[Teszt] Actraiser Renaissance

Actraiser Renaissance

KennyKern Péter2021.11.14. 20:00

Super Nintendo nálam a valaha volt legkedveltebb konzol címét birtokolja. Megannyi zseniális játék jelent meg rá, amelyek nagyrésze még ma is megállja a helyét játékmenetben. Nem hiába adja ki a Square-Enix a régi 16 bites játékait, sokszor szinte csak egy sima gyűjteménybe csomagolt portok formájában. Természetesen van, amikor nem a profitmaximalizálás a cél, így némi munkát is belefektetnek újra gondolt remake-ek alkotásával – tesztünk tárgya is ebbe a csoportba tartozik.

Az eredeti ActRaiser szinte az Snes japán premierjekor jelent meg az Enix gondozásában 1990 decemberében – nálunk jóval később, 1993-ban. Egy érdekes hibridje volt a konzolokon népszerű platform játékoknak és az akkor főleg személyi számitógépeken, azaz Amiga 500-on és PC-n hóditó városépítő/stratégia játékoknak, mint amilyen a Populous, Sim City, Settlers vagy a Civilization volt. A játék főszereplőjeként a „Mester” titulust kapjuk, akit nem irányítunk közvetlenül - vagy egy angyallal játszunk a szimulációs módban, vagy egy életre kelt szoborral kalandozunk az akció részeknél. A történet középpontjában Tanzra, a sötét démon legyőzése áll. A felülnézetes stratégiai játékmenetnél a Mester szerepében az új civilizáció vezetése, védelme és a minél nagyobb jólét megteremtése a cél. Ehhez olyan lépéseket kell tennünk, amivel elősegítjük a népesség növekedését, a városépítést, utak létrehozását, melyhez olyan isteni képességek állnak rendelkezésünkre, mint a villámlás, eső, napfény, szél és földrengések. A pályán az angyal interakciója révén a területeken lévő szörnyeket tudjuk lenyilazni, megjelölni a területen, hogy hol építsünk vagy használjuk a csodákat. Ennek a módnak a legnagyobb kihívása, a folyamatosan támadó repülő szörnyek jelenléte, amelyek megpróbálják megállítani civilizációnk fejlődését – elragadják híveinket és lerombolják épületeinket.

A rémek fészkei az adott régió négy odújában vannak minden szint elején. Ahogy a populáció növekszik, lezárhatjuk ezeket a járatokat, így lidércek nélkül már a nagyobb lakosság segítségével fejlettebb otthonokat tudunk alkotni – ennek eredményeként a Mesterrel szintet lépünk, és a csodákhoz szükséges pontokat növelhetjük. Az eredeti változat játékmenete sajnos mára már picit elavult, így azon most modernizáltak. Sokkal nagyobb, hosszabb és komplexebb lett, melyhez tower defense mechanika is társult. Az ősi próféciák által megjövendölt hősökkel kell Tanzra település romboló hordáit megállítanunk a térképeken. A hősök terelgetése mellett védelmi barikádokat/erődöket telepíthetünk, valamint isteni csodák segítségével akadályozhatjuk az ellenfelek rohamait. Az ilyen inváziók során természetesen figyelni kell, mert egy fontos elvesztett objektum a gonosz sereg azonnali győzelmét hozza.

Amennyiben az adott tájon elértük a maximális fejlettségi szintet, akkor válik elérhetővé a 2 dimenziós platform rész. Ez a mód egy klasszikus oldalnézetes játékmenettel operál, ahol szörnyeket kell leverni, platformokon ugrálni, majd a pálya végén főellenfelekkel megküzdeni, mindezt JPG elemekkel és fejlesztési mechanikával toldották meg. Érdekesség, hogy 1992-ben megjelent ennek egy játéktermi változata is, ami csak ezt a módot tartalmazta. Direkt elővettem az eredeti játékot és azt tapasztaltam, hogy a remake ezen része szinte ugyanolyan, csak a pálya végi boss harcok lettek modernebbek és jóval könnyebbek. Nem rossz, de kissé idejétmúlt, kevésbé feszes, mint mondjuk egy Castlevania játék esetében tapasztalunk. Hangsúlyosabb rész a városmenedzselés, amit picit sajnálok. Ezek az akciószegmensek izgalmasabbak, a stratégia rész meg rövid időn belül önismétlő, kihívás mentes és monoton – sokat kell várnunk ezekre a szekciókra.

Grafikai megvalósításban a platform részeken ez a remake pre-renderelt háttereket és karaktereket használ, azaz olyasmit mutat, mint amit a Donkey Kong Country esetén láttunk - bár nem néz ki olyan jól és a scrollozás is rosszabb. PS4/5 esetében a scrollozási sebesség környezeti effektekkel és anélkül is 50 fps, Switch esetén ennél is gyengébb (45 fps, illetve kikapcsolt környezeti effekteknél 50 fps). A frame ugrál, kicsit darabos és természetellenes a mozgás, furcsa, hogy a Unity motorral nem tudnak megbirkózni a programozók, mert nem hinném, hogy ennél a mobilos látványnál nagyon megizzadnának a masinák. A látvány nekem nem feküdt, mert játéknak olyan korai PSP-s grafikája van, melyben a karakterek alacsony felbontásúak és ilyen kivágott gyurmafigurák hatást keltenek – az eredeti megvalósítás nekem jobban tetszett. A városépítő rész az eredetinél látványosabb, de azért ez sem egy grafikai csoda – funkcionális.

A zenei rész már sokkal jobban sikerült. A muzsikáért Yuzo Koshiro felelt, akinek köszönhetjük többek között a Space Harrier, YS 1-2, Streets of Rage sorozat, Shenmue sorozat és a 8 bites Sonic muzsikáit, de mostanában ő készítette a Sega Megadrive mini menüzenéjét is. A mostani remake zenei újra keverését is elvállalta, melyhez szimfonikus aláfestést adott és gitárszólót is társított. Új dalokat is kreált, melyek mind nagyszerűen sikeredtek. Érdekesség, hogy az eredeti Super Nintendo-s zenék is választhatóak és a profizmusát mutatja, hogy az új dalokat is kiadta Snes-es hangzással is.

A játék sajnos azon kevés Super Nintendo-s játékok közé tartozik, amelyek rosszul öregedtek. Ehhez gyengébb grafika és kevésbé jól optimizált játékmenet is társult. Összeségében persze nem olyan rossz, sőt nosztalgiázni vágyóknak biztosan tetszeni fog, de akinek kimaradt, annak inkább csak egy gyenge közepes. A lelkes játékosoknak sajnos áll az üzenet: ez még nem az Actraiser reneszánsz.

Pontosan
5
Actraiser Renaissance | Megjelenés: Szeptember 24.
Platform: Nintendo Switch
Kiadó: Square Enix| Fejlesztő: Square Enix, Sonic Powered
Megjelenés: 2021. október 29. | Ár: 18.990 HUF

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Tervek a jövőre - ez történt szerdán

Benne: Insomniac, Unbeatable, PlayStation Portal, One Piece: Pirate Warriors 4, Nintendo, Planet Zoo.

13 órája
4

Konc (Bone): Sárkányok mégis léteznek

Kiteljesedett a Vad Virágok Könyvműhelynél kimondottan igényes kivitelben megjelent Omnibus-sorozat, mely nem kínál nagy újdonságokat, de amit nyújt, azt nagyon szerethető és emlékezetes formában teszi.

1 napja

Switch 2 menetelés - ez történt kedden

Továbbá: Darwin’s Paradox!, Leaf Blower Co., Warhammer Survivors, Metroid Prime 4: Beyond, VRacer Hoverbike, Audio Trip, Roboquest VR, Shadowgate VR: The Mines of Mythrok, Rager.

1 napja
9

Game Pass: november első hetei

Távozik a S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chernobyl. De rengeteg érdekes indie fejlesztés érkezik helyette a Black Ops 7 előtt!

1 napja
1

Iparági apróságok - ez történt hétfőn

Benne: Electronic Arts, Odds Chronicles, Fantastic Pixel Castle, Fatal Fury: City of the Wolves.

2 napja
5

Programajánló: Telekom PlayIT Show, TECHXPO és Hungarian Game Awards

Hamarosan újra a játékok és a technológia világába ugorhatunk a Hungexpón megrendezésre kerülő Telekom PlayIT Show és a TECHXPO konferencia keretein belül.

3 napja

Chickenhare and the Treasure of Spiking-Beard

Már a 8-bites korszak óta alapvetés, hogy a gyerekeknek szánt mozifilmek mellé érkeznie kell valamilyen videojátékos feldolgozásnak, vagy tie-in játékprogramnak. Lássuk, Pipiána Hoppsz új kalandját hogy sikerült feldolgozni!

3 napja

Heti megjelenések

3 napja

Farthest Frontier - Poros Polgi

Középkori városépítős témában az utóbbi 10 évben igen kevés érdekes játékot sikerült kiizadnia a játékiparnak; a nagy stúdiók helyett rendszerint az indie fejlesztők találják fején a szöget. Most a Farthest Frontier 1.0-ás verziója került be a tesztlaborba. Lássuk is, mire megyünk poros utak polgármestereként.

3 napja
2

DLC-k és átiratok - ez történt pénteken

Benne: Arknights: Endfield, Frostpunk 2, Silent Hill 2, Turok 2: Seeds of Evil, Triarchy, Fatal Fury: City of the Wolves.

5 napja
1

Tormented Souls II

Caroline és Anna csak ideiglenesen menekültek meg a borzalmakról, a Tormented Souls folytatásában ugyanis valami még szörnyűbb vár a nővérekre.

6 napja
6

Call of Duty mozi, Gyűrűk Ura MMO kasza - ez történt csütörtökön

Továbbá: Thief VR: Legacy of Shadow, Animal Crossing: New Horizons.

6 napja
4

PlayStation Plus: a novemberi hármas

Egy visszatérő macskás kaland, az utolsó EA Sports dagonyázás és egy őrült csataszimulátor. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

7 napja

Limited Run Games újdonságok, Resident Evil Requiem előrendelés – ez történt szerdán

Továbbá: Shantae 7, Pine Creek, Viewfinder, NBA The Run.

7 napja
3

Dispatch S0E1-2 - A várva várt szuperhős

A szuperhősös alkotások népszerűsége a 2008-as Vasember filmmel egyből az egekbe emelkedett, ami - szerintem - a 2012-es Bosszúállók filmmel a csúcsra ért. Az azóta bekövetkezett apátia és menekülés egyik friss eredménye a Dispatch is, amely szokatlan dolgokkal próbálkozik a videojátékos mezsgyén. Betekintő!

8 napja
14

Battlefield, horror és sci-fi – ez történt kedden

Benne: Battlefield REDSEC, The Florist, Darkwood 2, Routine, over the hill, Aphelion, UnGodly.

8 napja

EA Sports FC 26 - a Nintendo Switch 2 változat

Több kutatás is foglalkozott azzal, hogy melyik játék váltja ki a legtöbb káromkodást a játékosokból. Ebben a listában a Mario Kart és a Fif… akarom mondani az FC széria áll az első két helyen. A Switch 2 megjelenésével az új FC-játék lehetővé teszi, hogy a felgyülemlett frusztrációt a játékosok mindenféle módon kiélhessék ezen a platformon is.

9 napja
5

F2P Battlefield a láthatáron, mozgásban a Loulan – ez történt hétfőn

Továbbá: Descent of Lunaris, Retrace the Light, Two Point Museum, Incantation, Brotato,Vampire: The Masquerade – Bloodhunt.

9 napja
3

Heti megjelenések

2025.10.27.
2

Fekete csütörtök: így omlott össze a Counter-Strike 2 gazdasága

Az update, ami sokaknál mindent vitt.

2025.10.26.
24