[Teszt] Astor: Blade of the Monolith

Astor: Blade of the Monolith

fcsabaFarkas Csaba2024.06.13. 12:00

Bármelyik elemét is nézzük, az Astor igencsak attraktív és csalogató képet sugároz magáról. A figurák jellegzetesek és megkapóak, a környezet és az art style mesébe illő, a leírásban hangoztatott akció-rpg műfaj pedig az élvezetes harcok, illetve egy jól felépített fejlődési rendszer ígéretét hordozza. Valóban csábítóan hangzik, de vizsgáljuk meg behatóbban, hogy mi is lapul a maszk mögött.

Helyszínünk a Gliese planéta, mely változatos tájaknak és biomoknak ad otthont, a vidéket pedig egy ősi faj, a diokek népesíti be. Nyilván a gonosz erők is gyülekeznek, hiszen a goromba hiltsikek egyre többeket sanyargatnak, de az ifjú Astornak nemcsak az lesz a dolga, hogy szétcsapjon az ördögfajzatok között, hanem hogy rátaláljon a diokekek alkotójára, akiket több ezer éve senki sem látott. A történet leginkább a feliratozott dialógusokban bontakozik ki (néha egy narrátor is megjelenik), Astor viszont szavak nélkül veszi ki a részét a párbeszédekből, mondandóját ugyanis sohasem jelenítik meg - legalább nem lesznek útban holmi előre megírt mondatok (ki tudja, lehet, hogy valakinek ez kell a teljes beleéléshez). A premissza alapján már sejthetjük, hogy érzelmi hullámvasútra nemigen kell felkészülnünk, bár esetenként felütheti a fejét néhány fordulat, ami a maga léptékében szívszorító és azonosulható pillanatokkal is járhat. Ettől függetlenül a lelki átszellemülést mégis inkább az elragadó tájak, a térképek beutazása, valamint az ehhez járó zenei aláfestés jelenthetik.

Szó se róla, amikor először kijutunk a szabadba, a fejlesztők impozáns és hangulatos környezetet raknak elénk. Kár, hogy ez az összkép nem marad egységes színvonalú, bizonyos terepek például sokkal kopárabbak és üresebbek, a vizualitás tekintetében tehát vegyes impressziókat szereztem. A mutatósabb és kevésbé izgalmas helyszínek folyamatosan váltják egymást, ez pedig a térképek benépesítésére is vonatkozik: míg az egyes települések hemzsegnek az érdekes kis lényecskéktől (legyenek azok maszkokat viselő diokekek, vagy épp elbűvölő gólemek), a felfedezés nagy részében jóformán csak a hiltsikek hordáival fogunk összefutni. A kis közösségek és az útitársak viszont elég karaktert és jellegzetességet adnak a bemutatott világnak - ha személyiségben nem is annyira, de megjelenésükben mindenképp. Ez a felismerhetőség sokat számít a kötődés kialakulásában, hiszen pont ez az a markáns ismertetőjegy, amit a Bang-On Balls: Chronicles esetében például hiányoltam.

Bár bizonyos pontokon a játék a nyitottság érzetét kelti, nem fogunk elveszni a tennivalók sűrűjében. Itt-ott mellékküldetésekbe is belefuthatunk, de mivel a történeti motiváció elég halvány, a jutalmazás pedig kimerül a még több valuta bezsebelésében (amiből amúgy sem fogunk hiányt szenvedni), egy idő után eljutottam arra a pontra, hogy szegény diokekek hiába várták a megmentő Astort, segélykiáltásuk süket fülekre talált. A bejárható területek kiterjedtebbek, mintha egyszerű csőben mozognánk, egy idő után pedig visszaugorhatunk az egyes pályákra, hogy összeszedjük a hátrahagyott cuccokat. A fizetőeszközként használható holmikon túl fejlesztésekre is bukkanhattunk, melyek az életerőt, a staminát vagy épp a spirit-csúszkát növelik, arénakihívások teljesítésével pedig új harci képességekre (constructsokra) tehetünk szert (ezek az események mondjuk mindig útba esnek, amikor haladunk a sztorival). Jóllehet, a térképen már látni fogjuk, hogy mit lehetne még begyűjteni, és hogy érdemes-e újabb köröket futni, sajnos legtöbb esetben azt tapasztaltam, hogy az extra bóklászás többnyire nem fizetődik ki - sem élményben, sem pedig továbbhaladásban.

A maximalista hozzáállást, a proaktív energiabefektetést leginkább a játék nehézsége töri le. Mivel normál fokozaton semmilyen kihívással nem találkoztam, hosszú ideje először fordult elő, hogy a nehézséget inkább hardra állítottam. Pedig a harci fejlesztések elég jó struktúrát kaptak: a négyféle fegyvert fokozatosan kapjuk meg, azokat pedig egyenként erősíthetjük, illetve mindegyiknél változatos kombókat alkalmazhatunk. A fejlesztések kellőképpen változatosak, ugyanakkor nem lépik át az átláthatóság és az őrült mikromenedzsment határát. Az új képességek és combo finisherek kipróbálása viszont hamar elveszíti vonzerejét, a nehézség mellett ugyanis a kevés számú ellenfél, illetve a harcok egysíkúsága, repetitív jellege sem ösztönöz arra, hogy a végletekig kicsiszoljuk az Astorban rejlő kvalitásokat. Ugyanez a felfedezésre is igaz: a játék egyszerűen nem hagyja, hogy önmagunktól találjunk rá az átléphető falakra, hiszen amint megközelítünk egy rejtett helyiséget, a kezelőfelület minden alkalommal felvillan, hogy használjuk Astor ide vonatkozó képességét.

Egy idő után azon kaptam magam, hogy hiába szereztem meg többféle fegyvert is, változatlanul a kardot suhogtatom, ami a játék eleje óta Astornál van (még akkor is, ha a többi fegyvert is tisztességesen feltuningoltam). Mintha a fejlesztők adresszálták volna ennek az eshetőségét, vannak ugyanis olyan pályaelemek, illetve olyan bossok, akiknél kötelező másik harcnemre váltani (csakúgy, mint pl. a God of Warban). A harcrendszeren egyébként látszik, hogy átgondolt alapokon nyugszik, a gyakorlatban viszont sokszor előfordul, hogy nem minden működik gördülékenyen. Az ellenfelek lockolása például nagyon esetleges, a legtöbb esetben sikertelenül próbálkozom (rosszabb esetben a kamera is megbolondul), ebből kifolyólag úgy alakult, hogy ösztönszerűen le is szoktam ennek alkalmazásáról (így persze előfordul, hogy nem jó helyre mennek az ütések). Itt mondjuk jól jön, hogy a játék megengedő, és közel sem okoz kilátástalan helyzeteket, hogyha nem jelöljük ki az ellenfeleket, viszont mégiscsak jó lenne, ha nem maradna kihasználatlanul ez a funkció, ahogyan az is megvalósításért ordít, hogy pókháton lovagolva is harcba bocsátkozhassunk.

Elképzelhető, hogy az Astor az egészen fiatalokat is meg szeretné szólítani, a nehézség pedig ennek megfelelően lett belőve. Akárhogy is, a gyakorlott játékosoknak egyből a hard fokozatot javaslom. A 15-20 órás játékidő nagyrészt ugyanolyan ellenfelek csapkodásából fog állni, a változatlan combat music pedig még inkább próbára teszi majd a monotonitástűrésünket. Akik viszont kitartóak, és nem akasztják szögre kardjukat, ők lenyűgöző tájakban és tisztességes világépítésben lelhetik örömüket, vizuális értelemben mindenképpen. Úgy érzem, hogy a fejlesztők nem szenvedtek hiányt lelkesedésből (valamint jóízlésből és megfelelő helyekről származó inspirációból), de a játékelemek harmonikus összecsiszolása, illetve a játékidő érdemi kitöltése talán túlfeszítette a rendelkezésre álló kereteket. Mivel az alapelképzelés világosan látszik, a magam részéről pedig nem látok koncepcionális baklövést, remélem, hogy a továbbfejlődés innentől kezdve csak idő kérdése.

PLATFORM PC, PS5, PS4, Xbox Series, Xbox One, Switch
KIADÓ tinyBuild FEJLESZTŐ C2 Game Studio
MEGJELENÉS 2024. május 30. ÁR 9 390 Ft / 25 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Bővül a Hollow Knight: Silksong, csúszik a Terminator: Survivor – ez történt kedden

Továbbá: Final Fantasy VII Remake Intergrade, Disciples Domination, Laysara: Summit Kingdom, Quarantine Zone: The Last Check, Sucker Punch Productions.

8 órája

Endorfy Solum Studio - mikrofon az arcodba

16 órája

Routine

A Routine megjelenésére közel tizenhárom évet kellett várnunk, azonban a Lunar Software alkotása végül csak kiverekedte magát a fejlesztői pokolból, és valósággal berobbant a képernyőinkre.

23 órája
3

2025 legjobb játékai

A döntés ebben az esztendőben is a Ti kezetekben van: lássuk, melyik lesz idén Az Év Játéka itt a Gamer365-ön!

1 napja
17

Marathon megjelenési dátum, vásárolt a Ubisoft – ez történt hétfőn

Továbbá: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Cult of the Lamb, Divinity: Original Sin II – Definitive Edition, Westlanders.

1 napja
8

Heti megjelenések

2 napja

Super Mario 40: a legőszintébb Mario élményeink

A "Mario 40"-évforduló előhozta a csapatból a nosztalgikus történeteket. A belsős csatornánkon pörögtek a kommentek, nem győztük súlyozni a címeket, hogy kinek melyik a kedvence, vagy milyen más szempont szerint ...

2 napja
12

Zowie a csillaglétrán: perifériák profiktól profiknak

2 napja
3

Genesis - Thor 230 TKL Lite + Boron 500 XXL

A mechanikus billentyűzetek valóban uralkodnak mostanában, és a portfóliókban olyan termékek jelennek meg a piacon, amelyek az olcsóbb szegmenstől, a közepes igényeken át az ultra high-end profik világáig mindent lefednek. A Genesis márkát kifejezetten kedveljük...

2 napja

Gamer365 Karácsony 2025

Az ünnepekre várva elindítjuk a nagy év végi nyereményjáték-sorozatunkat, amiben idén is teljes verziós játékkódokat és csecsebecséket sorsolunk ki közöttetek.

2 napja
233

Terminator 2D: No Fate – csak ha bevégzed

5 napja
8

The Game Awards 2025

Clair Obscur dominancával és új bejelentésekkel tarkított műsort láthattunk.

5 napja
50

Kövesd velünk az év utolsó nagy videojátékos showeseményét!

5 napja
37

PlayStation Game Catalog: decemberi érkezők

Skate Story. Lego Horizon Adventures. Assassin's Creed Mirage. Többek között ezek a címek zárják ezúttal az évet a szolgáltatás kínálatában.

6 napja
5

Hail to the Rainbow

6 napja
2

Bejelentések hét közepén - ez történt szerdán

Benne: Mariachi Legends, Kingdom’s Return: Time-Eating Fruit and the Ancient Monster, Hell Let Loose: Vietnam, R-Type Dimensions III, Lucid Falls, Scramble Knights Royale, UN:Me, Frog Sqwad, Microsoft Flight Simulator 2024.

6 napja
1

Marvel Cosmic Invasion

7 napja
7

Szivárgások jobbról-balról – ez történt kedden

Benne: Resident Evil Requiem, Assassin's Creed Black Flag Resynced, Divinity, Wholesome Snack, Showgunners, Skyrim Anniversary Edition, TMNT: Splintered Fate, Frosty Mini.

7 napja

Anno 117: Pax Romana

8 napja
3

11 bit studios újdonságok – ez történt hétfőn

Benne: Katsuhiro Harada, King of Tokyo, System Shock Remake, Incantation, I Am Future, Death Howl, Tainted Grail: The Fall of Avalon, Frostpunk 1886, Frostpunk 2, Rune Factory: Guardians of Azuma.

8 napja
6