[Teszt] Yakuza: Like a Dragon

Yakuza: Like a Dragon

liquidSomosi László2020.11.12. 08:11

2005-ben, az első Yakuza játék (japán) megjelenésekor valószínűleg még maga a játékot kiadó / fejlesztő SEGA sem gondolta volna, hogy tizenöt évvel később a széria még mindig fut, és éppen a tizennyolcadik felvonását ünnepli - ebből nyolc játék tartozik a sorozat fősodrába, a többi mellékág. Tizenöt év, tizennyolc játék - itt volt a legfőbb ideje annak, hogy a japán stúdió változtasson a régi formulán, esetünkben: lecserélje a Yakuza jó öreg pofozkodós harcrendszerét körös összecsapásokra, és ezzel teljes értékű japán szerepjátékká alakítsa azt. Jó döntés volt? Azt majd meglátjuk, figyelemfelkeltőnek mondjuk tökéletes volt, annyira, hogy még az olyan magafajta játékosok is leüljenek elé, akik az elmúlt évtizedben úgy voltak a JRPG-kel, mint W.C. Fields amerikai komikus az elefántokkal: megnézni azért még megnézem őket, de otthon nem tartanék belőlük egyet se.

A változtatás szándéka mondjuk nem csak a harcrendszerben mutatkozik meg, hanem a szereplőgárdában és a helyszínben is. A Like a Dragon a sorozat fősodrába tartozó epizódok történetében először főhőst cserél, nyugdíjba vonultatja a jó öreg Kazuma Kyriu-t, helyébe Ichiban Kasuga, egy (kezdetben) forrófejű (kezdetben) ifjonc lép, aki a játék elején jakuza-karrierjének első (meglehetősen brutális) lépéseit teszi. Mivel a trailerek a sztoriból rettenetesen sok mindent nem árulnak el, én is megpróbálok (amennyire lehet) spoiler-mentes maradni, szóval: egy két-három órás nagyon sztori-központú prológus után a játék idősíkot és helyszínt vált, a kezdeti 2001-ből (és a klasszikus Kabukichoból) előreugrunk tizennyolc évet a yokohamai Isezaki Ijincho negyedbe. Hogyanokat és miérteket fedje a spoiler-nélküliség jótékony homálya, de biztosíthatok mindenkit, hogy nem időutazásról van szó, az okok ennél jóval prózaibbak és tragikusabbak.

A Yakuza mindig is erősen sztoriorientált sorozat volt, most sincs másként, a prológus első három órája nagyjából 2:1 sztori:gameplay arányt tud felmutatni, ami esetünkben egyáltalán nem baj, az expozíció ugyan bőséges, de abszolút szükséges, a Like a Dragon itt alapozza meg úgy Ichi karakterét, hogy a játékos később (javarészt) el tudja fogadni azokat a dolgokat amit csinál, és azokat a döntéseket, amit hoz. A széria visszatérő motívuma a nagybetűs Becsület, most sincs másként, Ichi legfontosabb motivációja ez, néha európai szemmel elfogadhatatlan mértékben. A prológus után a történet gyorsabb ritmust vesz fel, és azt kell, hogy mondjam, hogy az egyik legszórakoztatóbb, és legizgalmasabb (esetenként: legfurcsább) videójáték-sztori, amit az utóbbi időkben megtapasztalni volt szerencsém. A történet mindig érdekes, folyamatosan dobálja a nyakadba a furcsa / excentrikus karaktereket, és azon kapod magad, hogy nem azért folytatod a játékot egy késő esti órán, mert szintet akarsz lépni, hanem azért, mert meg akarod tudni, hogy mi történik a következő fejezet elején.

A másik nagy kérdés az, hogy JRPG-nek milyen a Like a Dragon? Ha röviden kéne jellemeznem: jó. Nem szuper, nem kiemelkedő, legfőképp: nem újító, de teljesen jó. Ha az elmúlt két (három) évtizedben játszottál legalább két-három klasszikussal a műfajból, kapásból otthon fogod érezni magad. Maximum négyfős csapat (a játék erre nagyon komótosan enged rá, valahol a tizedik játékóra környékén lesz teljes csapatod), job-szisztéma (azaz maga a karakter és a választott karakter-osztály egymástól különállóan fejlődik, utóbbiakat váltogathatod), időzített gombnyomkodással megfűszerezett körös harcok, a szintlépsekkel megnyíló új képességek (ezek osztályfüggők), és egy rakás statisztika / mérőszám, amit rengeteg (rengeteg!) módon tudsz fejleszteni. Fejlesztheted például külön a karakter személyiségét (hatféle külön vonalon), de ráerősíthetsz a többi karakterrel való barátságra / kötődésre is. Van kraftolás, vannak a karakterekre pakolható cuccok, többféle fura fegyver (igen, agyonverhetsz valakit egy vibrátornak látszó tárgyal, amit a játék csak „masszázsbotnak” hív - végül i az, nem?), plusz igény és lehetőség sok-sok pénz összegyűjtésére. Lesznek a többi karakterrel összekapcsolható szuper-támadásaid, és szükség esetén ÜtlegHaverokat (Poundmates) is behívhatsz pár különösen nagy pofon erejéig. Vagyis: van itt minden, ami egy ilyen játékban benne kell, hogy legyen, egy valami hiányzik: bármiféle innováció. Minden szép és jó, de (szinte) mindent ismerünk máshonnan.

Ami mégis egyedivé teszi a Like a Dragon-t, az a környezet, az Ichit körülvevő karakterek, és a (sorozattól megszokott) tonnányi melléktevékenység és küldetés. Ezek még felsorolni is bajos, mert a „mi van benne?” egy gyors „mi NINCS benne?” viszont-kérdés a megfelelő válasz. Szeretnél egy őrült tudós számára ellenfeleket katalogizálni? Jöhet egy kis fémdobozgyűjtés bicajon, vagy apró kikaparása az italautomaták alól? Oké, ez nem hangzik túl izgalmasan, mit szólnál egy jófajta karaoke-hez? Vagy várj csak: izgi gokartverseny? Vagy beiratkoznál egy iskolába? (Vigyázz, tesztek is vannak, sokféle!) De ott vannak a klasszik SEGA játékokat kínáló árkádok, és lehet még növényt termeszteni, és vihetsz egy teljes saját üzletet, és lehetsz felbérelhető szuperhős ééés…. tennivalóban nincs hiány, garantáltan nem fogsz unatkozni. Már csak azért sem, mert a mellékküldetések jó része izgalmasabb helyettesítője az egyszerű, a random ellenfelek bedarálásából álló grindolásnak. Mert grindolás van, nem szörnyű, nem lélekölő, de van - hogy nem unsz bele, és nem hagyod ott ezért a játékot, nagyban köszönhető annak, hogy a Like a Dragon sok-sok lehetőséget kínál arra, hogy alternatív módon szerezz pénzt és tárgyakat, vagy fejleszd a karaktereidet.

Végül érdemes pár szót ejteni a Like a Dragon technikai aspektusairól is, leginkább azért, mert ez az első Yakuza, ami Xbox platformokra is elérhető, sőt kapásból négy Xbox platformra, közülük kettő a két napja debütált két nextgen masina. Ez azért érdekes, mert a széria pár éve eszközölt engine-váltása pozitív vizuális változásokat hozott ugyan, de a megszokott hatvan frame per szekundumot is lefelezte. Friss Xbox SX tulajdonosként (a natív 4K felbontáson kívül) ebben kapsz többet - visszakapod a 60fps-t. Ami jó dolog, de a körös harcrendszer okán kevésbé lesz látványos, mintha maradtak volna a realtime bunyók, de hééé, a hatvan mindig jobb, mint a harminc, nem igaz?

A Yakuza: Like a Dragon lehetne szimplán becsületes JRPG iparosmunka, de az izgalmas sztori, a gondosan kidolgozott karakterek, a bizarr humor, a hangulat, és történet fősodrán kívül eső rengeteg tennivaló és lehetőség bőven kiemelik az átlagból: a sorozat régi rajongóinak és a JRPG fanoknak egyaránt nyugodt szívvel ajánlható.

8/10

***Yakuza: Like a Dragon

Platform: PC, PS4 (tesztelt), PS5, XO, XSX, XSS

Kiadó / Fejlesztő: SEGA / Ryu Ga Gotoku Studio

Megjelenés: 2020. 11. 10. | Ár: 60 EUR***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bionic Bay

Emlékszünk még azokra a pixelpontos, fluid, böngészős platformerekre, amelyekben mindig elakadtunk? Ha eddig hiányérzetünk volt ezzel kapcsolatban ne keseregjünk tovább: a Bionic Bay rövid formátumban újra visszahozza a forma legjobb emlékeit.

22 órája

Switch 2 frissítések, Jade Raymond távozik – ez történt pénteken

Továbbá: Call of Duty: Warzone Mobile, Killer Instinct Gold, Warhammer 40,000: Speed Freeks.

23 órája
1

Stellar Blade PC-megjelenés, Kingdom Hearts IV életjelek – ez történt csütörtökön

Továbbá: Lost in Random: The Eternal Die, No Heroes Here, Future Games Show, Copycat, Locomoto.

1 napja
2

TGS 2025: idén szeptember végén

Lasssan ünnepelnünk kell a dedikált játékos expókat: TGS szerencsére idén is lesz, és kiderült, hogy hol és mikor.

2 napja
5

Kiadói tervek - ez történt szerdán

Benne: Square Enix, Blades of Fire, DreadOut 3, DreadOut Remastered Collection, S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy – Enhanced Edition, Ubisoft, PlayStation.

2 napja
20

Capcom Fighting Collection 2

A Capcom Fighting Collection 2 most nyolc újabb ikonikus címet hozott el felújítva, újgenerációs konzolokra optimalizálva. Megtalálhatók benne ikonikus 2D-s verekedős játékok, háromdimenziós különlegességek, crossover címek, és kevésbé ismert kuriózumok is.

3 napja
4

Megint leépít a Microsoft - ez történt kedden

Továbbá: The Sinking City Remastered, Marvel 1943: Rise of Hydra, Fallout, Capcom.

3 napja
10

Stellar Blade PC-n, bezárhat a Moon Studios - ez történt hétfőn

Továbbá: Blades of Fire, FBC: Firebreak, Dragon is Dead.

4 napja
22

Doom: The Dark Ages

Szerencsére a Mars-Föld-Pokol háromszögből már az előző epizódban is kizoomoltunk, a Doom háttérvilága így lényegesen gazdagabb és karakteresebb dark fantasy rémálommá bővült. Lássuk, mit hoznak a Sötét Korok!

5 napja
31

Heti megjelenések

5 napja
5

Aranyon a Death Stranding 2, Doom: The Dark Ages launch trailer – ez történt pénteken

Továbbá: The First Berserker: Khazan, Dragon Ball Z: Kakarot, Risk of Rain 2, Sir Whoopass: Immortal Death, Killing Floor III.

7 napja
5

Fatal Fury: City of the Wolves

Huszonhat év dühe kellett ahhoz, hogy a patinás SNK verekedős széria feltámadjon hamvaiból. Megérkezett a Fatal Fury: City of the Wolves és pusztítóbb, mint valaha!

8 napja
13

Nikoderiko: Director's Cut

Jó platformerekre mindig szükség van, a Nikoderiko pedig a rendezői változatnak köszönhetően csak jobb lett. Teszt!

8 napja
2

Nintendo üzleti jelentés, Mafia: The Old Country megjelenési dátum – ez történt csütörtökön

Továbbá: Alien: Rogue Incursion Evolved Edition, Europa Universalis V, Gex Trilogy, Spray Paint Simulator, Section 11, Shantae Advance: Risky Revolution, Titan Quest II.

8 napja
6

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

9 napja
6

Új Sony-stúdió a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: Yakuza 0 Director's Cut, Nikoderiko: The Magical World, Gloomy Eyes.

9 napja
5

Days Gone - Remastered

Hiába sikerült átlépniük idővel a 10 milliós mérföldkövet is, a rendkívül vegyes kritikai fogadtatás örökre rányomta a bélyegét a Bend Studio alkotására. Sőt. Feltételezhetően a csapat jövőjére is. Tudnak esetleg szépíteni ezzel a ráncfelvarrással?

2025.05.07.
9

Az új GTA 6 trailer árnyékában – ez történt kedden

Benne: Destiny 2, Clair Obscur: Expedition 33, I Am Ripper, Battlefield, Split Fiction, Day of the Shell, Tales of the Shire, Knock on the Coffin Lid.

2025.05.07.
4

Game Pass: mozgolódás május első felében

Hamarosan premiernapon érkezik a Revenge of the Savage Planet és a DOOM: The Dark Ages a szolgáltatás kínálatába!

2025.05.06.
2

Itt a második Grand Theft Auto VI trailer!

Megérkezett a Rockstar Games következő alkotásának második előzetese, amivel ismét beléphetünk picit Vice City utcáira.

2025.05.06.
49