[Teszt] Still Wakes The Deep - Vérvörös olaj

Still Wakes The Deep - Vérvörös olaj

KharexSzőllősi Kristóf2024.07.17. 22:00

A leginkább a történetre fókuszáló játékairól elhíresült The Chinese Room nemrég ügy döntött, hogy a 2013-as Amnesia: A Machine for Pigs után visszatér a horrorhoz, méghozzá egy eléggé érdekes koncepcióval, ami a Dolog hangulatát vegyíti a tengeri olajfúrótornyok zárt és veszélyes világával. És bár a fejlesztők a megjelenés előtt többször is megígérték, hogy ezúttal nagyobb figyelmet fordítanak majd az interakciókra és a mechanikákra, az igazság az, hogy a Still Wakes the Deep a korábbi címeikhez hasonlóan egy vérbeli sétaszimulátor lett. Annak viszont roppant erős.

A Still Wakes the Deep sztorija egy olajfúrótornyon, egész pontosan az Északi tengerben található, teljesen fiktív Beira D-n játszódik, a történet középpontjában pedig egy kiöregedett bokszoló, Cameron "Kaz" McLeary, áll, aki egyszerű villanyszerelőként tevékenykedik ezen a helyen. Az élet enyhén szólva sem egyszerű egy ilyen embert próbáló közegben, főhősünk azonban minden nehézséget némán visel, és nem csak a ritka jó munkamorálja miatt. Odahaza, Skóciában, felesége és két kislánya mellett ugyanis a rendőrök is várnak rá, akiknek elfogatóparancsuk van ellene egy eldurvult kocsmai verekedés miatt.

Kaznak minden motivációja megvan hát ahhoz, hogy megtartsa az állását, azonban talán mondanunk sem kell, hogy röviddel a kampány indulása után már kutyaszorítóba is kerül ezen a téren, mikor a főnöke értesül a viseltes ügyeiről, és rövid úton kirúgja. Ám amikor már minden veszni látszik, a torony fúrója eltalál a tenger mélyén valamit, amit nagyon nem kellett volna, innentől kezdve pedig Kaznak a múltja helyett a mélységből előtörő, mindent és mindenkit magába olvasztó, amorf húsmassza miatt kell aggódnia…

Ez az alapfelállás már önmagában is izgalmasnak mondható, hiszen a Beira-D pont az az izolált és paranoiás környezet, amiben a horror könnyedén kivirágozhat, erre pedig az is rátesz egy lapáttal, hogy az életünkre törő rémségek gyomorforgatóan groteszkre sikerültek. A történet során nem kapunk világos választ arra, hogy egész pontosan mit sikerült a világra szabadítanunk az olaj utáni hajszánk során, de erre nincs is szükség. Elég csak egy pillantást vetni társaink összecsomósodott, deformált, önmagából kifordított testére, vagy az utánunk loholó szörnyetegek szürreális fizimiskájára, és rögtön érezni fogjuk, hogy akármi is okozza ezt, csak annyi számít, hogy tőlünk minél messzebb legyen minden, aminek ehhez az egész szörnyűséghez köze van.

A dizájn ütős, de dicséret illeti a Still Wakes the Deep technikai oldalát is. A játék borzalmait az Unreal Engine 5 kelti életre, ami valami félelmetesen gyönyörű és részletgazdag látványvilágot generál, emellett pedig a teljesítményre se lehet panasz. Tesztelésünk során a játék minden körülmények között tudta tartani a stabil 60 fps-t, még a legmagasabb grafikai beállítások mellett is, 2K-s felbontásban.

Ami viszont ezen a téren a pálmát viszi, az a szinkron. Kaz enyhén szólva sem egy néma főhős, hanem hűségesen kommentálja a játék minden egyes pillanatát, ráadásul mindezt egy nagyon ízes és konzisztens skót tájszólással teszi, amit egyszerűen nem lehet megunni. És nem csak a főhőst megszólaltató Alec Newman alakít zseniálisat, hanem az NPC-ket életre keltő kollégái is. Ha pedig ehhez hozzávesszük, hogy a Still Wakes the Deep egy halom egyszerű, szerethető és valóságos szereplővel operál, akkor egy meglepően mély és érzelmes karakterdrámát kapunk, aminek hála a rövid kampány minden egyes pillanata húsbavágóan izgalmas, legyen szó akár a fékevesztett üldözésekről, akár a csendesebb, melankólikusabb pillanatokról.

Röviden és tömören a Still Wakes the Deep hangulata és története abszolút rendben van, a játékmenetben viszont már annál több kivetnivalót lehet találni, már persze akkor, ha valaki nem kedveli a sétaszimulátorokat. A fejlesztőknek már a korábbi alkotásai sem dúskáltak az interakciókban, ez a jelenség pedig itt is megfigyelhető, bár tény és való, hogy nem olyan fajsúlyosan, mint például a Dear Estherben vagy az Everybody’s Gone to the Rapture-ben.

A kampány javában ennek megfelelően más dolgunk sem lesz, mint előrefele sétálni egy lineáris, csőszerű pályán, ahol istentelen mennyiségű sárga festék jelzi a helyes útvonalat, andalgásunkat pedig helyenként egyszerűbb platformer feladványok, lopakodós szekciók, netán üldözések szakítják majd meg. Emellett lehetőséget kapunk még létrák megmászására, illetve helyenként a víz alatt is navigálhatunk rövid ideig, de ennél összetettebb mechanikákkal nem igazán fogunk találkozni a túlélésért folytatott küzdelmünk során.

Mindez egy egyszeri végigjátszás során még kellő változatosságot biztosít, de arra azért készüljünk fel, hogy másodjára már jó eséllyel nem fogunk nekiülni a körülbelül négy óra alatt teljesíthető történetnek. Hiszen a program az elejétől a végéig teljes mértékben lineáris, így ha egyszer eljutottunk a stáblistáig, már láttunk is mindent, amit látni érdemes. Mindez önmagában persze nem feltétlen gond, avagy a sétaszimulátorokat amúgy sem a szerteágazó és változatos játékmenetükért szeretjük, csak érdemes észben tartani, hogy a The Chinese Room harmincöt eurót kér a legújabb alkotásáért, ami kicsit erős árazás a kampány rövidségét is figyelembe véve. (Hello, Game Pass tulajok! - mcmacko)

Mindent összevetve azonban a Still Wakes the Deep még így is egy kellően félelmetes és szívbemarkoló darab, ami hajlamos a képernyő elé szegezni az embert. Igaz, a játékmenete meglehetősen egysíkú és repetitív, de ezt jól ellensúlyozza a nagyszerű sztorijával, a remek karaktereivel, az elborult szörnyetegeivel és a hátborzongató hangulatával. Épp ezért a The Chinese Room legújabb alkotása egyedül az árazása miatt nem ajánlható nyugodt szívvel a sétaszimulátorok rajongóinak, viszont a Game Pass részeként abszolút megérheti lecsapni rá. Hiszen ez egy olyan kaland, amit egyszer bőven érdemes átélni, főleg akkor, ha kedveljük a borzongást, és nem bánjuk, ha egy játék inkább egy minimálisan interaktív film, semmint bármi más.

PLATFORM PC, PS5, XSX KIADÓ SECRET MODE FEJLESZTŐ THE CHINESE ROOM MEGJELENÉS 2024. JÚNIUS 18. ÁR 35 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Life is Strange Collection bejelentés, indul a Frosthaven EA – ez történt kedden

Továbbá: Street Fighter 6, Metaphor: ReFantazio, Mato Fragments, Hyperdimension Neptunia Re;Birth.

2 órája
1

Patapon 1+2 Replay

Négyórányi megállás nélküli Pataponolás után komolyan elhittem, hogy a Zigotonok valójában egy multiverzumból szalajtott Excel-tábla cellái: fekete-fehér négyszögek, katonás rendben, és ha rossz parancsot dobsz be, azonnal rád omlanak. De ne aggódj, nincs titkos Patapon–MSOffice crossover lore – csak annyi történt, hogy egy Sony-játék megjelent Nintendo konzolon.

11 órája
1

Game Pass: mozgolódás júliusban

Tony Hawk’s Pro Skater 3 + 4. Wuchang: Fallen Feathers. Wheel World. Grounded 2. Többek között ezek a címek várják az előfizetőket ebben a hónapban.

18 órája
1

Hétindító sallangok – ez történt hétfőn

Benne: Mashina, GORN 2, Invincible VS, Ys X: Proud Nordics.

1 napja

Chronicles of the Wolf - új Castlevania helyett

A megszállott Metroidvania-rajongók köreiben a francia Migami Games csapat neve nem cseng ismeretlenül. Következő játékuk is a Castlevania-t idézi.

1 napja

Heti megjelenések

2 napja
9

Bemutatók keletről és nyugatról - ez történt pénteken

Benne: Resident Evil: Survival Unit, Warhammer 40,000: Dawn of War – Definitive Edition, Mafia: The Old Country.

4 napja
1

Blades of Fire

A metroidos kitérők után a MercurySteam visszatért a Castlevania: Lords of Shadow hagyományosabb akció-kaland vonalához, új játékukban pedig ötletekben és ambícióban sincs hiány.

4 napja
7

Ghost of Yōtei bemutató - ez történt csütörtökön

Továbbá: Borderlands 4, Heartworm, Wild Hearts S, Flame Keeper.

5 napja
25

PlayStation Game Catalog: júliusi érkezők

Cyberpunk 2077, Banishers: Ghosts of New Eden és New World: Aeternum. Többek között ezek a címek várják a szolgáltatás előfizetőit.

6 napja
16

S.T.A.L.K.E.R. 2 PS-en, búcsúzik a Steel Hunters - ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Subnautica 2.

6 napja
7

Új The Last of Us Part II Remastered játékmód, Ghost of Yotei a SoP-ben – ez történt kedden

Továbbá: Endzone 2, Time Flies, SOMA, MAJJAM.

7 napja
12

Symphonia: elhúzza a nótád

Nemrég került be a Game Pass kínálatába a Symphonia, amely jó apropót adott arra, hogy ránézzünk a tavalyi dömping időszakban debütált művészi indie játékra. Precíziós ugrabugra, kézzel rajzolt látvány, csodálatos zenei háttér és muzikalitás - ez a Symphonia.

7 napja
3

The House of the Dead 2: Remake megjelenési dátum, Madragora frissítés – ez történt hétfőn

Továbbá: Croc: Legend of the Gobbos, Mamorokun ReCurse!

8 napja
1

S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy

8 napja
4

Heti megjelenések

9 napja
14

Apró bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Resident Evil: Survival Unit, Dragon Ball Z: Kakarot, Q Collection, Sonic Racing: CrossWorlds, HellHeart Breaker.

2025.07.05.

All-Star Superman: egy különleges kiadás

Mi az ott az égen? Egy repülő? Vagy egy madár? Nem! A legyőzhetetlen Acélember, ki szinte isteni hatalommal rendelkezik. És akinek most mégis a halállal kell szembenéznie.

2025.07.04.
2

Rooftops & Alleys: The Parkour Game

Michel Losch hiánypótló alkotása bő egy év után kilépett a korai hozzáférés fázisából és vele együtt megérkeztek a konzolos portok is. Sikerült megalkotni a free running elemek "Skate" szintű evolúcióját? Tesztünkből kiderül!

2025.07.04.
3

Leköszön az Anthem, törölt projektek a Techlandnél - ez történt csütörtökön

Továbbá: Helldivers II, Once Human, Destiny: Rising.

2025.07.04.
17