[Teszt] Yakuza: Like a Dragon

Yakuza: Like a Dragon

liquidSomosi László2020.11.12. 08:11

2005-ben, az első Yakuza játék (japán) megjelenésekor valószínűleg még maga a játékot kiadó / fejlesztő SEGA sem gondolta volna, hogy tizenöt évvel később a széria még mindig fut, és éppen a tizennyolcadik felvonását ünnepli - ebből nyolc játék tartozik a sorozat fősodrába, a többi mellékág. Tizenöt év, tizennyolc játék - itt volt a legfőbb ideje annak, hogy a japán stúdió változtasson a régi formulán, esetünkben: lecserélje a Yakuza jó öreg pofozkodós harcrendszerét körös összecsapásokra, és ezzel teljes értékű japán szerepjátékká alakítsa azt. Jó döntés volt? Azt majd meglátjuk, figyelemfelkeltőnek mondjuk tökéletes volt, annyira, hogy még az olyan magafajta játékosok is leüljenek elé, akik az elmúlt évtizedben úgy voltak a JRPG-kel, mint W.C. Fields amerikai komikus az elefántokkal: megnézni azért még megnézem őket, de otthon nem tartanék belőlük egyet se.

A változtatás szándéka mondjuk nem csak a harcrendszerben mutatkozik meg, hanem a szereplőgárdában és a helyszínben is. A Like a Dragon a sorozat fősodrába tartozó epizódok történetében először főhőst cserél, nyugdíjba vonultatja a jó öreg Kazuma Kyriu-t, helyébe Ichiban Kasuga, egy (kezdetben) forrófejű (kezdetben) ifjonc lép, aki a játék elején jakuza-karrierjének első (meglehetősen brutális) lépéseit teszi. Mivel a trailerek a sztoriból rettenetesen sok mindent nem árulnak el, én is megpróbálok (amennyire lehet) spoiler-mentes maradni, szóval: egy két-három órás nagyon sztori-központú prológus után a játék idősíkot és helyszínt vált, a kezdeti 2001-ből (és a klasszikus Kabukichoból) előreugrunk tizennyolc évet a yokohamai Isezaki Ijincho negyedbe. Hogyanokat és miérteket fedje a spoiler-nélküliség jótékony homálya, de biztosíthatok mindenkit, hogy nem időutazásról van szó, az okok ennél jóval prózaibbak és tragikusabbak.

A Yakuza mindig is erősen sztoriorientált sorozat volt, most sincs másként, a prológus első három órája nagyjából 2:1 sztori:gameplay arányt tud felmutatni, ami esetünkben egyáltalán nem baj, az expozíció ugyan bőséges, de abszolút szükséges, a Like a Dragon itt alapozza meg úgy Ichi karakterét, hogy a játékos később (javarészt) el tudja fogadni azokat a dolgokat amit csinál, és azokat a döntéseket, amit hoz. A széria visszatérő motívuma a nagybetűs Becsület, most sincs másként, Ichi legfontosabb motivációja ez, néha európai szemmel elfogadhatatlan mértékben. A prológus után a történet gyorsabb ritmust vesz fel, és azt kell, hogy mondjam, hogy az egyik legszórakoztatóbb, és legizgalmasabb (esetenként: legfurcsább) videójáték-sztori, amit az utóbbi időkben megtapasztalni volt szerencsém. A történet mindig érdekes, folyamatosan dobálja a nyakadba a furcsa / excentrikus karaktereket, és azon kapod magad, hogy nem azért folytatod a játékot egy késő esti órán, mert szintet akarsz lépni, hanem azért, mert meg akarod tudni, hogy mi történik a következő fejezet elején.

A másik nagy kérdés az, hogy JRPG-nek milyen a Like a Dragon? Ha röviden kéne jellemeznem: jó. Nem szuper, nem kiemelkedő, legfőképp: nem újító, de teljesen jó. Ha az elmúlt két (három) évtizedben játszottál legalább két-három klasszikussal a műfajból, kapásból otthon fogod érezni magad. Maximum négyfős csapat (a játék erre nagyon komótosan enged rá, valahol a tizedik játékóra környékén lesz teljes csapatod), job-szisztéma (azaz maga a karakter és a választott karakter-osztály egymástól különállóan fejlődik, utóbbiakat váltogathatod), időzített gombnyomkodással megfűszerezett körös harcok, a szintlépsekkel megnyíló új képességek (ezek osztályfüggők), és egy rakás statisztika / mérőszám, amit rengeteg (rengeteg!) módon tudsz fejleszteni. Fejlesztheted például külön a karakter személyiségét (hatféle külön vonalon), de ráerősíthetsz a többi karakterrel való barátságra / kötődésre is. Van kraftolás, vannak a karakterekre pakolható cuccok, többféle fura fegyver (igen, agyonverhetsz valakit egy vibrátornak látszó tárgyal, amit a játék csak „masszázsbotnak” hív - végül i az, nem?), plusz igény és lehetőség sok-sok pénz összegyűjtésére. Lesznek a többi karakterrel összekapcsolható szuper-támadásaid, és szükség esetén ÜtlegHaverokat (Poundmates) is behívhatsz pár különösen nagy pofon erejéig. Vagyis: van itt minden, ami egy ilyen játékban benne kell, hogy legyen, egy valami hiányzik: bármiféle innováció. Minden szép és jó, de (szinte) mindent ismerünk máshonnan.

Ami mégis egyedivé teszi a Like a Dragon-t, az a környezet, az Ichit körülvevő karakterek, és a (sorozattól megszokott) tonnányi melléktevékenység és küldetés. Ezek még felsorolni is bajos, mert a „mi van benne?” egy gyors „mi NINCS benne?” viszont-kérdés a megfelelő válasz. Szeretnél egy őrült tudós számára ellenfeleket katalogizálni? Jöhet egy kis fémdobozgyűjtés bicajon, vagy apró kikaparása az italautomaták alól? Oké, ez nem hangzik túl izgalmasan, mit szólnál egy jófajta karaoke-hez? Vagy várj csak: izgi gokartverseny? Vagy beiratkoznál egy iskolába? (Vigyázz, tesztek is vannak, sokféle!) De ott vannak a klasszik SEGA játékokat kínáló árkádok, és lehet még növényt termeszteni, és vihetsz egy teljes saját üzletet, és lehetsz felbérelhető szuperhős ééés…. tennivalóban nincs hiány, garantáltan nem fogsz unatkozni. Már csak azért sem, mert a mellékküldetések jó része izgalmasabb helyettesítője az egyszerű, a random ellenfelek bedarálásából álló grindolásnak. Mert grindolás van, nem szörnyű, nem lélekölő, de van - hogy nem unsz bele, és nem hagyod ott ezért a játékot, nagyban köszönhető annak, hogy a Like a Dragon sok-sok lehetőséget kínál arra, hogy alternatív módon szerezz pénzt és tárgyakat, vagy fejleszd a karaktereidet.

Végül érdemes pár szót ejteni a Like a Dragon technikai aspektusairól is, leginkább azért, mert ez az első Yakuza, ami Xbox platformokra is elérhető, sőt kapásból négy Xbox platformra, közülük kettő a két napja debütált két nextgen masina. Ez azért érdekes, mert a széria pár éve eszközölt engine-váltása pozitív vizuális változásokat hozott ugyan, de a megszokott hatvan frame per szekundumot is lefelezte. Friss Xbox SX tulajdonosként (a natív 4K felbontáson kívül) ebben kapsz többet - visszakapod a 60fps-t. Ami jó dolog, de a körös harcrendszer okán kevésbé lesz látványos, mintha maradtak volna a realtime bunyók, de hééé, a hatvan mindig jobb, mint a harminc, nem igaz?

A Yakuza: Like a Dragon lehetne szimplán becsületes JRPG iparosmunka, de az izgalmas sztori, a gondosan kidolgozott karakterek, a bizarr humor, a hangulat, és történet fősodrán kívül eső rengeteg tennivaló és lehetőség bőven kiemelik az átlagból: a sorozat régi rajongóinak és a JRPG fanoknak egyaránt nyugodt szívvel ajánlható.

8/10

***Yakuza: Like a Dragon

Platform: PC, PS4 (tesztelt), PS5, XO, XSX, XSS

Kiadó / Fejlesztő: SEGA / Ryu Ga Gotoku Studio

Megjelenés: 2020. 11. 10. | Ár: 60 EUR***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bővül az Assassin's Creed Mirage, bezár a The Outsiders – ez történt hétfőn

Továbbá: Blackwood, Broken Sword: The Smoking Mirror – Reforged, 2XKO, Marathon.

14 órája
6

Heti megjelenések

1 napja
12

Towa and the Guardians of the Sacred Tree

A japán művészetet idéző látványvilág, hagyományos fantasy vonallal és némi roguelite játékmechanikával megspékelve – ami papíron és összevágott trailereken kimondottan izgalmas, az nem biztos, hogy hosszabb távon is szórakoztató. Tesztlaborban a Brownies RPG-je.

2 napja
2

Minimális mozzanatok - ez történt pénteken

Benne: skate., Blood West, Scurge: Hive.

3 napja

Donkey Kong Bananza - DK Island & Emerald Rush DLC

Miután Donkey Kong felfalta az összes banánt és Pauline elénekelte az összes dalt, nincs más hátra, mint visszatérni a gyökerekhez: irány DK Island! És egy elbűvölő ráadás.

4 napja
5

Dungeons & Dragons bejelentések - ez történt csütörtökön

Benne: Demeo x Dungeons & Dragons: Battlemarked, Dragon Ball: Sparking! Zero, Pokémon Legends: Z-A, Project Baxter, Crashout Crew.

4 napja
1

Agatha Christie: Death on the Nile

A kalandjáték műfajának van egy stabil rajongóbázisa, akikre birodalmat ugyan nem lehet építeni, de pontosan kiszámított üzleti sikert talán igen. A Death on the Nile is ennek a társaságnak szól, Poirot főszereplésével. Lássuk a bajszot!

5 napja
12

Sonic Racing: CrossWorlds

Hogy valaha képes volt-e legyőzni Sonic a nagy riválisát, Mario-t? Erre egyértelmű a válasz, de talán sosem került még olyan közel ehhez a tetthez, mint most, a Sonic Racing CrossWorlds kapcsán. Teszteltük a SEGA kartjátékát!

5 napja
12

Átszervez a Ubisoft - ez történt szerdán

Továbbá: Maid of Sker VR, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Marvel Cosmic Invasion, Hellreaper, Rock Band 4.

5 napja
2

Teljesen átalakult az Xbox Game Pass

A mai naptól Essential, Premium és Ultimate előfizetéseket kínál a Microsoft. Tartalombővülés. Áremelés. Mutatjuk mi változott!

6 napja
62

Alien: Rogue Incursion - Evolved Edition

Az űrben senki nem látja a VR-szemüveged, az Alien: Rogue Incursion Evolved Edition pedig ebből a virtuális világból érkezett. De hogy milyen a VR-játék VR nélkül? Erre a kérdésre már kaptunk ilyen-olyan válaszokat, a Rogue Incursion pedig a jó irányba billenti a mérleg nyelvét. Teszt!

6 napja
2

Demók és borzongás – ez történt kedden

Benne: BrokenLore: Dark Dawn, Hazard Levels, Psycho Dead, Godbreakers, Cairn, PowerWash Simulator 2.

6 napja
4

Borderlands 4

Őrület, pusztítás, sci-fi Mad Max, több milliárd fegyver, felfedezésre váró világok és Vaultok, Hunterek és áldozatok, vér, repülő szörnyek és végtagok. Berobbant a Borderlands következő ámokfutása: Pandora már a múlté, most irány Kairos! Győzzük le a gonoszokat, és ne felejtsünk el közben folyamatosan vigyorogni. Teszteltük a Borderlands 4-et!

6 napja
9

Electronic Arts felvásárlás, Silent Hill f sikerek – ez történt hétfőn

Továbbá: PlayStation: The First 30 Years, Fading Echo, Terminator 2D: NO FATE, Pax Dei, Nintendo Singapore.

7 napja
29

Heti megjelenések

8 napja
12

Moros Protocol

Egy elhagyatott űrhajó, csúszó-mászókkal és szörnyszülöttekkel fertőzött fedélzetek, rougelite alapmechanikára épített brutális és taktikus lövöldözés, valamint bőkezűen mért pixelek - csak hogy a 90-es évek gyermekei is otthonosan érezzék magukat. Ha téged is felcsigáz egy múltidézésben sem fukarkodó sci-fi horror, tarts velünk és nézzük meg alaposabban, hogy mit is kínál a Pixel Reign belsőnézetes akciójátéka.

9 napja
4

Daemon X Machina: Titanic Scion - J-Pop démonvadászok

Az eredetileg Switch-exkluzív Daemon X Machina 2019-ben igyekezett betölteni az Armored Core által hagyott űrt, amely a küldetésalapú mech-akciójátékok etalonja. Bár nem volt hibátlan, a játékmenete élvezetes akciót kínált. Azóta a FromSoftware előállt a Armored Core VI-tal, amely új szintre emelte a műfajt, és magasra emelte a lécet a stílusban. Jogosan merül fel a kérdés: a folytatás, a Titanic Scion képes volt-e túlszárnyalni mesterét?

2025.09.27.
5

A nagy EA-üzlet - ez történt pénteken

Továbbá: Lethal Honor: Order of the Apocalypse, ROG Xbox Ally, Possessor(s).

2025.09.27.
2

PlayStation Plus: az októberi hármas

Díjnyertes alkotásokkal bélelték ki a szolgáltatás belépő szintű ajánlatát a következő hónapra. Érdemes rá odafigyelni!

2025.09.26.
4

Bejelentések a TGS-ről - ez történt csütörtökön

Benne: 007 First Light, Petit Planet, Winter Burrow, Ninja Gaiden 4, Professor Layton and the New World of Steam, Gungrave G.O.R.E: Blood Heat, Ananta, Arknights: Endfield, Fire Emblem Shadows, Metal Gear Solid Δ: Snake Eater.

2025.09.26.
1