Ahogy minden esztendőben November 7. N7 Day a Mass Effect rajongók ünnepe, így December 4 a D4 nap, amelyen a Dragon Age világokat átívelő mítikus birodalma kerül kiszolgálásra. Idén sincs ez másképp, a high fantasy egyik csúcsát jelentő játékot fejlesztő Bioware a közelgő folytatás antihéroszát, Solast mutatja be közel egy percben, ezzel pedig meg is alapozza a szám szerint negyedik epizód központi problémáját, melyet leendő hősünknek kell majd megoldania. Valahogy.
A Dragon Age azt követően veszi fel a fonalat, ahol a számos díjat bezsebelt előd tette, idestova már nyolc éve. Az inkvizíció ugyan megállította Thedas pusztulását Solas segítségével, ám ez csak ideiglenes állapot. A Darkspawn világégést már többször visszaverte az emberiség és az Archdemonok megsemmisítésével az ún. fátyolvilág (a Veil) illetve a valós létsíkunk közti egyensúly felborulását is sikerült megtartani, de ezzel sajnos csak elodázták a fő fenyegetés bekövetkeztét. A probléma gyökere ugyanis maga a Veil (az ún. fátyol, a határmezsgye a létsíkok közt) megléte, amely még az ősi időkből származik - az idősebb istenek elleni küzdelem egyik vészmegoldásaként, az általunk ismert világ pusztulását hivatott megakadályozni azzal, hogy az ősi titánokat, s csatlósaik legpusztítóbb fenevadait bebörtönözte). Egyik negatív hozadéka, hogy a Tündék világuralma, civilizációjuk nagy része, s velük együtt hallhatatlanságuk is odalett sok egyéb veszteséggel együtt. Solas a Trespasser kiegészítőben ugyan felfedi az igazságot, hogy a fátyolvilág, a démoni gonoszt bezáró és a valós sík közti vékony réteg lebontása elképzelhetetlen pusztulással és átalakulással járna (pl. a démonok anélkül jöhetnének át a síkunkba, hogy embereket szállnának meg, lásd pl. Constantine), de nem lát más megoldást a saját és a Thedas által ismert népek megmentéséhez. Ugyan a fátyol gyengülése okán bekövetkezett repedéseket az előző epizódban Solas segítségével sikerül az Inquisitornak bezárni, ezzel tulajdonképp csak elodázta az elkerülhetetlen bekövetkeztét, amelyre jelenleg nincs ismert gyógymód.
Itt veheti fel a folytatás a fonalat, melynek leleplezése még valamikor 2015 táján történt - kezdetben egy narratíva-vezérelte single player élményben gondolkodtak a Dragon Age veteránok, ám a várva-várt folytatás fejlesztése 2016-ban az Andromeda-fiaskó (majd később az ANTHEM) körüli erőforrás-problémák miatt parkolópályára került. A sztorin dolgozó csapat tartaléklángon folytatta tovább a projekt gondozását egészen 2018-ig, mikor az EA akkori kifogásolható vezetése a monetáris (értsd: mikrotranzakció) alapú, live szolgáltatás-közpotúság irányába erőszakoló tevékenységével elérte, hogy az odáig elkészült tervek, koncepciók és kész tartalmak a kukában végezzék. A válasz sem maradt el, a franchise veteránjainak jelentős része ezt az egész huzavonát megelégelve elhagyta a Bioware kötelékét, beleértve a széria egyik atyját, a kreatív igazgatót, Mike Laidlaw-ot is. Az EA ekkor már közel járt ahhoz, hogy az egykori zseniális kanadai csapat maradékát is teljesen szétzúzza.
A Dragon Age 2018-ban azonban új erőre kapott, ugyanis az Anthem live-service kódjával (és a már elkészült tartalmak erős áttervezésével) az austini BW stúdió vezetésével rebootolták a projektet. A felhők azonban továbbra is gyülekezték és két évvel később, 2020 decemberében a még megmaradt core csapat egyik utolsó tagja, Mark Darrah is felmondott a Bioware-nél, őt Christian Dailey a BW Austin feje váltotta, mint kreatív producer. A Bloomberg akkori értesülései és iparági beszámolók alapján a Star Wars JEDI: Fallen Order single player sikere és a 2021 februárjában hozott súlyos döntés következményeként (amelyben végleg elkaszálták az Anthem teljes revízióját) az EA konok vezetőségében megtört a jég és belátták, hogy ezek a megoldások nem minden esetben állják meg a helyüket, így ezt az irányelvet végül kikukázták az új Dragon Age-ből, amely több éves felesleges köröket futva végül akként folytathatta útját, amelynek eredetileg tervezték: egy rendkívül erős gyökerekkel rendelkező, alaposan megírt és a szokásos minőségi narratíva mentén haladó single-player only folytatásként. A sors azonban továbbra is szűkmarkúan bánt jó hírek mentén a Solas-sztorival: a 2017 és 2021 közti időszakban kreatív producerként bábáskodó Matthew Goldman is beadta végül az EA ellentétek miatt a kulcsot: 2021 novemberében távozott a Bioware-től, helyét John Epler vette át. Őt nem sokkal később a szintén Bioware-veterán Christian Dailey is követte aki pár hónappal később, 2022 februárjában lépett ki a Bioware ajtaján, Corinne Busche-nek átadva a game direktori stafétát. A produkciós igazgatói székbe végül az a Mac Walters került, aki anno Drew Karpyshyn-től átvéve a vezető történetírói staféfát, végül a Mass Effect 3 és az Andromeda cselekményeiért felelt és bábáskodott a legendás sci-fi számtalan regényből illetve képregényből álló mikrokozmosza felett is.
A Dragon Age 4 projektcímen futó (rebootolt) folytatás a 2018-as Game Awardson mutatkozott be, azóta pedig már több ízben láthattunk a történet szempontjából érdekes villanásokat különböző trailerekben. Időközben már a játék címe is nyilvánvalóvá vált, a Dread Wolf Rises (amely Solas korábbi szerepére, s Tünde istenségére utal) nyomdokain Dragon Age: Dreadwolf címen fut tovább a sorozat. Az elmúlt években történt titkolódzás a játék körül egyébként szándékos: a sok viszontagságot megélt folytatás fejlesztése egy ideje már konkrét terv és koncepció mentén folyik, ám sem a csapat, sem a kiadó nem látja még elérkezettnek az időt arra, hogy a nagy elvárásokkal szembenéző folytatást marketing-ügyileg és gameplay-ügyileg is bepozícionálja a piacra. Amelyeket eddig láttunk, pl. a Varric általi narratív utalásokat, azonban már tisztán előrevetítik, hogy az ezidáig segítőkész és támogató Solas (többek közt a Trespasser DLC történései miatt) a negyedik epizódra hogyan válik szép lassan központi antagonista szereplővé. [A legfrissebb aktuális trailert lentebb láthatjátok.]
A Dragon Age: Dreadwolf megjelenése egyelőre nem ismert: legkorábban 2023 de inkább 2024 környékére várhatjuk, előbb semmiképp. Azonban addig sem maradunk tartalom nélkül: előkészületben van az új epizódnak megalapozó képregénysorozat és a Netflixen a héten debütál a kánonba is beleillő rajzfilmsorozat is december 9-én, Dragon Age: Absolution címmel. Egy azonban biztos: a Bioware-nél jelenleg a fő fókuszban ez a franchise áll, a Mass Effect következő felvonása egyelőre csak koncepcionális és sztorivonalat érintő fejlesztési fázisokra koncentrálódik.