[Teszt] Actraiser Renaissance

Actraiser Renaissance

KennyKern Péter2021.11.14. 20:00

Super Nintendo nálam a valaha volt legkedveltebb konzol címét birtokolja. Megannyi zseniális játék jelent meg rá, amelyek nagyrésze még ma is megállja a helyét játékmenetben. Nem hiába adja ki a Square-Enix a régi 16 bites játékait, sokszor szinte csak egy sima gyűjteménybe csomagolt portok formájában. Természetesen van, amikor nem a profitmaximalizálás a cél, így némi munkát is belefektetnek újra gondolt remake-ek alkotásával – tesztünk tárgya is ebbe a csoportba tartozik.

Az eredeti ActRaiser szinte az Snes japán premierjekor jelent meg az Enix gondozásában 1990 decemberében – nálunk jóval később, 1993-ban. Egy érdekes hibridje volt a konzolokon népszerű platform játékoknak és az akkor főleg személyi számitógépeken, azaz Amiga 500-on és PC-n hóditó városépítő/stratégia játékoknak, mint amilyen a Populous, Sim City, Settlers vagy a Civilization volt. A játék főszereplőjeként a „Mester” titulust kapjuk, akit nem irányítunk közvetlenül - vagy egy angyallal játszunk a szimulációs módban, vagy egy életre kelt szoborral kalandozunk az akció részeknél. A történet középpontjában Tanzra, a sötét démon legyőzése áll. A felülnézetes stratégiai játékmenetnél a Mester szerepében az új civilizáció vezetése, védelme és a minél nagyobb jólét megteremtése a cél. Ehhez olyan lépéseket kell tennünk, amivel elősegítjük a népesség növekedését, a városépítést, utak létrehozását, melyhez olyan isteni képességek állnak rendelkezésünkre, mint a villámlás, eső, napfény, szél és földrengések. A pályán az angyal interakciója révén a területeken lévő szörnyeket tudjuk lenyilazni, megjelölni a területen, hogy hol építsünk vagy használjuk a csodákat. Ennek a módnak a legnagyobb kihívása, a folyamatosan támadó repülő szörnyek jelenléte, amelyek megpróbálják megállítani civilizációnk fejlődését – elragadják híveinket és lerombolják épületeinket.

A rémek fészkei az adott régió négy odújában vannak minden szint elején. Ahogy a populáció növekszik, lezárhatjuk ezeket a járatokat, így lidércek nélkül már a nagyobb lakosság segítségével fejlettebb otthonokat tudunk alkotni – ennek eredményeként a Mesterrel szintet lépünk, és a csodákhoz szükséges pontokat növelhetjük. Az eredeti változat játékmenete sajnos mára már picit elavult, így azon most modernizáltak. Sokkal nagyobb, hosszabb és komplexebb lett, melyhez tower defense mechanika is társult. Az ősi próféciák által megjövendölt hősökkel kell Tanzra település romboló hordáit megállítanunk a térképeken. A hősök terelgetése mellett védelmi barikádokat/erődöket telepíthetünk, valamint isteni csodák segítségével akadályozhatjuk az ellenfelek rohamait. Az ilyen inváziók során természetesen figyelni kell, mert egy fontos elvesztett objektum a gonosz sereg azonnali győzelmét hozza.

Amennyiben az adott tájon elértük a maximális fejlettségi szintet, akkor válik elérhetővé a 2 dimenziós platform rész. Ez a mód egy klasszikus oldalnézetes játékmenettel operál, ahol szörnyeket kell leverni, platformokon ugrálni, majd a pálya végén főellenfelekkel megküzdeni, mindezt JPG elemekkel és fejlesztési mechanikával toldották meg. Érdekesség, hogy 1992-ben megjelent ennek egy játéktermi változata is, ami csak ezt a módot tartalmazta. Direkt elővettem az eredeti játékot és azt tapasztaltam, hogy a remake ezen része szinte ugyanolyan, csak a pálya végi boss harcok lettek modernebbek és jóval könnyebbek. Nem rossz, de kissé idejétmúlt, kevésbé feszes, mint mondjuk egy Castlevania játék esetében tapasztalunk. Hangsúlyosabb rész a városmenedzselés, amit picit sajnálok. Ezek az akciószegmensek izgalmasabbak, a stratégia rész meg rövid időn belül önismétlő, kihívás mentes és monoton – sokat kell várnunk ezekre a szekciókra.

Grafikai megvalósításban a platform részeken ez a remake pre-renderelt háttereket és karaktereket használ, azaz olyasmit mutat, mint amit a Donkey Kong Country esetén láttunk - bár nem néz ki olyan jól és a scrollozás is rosszabb. PS4/5 esetében a scrollozási sebesség környezeti effektekkel és anélkül is 50 fps, Switch esetén ennél is gyengébb (45 fps, illetve kikapcsolt környezeti effekteknél 50 fps). A frame ugrál, kicsit darabos és természetellenes a mozgás, furcsa, hogy a Unity motorral nem tudnak megbirkózni a programozók, mert nem hinném, hogy ennél a mobilos látványnál nagyon megizzadnának a masinák. A látvány nekem nem feküdt, mert játéknak olyan korai PSP-s grafikája van, melyben a karakterek alacsony felbontásúak és ilyen kivágott gyurmafigurák hatást keltenek – az eredeti megvalósítás nekem jobban tetszett. A városépítő rész az eredetinél látványosabb, de azért ez sem egy grafikai csoda – funkcionális.

A zenei rész már sokkal jobban sikerült. A muzsikáért Yuzo Koshiro felelt, akinek köszönhetjük többek között a Space Harrier, YS 1-2, Streets of Rage sorozat, Shenmue sorozat és a 8 bites Sonic muzsikáit, de mostanában ő készítette a Sega Megadrive mini menüzenéjét is. A mostani remake zenei újra keverését is elvállalta, melyhez szimfonikus aláfestést adott és gitárszólót is társított. Új dalokat is kreált, melyek mind nagyszerűen sikeredtek. Érdekesség, hogy az eredeti Super Nintendo-s zenék is választhatóak és a profizmusát mutatja, hogy az új dalokat is kiadta Snes-es hangzással is.

A játék sajnos azon kevés Super Nintendo-s játékok közé tartozik, amelyek rosszul öregedtek. Ehhez gyengébb grafika és kevésbé jól optimizált játékmenet is társult. Összeségében persze nem olyan rossz, sőt nosztalgiázni vágyóknak biztosan tetszeni fog, de akinek kimaradt, annak inkább csak egy gyenge közepes. A lelkes játékosoknak sajnos áll az üzenet: ez még nem az Actraiser reneszánsz.

Pontosan
5
Actraiser Renaissance | Megjelenés: Szeptember 24.
Platform: Nintendo Switch
Kiadó: Square Enix| Fejlesztő: Square Enix, Sonic Powered
Megjelenés: 2021. október 29. | Ár: 18.990 HUF

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Arctic Awakening

Egy Északi-sarkvidéken játszódó narratív kaland, amelyet a Firewatch ihletett és amelyben terápiás robotpajtim is van? Az Arctic Awakening papíron remekül hangzik, és bár nem egészen azt kaptam tőle, amit vártam, alapvetően nem csalódtam.

7 órája

Formula Legends

Egy nem hivatalos F1-játék, amely egyfajta szerelmes levél az autósport királykategóriája számára.

10 órája
1

PS5-újdonságok és naptárbővülés – ez történt kedden

Benne: The Lift, Ghost of Yotei, Wreckreation, Sopa - Tale of the Stolen Potato, PS5 rendszerfrissítés, Dispatch, Annapurna Interactive Direct, Valheim, Relooted.

17 órája
8

Game Pass: szeptember utolsó hetei

A Deep Rock Galactic: Survivor és a Frostpunk 2 konzolos premierje mellett Call of Duty: Black Ops 7 nyílt próbakör is érkezik.

1 napja
4

Hell is Us

A Hell is Us egy komor történet polgárháborúról és démonokról, mely minden hibája ellenére is hamar belopja magát az ember szívébe.

1 napja
3

1.0-s hétindítás – ez történt hétfőn

Benne: Palworld, RoboCop: Rogue City Collection, Detective Instinct: Farewell, My Beloved, Overthrown.

1 napja

Heti megjelenések

2 napja

Everybody's Golf Hot Shots

Hosszú ideje futó sorozat, bár a golf tematika miatt mindig egy szűkebb közönségnek szólt: az Everybody's Golf visszatért, a Hot Shots alcímmel pedig összeköti a keleti és nyugati névadást egy új epizód apopóján. Teszt.

3 napja
1

Gradius Origins Collection

4 napja
4

Egy Nintendo Direct - ez történt pénteken

Benne: The Super Mario Galaxy Movie, Mario Tennis Fever, Yoshi and the Mysterious Book, Mega Man Star Force: Legacy Collection, Hades II, Dragon Quest VII Reimagined, Virtual Boy, Metroid Prime 4: Beyond, Donkey Kong Bananza, Pokémon Pokopia, Fatal Frame II: Crimson Butterfly Remake.

4 napja
18

Drag & Drive

Guruló dollárok helyett most jöjjenek a guruló robotok akik kosárlabdáznak is. Egy biztos: valakinek nagyon elgurult a gyógyszere Kyoto-ban.

5 napja
10

PlayStation Game Catalog: szeptemberi érkezők

A WWE 2K25 és a Persona 5 Tactica mellé kiváló független fejlesztések érkeznek ebben a hónapban a kínálatba.

5 napja

Warner Bros. Discovery felvásárlás - ez történt csütörtökön

Továbbá: Awaken: Astral Blade, Knights of the Fall, Neon Inferno, Rain World.

5 napja
4

Kisebb címek debütálása - ez történt szerdán

Benne: Elden Ring Nightreign, Talaka, Sonic Racing: CrossWorlds, HyperYuki: Snowboard Syndicate, Nintedo Direct, Tossdown, GRIDbeat!.

6 napja
1

DLC-k apró csokra - ez történt kedden

Benne: Digimon Story: Time Stranger, Towa and the Guardians of the Sacred Tree, Pacific Drive, Spark! Photon Blast, Destiny 2, Panzer Dragoon II Zwei: Remake.

7 napja
2

Lost Soul Aside

Az egyszemélyes fejlesztésnek indult Lost Soul Aside hosszú évek után elnyerte végső formáját. A kérdés már csak az, hogy a mesébe illő történet valóban happy enddel végződik-e?

7 napja
6

Indiana Jones and the Great Circle: The Order of Giants DLC

2024 egyik legpozitívabb meglepetése DLC formájában folytatódik, a kalandvágyó játékosok így máris kereshetik Ricci atyát a Vatikánban. Indy most egy ókori lelet miatt ezúttal Róma földalatti kamráit is felforgatja. Miközben óriások nyomában járunk, a kellemetlenkedő fasiszták mellett új ellenlábasokkal, a Mithrász-szektával is többször meggyűlik majd a bajunk, de lássuk, hogy milyen és mennyi ostorcsattogtatást is kínál a The Great Circle kiegészítője.

8 napja
5

Csöndes kezdés - ez történt hétfőn

Benne: Ghost of Yōtei, Moon Mystery, Wolfenstein, War Mechanic.

8 napja
6

Herdling

A nyájterelgetés tevékenységével átfedő poénok nagyot ütnének egy politikai vagy egy vallási szatírában, itt azonban ilyenről szó sincs: a Herdling egy journey-like játék, amely a természetről, emberről és állatról mesél nekünk. Tesztlaborban a Far játékok alkotóinak új játéka.

9 napja
2

Heti megjelenések

9 napja
14