[Teszt] Actraiser Renaissance

Actraiser Renaissance

KennyKern Péter2021.11.14. 20:00

Super Nintendo nálam a valaha volt legkedveltebb konzol címét birtokolja. Megannyi zseniális játék jelent meg rá, amelyek nagyrésze még ma is megállja a helyét játékmenetben. Nem hiába adja ki a Square-Enix a régi 16 bites játékait, sokszor szinte csak egy sima gyűjteménybe csomagolt portok formájában. Természetesen van, amikor nem a profitmaximalizálás a cél, így némi munkát is belefektetnek újra gondolt remake-ek alkotásával – tesztünk tárgya is ebbe a csoportba tartozik.

Az eredeti ActRaiser szinte az Snes japán premierjekor jelent meg az Enix gondozásában 1990 decemberében – nálunk jóval később, 1993-ban. Egy érdekes hibridje volt a konzolokon népszerű platform játékoknak és az akkor főleg személyi számitógépeken, azaz Amiga 500-on és PC-n hóditó városépítő/stratégia játékoknak, mint amilyen a Populous, Sim City, Settlers vagy a Civilization volt. A játék főszereplőjeként a „Mester” titulust kapjuk, akit nem irányítunk közvetlenül - vagy egy angyallal játszunk a szimulációs módban, vagy egy életre kelt szoborral kalandozunk az akció részeknél. A történet középpontjában Tanzra, a sötét démon legyőzése áll. A felülnézetes stratégiai játékmenetnél a Mester szerepében az új civilizáció vezetése, védelme és a minél nagyobb jólét megteremtése a cél. Ehhez olyan lépéseket kell tennünk, amivel elősegítjük a népesség növekedését, a városépítést, utak létrehozását, melyhez olyan isteni képességek állnak rendelkezésünkre, mint a villámlás, eső, napfény, szél és földrengések. A pályán az angyal interakciója révén a területeken lévő szörnyeket tudjuk lenyilazni, megjelölni a területen, hogy hol építsünk vagy használjuk a csodákat. Ennek a módnak a legnagyobb kihívása, a folyamatosan támadó repülő szörnyek jelenléte, amelyek megpróbálják megállítani civilizációnk fejlődését – elragadják híveinket és lerombolják épületeinket.

A rémek fészkei az adott régió négy odújában vannak minden szint elején. Ahogy a populáció növekszik, lezárhatjuk ezeket a járatokat, így lidércek nélkül már a nagyobb lakosság segítségével fejlettebb otthonokat tudunk alkotni – ennek eredményeként a Mesterrel szintet lépünk, és a csodákhoz szükséges pontokat növelhetjük. Az eredeti változat játékmenete sajnos mára már picit elavult, így azon most modernizáltak. Sokkal nagyobb, hosszabb és komplexebb lett, melyhez tower defense mechanika is társult. Az ősi próféciák által megjövendölt hősökkel kell Tanzra település romboló hordáit megállítanunk a térképeken. A hősök terelgetése mellett védelmi barikádokat/erődöket telepíthetünk, valamint isteni csodák segítségével akadályozhatjuk az ellenfelek rohamait. Az ilyen inváziók során természetesen figyelni kell, mert egy fontos elvesztett objektum a gonosz sereg azonnali győzelmét hozza.

Amennyiben az adott tájon elértük a maximális fejlettségi szintet, akkor válik elérhetővé a 2 dimenziós platform rész. Ez a mód egy klasszikus oldalnézetes játékmenettel operál, ahol szörnyeket kell leverni, platformokon ugrálni, majd a pálya végén főellenfelekkel megküzdeni, mindezt JPG elemekkel és fejlesztési mechanikával toldották meg. Érdekesség, hogy 1992-ben megjelent ennek egy játéktermi változata is, ami csak ezt a módot tartalmazta. Direkt elővettem az eredeti játékot és azt tapasztaltam, hogy a remake ezen része szinte ugyanolyan, csak a pálya végi boss harcok lettek modernebbek és jóval könnyebbek. Nem rossz, de kissé idejétmúlt, kevésbé feszes, mint mondjuk egy Castlevania játék esetében tapasztalunk. Hangsúlyosabb rész a városmenedzselés, amit picit sajnálok. Ezek az akciószegmensek izgalmasabbak, a stratégia rész meg rövid időn belül önismétlő, kihívás mentes és monoton – sokat kell várnunk ezekre a szekciókra.

Grafikai megvalósításban a platform részeken ez a remake pre-renderelt háttereket és karaktereket használ, azaz olyasmit mutat, mint amit a Donkey Kong Country esetén láttunk - bár nem néz ki olyan jól és a scrollozás is rosszabb. PS4/5 esetében a scrollozási sebesség környezeti effektekkel és anélkül is 50 fps, Switch esetén ennél is gyengébb (45 fps, illetve kikapcsolt környezeti effekteknél 50 fps). A frame ugrál, kicsit darabos és természetellenes a mozgás, furcsa, hogy a Unity motorral nem tudnak megbirkózni a programozók, mert nem hinném, hogy ennél a mobilos látványnál nagyon megizzadnának a masinák. A látvány nekem nem feküdt, mert játéknak olyan korai PSP-s grafikája van, melyben a karakterek alacsony felbontásúak és ilyen kivágott gyurmafigurák hatást keltenek – az eredeti megvalósítás nekem jobban tetszett. A városépítő rész az eredetinél látványosabb, de azért ez sem egy grafikai csoda – funkcionális.

A zenei rész már sokkal jobban sikerült. A muzsikáért Yuzo Koshiro felelt, akinek köszönhetjük többek között a Space Harrier, YS 1-2, Streets of Rage sorozat, Shenmue sorozat és a 8 bites Sonic muzsikáit, de mostanában ő készítette a Sega Megadrive mini menüzenéjét is. A mostani remake zenei újra keverését is elvállalta, melyhez szimfonikus aláfestést adott és gitárszólót is társított. Új dalokat is kreált, melyek mind nagyszerűen sikeredtek. Érdekesség, hogy az eredeti Super Nintendo-s zenék is választhatóak és a profizmusát mutatja, hogy az új dalokat is kiadta Snes-es hangzással is.

A játék sajnos azon kevés Super Nintendo-s játékok közé tartozik, amelyek rosszul öregedtek. Ehhez gyengébb grafika és kevésbé jól optimizált játékmenet is társult. Összeségében persze nem olyan rossz, sőt nosztalgiázni vágyóknak biztosan tetszeni fog, de akinek kimaradt, annak inkább csak egy gyenge közepes. A lelkes játékosoknak sajnos áll az üzenet: ez még nem az Actraiser reneszánsz.

Pontosan
5
Actraiser Renaissance | Megjelenés: Szeptember 24.
Platform: Nintendo Switch
Kiadó: Square Enix| Fejlesztő: Square Enix, Sonic Powered
Megjelenés: 2021. október 29. | Ár: 18.990 HUF

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

Metroid Prime 4: Beyond

8 órája
4

Gamer365 Karácsony 2025

Az ünnepekre várva elindítjuk a nagy év végi nyereményjáték-sorozatunkat, amiben idén is teljes verziós játékkódokat és csecsebecséket sorsolunk ki közöttetek.

1 napja
312

Blizzard átalakulás - ez történt pénteken

Továbbá: Patapon 1+2 Replay, Marathon, Dragon Quest VII Reimagined, Dave The Diver.

1 napja
7

Gran Turismo 7 - Power Pack DLC

A Gran Turismo már hosszú ideje nem csupán egy autós videójáték-sorozat: maga a PlayStation egyik ikonikus mérföldköve, immár 28 éve. Lássuk, mit tud a SPEC III Update és a Power Pack DLC!

2 napja
10

Túlóra és egyezség - ez történt csütörtökön

Benne: Light of Motiram, PowerWash Simulator 2, Limbic Entertainment, Naughty Dog, Trails in the Sky 2nd Chapter.

2 napja
10

Octopath Traveller 0

Az első Octopath Traveler 2018-ban Nintendo Switch exkluzívként indult, és ezzel a címmel mutatta be a Square Enix a HD-2D grafikai stílust. Vajh az Octopath 0 esetében tart még a lendület, vagy kezd kikopni a varázs? Tesztünkből kiderül!

3 napja
2

Csapdát karácsonyra – ez történt szerdán

Benne: Next Hunting Adventure, Yakuza Direct, Hogwarts Legacy, MINOS: Home A-Labyrinth, Warhammer 40,000: Mechanicus II, Vambrace: Dungeon Monarch, Mega Man Star Force Legacy Collection.

3 napja
8

Bővül a Hollow Knight: Silksong, csúszik a Terminator: Survivor – ez történt kedden

Továbbá: Final Fantasy VII Remake Intergrade, Disciples Domination, Laysara: Summit Kingdom, Quarantine Zone: The Last Check, Sucker Punch Productions.

4 napja
5

Endorfy Solum Studio - mikrofon az arcodba

5 napja

Routine

A Routine megjelenésére közel tizenhárom évet kellett várnunk, azonban a Lunar Software alkotása végül csak kiverekedte magát a fejlesztői pokolból, és valósággal berobbant a képernyőinkre.

5 napja
4

2025 legjobb játékai

A döntés ebben az esztendőben is a Ti kezetekben van: lássuk, melyik lesz idén Az Év Játéka itt a Gamer365-ön!

5 napja
48

Marathon megjelenési dátum, vásárolt a Ubisoft – ez történt hétfőn

Továbbá: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Cult of the Lamb, Divinity: Original Sin II – Definitive Edition, Westlanders.

5 napja
8

Heti megjelenések

6 napja

Super Mario 40: a legőszintébb Mario élményeink

A "Mario 40"-évforduló előhozta a csapatból a nosztalgikus történeteket. A belsős csatornánkon pörögtek a kommentek, nem győztük súlyozni a címeket, hogy kinek melyik a kedvence, vagy milyen más szempont szerint ...

7 napja
14

Zowie a csillaglétrán: perifériák profiktól profiknak

7 napja
3

Genesis - Thor 230 TKL Lite + Boron 500 XXL

A mechanikus billentyűzetek valóban uralkodnak mostanában, és a portfóliókban olyan termékek jelennek meg a piacon, amelyek az olcsóbb szegmenstől, a közepes igényeken át az ultra high-end profik világáig mindent lefednek. A Genesis márkát kifejezetten kedveljük...

7 napja

Terminator 2D: No Fate – csak ha bevégzed

9 napja
8

The Game Awards 2025

Clair Obscur dominancával és új bejelentésekkel tarkított műsort láthattunk.

2025.12.12.
50

Kövesd velünk az év utolsó nagy videojátékos showeseményét!

2025.12.12.
37

PlayStation Game Catalog: decemberi érkezők

Skate Story. Lego Horizon Adventures. Assassin's Creed Mirage. Többek között ezek a címek zárják ezúttal az évet a szolgáltatás kínálatában.

2025.12.11.
5