[Rajtvonal] Pénteken robban a Metroid Dread, az ősz legnagyobb Nintendós megjelenése

Pénteken robban a Metroid Dread, az ősz legnagyobb Nintendós megjelenése

StingerCsere Krisztián Gábor2021.10.06. 14:20

Mindösszesen két napunk maradt a nintendo fekete bárányának, a Metroid franchise ikonikus szériájának legújabb premierjéig, amely közel tizenöt év múltán veszi fel a fonalat ott, ahol az eredeti sztori tulajdonképp abbamaradt: a Gameboy Advance-ra megjelent Metroid Fusion záró akkordjai után.

Bár Samus Aran, a Metroid széria női protagonistája témája és tematikája miatt sosem volt igazán népszerű a Nintendo holdudvarában, de nyugati térhódítása és az európai-amerikai népszerűsége megkérdőjelezhetetlen - még úgy is, hogy a Nintendo az két generációban épphogy csak életben tartotta az idén 35. évfordulós klasszikusát. Az első nagy feltámadás a néhány éve Nintendo 3DS-re készült Mercury Steam-féle Metroid: Samus Returns c. újragondolás volt. Holott a sorban érkező ötödik 2D Metroid sztori, a Dread koncepcionálisan valójában már bőven a Wii U-t megelőzően is létezett. A széria 2000-es éveiben valamikor a Halo utan nem sokkal, a Metroid Prime/Fusion (2002) duóval ért el a csúcsra (annak ellenére, hogy Miyamoto és a japán kollégái többször is összetűzésbe kerültek az első 3D Metroidot fejlesztő texasi Retro Studiossal, sőt! Még a bezáratás tényét is számtalanszor előcitálták az összekülönbözések miatt!), így gyakorlatilag ez a két játék jelentette a nagy múltra visszatekintő franchise legutolsó csúcspontját (függetlenül attól, hogy máig a Super Metroid az etalon és bizonyos iparági szempontok szerint a valaha készült egyik legjobb 2D akció-kalandjáték is egyben. Legalábbis, egyelőre - ugye Dread ? )

Any objections, lady ?
#Commander Adam Malkovich GF 7th Platoon

Szóval tudtad-e kedves olvasó, hogy a Prime széria harmadik tagja, a Wii-re megjelent Corruption kezdetben sokkal inkább open-world, mintsem lineáris történetnek indult ? Bizony, ezt Brian Walker, a Metroid Prime 2 és 3 szenior producere fedte fel egy interjú alkalmával, miszerint “Samus bolygóközi utazásai az űrhajóján sokkal ambiciózusabb tervek alapján valósult volna meg, mint amit a végleges verzióban láthatunk.” A Kiwi Talkz-el készült beszélgetésben kiderült, hogy a Wii specifikációjának véglegesítésekor voltak kénytelenek dobni ezt a koncepciót, látván a hardver szűk keresztmetszetet.

Az elhangzottak alapján Samus űrhajója sokkal nagyobb fokú szabadságot biztosított volna használható assetként, amit végül le kellett csökkentenünk szimpla kiszolgáló egységgé. “Alkottunk egyfajta open-world prototípust, ami egészen lenyűgözőnek hatott - túl sokáig nem jutottunk benne, mert nagyon komplexnek készült, de - terveztünk többféle hajó prototípust is. Valójában maga a nyílt világ volt az igazi érték ebben. Közülük tulajdonképp csak néhány funkciót hagytunk meg a végső verzióban, melyeket beépítettünk a sztori vonalvezetésébe is (a távoli vezérlés, a rakéták illetve a súlyos tárgyak mozgathatósága - a szerk.)”

Hogy miért dobta el a Retro Studios a nyílt világ űrhajóval történő felfedezhetőségét ? Walker szerint ezek a tervek “... a rivális platformok technikai lehetőségeit figyelembe véve készültek - még azelőtt, hogy tudták volna, mire lesz képes a Wii hardvere... ”

“Az Xbox 360 és a PS3 esetében egyértelmű volt a teljesítmény és amit ezek alapján a Wii-ben is reméltünk viszontlátni, végül köszönőviszonyban sem volt a teljesítmény és a kapacitás esetében. Nem titok, ez a platform egyértelmű hátrányban volt a többivel szemben. Kicsit aggódtunk emiatt, de mikor felfedték a Wii lényegét fókuszban a Wiimote-al, azt mondtuk: Aha, oké. Talán nem sikerült elérnünk mindent, amit beleálmodtunk a harmadik epizódba és nem tudtuk olyan szinten kiterjeszteni a játékot az első epizód alkalmával, de még mindig büszkék vagyunk rá - csak jó lett volna látni a reakciókat, különösen a rajongói közösség véleményét, hogy mit gondoltak volna egy értékes assetként használható űrhajóról és a köré épített felfedezendő nyílt világról.”

Experiment report: Project DREAD is nearing the final stage of completion.
#Metroid Prime 3: Corruption

Nos, a csapat közel tizenkét év után tért vissza a franchise-hoz, mikor tavaly januárban kiderült, hogy a Nintendo rebootolta a Metroid Prime 4 fejlesztését és teljes joggal átadta azt a Retro Studiosnak ismét, hogy dolgozzon a játék soron következő nagygépes epizódján. Ki tudja: lehet, hogy ezek a koncepciók bizonyos formában egyszer talán Switchen újra visszatérnek.

Talán nem véletlen az sem, hogy a Metroid Fusion és a Metroid Prime sikerét látva a Nintendo úgy döntött, esetlegesen utat engedne Samusnak a filmvászon felé is. Hogy ez miért nem sikerült, az tulajdonképp abban keresendő, hogy nem igazán tudták elképzelni a főhőst a filmvásznon, mert a karakternek egyszerűen nem volt filmes mélységű háttere - sem a világ, sem a karakter tekintetében és a potenciális filmes producerek évekig tartó háttérmunkája ellenére nem tudták eldönteni, mi legyen a végső filmes koncepció. Időközben persze teltek-múltak az évek és a Nintendo úgy döntött, maga próbálja elmesélni a Samus backend történetet, amellyel alaposan kibővítették a Lore-t és megágyaztak az eseményeknek a Metroid: Other M című sztori orientált epizódban. A téma időről-időre felbukkan, legutóbb például a Netflixes Castlevania anime-t jegyző Adi Shankar lengette be, hogy szívesen készítene egy rajzfilmszerű dark Metroid sorozatot a népszerű franchise-ból. A filmes történelemről szóló riportot megtekintheted a lentebbi linken.

A végére pedig még egy érdekes és izgalmas történet: tudtad, hogy a nyugaton népszerűnek örvendő táblás/kockás szerepjátékok hatására a Metroidból is készült egy japán-exkluzív változat, amely visszatekintve rengeteg később viszontlátott eseményre és sztori-elemre ad magyarázatot - néhány olyanra is, amelyeket egyértelműen viszontláthattunk a Metroid Prime, Metroid: Zero Mission, vagy épp a Fusion játékokban? A Metroid: Zebes Mission nevű interaktív kockadobós kalandjáték néhány hónappal az eredeti 1986-os Metroid Famicom Disk System premierjét követően az év decemberben látott napvilágot csak és kizárólag japán nyelvterületen, méghozzá a Futashaba kiadó gondozásában.

Ez a kiadvány leginkább az itthon csak Kaland, játék kockázat könyvekhez hasonlítható interaktív kalandjáték volt a stílusra jellemző kockadobós, illetve több szálon futó egyedi döntésekkel, eltérő végkimenetellel és kőkemény harcokkal vegyítve. A papír-alapú kaland néhány ponton annyira egy hullámon mozgott a játékkal, hogy bizonyos aspektusból még a videójáték speedrunjaihoz felhasználható komponensek is fellelhetőek benne. Ami igazán érdekessé teszi, hogy sok olyan apró részletet tartalmaz, amely sem a Metroid Mangában, sem a játékokban nincs benne - például, hogy milyen módon épített be Mother Brain a Zebesi élővilágba kibernetikus implantátumokat, vagy hogy milyen pszichikai képessége van az Űrkalózok katonai parancsnokának, Ridley-nek. Egy eredeti példány fellelése manapság már szinte már lehetetlen, de szerencsére készült belőle egy angol fordítás, így a youtube link leírásában található linken keresztül akár magad is kipróbálhatod ezt a fajta kalandot - csupán papírra, dobókockára és tollra lesz szükséged.

Tudtad-e... ?

... hogy a Metroid DREAD-et ugyanaz a Metroid B-csapat készíti, amely egy saját ötletből felépített megreformált koncepcióval lepte meg a Nintendót, hogy feltárják a franchise megújulásában rejlő új lehetőségeket ? A madridi Mercury Steam korábban olyan sikeres játékok felélesztését vitte véghez, mint a Castlevania sorozat, így alapos mérlegelést követően a kiotóiak megszavazták nekik a bizalmat - így készülhetett el a Metroid II: Samus Returns 3DS epizódja. A játék masszív siker volt a kritikusok szemében, amely ezáltal számos díjat be is zsebelt 2017-ben, ám ezek ellenére azonban csak alig több, mint fél millió példány talált gazdára belőle (az okok a 3DS életciklusának végére és a későn érkező 2D epizódra vezethetőek vissza).

... hogy a játékipart és a sajtót is meglepte a Dread felbukkanása: a Nintendo világszerte masszív marketingstratégiával ölelte fel a játékot, amelynek hatására a Zero Mission, a Fusion és a Samus Returns is kilőtt a Wii U, 3DS és Switch digitális piactereken, több százezres eladásokat produkálva? Az okok hátterében feltehetően az új játékosok korábbi Metroid epizódokkal kapcsolatos kíváncsisága állhat.

... hogy a Metroid Dread még 2005-ben, egy IGN által megszerzett belső Nintendós, folyamatban levő fejlesztői listán is szerepelt, mint létező projekt? Bizony, a játékot eredetileg Nintendo DS-re tervezték és ez volt az egyetlen, amely erről a leakelt forrásról nem került bemutatásra a későbbiekben. Egy 2010-es interjúban Sakamoto azt állította, a projekt még mindig létezik, habár a fejlesztést az alapoktól kezdték újra és közben figyelik, vajon milyen reakció érkezne egy potenciális új 2D epizód eljöveteléhez.

... hogy a Dread többek közt azért nem jelent meg korábban, mert technológiailag az összes korábbi Nintendo handheld platform alkalmatlan lett volna erre ?

The fate of the galaxy is on you...
#Commander Adam Malkovich GF 7th Platoon

...amikor a Dread felbukkant, pletykák keringtek arról, hogy Yoshio Sakamoto, a széria (egyik) atyja állítólag azt mondta, hogy ez lesz az utolsó 2D Metroid játék ? Ezt egy későbbi interjújában masszívan cáfolta, és csak arra világított rá, hogy ez lesz az utolsó Samus és a Metroidok közt bonyolódó történet, amely... szerinte rávilágít a franchise-ban rejlő jövőbeni új lehetőségekre.

... hogy a marketing szövegekben szándékosan hangsúlyozzák ki a főhős Samus Aran nevét ? Ez azért van így, mert a sorozat parkoltatása miatt az új játékos közönség számára nem volt egyértelmű, hogy a Metroid a pusztító medúza-szerű biomutagén ellenség elnevezése, nem pedig a főhősé (hasonlóan a Legend of Zelda vs. Link félreértéshez).

... hogy a játékban felbukkanó E.M.M.I robotok elleni egyetlen hatásos fegyver az ún. Omega ágyú (Omega Cannon) nem más, mint a Metroid Prime: Hunters főgonosza, Gorea ellen használt végső fegyver?

... hogy a Metroid Dread-ben minden korábbinál nagyobb hangsúlyt fektettek a horror elemekre? A játék néhol rendkívül nyomasztó, és ijesztő, ráadásul az elszigetelt és izolált környezetben, amelyben Samus ténykedik még folyamatosan nyomás alatt is tartja a játékost, így a felfedezés mellett nagy fókuszt kapott a pihentető jellegű szekvenciák beépítése is.

... hogy a Metroid Dread 19 évvel később veszi fel a sztori alakulását, amelyet korábban a Metroid Fusion zárt le? Az időközben érkező epizódok, mint a Samus Returns, a három Metroid Prime epizód, vagy a spinoff Metroid: Federation Force mind a kanonikus történet állomásai KÖZÉ ékelődtek be, de a spirituális történeti folytatás valóban a Metroid Dread lesz.

... hogy az E.M.M.I valójában a Metroidok ellensége, nem pedig a főhősé ? Ennek ellenére történik valami, amely miatt fejvadászunk nem csak az E.M.M.I, de a Chozo faj célpontja is lesz egyben. A nagy fordulatokban nem lesz hiány, az efféle megvalósítást pedig rendkívül látványosra faragta állítólag a Nintendo.

... hogy Samus arzenálja a tőle megszokott módon új funkciókkal gyarapszik? Néhányat már felfedtek, ezek közül a láthatatlanság (Phantom Cloak), a Spider Magnet és a becsúszások azok, amelyeket a trailerek is bemutatnak. Új páncélzat és Arm Cannon lövegek is várhatóak természetesen, illetve felkutatható lesz néhány új, a metroidvania stílust megreformáló tulajdonság is, amelyre egész gameplay szekvenciák épülnek fel.

A Metroid Dread pénteki premierjéig már csak két nap van vissza: ha kíváncsi vagy a franchise, Samus vagy épp játékot körülölelő univerzum érdekességeire, ajánljuk megtekintésre a Metroid Dread Nintendo főhadiszállását, ahol számtalan interaktív anyagban, videóban és hasznos információkkal a zsebedben készülhetsz fel testben és lélekben a nagyszabású kalandra, de kezdőként akár segítséget is kaphatsz a stílus könnyebb elsajátításához.

Metroid DREAD
Nintendo - Mercury Steam | Nintendo Switch, eShop | Premier: 2021. 10. 08. | Ár: ~ 18.000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Apróságok a hét közepére - ez történt szerdán

Benne: Senua’s Saga: Hellblade II Enhanced, Neverness to Everness, Everybody’s Golf: Hot Shots, Fatal Run 2089.

4 órája
3

RoadCraft - szurkoljunk együtt!

A SnowRunner és MudRunner játékok neve sokak számára ismerős lehet; most itt a képzeletbeli folytatás, a RoadCraft. Lássuk, mire jutunk, ha aszfaltra megy a játék!

14 órája
1

PlayStation Plus: a júliusi hármas

Egy legendás akció-szerepjáték sorozat legújabb része. Felejthetetlen hegymászás. Féktelen bunyók. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

21 órája
8

Little Nightmares bejelentések - ez történt kedden

Benne: Little Nightmares III, Little Nightmares Enhanced Edition, Little Nightmares VR: Altered Echoes, System Shock 2: 25th Anniversary Remaster, Pera Coda, Dreams of Another, Painkiller, Rematch, Meta Quest 3S Xbox Edition.

1 napja
9

Cronos: The New Dawn napló, Hytale kasza - ez történt hétfőn

Továbbá: Arc System Works, Dune: Awakening, THQ Nordic, Build a Rocket Boy.

2 napja
3

Lies of P: Overture

Némi megvárakoztatás után a Round8 a semmiből bedobta a Lies of P kiegészítőjét, mi pedig felkerekedtünk hogy megnézzük, mit is kínál az Overture.

2 napja
9

Demónéző 2025 június: Nioh 3, Dispatch, Hell is Us és a Morbid Metal

A demók intézménye végérvényesen visszatért, és nem csak a Steam felületén, de konzolon is betekintést kaphattunk jó néhány várt tételbe. Ismét merítettünk egyet az aktuális Steam Next Fest végtelennek tűnő kínálatából, és mellécsaptuk a Nioh 3-at is. Nézzünk meg néhány címet, amire mindenképpen érdemes lesz odafigyelni a következő hónapokban!

3 napja
2

Heti megjelenések

3 napja
13

Date Everything

Szeretem a szokatlanul nagy marhaságnak hangzó elképzeléseket, pláne szellemes írással és igényes szinkronnal megtámogatva, így a Date Everything igazi nekem való őrületnek tűnt, de vajon tényleg érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni egy háztartási eszközzel?

3 napja
7

Stellar Blade - a PC változat

Bayonetta és 2B után újra nedves az otaku álma, és végre nem csak Playstation-ön, hanem immár pécén is nyomul az új üdvöske. A Stellar Blade jött, és lenyűgöző portjával minket is elvarázsolt.

5 napja
11

Blood Message bejelentés, aranylemezen a Mafia: The Old Country - ez történt pénteken

Benne: Blood Message, Lies of P, Mafia: The Old Country és Powerwash Simulator 2.

5 napja
8

Bravely Default: Flying Fairy HD Remaster

A Bravely Default egy nagyon korrekt kis JRPG volt a maga idejében. 2012-ben jelent meg 3DS-re, egy olyan platformra, ami bőven túlmutatott a korábbi handheldek prezentációs képességein, és emellett vakította a nagyérdeműt olyan speciális dolgokkal, mint például az azóta is páratlan szemüveg nélküli 3D látvány. Lássuk, mit tud a Switch 2-re készült átirat.

5 napja
9

Cyberpunk 2077: Ultimate Edition - robbantás az Ezüstkéz utcában

Azt, hogy Zeldákkal és Mario Kart-tal indítani egy új Nintendo gépet egy remek ötlet, már megállapítottuk. A nyitókínálat egyik legmeglepőbb darabja, a CDProject RED Cyberpunk 2077 portja viszont kétéltű vibropenge, lássuk mit tud az Ultimate Edition.

6 napja
11

Dedikált stream bejelentések - ez történt csütörtökön

Benne: Capcom Spotlight, PowerWash Simulator 2, Pinball FX, Little Nightmares, Assassin's Creed Shadows, Elden Ring Nightreign, Stasis.

6 napja

Donkey Kong Direct, Climate Station megjelenés – ez történt szerdán

Továbbá: Patapon 1+2 Replay, Tsarevna, The House of the Dead 2: Remake, Motel Nightmares.

7 napja
1

Raidou Remastered: The Mystery of the Soulless Army

“Ahova sütnek a napsugarak, ott az árnyék is megveti a lábát.” Biztos vagy benne, hogy logikusan megmagyarázható az ami előtted történik? Az ATLUS klasszikus történetében nem teljesen. Ha valamilyen bűneset van, akkor a túlvilágra is át kell pillantsunk.

7 napja
6

Xbox X AMD együttműködés, Marathon csúszás – ez történt kedden

Továbbá: Death Stranding 2: On the Beach, Dragon Ball: Sparking! Zero, Final Fantasy VII, Simon the Sorcerer Origins, Golden Tee Arcade Classics.

8 napja
46

Game Pass: mozgolódás június második felében

A SIFU fejlesztőitől érkező Rematch debütál hamarosan a szolgáltatásban. Azon kívül azonban leginkább a PC Game Pass felhasználók örülhetnek.

8 napja

Mandragora: Whispers of the Witch Tree

Mindig hatalmas öröm amikor kishazánk játékfejlesztése valami igazán érdekeset tesz le az asztalra, pláne akkor ha egy olyan stílusban próbálkoznak, amiben eddig, itthon még senki más. Lássuk, mit is tud a Mandragora, ami évek óta formálódik pár lelkes fejlesztő műhelyében.

9 napja
8

Prince of Persia életjelek, Borderlands 4 előrendelés – ez történt hétfőn

Továbbá: Crash Team Racing Nitro-Fueled, Nintendo Direct.

9 napja
73