[Teszt] Actraiser Renaissance

Actraiser Renaissance

KennyKern Péter2021.11.14. 20:00

Super Nintendo nálam a valaha volt legkedveltebb konzol címét birtokolja. Megannyi zseniális játék jelent meg rá, amelyek nagyrésze még ma is megállja a helyét játékmenetben. Nem hiába adja ki a Square-Enix a régi 16 bites játékait, sokszor szinte csak egy sima gyűjteménybe csomagolt portok formájában. Természetesen van, amikor nem a profitmaximalizálás a cél, így némi munkát is belefektetnek újra gondolt remake-ek alkotásával – tesztünk tárgya is ebbe a csoportba tartozik.

Az eredeti ActRaiser szinte az Snes japán premierjekor jelent meg az Enix gondozásában 1990 decemberében – nálunk jóval később, 1993-ban. Egy érdekes hibridje volt a konzolokon népszerű platform játékoknak és az akkor főleg személyi számitógépeken, azaz Amiga 500-on és PC-n hóditó városépítő/stratégia játékoknak, mint amilyen a Populous, Sim City, Settlers vagy a Civilization volt. A játék főszereplőjeként a „Mester” titulust kapjuk, akit nem irányítunk közvetlenül - vagy egy angyallal játszunk a szimulációs módban, vagy egy életre kelt szoborral kalandozunk az akció részeknél. A történet középpontjában Tanzra, a sötét démon legyőzése áll. A felülnézetes stratégiai játékmenetnél a Mester szerepében az új civilizáció vezetése, védelme és a minél nagyobb jólét megteremtése a cél. Ehhez olyan lépéseket kell tennünk, amivel elősegítjük a népesség növekedését, a városépítést, utak létrehozását, melyhez olyan isteni képességek állnak rendelkezésünkre, mint a villámlás, eső, napfény, szél és földrengések. A pályán az angyal interakciója révén a területeken lévő szörnyeket tudjuk lenyilazni, megjelölni a területen, hogy hol építsünk vagy használjuk a csodákat. Ennek a módnak a legnagyobb kihívása, a folyamatosan támadó repülő szörnyek jelenléte, amelyek megpróbálják megállítani civilizációnk fejlődését – elragadják híveinket és lerombolják épületeinket.

A rémek fészkei az adott régió négy odújában vannak minden szint elején. Ahogy a populáció növekszik, lezárhatjuk ezeket a járatokat, így lidércek nélkül már a nagyobb lakosság segítségével fejlettebb otthonokat tudunk alkotni – ennek eredményeként a Mesterrel szintet lépünk, és a csodákhoz szükséges pontokat növelhetjük. Az eredeti változat játékmenete sajnos mára már picit elavult, így azon most modernizáltak. Sokkal nagyobb, hosszabb és komplexebb lett, melyhez tower defense mechanika is társult. Az ősi próféciák által megjövendölt hősökkel kell Tanzra település romboló hordáit megállítanunk a térképeken. A hősök terelgetése mellett védelmi barikádokat/erődöket telepíthetünk, valamint isteni csodák segítségével akadályozhatjuk az ellenfelek rohamait. Az ilyen inváziók során természetesen figyelni kell, mert egy fontos elvesztett objektum a gonosz sereg azonnali győzelmét hozza.

Amennyiben az adott tájon elértük a maximális fejlettségi szintet, akkor válik elérhetővé a 2 dimenziós platform rész. Ez a mód egy klasszikus oldalnézetes játékmenettel operál, ahol szörnyeket kell leverni, platformokon ugrálni, majd a pálya végén főellenfelekkel megküzdeni, mindezt JPG elemekkel és fejlesztési mechanikával toldották meg. Érdekesség, hogy 1992-ben megjelent ennek egy játéktermi változata is, ami csak ezt a módot tartalmazta. Direkt elővettem az eredeti játékot és azt tapasztaltam, hogy a remake ezen része szinte ugyanolyan, csak a pálya végi boss harcok lettek modernebbek és jóval könnyebbek. Nem rossz, de kissé idejétmúlt, kevésbé feszes, mint mondjuk egy Castlevania játék esetében tapasztalunk. Hangsúlyosabb rész a városmenedzselés, amit picit sajnálok. Ezek az akciószegmensek izgalmasabbak, a stratégia rész meg rövid időn belül önismétlő, kihívás mentes és monoton – sokat kell várnunk ezekre a szekciókra.

Grafikai megvalósításban a platform részeken ez a remake pre-renderelt háttereket és karaktereket használ, azaz olyasmit mutat, mint amit a Donkey Kong Country esetén láttunk - bár nem néz ki olyan jól és a scrollozás is rosszabb. PS4/5 esetében a scrollozási sebesség környezeti effektekkel és anélkül is 50 fps, Switch esetén ennél is gyengébb (45 fps, illetve kikapcsolt környezeti effekteknél 50 fps). A frame ugrál, kicsit darabos és természetellenes a mozgás, furcsa, hogy a Unity motorral nem tudnak megbirkózni a programozók, mert nem hinném, hogy ennél a mobilos látványnál nagyon megizzadnának a masinák. A látvány nekem nem feküdt, mert játéknak olyan korai PSP-s grafikája van, melyben a karakterek alacsony felbontásúak és ilyen kivágott gyurmafigurák hatást keltenek – az eredeti megvalósítás nekem jobban tetszett. A városépítő rész az eredetinél látványosabb, de azért ez sem egy grafikai csoda – funkcionális.

A zenei rész már sokkal jobban sikerült. A muzsikáért Yuzo Koshiro felelt, akinek köszönhetjük többek között a Space Harrier, YS 1-2, Streets of Rage sorozat, Shenmue sorozat és a 8 bites Sonic muzsikáit, de mostanában ő készítette a Sega Megadrive mini menüzenéjét is. A mostani remake zenei újra keverését is elvállalta, melyhez szimfonikus aláfestést adott és gitárszólót is társított. Új dalokat is kreált, melyek mind nagyszerűen sikeredtek. Érdekesség, hogy az eredeti Super Nintendo-s zenék is választhatóak és a profizmusát mutatja, hogy az új dalokat is kiadta Snes-es hangzással is.

A játék sajnos azon kevés Super Nintendo-s játékok közé tartozik, amelyek rosszul öregedtek. Ehhez gyengébb grafika és kevésbé jól optimizált játékmenet is társult. Összeségében persze nem olyan rossz, sőt nosztalgiázni vágyóknak biztosan tetszeni fog, de akinek kimaradt, annak inkább csak egy gyenge közepes. A lelkes játékosoknak sajnos áll az üzenet: ez még nem az Actraiser reneszánsz.

Pontosan
5
Actraiser Renaissance | Megjelenés: Szeptember 24.
Platform: Nintendo Switch
Kiadó: Square Enix| Fejlesztő: Square Enix, Sonic Powered
Megjelenés: 2021. október 29. | Ár: 18.990 HUF

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Ruffy and the RIverside - Kócos kis mackóördög

A 3D platformerek reneszánszát az indie fejlesztők bátorsága és tenni akarása indította be. Most itt a következő cím, ami egy chaotic-good beállítottságú, izgő-mozgó mackóval próbál a szívünkbe zuhanni. Teszt!

18 órája
4

Heti megjelenések

21 órája
1

Still Wakes the Deep: Siren’s Rest – Mélymerülés

A Still Wakes the Deep remekül fogta meg a tengeri terror atmoszféráját, most pedig itt a folytatás egy DLC formájában. Lássuk, merre pihennek a szirének!

1 napja
3

PS5-re költözik a Rennsport, konzolos verziókat kap a Delta Force – ez történt pénteken

Továbbá: Bubble Bobble: Sugar Dungeons, Super Mario Strikers, Turok Trilogy Bundle.

2 napja
4

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster

Sokak szerint a modern FPS műfaj többet köszönhet a System Shocknak, mint a többi nagy öregnek együttvéve. Ezen persze lehet vitatkozni, de az tuti, hogy az első két Shock-játék tényleg őrületes innovációkat tartogatott.

3 napja
4

Fókuszban a Capcom Spotlight – ez történt csütörtökön

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Spy Drops, Anger Foot, Two Point Museum.

3 napja
4

Stellar Blade x Goddess of Victory: Nikke

A külsős együttműködés után ezúttal hazai pályáról kollaborál a Shift Up, és bővíti a Stellar Blade-et olyan módon, amit talál kevesen gondoltak volna.

4 napja
3

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

4 napja
5

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

5 napja
9

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

5 napja
14

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

5 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

6 napja
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

7 napja
13

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

7 napja
2

Heti megjelenések

7 napja
13

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

8 napja
7

Stellar Blade - a PC változat

Bayonetta és 2B után újra nedves az otaku álma, és végre nem csak Playstation-ön, hanem immár pécén is nyomul az új üdvöske. A Stellar Blade jött, és lenyűgöző portjával minket is elvarázsolt.

9 napja
11

Blood Message bejelentés, aranylemezen a Mafia: The Old Country - ez történt pénteken

Benne: Blood Message, Lies of P, Mafia: The Old Country és Powerwash Simulator 2.

9 napja
8

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2012-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

2025.06.20.
9

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition - robbantás az Ezüstkéz utcában

Azt, hogy Zeldákkal és Mario Kart-tal indítani egy új Nintendo gépet egy remek ötlet, már megállapítottuk. A nyitókínálat egyik legmeglepőbb darabja, a CDProject RED Cyberpunk 2077 portja viszont kétéltű vibropenge, lássuk mit tud az Ultimate Edition.

2025.06.20.
11