[Teszt] Bayonetta 3

Bayonetta 3

kevinyCsángó Kornél2022.11.15. 01:06

Bayonettának valahogy sose volt könnyű dolga, amikor arról volt szó, hogy felszínre kéne buggyannia. Az első rész mérsékelt sikerét követően a SEGA jótékonyan elkaszálta a folytatást, melyet végül a Nintendo mentett meg, hogy az alaposan szétbukott gépük egyik ékköve lehessen. A harmadik részt pedig 2017-ben mutatták be, hogy aztán utána 5 évig altathassák vele a nagyérdeműt. Mivel manapság a minőségi hack & slash játékok száma alaposan megcsappanni látszik, úgy vetődtünk rá a szexi boszorkára, mint a gyöngytyúk a cukrozott ... khm.

Egy barátom szokta mondani (kis túlzással) hogy a “nagyon japán” játékok (többnyire) az extravagáns csihi-puhiról szólnak, melyeknek a végén megölöd Istent. Bayonetta pedig már kétszer megtette ezt - mind Jubileus, a teremtő és Aesir, a káosz ura megszívta a vele való találkozást - harmadszorra egészen különleges felállással találja magát szemben. Egy önmagát csak Szingularitásnak nevező nagyhatalmú lény egyesével foglalja el és rombolja le a párhuzamos univerzumok világait, Bayonetta pedig csak úgy mentheti meg tőle kicsiny multiverzum-szegletét, ha különféle paralel univerzumokból összegyűjti az úgynevezett Káosz Fogaskerekeit, ezek által visszautazik az Alfaverzumba és gyökerénél kezeli a problémát. Ezúttal viszont nem lesz egyedül: régi barátja, Jeanne és egy fiatal umbra, Viola is segíti ebben a kissé hajmeresztő utazásban.

Természetesen, mint ahogy ezt a Platinum Games-től már megszokhattuk, főszerepben a villámgyors, stílusos, ezerféleképp játszható harcé a főszerep, és Bayonetta pedig ezen a téren hozza a megszokott formuláját. Ezen felül nagy hangsúly helyeződik a megidézhető démonokra, akik ezúttal nem csupán a harcok végi látványos kivégzésekért felelősek, hanem a harcok közben is megidézhetőek. Ilyenkor a démon irányítását magunkhoz vesszük, miközben Bayonetta csupán egy rituális táncot lejtve igyekszik biztosítani, hogy a kontroll nálunk is maradjon. Most akár azt is gondolhatnád: mi értelme akkor kombózni, megidézem Gommorah-t vagy Lady Butterfly-t, azok jól rendet csapnak, te meg csak egy sört kérsz. Node azért ez nem ennyire egyszerű: a démon addig szolgál, amíg el nem fogy a mana csíkja (vagy ki nem nyírják - ilyen is van) vagy ameddig Bayonettát egy jóízű pofánrúgással meg nem zavarják a tánci közben, szóval a játékmenet e tekintetben balanszban van.

És hát természetesen nem lenne Platinum Games játék, ha nem lenne dugig a játékmenetre nagy hatást gyakorló variációk halmazával, megidézhető démonokkal, fegyverekkel, melyek mind-mind különféle megközelítést igényelnek. Máshogy bánsz a pisztolyokkal és egész másként egy méretes buzogánnyal, más tempó, másak a kombók, minden egyes variáns új tanulást igényel, ha valóban szépen, stílusosan akarod játszani a játékot. Tényleg bátran állíthatom: nagyon rendesen meg van pakolva a produktum tartalommal, erre nem lehet panasz.

Csakhát van egy közismert mondás, hogy a kevesebb néha több, és sajnos azt kell mondjam: Béláink a Platinum Games-nél ezúttal kissé túltolták a kocsmát. Nem is Bayonettával van a gond: az ő mozgáskultúrájának alapjait még Hideki Kamiya tette le bő 10 éve és ezek azóta is szilárdan állnak a lábukon. A gond azzal van hogy csupán a játékidő kétharmadában játszunk kedvenc boszorkánkkal, a hátralevő időn osztozkodik Jeanne és Viola - természetesen teljesen eltérő mozgásokkal és fícsörökkel. És hát persze szépen felváltva, aminek az eredménye, hogy a játékmenet eléggé inkonzisztens. Viola például jól időzített védekezéssel tudja előhozni a Witch time-ot (ez a játékmechanika egyik központi eleme, ilyenkor belassul az idő és lehetőséged van biztonságosan (értsd: kóbor pofonoktól nem tartva) szétbüntetni az ellenséget) - és mivel nekem a parry sose ment annyira, a Violás részeken rendre alulteljesítettem. Jeanne kis különszáma, a Szupertitkos Ügynök Jeanne™ pedig egy visszatérő 2D lopakodós etap, ami szegényem nagyon esetlen - csakúgy mint a minijátékok nagy része.

A rossz szájízt tetézi, hogy a látvány a korai Xbox 360 időket idézi. Bár vannak a multiverzumnak olyan szegmensei, melyek nem annyira vészesek, némelyek viszont igencsak - gondolok itt a “jelenkor” urbánus környezetére főként. Ami a leginkább bántja a szemem, az az “átlátszóság” megoldása, azaz, hogy az alpha blending-et (ez esetben az átlátszó poligonok valóban átlátszóak) dithering-re (itt pedig csupán a texturák egy részét rendereli le az engine “pöttyökben”) cserélték - és emiatt képes sok helyen valami elképesztően ocsmány képeket elénk hányni a program. Értem én: a Switch erősen limitált hardver és hogy ez a játék jól fusson rajta, minden “spórolós” trükköt be kell vetni, de végeredmény szempontjából sajnos nem mentség. Ha például egy bazi nagy szörny elé be találunk táncolni, akkor konkrétan az egész képernyőn mást se látunk, mint dithering pöttyöket, ami sem látvány, sem a pontos bevitelek szempontjából nem hasznos. Az “operatőr” pedig minderre még rá tud tenni egy lapáttal: no akkor tényleg van, hogy semmit nem látsz és akkor aztán van baj.

Másrészt nemeziseink pofázmánya, egykaptafa dizájnja is hagy bőven kivetnivalót: legtöbbjük olyan, mintha a Resident Evil Revelations támadó-vizihulláit hasznosították volna újra a grafikusok. Mintha ezen a téren kifogyott volna a Team Little Angels az ötletekből.

Eltekintve a fentiektől azért még mindig úgy gondolom, hogy a Bayonetta 3 egy jó játék. Nem az a fenomenális agylerobbantó csoda, amit az első rész tudott, nem az a tükörre polírozott jeles folytatás, amit a második rész kínált, szimplán egy jó játék, jó és kevésbé jó ötletekkel, végeredményt tekintve itt-ott felemás kivitelezéssel. Ha nem kapsz szemrákot a tizenéves látványtól és ha tudsz olvasni a dithering pöttyök között, azt mondom: ezt a csajt érdemes elvinni egy harmadik menetre is.

Pontosan
7
Platform: Switch
Kiadó: Nintendo/SEGA | Fejlesztő: Platinum Games
Megjelenés: 2022. október 28. | Ár: Kb. 20000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Gears of War: Reloaded bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Kingdom Come: Deliverance, The Hundred Line: Last Defense Academy, Tinkerlands, Ecco the Dolphin.

4 órája
8

PlayStation Plus: a májusi hármas

Dinoszauruszos túlélés. Népszerű rougelike. Egy kiváló boomer-shooter. Ezek várják a szolgáltatás előfizetőit ebben a hónapban.

1 napja
4

Heti megjelenések

1 napja
5

Amerzone - The Explorers Legacy

Utazás az ismeretlenbe, utazás egy idegen helyre, utazás Föld és ég között, utazás a semmibe. Benoit Sokal életműve előtt ekkorát még nem tisztelgett soha senki.

2 napja
2

GTA 6 csak jövőre, Elden Ring Nightreign áttekintő – ez történt pénteken

Továbbá: The Shadow Syndicate, Zoochosis, Preserve, Project Caesar.

3 napja
13

Drágulnak az Xbox konzolok és játékok – ez történt csütörtökön

Továbbá: The Age of Bhaarat, StarRupture, Fomography.

4 napja
12

Two Falls (Nishu Takuatshina)

A videójátékok kulturális jelentőségéről meglehetősen kevés szó esik, pedig a többi művészeti ághoz hasonlóan itt is megvan ez az aspektus – még ha jóval ritkábban is kerül előtérbe.

5 napja
7

Lost Soul Aside csúszás, Borderlands 4 áttekintő – ez történt szerdán

Továbbá: Returnal, Switch rendszerfrissítés, Formula Legends, Sea of Stars, Kathy Rain 2, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, SHovel Knight Dig, Hypercharge: Unboxed, Moadra.

5 napja
2

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

6 napja
12

Glorious Model I2 egér - gyors, könnyű és roppant kényelmes

A Glorious mindig is próbálkozott az ár-érték arány finom balanszát megtalálni, és többnyire sikerül is nekik ez a mutatvány. A mostani vezetékes egér is pont egy ilyen középpontban landol. Tudása remek, fogása kényelmes, ára jó helyre van belőve. Kell ettől több egy perifériától?

6 napja
8

Steel Seed

Nagyszabású, jól felépített és hangulatos világokra akkor is szükség van, ha a készítők bőven megelégszenek azzal, hogy több száz óra helyett “csupán” 1-2 hétvégére szeretnének minket szórakoztatni.

6 napja
1

Kisebb bejelentések - ez történt hétfőn

Benne: Mycopunk, Elden Ring, Bridge Constructor Studio, VIractal, Eternal Evil, Crystal of Atlan, Little Kitty, Big City.

7 napja
1

Heti megjelenések

8 napja
1

Ian Livingstone - A Végzet Erdeje

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Végzet Erdejével" Ian Livingstone-tól.

8 napja
3

Post Trauma

Régimódi túlélő-horror modern köntösben? Ezt már sokszor hallottuk - nézzük, mit tud ehhez a kiindulási ponthoz hozzátenni a Red Soul Games első játéka, a Post Trauma.

9 napja
8

Lushfoil Photography Sim

Az ausztráliai Matt Newell egyszemélyes szerelemprojektje a túrázás és a tájfotózás hangulatát igyekszik digitális formába önteni a legújabb Unreal technológia segítségével. Sikerült neki?

9 napja
1

Apróságok zárásként - ez történt pénteken

Benne: Street Fighter 6, Double Dragon Revive, Resident Evil 4, Doom: The Dark Ages, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Clair Obscur: Expedition 33.

2025.04.26.
2

The Talos Principle: Reawakened

Több mint tíz év és egy folytatás után a Croteam visszatért az első The Talos Principle-höz. Hogy volt-e értelme? A választ a frissen megjelent Reawakened kiadás adja meg.

2025.04.25.
6

Premierdátumok egy csokorban - ez történt csütörtökön

Benne: FBC: Firebreak, Frostpunk 1886, RoboCop: Rogue City – Unfinished Business, EA Sports FC 25, Madden NFL 26, College Football 26, Clair Obscur: Expedition 33, The First Berserker: Khazan.

2025.04.25.
5

Ghost of Yōtei megjelenés - ez történt szerdán

Továbbá: Dead as Disco, Sonic x Shadow Generations, Spiritfall, Rooftops & Alleys, Chickenhare and the Treasure of Spiking Beard, Haneda Girl.

2025.04.24.
4