formában tér vissza a Halo: Combat Evolved - ez történt pénteken

Továbbá: Hyrule Warriors: Age of Imprisonment, Pokémon Legends: Z-A.

8 napja
8

Just Dance 2026

Újabb év, újabb Just Dance. A sorozat éves megjelenése mára olyan biztos ponttá vált, hogy akár a naptárba is beírhatnánk, mint eseményt. Tesztlaborban a 2026-os csomag.

8 napja
3

Új bejelentések és átiratok - ez történt csütörtökön

Benne: Nightholme, Kirby Air Riders, Project TAL, Defect, Cthulhu: The Cosmic Abyss, Mouse: P.I. For Hire, Skinwalker, Warhammer 40,000: Rogue Trader, Assassin's Creed Shadows, System Shock, Elden Ring, Fallout 4.

9 napja
3

Once Upon a Katamari - Ryo Ishida válaszol

A Katamari sorozat egy ízig-vérig új sztorival gurul be a szívünkbe. Az időutazást alapul vévő Once Upon a Katamari megjelenésének apropóján beszélgettünk Ryo Ishidával, aki ifjú titánként, a játék producereként azért is felelt, hogy friss vért pumpáljon a Herceg pucájába.

9 napja
5

Leköszön a Remedy igazgató - ez történt szerdán

Továbbá: Goat Simulator 3, Mouse: P.I. For Hire, Marvel Cosmic Invasion, Cruise Control, Sonic Rumble.

2025.10.23.
1

Angry Video Game Nerd 8-bit

Körülbelül tizenöt éve lehetett, hogy egy Gamer365 szülinapi vacsi végén Liquidéknél hajnalba nyúlóan néztük az Angry Video Game Nerd DVD-ket. Egy más világ volt, a Nerd viszont még mindig itt van, és a videói mai napig eseményszámba mennek. A játékai sem voltak rosszak Rolfe-mesternek, 2025-ben pedig egy újabb megjelenésnek örülhetnek a rajongók.

2025.10.22.
5

Once Upon a Katamari

A Katamari-sorozat annak idején PS2-n indult hódító útjára, és bár messziről egy tipikus japán zagyvuléknak látszik, közelebbről nézve kikönyököl belőle a humor, a filozófia és a kulturális sziporka. Az új epizód történelmi körutazásra visz minket, lássuk is mire jutottak a Once Upon a Katamari fejlesztői!

2025.10.22.
2

Csúszik a The Sinking City 2, befutott a Ninja Gaiden 4 – ez történt kedden

Továbbá: Thrasher, Gecko Gods, The Lord of the Rings: Return to Moria, Kirby Air Riders.

2025.10.22.
1