[Teszt] Astor: Blade of the Monolith

Astor: Blade of the Monolith

fcsabaFarkas Csaba2024.06.13. 12:00

Bármelyik elemét is nézzük, az Astor igencsak attraktív és csalogató képet sugároz magáról. A figurák jellegzetesek és megkapóak, a környezet és az art style mesébe illő, a leírásban hangoztatott akció-rpg műfaj pedig az élvezetes harcok, illetve egy jól felépített fejlődési rendszer ígéretét hordozza. Valóban csábítóan hangzik, de vizsgáljuk meg behatóbban, hogy mi is lapul a maszk mögött.

Helyszínünk a Gliese planéta, mely változatos tájaknak és biomoknak ad otthont, a vidéket pedig egy ősi faj, a diokek népesíti be. Nyilván a gonosz erők is gyülekeznek, hiszen a goromba hiltsikek egyre többeket sanyargatnak, de az ifjú Astornak nemcsak az lesz a dolga, hogy szétcsapjon az ördögfajzatok között, hanem hogy rátaláljon a diokekek alkotójára, akiket több ezer éve senki sem látott. A történet leginkább a feliratozott dialógusokban bontakozik ki (néha egy narrátor is megjelenik), Astor viszont szavak nélkül veszi ki a részét a párbeszédekből, mondandóját ugyanis sohasem jelenítik meg - legalább nem lesznek útban holmi előre megírt mondatok (ki tudja, lehet, hogy valakinek ez kell a teljes beleéléshez). A premissza alapján már sejthetjük, hogy érzelmi hullámvasútra nemigen kell felkészülnünk, bár esetenként felütheti a fejét néhány fordulat, ami a maga léptékében szívszorító és azonosulható pillanatokkal is járhat. Ettől függetlenül a lelki átszellemülést mégis inkább az elragadó tájak, a térképek beutazása, valamint az ehhez járó zenei aláfestés jelenthetik.

Szó se róla, amikor először kijutunk a szabadba, a fejlesztők impozáns és hangulatos környezetet raknak elénk. Kár, hogy ez az összkép nem marad egységes színvonalú, bizonyos terepek például sokkal kopárabbak és üresebbek, a vizualitás tekintetében tehát vegyes impressziókat szereztem. A mutatósabb és kevésbé izgalmas helyszínek folyamatosan váltják egymást, ez pedig a térképek benépesítésére is vonatkozik: míg az egyes települések hemzsegnek az érdekes kis lényecskéktől (legyenek azok maszkokat viselő diokekek, vagy épp elbűvölő gólemek), a felfedezés nagy részében jóformán csak a hiltsikek hordáival fogunk összefutni. A kis közösségek és az útitársak viszont elég karaktert és jellegzetességet adnak a bemutatott világnak - ha személyiségben nem is annyira, de megjelenésükben mindenképp. Ez a felismerhetőség sokat számít a kötődés kialakulásában, hiszen pont ez az a markáns ismertetőjegy, amit a Bang-On Balls: Chronicles esetében például hiányoltam.

Bár bizonyos pontokon a játék a nyitottság érzetét kelti, nem fogunk elveszni a tennivalók sűrűjében. Itt-ott mellékküldetésekbe is belefuthatunk, de mivel a történeti motiváció elég halvány, a jutalmazás pedig kimerül a még több valuta bezsebelésében (amiből amúgy sem fogunk hiányt szenvedni), egy idő után eljutottam arra a pontra, hogy szegény diokekek hiába várták a megmentő Astort, segélykiáltásuk süket fülekre talált. A bejárható területek kiterjedtebbek, mintha egyszerű csőben mozognánk, egy idő után pedig visszaugorhatunk az egyes pályákra, hogy összeszedjük a hátrahagyott cuccokat. A fizetőeszközként használható holmikon túl fejlesztésekre is bukkanhattunk, melyek az életerőt, a staminát vagy épp a spirit-csúszkát növelik, arénakihívások teljesítésével pedig új harci képességekre (constructsokra) tehetünk szert (ezek az események mondjuk mindig útba esnek, amikor haladunk a sztorival). Jóllehet, a térképen már látni fogjuk, hogy mit lehetne még begyűjteni, és hogy érdemes-e újabb köröket futni, sajnos legtöbb esetben azt tapasztaltam, hogy az extra bóklászás többnyire nem fizetődik ki - sem élményben, sem pedig továbbhaladásban.

A maximalista hozzáállást, a proaktív energiabefektetést leginkább a játék nehézsége töri le. Mivel normál fokozaton semmilyen kihívással nem találkoztam, hosszú ideje először fordult elő, hogy a nehézséget inkább hardra állítottam. Pedig a harci fejlesztések elég jó struktúrát kaptak: a négyféle fegyvert fokozatosan kapjuk meg, azokat pedig egyenként erősíthetjük, illetve mindegyiknél változatos kombókat alkalmazhatunk. A fejlesztések kellőképpen változatosak, ugyanakkor nem lépik át az átláthatóság és az őrült mikromenedzsment határát. Az új képességek és combo finisherek kipróbálása viszont hamar elveszíti vonzerejét, a nehézség mellett ugyanis a kevés számú ellenfél, illetve a harcok egysíkúsága, repetitív jellege sem ösztönöz arra, hogy a végletekig kicsiszoljuk az Astorban rejlő kvalitásokat. Ugyanez a felfedezésre is igaz: a játék egyszerűen nem hagyja, hogy önmagunktól találjunk rá az átléphető falakra, hiszen amint megközelítünk egy rejtett helyiséget, a kezelőfelület minden alkalommal felvillan, hogy használjuk Astor ide vonatkozó képességét.

Egy idő után azon kaptam magam, hogy hiába szereztem meg többféle fegyvert is, változatlanul a kardot suhogtatom, ami a játék eleje óta Astornál van (még akkor is, ha a többi fegyvert is tisztességesen feltuningoltam). Mintha a fejlesztők adresszálták volna ennek az eshetőségét, vannak ugyanis olyan pályaelemek, illetve olyan bossok, akiknél kötelező másik harcnemre váltani (csakúgy, mint pl. a God of Warban). A harcrendszeren egyébként látszik, hogy átgondolt alapokon nyugszik, a gyakorlatban viszont sokszor előfordul, hogy nem minden működik gördülékenyen. Az ellenfelek lockolása például nagyon esetleges, a legtöbb esetben sikertelenül próbálkozom (rosszabb esetben a kamera is megbolondul), ebből kifolyólag úgy alakult, hogy ösztönszerűen le is szoktam ennek alkalmazásáról (így persze előfordul, hogy nem jó helyre mennek az ütések). Itt mondjuk jól jön, hogy a játék megengedő, és közel sem okoz kilátástalan helyzeteket, hogyha nem jelöljük ki az ellenfeleket, viszont mégiscsak jó lenne, ha nem maradna kihasználatlanul ez a funkció, ahogyan az is megvalósításért ordít, hogy pókháton lovagolva is harcba bocsátkozhassunk.

Elképzelhető, hogy az Astor az egészen fiatalokat is meg szeretné szólítani, a nehézség pedig ennek megfelelően lett belőve. Akárhogy is, a gyakorlott játékosoknak egyből a hard fokozatot javaslom. A 15-20 órás játékidő nagyrészt ugyanolyan ellenfelek csapkodásából fog állni, a változatlan combat music pedig még inkább próbára teszi majd a monotonitástűrésünket. Akik viszont kitartóak, és nem akasztják szögre kardjukat, ők lenyűgöző tájakban és tisztességes világépítésben lelhetik örömüket, vizuális értelemben mindenképpen. Úgy érzem, hogy a fejlesztők nem szenvedtek hiányt lelkesedésből (valamint jóízlésből és megfelelő helyekről származó inspirációból), de a játékelemek harmonikus összecsiszolása, illetve a játékidő érdemi kitöltése talán túlfeszítette a rendelkezésre álló kereteket. Mivel az alapelképzelés világosan látszik, a magam részéről pedig nem látok koncepcionális baklövést, remélem, hogy a továbbfejlődés innentől kezdve csak idő kérdése.

PLATFORM PC, PS5, PS4, Xbox Series, Xbox One, Switch
KIADÓ tinyBuild FEJLESZTŐ C2 Game Studio
MEGJELENÉS 2024. május 30. ÁR 9 390 Ft / 25 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Monster Hunter Wilds béta jön - ez történt szerdán

Továbbá: Guilty Gear: Strive, The Wolf Among Us 2, No Man's Sky, Minecraft, Towers of Aghasba, Ubisoft projektek.

3 órája
2

Wilmot Works It Out

Wilmot a raktárházból hazatérve is szívesen pakolgat különböző elemeket, így rövidesen feliratkozik egy puzzle klub előfizetői közé. Hasonlóan addiktív és megnyugtató az élmény? Tesztünkből kiderül!

16 órája
1

Night Slashers (Remake)

A remake-hullám már a 90-es évek beat’em up játékait is utolérte. Tesztünk a Data East 1993-as arcade klasszikusát, a Night Slashers-t dolgozza fel!

23 órája

Soul Reaver boss-mustra, új Sakurai-játék a láthatáron – ez történt kedden

Továbbá: Metal Slug Tactics, Tetris Forever, Lollipop Chainsaw RePOP, Double Dragon Revive.

1 napja
3

Vampire Survivors X Castlevania, Alan Wake II frissítések – ez történt hétfőn

Továbbá: Edens Zero, Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven, Black Myth: Wukong.

2 napja
5

Diablo 4 - Vessel of Hatred

A Diablo 4 önmagában sem kis falat, de most, hogy megérkezett a dzsungeles DLC, mi is újra elmerültünk a szépségeiben. Lássuk, mire megyünk a Spiritborn karakterrel, meg hogy a belső, komplex rendszereket hogyan húzta újra a Blizzard! Mélyelemzés következik.

2 napja
18

Killing Time: Resurrected

A Nightdive ismét belenyúl a régibe - a 3DO-n és PC-n dobbantó Killing Time kapja a következő definitív kiadást. Vissza a múltba, előre a halloweeni őrületbe. A Killing Time: Resurrected ismét egy nyalánkság a boomer shooterek kedvelői számára. Kérdés, hogy mit szeretünk szagolni és ízlelni a nyalnivaló végén.

2 napja

Steam Next Fest 2024 ősz #2: rókabőrre hímezett depis kémek

Folytatódik a Steam Next Fest szemezgetésünk, ezúttal is a 2024-es őszi felhozatalból nézzük a finomságokat. A mostani témában kémekkel, depis sétaszimmel, rókával és népies ugrabugrával foglalkozunk.

2 napja

Heti megjelenések

3 napja
7

Zero the Kamikaze Squirrel - Aero után szabadon

Emlékszem, az egyik pesti üzletben sokáig kinn volt egy dobozos Zero, mégpedig a MegaDrive-os verzió. Az akkori árakhoz képest most minimum egy tízes szorzót lehet rátenni a számokra... A ritkaság most újrakiadást kapott és tesztlaborba repültünk vele.

4 napja
2

Új projekt a Hazelighttól, PC-re költözik a Spider-Man 2 - ez történt pénteken

Továbbá: Granblue Fantasy Versus: Rising, Certain Affinity, FBC: Firebreak, Surgent Studios.

5 napja
10

Europa - Álmaimban egy holdon jártam

Az Európát korábban is elképesztőnek találtuk; a Ghibli-szerű vizualitás, valamint Earl Fisher páratlan narrációja villámgyorsan elhiteti, hogy a terraformált holdon tényleg olyan lehet a levegő, mint a frissítő nyári vízpermet.

6 napja
8

Xbox Partner Preview és egyéb bejelentések - ez történt csütörtökön

Továbbá: Project Ethos, Void Crew, 33 Immortals, Arma 4, Dragon Ball Z: Kakarot.

6 napja

Xbox Partner Preview

A Microsoft közel 30 percben adott színpadot új bejelentéseknek és friss információknak.

6 napja
3

Parking Garage Rally Circuit - SEGA Saturn rajongók, szevasztok!

Mondhatni a semmiből jött a Walaber játéka, amely a Sega Saturn korszak legszebb pillanatait próbálja megidézni. A Parking Garage Rally Circuit egyszerre driftelős csapatás, egyszerre árkád ügyességi verseny és szegás' autókázás. Teszt!

6 napja

Steam Next Fest 2024 ősz #1: soulslite, horror, wholesome és misztikus sci-fi

Elkezdődött az őszi Steam Next Fest, ahol több mint háromezer megjelenés előtt álló játékot vihetünk el egy próbakörre. Ezekből szemezgetünk ismét néhány érdekes darabot.

7 napja
3

A SteelSeries az Apex Pro Gen 3 billentyűzet technikai megoldásaival tör a csúcsra

A SteelSeries megint a csúcsra törekszik, a világ leggyorsabbjaként számontartott Apex Pro Gen 3 billentyűzet új finomságokkal érkezik.

7 napja

Egymillióan Silent Hillben, sztárok az Expedition 33-ben – ez történt szerdán

Továbbá: Astro Bot, Monster Hunter Wilds, Resident Evil 4, Rogue Flight, Exodus, It Takes Two, Space Marine 2.

7 napja
4

Jön a PlayStation koncert, bővül a Space Marine 2 – ez történt kedden

Továbbá: The Legend of Heroes: Trails Through Daybreak II, Petit Island, Dragon Ball: Sparking! Zero.

8 napja
11

Game Pass: mozgolódás október második felében

Premier napján érkezik a Call of Duty: Black Ops 6 és a MechWarrior 5: Clans a PC Game Pass vagy Ultimate előfizetőknek, de más érdekesség is akad.

8 napja
5

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==